ekaluokkalaisen taidot

• Viestiketjun aloittaja eksynyt
  • Ensimmäinen viesti
eksynyt
Meidän vanhin aloittaa ensi viikolla koulun. Äiskää varmaan jänskättää lasta enemmän ja nyt onkin alkanut mietityttää, että olisiko sittenkin pitänyt opettaa lukemista tai laskemista jo etukäteen enemmän. Lapsi ei osaa lukea ja olen ajatellut asian vaan niin, että kyllä koulussa ehtii. Toiset vanhemmat vaan kehuskelevat lukevilla ja laskevilla ekaluokkalaisilla. Onko teillä konkareilla, joilla on lapsia koulussa antaa vinkkiä koulutien aloittavan äidille? Mukavaa päivää kaikille!!! =)

Meillä lapset aloittivat ensimmäisen luokan vuosi sitten. Poika osasi koulun alkaessa lukea, kirjoittaa ja laskea. Tyttö osasi kirjoittaa oman nimensä ja tunsi aakkoset. Minä olin ihan paniikissa tytön takia, pelkäsin, että mitähän koulusta tulee, kun ei osaa lukea ja kirjoittaa. Lasten koulussa oli sellaisille lapsille, jotka eivät osanneet vielä lukea ja kirjoittaa oma lisätunti kerran viikossa. Näin meidänkin tyttö oppi jo jouluun mennessä lukemaan ja kirjoittamaan. Hyvin kaikki menee!

minä olen saatellut kaksi eppua ja torstaina saattelen kolmannen. Kaikki ovat oppineet lukemaan eskarin keväällä. Mutta tahtia ei haittaa vaikka ei osaisikaan. Jos luokalla jo lukevia niin opelle jää enemmän aikaa lapsille jotka opettelua vielä kaipaavat.
Kaikki oppivat lukemaan ajallaan, ei huolta. Siksihän kouluun mennään että opitaan uusia asioita,lukeminen on vain murto-osa tästä kaikesta :)
Mukavaa koulun aloitusta koko perheelle

koulussa töissä
Hei!
Ei ne lukemis- ja laskemistaidot ole ollenkaan niin tärkeitä kouluun tullessa. Tarkoitus on opetella ne taidot siellä.
Tärkeämpää on se, että lapsi osaa pukea, solmia kengännauhat, käydä vessassa siististi, ruokailla omatoimisesti, kuunnella ja rauhoittua välillä, tulee toimeen muiden kanssa ja odottaa innolla koulun alkua. Jonkinlaiset motoriset taidot olisivat myös suositeltavia: esim. kynänkäsittely, piirtäminen, askartelu, saksien käyttö, pallottelu jne. Eli ihan tavallisia asioita.
Hassuinta mitä kuulin viime vuonna oli se, kun eräs äiti oli ruokailulappuun kirjoittanut, että hänen lapsensa on jo hieman maistellut kasviksia, mutta ei pidä niistä. Jotain muutakin siinä vielä oli, mutta en muista. Haloo! Koulussa ei todellakaan tarjoilla ruokaa sen mukaan, mistä kukin pitää. Nirsoilua esiintyy valitettavasti joka luokalla. Miten lapsi pärjää syömällä vain lusikankärjellisen ruokaa koulussa? Koulun henkilökunta ei voi pakottaa ketään syömään. Ruokailu on opittava kotona.

Poika aloittaa nyt 4- luokan. Näin jälkikäteen arvioiden eka ja toka luokka on vielä ihan selvästi ns. alkuopetusta ja aikaa lukemisen opetteluun on reilusti. Kolmas luokka oli jo ihan toisenlainen, pitkiä lukuläksyjä ja paljon kokeisiin luettavaa. Ei teillä ole mitään hätää, vielä on niitäkin lapsia jotka eivät käy eskaria.

meillä esikoinen menee maanataina kouluun, tyttö ei osaa lukea, kirjoittaa tuttuja nimiä ja laskee jotain helppoja plus laskuja. Ujous ja arkuus enemmän minua huolestuttaa kun luokalle tulee 27 oppilasta...

Meillä esikoiset aloittavat myös nyt koulun. Tyttö osaa jollain tavalla lukea ja laskeakkin hiemen. Poika taas laskee alkeita, muttei lue.
Mitä sitä suotta ottamaan paineita. Opettajat opettavat enkä usko että kukaan jää luk tai lasku taidottomiksi.

Yhteistyössä