Ekaluokkalaisen vaatetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö menee kouluun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö menee kouluun

Vieras
siis käytetäänkö koulussa ihan samoja kun päiväkodissa... itseä on kiusattu koulussa vaatteista (tyttönä käytin veljien vanhoja) niin siksi aihe minulle tärkeä :)

vieläkö ekaluokkalaisille käy marimekon raitapaidat tai pallopaidat niinkuin eskariin?

käykö velourhousut tms. vai pitääkö olla farkkua?

vieläkö koulussa käytetään esim. me&i:n tunikoita? vaaleanpunaista?

haalaria meillä ei ollut enää viime vuonna eskarissa mutta henkselitoppahousut oli, eli käykö sellaiset vai pitäiskö olla vyötärömallia?

entä käykö normi talvirukkaset, vai pitääkö olla jo sormikasta?

kelpaako kuomat, vai pitääkö olla hienompaa saapasta?

Kaikki mainitsemasi vaatteet on sellaisia, joita ainakin mun tytön koulussa käytettiin ekalla ja tokalla luokalla vielä. Varmaan kolmannellakin, oletan, kolmannelle tuo lapsi on nyt menossa.

myös kuljin lapsena vanhoissa ja sain siitä kuulla, turha toivo että mitään muodinmukaista olis saanu :( Nyt lapseni menee eskariin ja toivon ettei kohtalo toistu. Aika paljon lapsella tällä hetkellä sukulaisen lahjoittamia käytettyjä vehkeitä ja sitten sellaisia joita saanut itse kaupasta valita. Nyt kun kouluikä lähestyy aion entistä enemmän antaa itse valita vaatteet kaupasta tai kirpparilta, lapsi itse tietää parhaiten millaisia vaatteita käyttää. Enkä pakota käyttämään mitään tiettyjä, jos vaikka vielä saan sukulaiselta vaatetta, niin saa itse päättää mitä niistä ottaa käyttöön. Minun vanhemmat ei kuunnelleet minun mielipiteitä lainkaan enkä voinut ylpeydellä kantaa vaatteita, joista en itsekään pitänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26775191:
No jos haluat varmistua, ettei lastasi kiusata ainakaan vaatteiden takia, niin osta seuraavat:

Ekaluokkalaiselleko??? En tod.! Noi on mun mielestä jo teinivaatteita. AP:n mainitsemat on mielestäni ok.

[QUOTE="hmmm";26775205]Ekaluokkalaiselleko??? En tod.! Noi on mun mielestä jo teinivaatteita. AP:n mainitsemat on mielestäni ok.[/QUOTE]

Ei nuo mitään teinivaatteita ole, vaan 7-vuotiaiden lasten kokoisia vaatteita. Mittasuhteet varmaan hämäävät.

Kuulostaa juuri sellaisilta vaatteilta, millä meidän neiti kulki ekanluokan! :) Jossain vaiheessa tuli kuvioihin tunika ja legginssit, kun kaikilla muillakin oli. Henkselihousut oli meidänkin neidillä ekalla luokalla, eikä ollut ongelmaa. Haalareiden kanssa tapeltiin jo eskarivuonna... Mutta eskarista tuli toive, että jos vaan mahdollista, niin haalarit päälle ja niillä sitten eskarivuosi oltiin. Nyt kuulemma on muodissa värilliset pillifarkut, niitä olis nyt toiveissa. Kuomia näytti olevan lähes kaikilla ekaluokkalaisilla. Itse ostin Vikingin gore-texit, koska ne paremmat jalalle (meillä on ongelmia jalkojen kanssa). Mulla itsellä myös ollut pienenä vaatteet, mitä sattuu, joten haluan myös ostaa lapsilleni sellaisia vaatteita, mitä muillakin on. Välillä kyllä kirppariltakin löytyy tosi hyviä vaatteita! :)

meillä tämä ekaluokkalainen on isokokoinen ja vaatekoko on 140cm vähintään eli mitään lindexin 122cm tunikoita ei enää ole edes mahdollisuutta päälle pukea...

olen kuitenkin sitä mieltä, että koostaan huolimatta lapsi on pieni ja oon kuitenkin tykännyt värikästä hommata eikä lapsi toisaalta ole vastaan laittanut...

