Ekat poikakaverit - yöksi jääminen... HELP!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JohRe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Kuulostaa siltä, että teillä on tyttären kanssa hyvät välit ja pystytte puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, mikä on ihana asia. Sinun tilanteessa minä päästäisin tytön. Se on totta, ettei se yökyläily ole sitä seksiä varten, tekevät sitä taatusti päiväsaikaankin mikäli tekevät vielä ollenkaan.

Meillä on. Ja olen siitä hiton ylpeä. Likka uskaltaa kertoa mulle kaiken ja mä yritän viimeiseen pisaraan olla hänen luottamuksen arvoinen :D

Ehkä oma risainen lapsuus ja vanhempien välinpitämättömyys on aiheuttanut tämän, että omista lapsistaan haluaa pitää hyvää huolta ja olla heidän tukena jokaisena elämän hetkenä - hyvänä ja pahana.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Mä varmaan hommaisin tytölle ensin pillerit ja vasta sen jälkeen yökyläilemään.

Just....
Jos on fiksun olonen tyttö ja on puhuttu avoimesti kondomin käytöstä, niin eiköhän se riitä. Miksi ihmeessä alkaa syöttämään heti pillereitä noin nuoresta lähtien, kun eihän sitä tiedä, meneekö homma niin pitkälle ja kuinka kauan kestää.
Vakiintuneessa suhteessa pillerit ok. mutta ei ole kyllä sopivaa noin nuorelle syöttää ihan varulta tyyliin; että sitten voi touhuta rauhassa miten ja kenen kanssa tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja JohRe:
Tyttö on itse sanonut, että ei halua vielä pillereitä. Oli lukenut netistä niistä ja ei halunnut vielä kokeilla. Olen niitä itse tarjonnut pariin kertaan. En mä pakottaakaan voi.

Hormonaalinen ehkäisy on aika kovaa tavaraa. Itse suosittelisin nuorelle kortsuja.

Niitähän mä juurikin olen likalle antanut... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja 5 x äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:
Jossain on myös tapana, että pääsee yöksi toisen luo, mutta nuori pari ei nuku samassa huoneessa. Näinkin olen siis kuullut joidenkin tekevän.

Meillä ei varmasti toimis. Niin kovapäinen tyttö.
Neidillä ikää 14 ja seurustellut puolisen vuotta. Jos sanoisin jotain tuollasta niin naurais ja vetäis oven kiinni.
Kaikesta pystytään puhumaan. Ei silti aleta viilaan yksityiskohtia. Nuoret harrastaa sitä itseensä päivällä jollei yöllä anneta olla rauhassa.

Juu, näin toimivat vaan mun luokkakaveri aikoinaan! :) Itsellä kaikki nämä keskustelut edessä vasta vuosien päästä! :D

Mä olin 15 (puolta vuotta vajaa 16) kun olin ensimmäistä kertaa yötä 21-vuotiaan poikaystäväni luona. Olimme seurustelleet hetken aikaa, emmekä harrastaneet seksiä. Ihan katsoimme telkkua ja söimme sängyssä, oli hauskaa. :D Ja ei muuten sekstailtu sitä seuraavalla tai sitä seuraavallakaan kerralla...

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

Just....
Jos on fiksun olonen tyttö ja on puhuttu avoimesti kondomin käytöstä, niin eiköhän se riitä. Miksi ihmeessä alkaa syöttämään heti pillereitä noin nuoresta lähtien, kun eihän sitä tiedä, meneekö homma niin pitkälle ja kuinka kauan kestää.
Vakiintuneessa suhteessa pillerit ok. mutta ei ole kyllä sopivaa noin nuorelle syöttää ihan varulta tyyliin; että sitten voi touhuta rauhassa miten ja kenen kanssa tahtoo.

Mä en todellakaan uskaltaisi luottaa kondomiin. Niin moni kumi puhjennut, että jos en olisi pillereitä syönyt niin aika monta lasta jo mulla olisi.
Ei se sitä tarkoita, jos pillerit hankkii, et sit voi touhuta kenen kans milloin vaan ja missä vaan. Voihan kumin kanssa tehdä myös niin jos haluaa.

Mä en kyllä kannustaisi lastani seksiin vielä 15-vuotiaana. Jos tulee vahinko, hän ei taida olla kypsä vielä hoitamaan lasta ja menee nuoruus sitten lapsen hoidon opetteluun. Lisäksi noin tuore suhde ei välttämättä kestä vuosia.

Mä päästäisin yökylään. Kondomeja antaisin tukun mukaan enkä jälkikäteen kyselis käytettiinkö. Kyllä tuon ikäinen itse tietää, koska aloittaa seksisuhteen. Hyvä, että olet ehkäisyasian läpi puhunut.

