Ekan ja tokan raskauden ja synnytyksen erot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
ja miksei kolmannen, neljännen jne. :)

Eli miten raskaudet poikkesivat toisistaan fyysisesti (esim. millaisia vaivoja oli) ja henkisesti (esim. pelkäsitkö keskenmenoa vähemmän toisessa raskaudessa)? Kuinka synnytykset sujuivat? Olis mukava lueskella kokemuksia. :)

Mulla on toka raskaus vasta ekalla kolmanneksella, mutta selvää ero edelliseen on se, etten ole oksentanut kertaakaan. Ekassa raskaudessa päivät kuluivat vessassa vihertäen. Eikä ole yhtään kipeät rinnatkaan, eikä väsytä niin kauheasti. Nyt tosin tuntuu sitten siltä, etten edes ole raskaana, kun oireita ei olekaan. Pitää suorastaan muistuttaa itseään, että plussa tikussa ja menkkojen poissaolo riittävät todistusaineistoksi siitä, että masussa asuu joku.

Raskauksissa ekan ja tokan välillä ei mitään eroa, voin hyvin koko ajan.

Eka synnytys oli piiitkä mutta sain ihan hyvin kivunlievitystä ja jaksoin hyvin. Lempeä syntymä.

Toinen oli nopea ja raju, sairaalaan saapuessa olin 10 cm auki ja mentiin suoraan ponnistamaan. Hätäsektioon meni 30 sairaalaan saapumisesta kun sydänäänet laski palaamatta normaalitasolle.

Molemmat raskaudet oli ns. helppoja. Jaksoin tehdä pitkiä lenkkejä eikä vaivoja juurikaan ollut. Toisesta tosin oli alussa lievää pahoinvointia jota ekasta ei ollut lainkaan. Tokasta kuitenkin muistan sen kun maha alkoi kasvaa ja oli tiellä enemmän kuin esikon kanssa. Ensimmäisen pukemiset yms. oli hankalia ison mahan kanssa.

Synnytykset oli molemmista nopeita. Esikon kanssa kerkisin saamaan kohdunkaulan puudutteen, toisen kanssa en edes sitä! Palautuminen oli nopeaa, toisen kohdalla tuntui vieläkin nopeammalta kuin ekasta. Olen yhteensä synnytänyt 8 tuntia ja lapsia on 2.

Ekasta olin varma, että se on poika. Toisen kohdalla ajattelin syntyvän tytön. Kummatkin olivat kuitenkin poikia.

[QUOTE="Eeva";22117337]Molemmat raskaudet oli ns. helppoja. Jaksoin tehdä pitkiä lenkkejä eikä vaivoja juurikaan ollut. Toisesta tosin oli alussa lievää pahoinvointia jota ekasta ei ollut lainkaan. Tokasta kuitenkin muistan sen kun maha alkoi kasvaa ja oli tiellä enemmän kuin esikon kanssa. Ensimmäisen pukemiset yms. oli hankalia ison mahan kanssa.

Synnytykset oli molemmista nopeita. Esikon kanssa kerkisin saamaan kohdunkaulan puudutteen, toisen kanssa en edes sitä! Palautuminen oli nopeaa, toisen kohdalla tuntui vieläkin nopeammalta kuin ekasta. Olen yhteensä synnytänyt 8 tuntia ja lapsia on 2.

Ekasta olin varma, että se on poika. Toisen kohdalla ajattelin syntyvän tytön. Kummatkin olivat kuitenkin poikia.[/QUOTE]

Niin ja eka syntyi viikolla 38 ja toka viikolla 41

eka ja toka olivat aikalailla samanlaiset

raskaudet olivat samanlaiset ekasta toisin oli rajumpi pahoinvointi ( muistan että lähdin töihin n. 1km matka ja liikenne valoissa viimeistään piti jo toistumiseen oksentaa vaikka jo kotona olin käynyt oksulla)
tokassa oli lievempänä mutta kesti rv 20 asti
synnytyslähti täysin samalla lailla käyntiin säännölliset supistukset, verta,maha sekasin ekassa kesti 23h45min tokassa 2h30min

Raskaudet samanlaiset ekasta, ja tokasta.
Kolmas oli liitoskipu helevettiä. :kieh:
Synnytykset ekasta kesti, toinen tuli pikavauhtia, ja kolmas niitten väliltä.
Ekasta tikkejä, ja lopuista parantuminen oli nopiaa.

