ekasynnytys ilman repeämiä??

  • Viestiketjun aloittaja bulle
  • Ensimmäinen viesti
bulle
Eli kertokaapa onko täällä ketään, kenellä eka synnytys olisi mennyt ilman epparia tai repeämää (pieniä nirhaamia lukuun ottamatta), aloin tässä miettiä että kuinka mahdollista se on ja mikä siihen vaikuttaa (muu kuin varmaan lapsen koko ja tarjonta..)???
 
Ei mullakaan ollu mitään repeämiä, mut laittoivat varulta 4 tikkiä johonki pikkunirhaumaan. Tiiä sit et harjotteliko se kätilöopiskelija vaan sit sitä tikkausta tai jotain. Tyttö paino 3792 ja oli 49cm pitkä.
Mulla oli kyl aika pitkä ponnistusvaihe et se varmaan vaikutti...yli tunti meni siis ponnistellessa.
 
bulle
Mitenkä tuo välilihan venyttäminen/painaminen, tekevätkö kaikki kätilöt sen automaattisesti vai pitääkö sitä itse ehdottaa..?? Itse th-opiskelijana ollessa yhden synnytyksen aikoinani näin jossa kätilö kokoajan venytti sitä välilihaa eikä tullut mitään repeämää, mietin vain omalle kohdalleni, että mitenhän se on...!
 
poika painoi 3400 g,en revenny mutta kätilö ompeli 2 tikkiä `varmuuden vuoksi`.ponnistusvaiheen loppupuolella kätilö vaan totesi että hyvin mahtuu tulemaan,ei mitään ongelmaa.eikä painanut millään vaan piteli minnuu jalasta kiinni =)
 
Ei tullut suurempia vaurioita. Pieni nirhauma vaan joka johtui siitä että vauva syntyi käsi poskella. En tiedä venyttelikö kätilö välilihaa mutta ainakin puudutti sen leikkaamisen varalta. Ponnistaminen kesti 15 minuuttia.
 
AuteroAhkera
Mun kaveri pyöräytti just 4-kiloisen esikoisensa ilman mitään repeämiä ja nirhaumia, istui seur. päivänä kun kävin sairaalassa moikaamassa heitä. Ite väänsin 4-kiloistani 1,5 tuntia ja eppari jouduttiin tekemään. Ei puhettakaan että istuin viikkoon muutakun puolella persiillä.
 
karvinen82
Mäkin selvisin ilman repeämiä, muutama tikki tuli. Poika ei tosin ollut mikään iso 2960g ja 48cm, ponnistus 5min.
Toisen synnytin tossa 3.11 ja hyvin meni, ponnistus 2min pidätellen osakseen, poika myös pieni 2632g ja 48cm. Nyt tuli pari tikkiä vaan, muuten kaikki hyvin. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:17 äippä kirjoitti:
Ei täälläkään revenny ekasta. Ponnistusvaihe 6 minuuttia ja lapsi 53 cm ja painoa 4500 g. Kätilö lämpimällä pyyhkeellä ennen ponnistusta lämmitteli välilihaa, tais varmaan auttaa ;)
HÄRRA IETARI MINKÄ KOKONEN PAPU!! :eek:
Ihme kyllä ettei paikat revenny.. :) Mulla oli tytsy 3910g ja 49cm ja minusta just tarpeeksi iso. Huh! Säästäköön luontoäiti meitä isoilta vauvoilta.. ;) Terveisiä kaikille :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:43 Chicco kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:17 äippä kirjoitti:
Ei täälläkään revenny ekasta. Ponnistusvaihe 6 minuuttia ja lapsi 53 cm ja painoa 4500 g. Kätilö lämpimällä pyyhkeellä ennen ponnistusta lämmitteli välilihaa, tais varmaan auttaa ;)
HÄRRA IETARI MINKÄ KOKONEN PAPU!! :eek:
Ihme kyllä ettei paikat revenny.. :) Mulla oli tytsy 3910g ja 49cm ja minusta just tarpeeksi iso. Huh! Säästäköön luontoäiti meitä isoilta vauvoilta.. ;) Terveisiä kaikille :wave:

Ihan mukavan kokoinen oli juu.. Asiaa ehkä myös auttoi se et öljysin välilihaa säännöllisesti pari kuukauttta ennen synnytystä. Kannattaa ainakin kaikkien kokeilla, ei siitä haittaa ole!! B)
 
:wave: Minä selvisin pienellä emättimen nirhaumalla ensimmäisestäkin. sinne trosin pistettiin varoiksi kolme pienen pientä tikkiä,muttei kait niitäkään olis tarvinnu.