Sexiä 15 vuotiaana?! En kyllä päästäis meidän likkoja yökylään, eikä meillekkään tule. Se on selvä sääntö josta on puhuttu jo silloin kun tyttö oli 5 vuotias. Meidän tytöt ei pääse edes tyttökavereiden luo yökylään. Kotiin tuloajat on selvää pässinlihaa. Sit vasta tuollasia juttuja kun on oma järki päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhanaikainenko:
Mä en kyllä kannustaisi lastani seksiin vielä 15-vuotiaana. Jos tulee vahinko, hän ei taida olla kypsä vielä hoitamaan lasta ja menee nuoruus sitten lapsen hoidon opetteluun. Lisäksi noin tuore suhde ei välttämättä kestä vuosia.

peesi tähän

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä se 15v on täysi lapsi vielä ja ei mikään seksi pitäis kuuluu sen ikäiselle.

Mä kanssa ihmettelen tätä äitien "jos ehkäsy kunnossa niin sitten"-mentaliteettia. Ne on lapsia! Minä olen sitä mieltä, että jos vanhemmat antavat lapsilleen, niin lapsilleen, luvan ja mahdollisuuden harrastaa seksiä, on mahdolliset seurauksetkin,(raskaudet, liian varhaisen seksin aiheuttamat pettymykset, sukupuolisairaudet yms), sitten vanhempien vastuulla. Jos taas lapset itse päättävät salaa vanhemmiltaan pylsästä jossakin (jonka ne tekee jos haluaa), on se sitten tehty tietäen, että vanhemmat eivät hyväksy lasten seksin harrastamista. Jos asian tekee liian helpoksi ("tässä kortsut ja tossa sänky") ja ilmaisee, että kyllä sä äidin mielestä voit menettää neitsyytesi tänään, voi asiaa vielä arkailevalla tulla sellainen olo, että hommaa on syytäkin tehdä, kun äitinkin mielstä se on ok. Kyseleehän ne lupaa kaikkeen muuhunkin ihan kokeilumielessä eikä kaikkeen tartte suostua.

Minun kotonani lapset eivät harrasta seksiä minun luvallani. Ja olen siis ihan kalkkis 3-kymppinen kasvatusalan ammattilainen:).

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Koskas itse aloititte seksin ja minkä ikäisiä lapsia teillä on, kun jaksatte noin positiivisesti suhtautua!

Kannattaa muistaa, että tällä palstalla paljon nuoria äitejä, jotka aloittivat seksielämänsä jo yläasteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielenkiintoinen keskustelu. Koskas itse aloititte seksin ja minkä ikäisiä lapsia teillä on, kun jaksatte noin positiivisesti suhtautua!

Kannattaa muistaa, että tällä palstalla paljon nuoria äitejä, jotka aloittivat seksielämänsä jo yläasteella.

Totta. Itse harrastin seksiä ekan kerran vasta 20-vuotiaana, vaikka seurustelinkin jo 14-vuotiaana. Olisin ollut ihan puulla päähän lyöty, jos äiti ois lyönyt kortsuja käteen. Itsellä ei ois tullut mieleenkään harrastaa seksiä.

Itse menetin neitsyyteni 20-vuotiaana. Lapset alle 5-v.Ja mielestäni nämä ovat pitkälti asenne- ja seksuaalikasvatusasioita. Asia on ihan sama kun jotkut äidit on sitä mieltä, että KAIKKI 14-vuotiaat pyörii assalla ja kokeilee alkoholia: joidenkin mielestä KAIKKi 15-vuotiaat haluaa harrastaa seksiä. Ei pyöri. Ei halua. Ei harrasta. Riippuu tosi paljon niistä piireistä, missä äiti aikoinaan ja lapsi nyt pyörii.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Sexiä 15 vuotiaana?! En kyllä päästäis meidän likkoja yökylään, eikä meillekkään tule. Se on selvä sääntö josta on puhuttu jo silloin kun tyttö oli 5 vuotias. Meidän tytöt ei pääse edes tyttökavereiden luo yökylään. Kotiin tuloajat on selvää pässinlihaa. Sit vasta tuollasia juttuja kun on oma järki päässä.

Miten ajattelit vahtia tyttöjäsi? Seksiä, kun voi harrastaa missä vaan milloin vaan. Ja mitä kielletympi suhtautuminen kotona on sitä raivokkaammin murkkuikäinen sitä kokeilee.

Miten ajattelit vahtia tyttöjäsi? Seksiä, kun voi harrastaa missä vaan milloin vaan. Ja mitä kielletympi suhtautuminen kotona on sitä raivokkaammin murkkuikäinen sitä kokeilee.

