Ekan jlkeen synnytyksenjälkeinen masennus, toinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ¨¨
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoisen syntymän jälkeen olin pitkään, jopa vuosia, lievästi / keskivaikeasti masentunut, joskin yritin vain sinnitellä pahan oloni kanssa ja ymmärsin vasta pitkän ajan kuluttua, mistä oikeasti oli kyse.

Nyt toisen lapsen kanssa (vauva nyt puolivuotias), olen melko lailla oma itseni. Hyvin väsynyt välillä ja siksi alamaissa, samoin hormonien riipimä ajoittain, mutta käsittääkseni terve. Lapsilla on hyvin suuri ikäero, joten elämänkokemuksen tuoma varmuuskin saattaa tietty vaikuttaa - vaikka sitä huolehtiikin, onhan kaikki hyvin ja olenkohan nyt tarpeeksi hyvä äiti, niin järki kertoo kuitenkin, että kaikki on hienosti ja me osaamme ja pärjäämme.

Sinuna en huolehtisi liikaa - ei masennus välttämättä uusiudu. Ja jos niin kävisi, "vanhana tekijänä" tunnistat ehkä merkit ajoissa ja saat hoitoa ennen kuin pääsee oikein pahaksi. Tsemppiä! :)

No miulla oli ja pelkäsin ihan hirveesti että se iskee kauheella voimalla sen toisenkin jälkeen. Mutta ei näkyny ei kuulunu onneks. Olen näin jälkikäteen ajatellu, että ei varmaan " ollut aikaa masentua" kun oli niin paljon kaikkea tekemistä ja huoltamista, ettei ollut aikaa vajota niihin omiin ajatuksiin enää.

Yhteistyössä