ekan kerran gynelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöhkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöhkö

Vieras
Minkä ikäisinä menitte ekan kerran gynelle? Itse olen jo 22 ja enkä vielä ole saanut aikaiseksi mennä. Nyt otan kyllä itseä sarvista ja varaan ajan perustutkimukseen.

Onko kokemuksia hyvästä yksityisestä gynestä ja paljon maksaa perus/sisätutkimus + papa?

Olin muistaakseni 15v, kun kärsin äärettömän kovista menkkakivuista ja kälyni tilasi ajan omalta gyneltään ja vei mut tutkittavaksi. Sain pillereitä kipuihin. Muuten en niitä olisi tarvinnutkaan.
Sen jälkeen aloin käymään säännöllisesti n. joka toinen vuosi, koska papa-koe on hyvä ottaa ja muutenkin katsoa, että paikat ovat kunnossa. Suosittelen sullekkin tarkastusta mitä pikimmin!

Et kirjoittanut missä asut, joten on mahdotonta suositella hyvää gyneä. Itse soitin aikoinani yksityiseen lääkäriasemaan, kerroin, etten ole aiemmin heillä käynyt ja nyt pitäisi päästä gynekologille. He kertoivat lääkäreistään ja saattoivat suositella jotakin. Siitä sitten valitsin itselleni sopivan ja koskaan en ole joutunut pettymään.

Olen nyt käynyt yli 10 v. samalla gynellä ja maksan n.100£ papasta, sisätutkimuksesta, rintojen tutkimisesta + toimistokulut (ovat muuten törkeen kalliita). Kela korvaa tästä laskusta suurin piirtein 20£.

Ekan kerran terveyskeskuksessa tehtiin gynekologinen tutkimus, kun piti hankkia pillerit. en koskaan hankkinut, kun se juttukin lopahti. OLin 21.

Toisen kerran menin tk-lääkärille, kun kuukautiset ei vieläkään olleet säännölliset. Olin 25. Siitä alkoi rumba, joka vihdoin alkaa näyttää laantumisen merkkejä. Lähetettiin hoidettavaksi solumuutosten takia. Nyt olen 42

Olin 20, ja menin ensimmäistä kertaa gynelle yksityiselle. Kerroin puhelimessa että kyseessä on eka kerta, ja sain lääkäriksi vanhan ja kokeneen naisen, jonka kanssa en juuri jännittänyt. Maksoikohan 300- 400 mk, en juuri enää muista..

Mä en ole koskaan käynyt gynellä, ikää on nyt 32. Olen käyttänyt siis vain julkista terveydenhuoltoa, käynyt hakemassa pillerireseptejä tk-lääkäriltä tai ehkäisyneuvolasta. Siellä on otettu papa parin vuoden välein. Viiden vuoden välein tulee neuvolasta kutsu papa-kokeeseen, se on joku joukkotarkastus. Siinä kävin ekan kerran 25-vuotiaana ja toisen kerran 30 vuotiaana.
Mä en ole valmis maksamaan mansikoita yksityislääkärille koska kerran verovaroilla ylläpidetään terveydenhuoltojärjestelmää.

No, hinta on suhteellista. Mulla meni viimeksi kampaajallekkin 70 euroa.

Käyn ehdottomasti näissä asioissa naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuneen lääkärin luona, vaikka hinta olisi tuplasti nykyinen. Joissakin asioissa hinta ei ratkaise.

Ensi kerran olin sisätutkimuksessa 20vuotiaana kun hankin pillerit. Tämä tapahtui terveyskeskuksessa, jossa kävinkin seuraavat 20 vuotta ja olin erittäin tyytyväinen palveluun. Joka toinen vuosi terkkari uusi reseptin, joka toinen vuosi lääkäri tutki ja otettiin useimmiten papa. Ja kaikki ilmaista.

Kun lopetin pillerit, oli pakko mennä yksityiselle gynelle, kun halusin sisätutkimuksen ja papan. Homma hoitui suitsait vauhdilla, tunsin olevani enemmän liukuhihnalla kuin terveyskeskuksessa. Ainoa plussa oli että rinnatkin tutkittiin. Hintaa 80€. Ei ollut hintansa väärti toimitus.

En o viäl uskaltanu mennä.Ikää yli 40.Kondomi ehkäisynä.Mitään vaivojakaan ei ole koskaan ollut.Lapsia en halua.Pelkään todella hirveesti sitä päivää jos on pakko mennä gynelle.Ei ainakaan naiselle.Ajatus kauhistuttaa et makaan jalat levällään gynekologin edessä.Ehkä hän vaatii riisumaan kaikki vaatteet.Onkohan muita mun ikäsiä jotka ei o koskaan olleet tutkittavana.Olis kiva kuulla.

Yhteistyössä