Ekaluokkalaisen aamut huolettaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Voihan ahdistus! Koulu alkaa ihan just. Meidän eppulaisen pitää olla itsekseen neljänä aamuna viikossa noin 1- 1,5 tuntia. Aamupäivähoitoa ei kunnalla ole tarjota. IP kerhoon menee kyllä koulusta. Hän on aina ollut hyvin "takertuva" minuun, äitiin. Ihan eriluontoinen tässä kuin pienempi sisarensa, vaikka samalla tyylilllä toki molemmat kasvatettu. On ollut hoidossa 3v alkaen, on ollut mummolassa ja kummilassa yökylässä, ne menneet hyvin. Hieman ikävöi, mutta ei pulmaksi asti.

Mutta yksinolo on ollut ihan peikko jo alusta asti. Siis siitä asti kun siitä on alettu jutella ja nyt kesällä harjoitella pienenpienissä hetkissä. Kovasti on rohkaistu ja kehuttu. Mutta useamman kerran on ihan paniikissa soittanut perään, kun joku pelottaa. Koulunalun pari ekaa viikkoa on miehen lomalla turvattu, mutta sitten on pakko jo jäädä yksin. On juteltu peloista, mikä pelottaa, miksi, miten voi toimia näissä tilanteissa.

Onko muilla ollut arkoja eppulaisia? Kuinka yksinolo on sitten alkanut sujua. Mä jo kauhulla mielessäni nään, kun kuukauden päästä soittaa ihan paniikissa mulle töihin, kun joku ääni on rapsahtanut tms. On sen tyylinen, että alkaa vaan parkua hysteerisesti, on puhelimessa vaikea rauhoitella. Hitto, mitenkähän tässä käy?

No ettehän te nyt jätä yksin kotiin pelkäävää lasta! Onko naapuria, isovanhempaa, joka voisi käydä aamulla? Entä sulla/miehellä mahd aloittaa myöhemmin päivä?

Oisko naapurissa eläkeläistä tai kotiäitiä jonne vois mennä alkuun aamuisin? Tai tuleeko samalle luokalle ketään lähellä asuvaa lasta jonka kanssa voisivat yhdessä odottaa?

Jotkuthan tietty menee sinne koulun pihalle tosi aikaisin just tällasen takia mutta ehkä siellä ei nyt ihan 1,5 tuntia viitsi odottaa. Muta jos vaikka olis 45min kotona ja sitten 45min siellä koulun pihalla.

No ei lähellä asu ketään sellaista, johon tyttö vois aamuisin mennä. Kauhea on jättää yksin kotiin pelkäämään. Varsinkin kun aamutkin pimenee syksyn edetessä. Tai voisko teistä jompi kumpi aloittaa työt myöhemmin. En kyllä mihinkän koulu pihalle kovin aikaisin suosittele lasta laittamaan. Sitä ei tiiä mitä siellä tapahtuu

Meillä juuri kuvaamasi luonteinen lapsi. Viime syksynä aloitti koulun. Kesällä halusi aina jäädä kotiin esim kauppareissujen ajaksi ja ajattelimme, että hyvin se sujuu. Mutta eipäs sujunutkaan. Lapsi pelkäsi yksinoloa ja esim iltapäivällä soitti minulle heti kun oli kotiutunut. Minä lähdin silloin koulusta ajamaan kotiin. Matkan aikana (kestää 30 min) ehti jo hätääntyneenä itkeä ja soittaa, että missä viivyin. Meidän oli sitten pakko aloittaa iltapäiväkerho. Aamut onnistuivat isompien sisarusten avulla.
Neuvon, että kuuntele lasta ja ota pelko todesta.

Olisiko joku luokkakaveri samassa tilanteessa ja lapset voisivat viettää aamun yhdessä ja mennä kouluun yhdessä?
Kuuden tunnin työaika?
Toinen vanhempi jää kotiin?
Yksityinen perhepäivähoitaja ja lapsi puolikkaan paikalle?
Isovanhemmat?
Kotona olevat naapurit?

