Ekaluokkalaiselta oli otettu lyijytäytekynä pois tunnilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pajukko

Aktiivinen jäsen
14.11.2004
6 834
0
36
Opettaja oli sen takavarikoinut. Yritin pojalta kysyä syytä, mutta ei hän osannut muuta sanoa kuin, että opettaja oli sanonut, että se terä on liian ohut. Eihän tuollaista syytä voi olla ja ei opettajalla ole syytä ottaa kynää pois?!? Pitäisi riittää, että vaihtaa kynää, jos ei sovi tietynlaisella kynällä kirjoittaa. Vähän ihmeissäni olen.

Yleensä alaluokkalaisilta on täytekynät kiellettyjä ja ainao hyväksytty kirjoitusväline on puinen lyijykynä. Lapsesi on kieltäytynyt vaihtamasta kynää ja siksi opettaja on ottanut kynän kokonaan pois. Lapsesi ei vain kehtaa tunnustaa.

Miksi olisi kielletty? Oli mullakin lapsena. Itse ajattelen, että pojalle olisi parempi lyijytäytekynä, kun puukyniä nakertelee koko ajan ja kamalan näköisiä ovat. Pitää kai tabascoa sivellä noihin kyniin.

Kyllä mullaki oli lyijytäytekyniä ala-asteella, ei tosin ihan eka-toka luokalla, mut mä kans jyrsin puu kynät (tosin järsin muitaki kyniä) rikki. Sen jälkeen vähän hilliintyi kynän suuhun laitto ku meni paapan kynä suuhun, ja paappa kaivoi korvavaikut sillä kynällä (ja sitä oli siis oikeesti paljon, sellasta oikeen ruskeeta :P )

Meillä ei 3lk myöskään saa käyttää lyijytäytekynää. Ainoa ongelma vain, että pojan vähän epäsiistiä käsialaa auttaa huomattavasti se ohuempi terä, sillä saa helpommin siistiä ja on kuulemma mukavampi kirjoittaa... Me on ratkaistu tämä niin, että kotona tekee läksyt lyijytäytekynällä ja pitää koulussa ne tavalliset.

Syy tähän(kin) viisaaseen ohjesääntöön olisi mukava kuulla..?

[QUOTE="vieras";23111700]Ala-asteella ei saa käyttää lyijytäytekynää.[/QUOTE]

Miksei :D Ihan naurettavaa jos noin on, eihän tuollaiselle natsisäännölle voi olla mitään järjellistä syytä

Syy on ihan niin yksinkertainen, että monilla ekaluokkalaisilla ja ylipäätään alakoululaisilla on kynäote pahasti hausessa ja sen opetteluun puinen lyijykynä on paljon parempi kuin lyijytäytekynä.

Multa otettiin aikanaan lyijytäytekynä pois viitosluokalla, kun "ei kuulakärkikynää saa käyttää!!!" Yritin rautalangan kanssa vääntää opelle, että se on LYIJYkynä, mutta kun ei... Olin aika laiska käyttämään teroitinta, mitä opettaja moitti ja siksi sain sen lyijytäytekynän äidiltä. Sillä tuli paljon siistimpää jälkeä.

Saattaapa olla, etä sen jälkeen, kun täytekynäni vietiin, teroitin kynääni vieläkin harvemmin "kostoksi" opelle :D :ashamed: ;) Jälki on kyllä kaameaa näin jälkeenpäin katsellen, mutta olisi antanut mun pitää kynäni!

Yhteistyössä