[QUOTE="a.p";26775326]
olen kuitenkin sitä mieltä, että koostaan huolimatta lapsi on pieni ja oon kuitenkin tykännyt värikästä hommata eikä lapsi toisaalta ole vastaan laittanut...[/QUOTE]

Ei väreissä mitään pahaa ole, kyllä minäkin pukeudun värikkäästi, vaikka olen 34 vuotta.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Meillä poika kieltäytyi pukemasta meandin paitoja viime talvena kun oli ekalla. SIihen asti oli kelvannut. En sitte oo enää sille niitä hommannut vaan oon siirtyny muihin merkkeihin.
Mutta joo, mitä aloituksessa oli listaa vaatteista niin ainakin meilläpäin eka-tokaluokkalaiset pukeutuu sillain. Ainoa mitä täällä ei enää koululaisilla näy on haalari, eli takki ja housut on kaikilla.

Itsellä on sama tausta vaatteiden suhteen kuin sinulla.

Ja meillä ekaluokalle menevä tyttö käyttää:

kapeaa farkkua, farkkuleggareita, leggareita (ei tykkää velourhousuista eikä leveistä housuista ylipäätään)

huppareita

hupparin alla t-paitoja tai pitkähihaisia, ei tunikoita, raitapaita kävisi

tytön mielestä "liian lapselliset" aiheet eivät käy (ei me&i, hello kitty, bamseja, uusretrojen kuvioita ym.)

värimaailma ei ole mikään täyspinkki, mutta jotain pinkkiäkin voi olla, hupparit mielellään esim. vaaleanharmaita

haalari ei käy, toppatakki ja henkselihousut on

topparukkasia ei pidä, joko hjanskamallisia tai niitä paksuja lapasia kovilla pakkasilla

kuomat ok, meillä on ollut toiset paremmat saapikkaat kaupunki ym. käyttöön ja tulee olemaan ensi vuonnakin

nyt kesällä on pitänyt tennareita.

Esim. nyt hänellä on päällään itse alesta valitsemansa keskisiniset KappAhlin farkkumaiset lyhyet shortsit, sporttimalliset Vikingin sandaalit ja musta aika rock-henkinen t-paita jossa on valkoista ja pinkkiä. Kaikki itse valitsimiaan vaatteita. Ja shortseja oli kaupassa myös syvää pinkkiä, halusi mielummin nuo siniset.

Eikä musta ole liian teinimäinen, vaan koululaismainen.

Meillä ekalauokkalainen alkoi käyttää aiempaa enemmän farkkuja, paidat enemmän harmaata, mustaa ja violettia kuin pinkkiä. Toki siis pinkkiäkin, mutta muiden värien kanssa. Ei liian lapsekkaita kuvioita. Jotkut eläimet ok, kukat ok, mutta hillitysti. Jotkut suosikkipaidat ovat olleet tosi värikkäitäkin. Esimerkiksi Molokidsin valokuvaprinttipaidat. Tosi värikkäitä, kivoja farkkujen kanssa, ja ehkä vähän erikoisia. Turkoosikin alkoi kelvata pinkkien jälkeen :D Varsinkin talvella paljon kerrospukeutumista. Paita ja neule tai huppari.

Ulkoilussa takki ja housut. Vk-housut oli vyötärömallia, jotka sai helposti päälle. Ja niinpä taisi osin olla talvihousutkin. Toppahanskat ja corekengät, joissa tarrat. Takkiväreinä turkoosia, valkoista ja mustaa eli ei enää pinkkiä siinäkään. Pipon valinta tarkkaa ja sillä samalla mentiin monta kuukautta.

Yhteistyössä