Aloittaja olen...

Ei ole mummoja tms täälläpäinkään. Ja osittaisella hoitovapaalla olen jo, se toteutuu nelipäiväisenä työviikkona. 6h päivä olisi minunkohdalla tarkoittanut 7.30- 13.30 päivää, eli tämä nelipäiväinen viikko oli parempi. Olen edes yhtenä päivä aamusta ja illasta kotona. Lapsen lukujärjestyksestä riippuu, että kauanko on yksin. Itsellä työt alkaa välillä 9.30, jolloin joka viikkoon tulee myös näitä aamuja.

Täytyy varmaan naapurin kanssa sopia aamuista tarkemmin. Sieltä lähtee myös kaveri kouluun, ehkä voisivat tosiaan odotella yhdessä. Se ehkä olis paras ratkaisu. Ei ketään oikein palkata voi hyvin epäsäännäliseen tunnin-1,5 2-3 kertaa viikossa tapahtuvaan lapsenhoitoon.

Ikävää jälkiviisastelua, mutta kuinka paljon olet siedättänyt lasta eskari-ikäisenä poissaoloihin? Eskarilainen voi kännykän kera olla yksin vaikka puolikin tuntia.

Mun kuopus pelkäsi yksinjäämistä ja kuuntelee jokaista rasahdusta&ylitulkitsee niitä, mutta jätin vaan hänet yksin mennessäni lenkille lyhyeksi aikaa, ohjeistin häntä, ja huomasi että hyvin meni.

Lapsesi voi aamulla nukkua pidempään, katsoa piirrettyjä jne.

Mitä lapsi touhuilee yksin ollessaan? Meidän tokaluokkalainen ei uskaltaisi olla yksin hiljaisessa talossa, mutta aamulla katsoo tv:stä piirrettyjä niin kauan kunnes kännykän herätys ilmoittaa että täytyy lähteä kouluun. Löytyiskö jotain kivaa peliä tai ohjelmaa jonka parissa aika vierähtäisi..

• Tykkää
Reactions: Echo
Mä aloin tekemään 4-päiväisen työviikon lisäksi etätöitä, joten olen kaikki päivät kotona. Ei voi mitenkään jättää lasta yksin, jos lapsi pelkää. Ja hirvittää nuo kommentit, että jotain kotona olevaa naapuria voisi hyödyntää.. Juu en todellakaan ottaisi muiden muksuja aamuhoitoon. Jotain rajaa röyhkeydellekin.

Mä aloin tekemään 4-päiväisen työviikon lisäksi etätöitä, joten olen kaikki päivät kotona. Ei voi mitenkään jättää lasta yksin, jos lapsi pelkää. Ja hirvittää nuo kommentit, että jotain kotona olevaa naapuria voisi hyödyntää.. Juu en todellakaan ottaisi muiden muksuja aamuhoitoon. Jotain rajaa röyhkeydellekin.

Minä ottaisin ihan mielelläni aamuhoitolaisia enkä pitäisi yhtään röyhkeänä moisen kysymistä. Päinvastoin.
Missä siis kulkee röyhkeyden rajat? Jokaisella omallaisensa?

Kaikissa ammateissa ei tuo etätyö onnistu!

Toivottavasti saatte jotain sovittua naapurin kanssa jos siitä kaveri lähtee kouluun myös. Mutta noin muuten niin lapsi heräämään mahdollisimman myöhään, jotain kivaa tekemistä aamuksi välittämättä ruutuajoista ja liiallisen ruudunkatselun haitoista, pieniä ohjelappuja (esim "ota tästä aamupalaa", "voit ottaa vanukkaankin :)", "muista katsoa se ja se ohjelma") ja sitten se tieto että jompikumpi vanhemmista on aina puhelimen tavoitettavissa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tuskin on myöskään mahdotonta löytää lähellä asuvaa opiskelijaa tai mummoa, joka tulisi aamuksi teille, palkkaa vastaan tietysti. Kannattaa ainakin etsiä. Toki pitäisi asua hyvin lähellä, koska ei tietenkään kaukaa kannata tulla lyhyeksi aikaa.
Meillä tätä mietittiin myös ja uskon, että tällainen henkilö kyllä olisi löytynyt, mutta alankin tekemään etätöitä.