Näin ollen kotona siis ei voi rajoittaa teinin alkoholin tai tupakan käyttöä... miten tuolla asenteella voi lapsia kasvattaa? Millekään ei voi mitään ja yökylään kondomipaketti viemisinä?

Muistaakseni olin just ton 15v kun olin ekan kerran "kimpassa" pojan kanssa. Olin heillä usein yötä ja vanhemmat oli seinän takana. Mitään emme tehneet, vaikka mieli teki.
Sitten suhde kuivui kokoon ja olen silti onnellinen että vanhemmat luotti minuun ja antoivat
olla omillani. Opetti vastuuta ja kertoi miten paljon vanhemmat luottaa.

Sä pelkäät lapsesi seksiä ..ihan oikein. Mutta jos se estetään tekemästä JULKISESTi siis luvalla olla yötä ne tekee sitä salaa jossakin. LUOTA lapseesi ja tämän poikaystävään. Juttele heille tästä yökyläasiasta.

Näin ollen kotona siis ei voi rajoittaa teinin alkoholin tai tupakan käyttöä... miten tuolla asenteella voi lapsia kasvattaa? Millekään ei voi mitään ja yökylään kondomipaketti viemisinä?

Musta tuntuu kauheen kurjalta jos vanhemmat on NOIN rajoittuneita. Kyllähän sun lapsella on järki päässä jos ja kun sille on mahdollisuus annettu sitä käyttää. Ei vanhempien tehtävänä pitäisi olla laittaa ehdottomia sääntöjä ja ajatuksia lapsen/ nuoren päähän. Paljosta jäävät tyttösi paitsi jos ei saa edes kavereillaan olla yökylässä saati nuorena ja UMPI rakastuneena poikaystävällään. Itselle ainakin nostaa hymyn huulille juuri ne ajat kun olin niin naivi ja ihan korviani myöten rakastunut. Ei sitä enää sitten aikuisena tunne samoin.

Mä kanssa ihmettelen tätä äitien "jos ehkäsy kunnossa niin sitten"-mentaliteettia.

Tätä mäkin ihmettelen. Itse en kyllä tuon ikäistä päästäisi poikakaverin luo yökylään. Joo, voi ne tehdä päivälläkin mitä vaan, mutta mä en ainakaan anna viestiä että se on musta ok. Koska ei ole.

Itse menetin neitsyyden 18 -vuotiaana, ja vieläkin olisi voinut odottaa pitempään. Mun äitini sai mut 16 -vuotiaana, eikä todellakaan antanut lupaa minkään poikakaverin luo mennä saman ikäisenä yöksi, puhumattakaan että olisi alkanut kortsuja jakamaan.

Minä kieltäisin, koska mun mielestä tuon ikäisen ei kuulu olla poikakaverin luona yötä. Vaikka olisi miten kehittyneen näköinen ulkoisesti, lapsi se silti vielä on. Eikä se aikaisin kehittyminen sitä tarkoita, että pillerit kehiin vaan ja seksiä harrastamaan. On vanhempien asia suojella lasta asioilta, jotka ei hänen ikäkauteensa kuulu. Kuka siinä sitten mitenkin onnistuu, mutta ihmettelen kyllä tämän palstan äitien suvaitsevaa suhtautumista asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JohRe:
Tuolla meidän 15 vuotiaalla on nyt eka poikakaveri ja he ovat olleet yhdessä 4 kuukautta.
Nyt tuo likka haluais mennä yöksi tämän pojan luokse - pojan vanhemmilta on tähän lupa.

Minkä ikäisenä tällainen "yökyläily" yleensä olis sopivaa aloittaa?

Mä kun en ole mitään sanomaan, mä sain tämän kyseisen tytön ollessani kuukautta vaille 17 vuotta :ashamed:

Ehkäisyasioista ym on puhuttu ihan avoimesti - siis minä olen puhunut tytölle ja hän on ollut ihan vastaanottavainen ja avoin tämän asian suhteen (meillä on ollut aina todella hyvät välit)

Neuvoja siis - kiitos :wave: Mitä mä teen...

15 vuotias on vielä liian nuori yökyläilemään poikakaverin luona.
sanotaan että 17 pitää täyttää ennen kuin seksi elämä aloitetaan. Siis MUN mielestä

Itse en suosittele tuon ikäiselle vielä pillereitä tai hormonaalista ehkäisy en varmaan ollenkaan, yli 16vuotiaana sitten.
Itse olin saman ikäinen kuin ap saadessani esikoiseni, tyttö myöskin. Nyt kun ajattelen muutamaa vuotta eteen päin, niin ehkä omalla kohdallani aloittaisin yökyläilyn niinpäin että poika olisi ensin meillä yötä. Hyvä että teillä on ollut ehkäisystä puhe ja olet antanutkin tyttärellesi ehkäisy välineitä.

Yhteistyössä