Kolmas raskaus rv28 menossa. Toisessa raskaudessa oli sellaisia supistuksia viimeisillä viikoilla, joilla ensimmäinen synnytys alkoi. Kyseiset supistukset ovat tällä kertaa taas jo alkaneet. Menettelee, kun on tottunut. Toinen synnytys myös alkoi ko. supistusten keskellä yhtäkkiä supistusten koventuessa, tosin osasin odottaa kun oli ollut päivällä liman tulemiset merkkinä. Toinen synnytys oli muuten samanlainen mutta lyhyempi. Ekasta olin salissa 4h ennen vauvan syntymää, toisesta 2h, joten jos aina lyhenee parilla tunnilla, tällä kertaa ehdin synnärin ovelle :xmas: (en ole turhan ajoissa sinne lähtenyt, sitten vasta kun supistukset on alkaneet itkettää kiputasollaan)

Merkittävin ero oli kyllä se, että ekassa raskaudessa tuli paha raskausmyrkytys ja tokassa ei. Muuten livat melkolailla samanlaisia, tokassa ehkä enemmän vaivoja. Aluksi pitkään verenvuotoa, pahoinvointi oli voimakkaampaa ja kesti 16. viikolle saakka (onneksi en kuitenkaan oksentanut tässä toisessakaan raskaudessa, mutt akuvotuskin oli riittävän ikävää), liitoskivut olivat voimakkaammat.

Ekassa synnytys oli nopeampi ja tavallaan helpompi, koska sain epiduraalin. Tokassa epiduraalia ei ehditty laittaa, joten ponnistusvaihe oli kovin kivulias. Avautumisvaihe oli molemmissa yhtä kipeä. Molemmissa synnytyksissä selvisin pelkillä nirhaumilla, ekassa ei tarvittu tikkiäkään, tokassa kätilö pitkän arpomisen jälkeen laittoi yhden tikin. Ekan synnytyksen kesto ensimmäisestä supistuksesta lapsen syntymään oli 2 h 20 min, tokassa 4 h 10 min. Tokassa siis tunnistettavissa olevat supistukset alkoivat aiemmin. Kipeistä säännöllisistä supistuksista laskien kesto oli suurinpiirtein sama, sillä ekassa supistukset kipeytyivät oikeastaan samantien, toisessa vasta siinä 2 h pikkusupisteluiden jälkeen. Ensimmäinen synnytys käynnistettiin, toinen alkoi spontaanisti.

Eka käynnistettiin viikolla 38+2 lapsiveden tihkumisen vuoksi. Synnytys kesti 6,5h ja sain epiduraalin.

Toinen tuli itsekseen laskettuna päivänä, synnytyksen kesto 2h ja apuna ilokaasu.

[QUOTE="Kyselijä";22117277]ja miksei kolmannen, neljännen jne. :)

Eli miten raskaudet poikkesivat toisistaan fyysisesti (esim. millaisia vaivoja oli) ja henkisesti (esim. pelkäsitkö keskenmenoa vähemmän toisessa raskaudessa)? Kuinka synnytykset sujuivat? Olis mukava lueskella kokemuksia. :)[/QUOTE]

Ensimmäinen raskaus oli helppo. Synnytys melko pitkä.

Toinen raskaus oli myös aika helppo, ennenaikaisia supistuksia oli mutta ei kovin pahoja.. Synnytys oli helppo ja erittäin positiivinen kokemus.

Kolmas raskaus oli täynnä vaivoja, raskausdiabetes (insuliinihoito alkoi jo 20 viikon tietämillä), puolen välin jälkeen supisteli niin kipeästi, että täytyi olla sairaslomalla loppuraskauden ajan.. Lisäksi kaiken kruunasi viimeisellä raskausviikolla tullut raskausmyrkytys, joka sairaalassa ollessa ehti vielä viimeisenä yönä "pamahtaa" päälle, eli olin iihan muissa maailmoissa päänsäkyni ja huimauksen kanssa. Onneksi olin jo valmiiksi sairaalassa ja sain suonensisäisesti jotain lääkettä. Olin varma tuolloin myrkytyskohtauksen alkaessa, etten kykene vauvaa synnyttämään (lääke ehti kuitenkin vaikuttaa ja kykenin hommaan). Synnytys oli nopea sitten kun se alkoi.

Molemmat raskauden yhtä pahoja fyysisesti. Oksentelin synnytykseen asti, enkä pystynyt liikkumaan juuri yhtään. Toinen oli sen takia rasittavampi, etten saanut levätä tarpeeksi vajaa 2 vuotiaan esikoisen takia.

Synnytykset olivat nopeita. Esikoinen 5,5 h. Ponnistusvaihe oli pitkä 1,5 h ja tuskallinen. Kakkonen tuli paljon rivakammin maailmaan. Synnytyksen kesto 2 h ja vauva tuli ulos kahdella työnnöllä eli ponnistusaika 2 min.

Molemmat raskausajat olleet samanlaiset, ei mitään ongelmia ja
synnytykset suht helppoja, ensimmäisen kohdalla oltiin sairaalassa
4 h ja tämän toisen kanssa 2 h. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja paikat
repesivät, mutta tämä jälkimmäinen syntyi ilman puudutteita ja kaikki meni hyvin.
Molemmat poikia ja synnytysten väli 10 vuotta.