Kätilö hautoi lämpimällä ja hieroi manteliöljyllä hyvissä ajoin ja ponnistusvaihe oli pitkä,57minuuttia. (vauva 52cm 3,5kg)

Kakkosesta sama homma, ponnistus vaihe noin 30min,ei tikin tikkiä. (vauva 2,9kg 48cm)

Eipä se lapsen paino vaikuta nirhaumiin niinkään kuin se lapsen päänympärys. Se pää sieltä pusketaan ulos ja loput solahtaa itsekseen...Harvalla tehdään varmaan leikkausta olkapäiden tai vauvan vatsan takia... ;)
 
Mulle ei eikoisesta tullut mitään pieniä nirhaumialukuun ottamatta. tosin kaveri olikin pieni, 2,5kg ja 46 cm. Pissaanminen oli hieman kirvelevää kyllä, mutta suihku auttoi. No toisesta ei ollut enää mitään vaivaa ja oli jo isompikin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:43 Chicco kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:17 äippä kirjoitti:
Ei täälläkään revenny ekasta. Ponnistusvaihe 6 minuuttia ja lapsi 53 cm ja painoa 4500 g.
HÄRRA IETARI MINKÄ KOKONEN PAPU!! :eek:
Ihme kyllä ettei paikat revenny.. :)

Miun äiti yritti synnyttää miun nuorimman siskon alakautta, mutta tyttö jäi jumiin ponnistusvaiheessa ja syke laski. Tekivät hätäsektion ja punnituksessa siskorakas painoi 5600g ja oli 59cm pitkä. Isoin vauva josta olen ikinä kuullut! Jos joku tietää isomman niin laittakaa ihmeessä mitat tänne :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 17:16 äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:43 Chicco kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 16:17 äippä kirjoitti:
Ei täälläkään revenny ekasta. Ponnistusvaihe 6 minuuttia ja lapsi 53 cm ja painoa 4500 g. Kätilö lämpimällä pyyhkeellä ennen ponnistusta lämmitteli välilihaa, tais varmaan auttaa ;)
HÄRRA IETARI MINKÄ KOKONEN PAPU!! :eek:
Ihme kyllä ettei paikat revenny.. :) Mulla oli tytsy 3910g ja 49cm ja minusta just tarpeeksi iso. Huh! Säästäköön luontoäiti meitä isoilta vauvoilta.. ;) Terveisiä kaikille :wave:

Ihan mukavan kokoinen oli juu.. Asiaa ehkä myös auttoi se et öljysin välilihaa säännöllisesti pari kuukauttta ennen synnytystä. Kannattaa ainakin kaikkien kokeilla, ei siitä haittaa ole!! B)
Heippa!
Millä öljyllä öljysit..???
voisin nääs kokeilla.. 6vkoa laskettuun... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 16:43 äippä kirjoitti:
Apteekista saatavalla ceridal intime öljyllä. Kannattaa jo aloittaa! Iloista loppu odotusta! :)
kiitos tiedosta.. täytyypi kipaista huomenna apteekkiin... :)

yks kysymys ois kyllä vielä... käytitkö sitä muualle, vai onx se vaan intiimeihin paikkoihin...??? :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 16:43 äippä kirjoitti:
Apteekista saatavalla ceridal intime öljyllä. Kannattaa jo aloittaa! Iloista loppu odotusta! :)
kiitos tiedosta.. täytyypi kipaista huomenna apteekkiin... :)

yks kysymys ois kyllä vielä... käytitkö sitä muualle, vai onx se vaan intiimeihin paikkoihin...??? :D
 

Yhteistyössä