Mä voisin ihan hyvin ottaa jos olisin kotona kun lapset kummiski herää niin aikasin että hereillä ollaan ja aamutoimilla. Ihan naapuriapuna ja tietysti toivoisin että kun omat lapset tulee siihen ikään niin vastaavaa edes satunnaista naapuriapua olisi saatavilla. Enkä pyytäiai edes mitään korvausta jos kyse olisi 1-2 kk koulun alkamiseen totuttelua. Toki jos koko kouluvuoden sitoutuisin moiseen niin sit olisi kiva jotain vaivanpalkkaakin saada.

Ensinnäkin; pelkäävää lasta ei jätetä yksin! Jos lapsi ei siihen kykene, niin hän ei kykene eikä sitä häneltä vaadita. Pelko ei lähde pelkäämällä vaan lisääntyy! 6-7 vuotias on ihan liian pieni olemaan yksin, jos ei itse sitten välttämättä halua olla yksikseen.
Tämä nyt vastauksena joihinkin älyttömiin kommentteihin..

En tiedä oletko jo tiedustellut naapuruston läpi, opiskelijat, eläkeläiset,työttömät, kotiäidit jne. Mutta kannattaa ehdottomasti rohkeasti kysyä ja selvittää asia!

Minäkin olisin valmis ottamaan lapsen/koululaisen aamuisin meille tai iltapäivisinkin, jos toinen vaihtoehto olisi,että hän joutuisi olemaan yksin ja pelkäämään. Minä uskon,että kaikki hyvä minkä teet toiselle saat itsellesi takaisin. Ja olen saanutkin ja usein moninkertaisesti :)

Meidän tyttö aloitti viime vuonna koulun, hän on pelännyt pimeätä ja yksinoloa.
Aloitimme Helmikuussa-14 niin että, puhuimme jo koulusta ja että äidin täytyy lähteä tuntia aikaisemmin kuin hänen. Tuolloin hänelle tuli itku ja pelko voimistui. Tytön kanssa juteltiin ja käytiin läpi mikä niin pelottaa.
Maaliskuussa aloin tekemään kauppareissuja tien toisella puolella olevaan lähikauppaan, ekat reissut olivat n. 10min. Ensimmäinen reissu oli tytölle vaikea itku oli tullut ja pelotti. Taas juteltiin ja käytiin läpi. Taisi olla viides reissu kun oli tytölläkin mennyt tosi hyvin eikä pelännyt. Pidensin 20min lenkeiksi, taas pelotti ja itketti. Yhdessä keksittin tekemistä yksinolo ajaksi. 3 kerta menikin jo hyvin.
Taisi olla kesäkuu kun sain tehdä 30min reissuja jo, Oli keksinyt että se yksinolo ei olekkaan hullumpaa. Elokuussa sitten alkoi aamut, herätin tytön 07.00, lähdin töihin 7.20 aikaan. 3 ekaa aamua pystyin menemään töihin myöhemmin.
Aamut sujui hänellä hyvin, söi aamupalan ja puki päälle. Joskus katsoi televisiota.
Näin on menty vuosi ilman ongelmia.

Tyttö oppi että kun asutaan kerrostalossa, ääniä tulee muista asunnoista ettei siinä ole pelättävää. Yksinoloon hän tottui vähitelle, pimeän pelkoo no.. auttoi valot.

Yritä käydä läpi näitä asioita ja aloita heti pikku pätkät yksinnolot

Yhteistyössä