Ekan raskauden alkuoireet vs. tokan raskauden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiiamaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiiamaaria

Vieras
Olisin kysellyt että onko teillä ollut kovin samanlaiset ekan ja tokan raskauden alkuoireet vai ihan erilaiset, esim ekassa enemmän oireita kun tokassa?

Esikoista odottaessa kärsin ekat viikot välillä kovistakin vatsakivuista ja repäisykivuista. Rinnat kipeytyivät viikolla 7.

Nyt imetän vielä muutaman kerran päivässä ja kuukautiset olivat ekan kerran n. kuukausi sitten. Viime viikolla odottelin menkkoja alkaviksi mutta ei alkaneet. Nyt on välillä toispuolseisia vatsakipuja (ei kuitenkaan läheskään yhtä pahoja kun ekassa raskaudessa), alaselkä kipeänä ja välillä lievää aklötystä. Mietin vaan että olenko raskaana, vaikka kumia on kyllä käytetty...

Itselläni nyt ei ole vielä ensimmäistäkään lasta, mutta oli pakko kommentoida kun kerroit noista vaivoistasi... mulla on viimeset vajaat puoli vuotta ollu sillee, että ennen, ennenkuin menkat alkaa, tulee ristiselkäkipuja (epämääräisiä sellaisia) ja äklötystä, ei varsinaisesti okseta, mutta yököttää esim. ilman ruokien hajuakaan tms.

Yhdessä kierrossa mulla oli todella pahaa äklötystä (en ollut kipeänäkään) ja olin tietty jo 100 varma, että raskaana olen (raskautta kun niin kovasti toivon) mutta sittenhän ne menkat alkoivatkin ja äklötys loppui.

Ristiselkäkivut mulla on ollut hyvin tavallisia juuri ennen menkkoja, mutta to äklötys on uutta. En sitte tiiä, olisko toi äklötys siitä, että kun toivoisi olevansa raskaana, niin tulisi jo noita "harhaluulojakin" mutta toi äklötys on ollut noita menkkavaivoja, eli ei äklötys ala mulla "ihan millon vaan". Loppuu kylläkin sitten kun menkatkin on alkaneet, ihan samoin, kun ristiselkäkivutkin loppu, kun menkat on alkaneet.

ajattelin laittaa vaan sen verran viestiä että mulla alkoi yht´äkkiä menkka oireena kanssa ihan tajuton äklötys.mikään ruokakaan ei maistunut kun normaalisti aina ahmin ennen menkkoja. lasta siis ei vielä silloin toivottu mutta aina ennen menkkoja se alkoi ja loppui kun menkat alkoi,se oli mullekkin uutta. nyt sitten kun lasta yritettiin niin siitä tiesin olevani raskaana kun odottelin menkkoja niin eipä ollut pätkääkään paha olo.
mutta noista ap oireista niin ekasta ja tokasta oireet suunnilleen samat(mitä nyt muistan) mutta nyt kolmannesta oireita paljon vähemmän ja lievempänä.

Mitenkäs muuten... jos on äklötystä (ja kenties esim. ristiselkäkipuja) niin eikös se sitten ole jo varma merkki kuukautisista (jos noi oireet ovat itselle tyypillisiä kuukautisoireita) ja siitä, että ovulaatio on jo ollut?

Meinaan, kun mulla alkoi viime kierrossa äklötys ja ristiselkäkivut jo kp 13 ja menkat alkoivat joskus kp 26 tai 27. Nyt on menossa taas kp 13 ja hentoa äklötystä on ollut tänään mutta olen sentään pystynyt syömään ongelmitta.

Yhteistyössä