ekaluokkalainen, kertaaminen, koulupsykologi, palautepalaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
ekaluokkalaisella ei oikein lähtenyt koulu sujumaan. Eli ei ole oppinut lukemaan ja laskemaan kuin muut on reilusti jäljellä. Nyt suositellaan ekaluokan kertaamista. Lapsi on myös käynyt koulupsykologilla tekemässä jotain tehtäviä.

Nyt nuo tehtävät ja kartoitus on tehty ja joku palautepalaveri olis luvassa missä olis mukana vissiin opettaja, koulupsykologi ja minä. Haluaisivat myös että mieheni olisi mukana. Mutta minä en näe sitä tarpeellisena sillä mieheni ei ole tämän ekaluokkalaisen biologinen isä. Biologinen isä otti ja lähti jo kun olin raskaana eikä ole isyyttään tunnustanut. Onko mieheni pakko olla siellä kun ei edes ole lapsen huoltaja.

Mitä tuollaisessa palautepalaverissa edes käsitellään?

Vähän ihmettelen että miksi et halua että miehesi olisi mukana? Kyllä me ollaan ainakin MOLEMMAT miehen kanssa AINA paikalla kun on joku lasta koskeva palaveri, meillä 3 lasta, kaksi biologisesti yhteistä, mutta samalla tavalla kaikki on yhteisiä lapsia ja yhdessä osallistutaan kasvatukseen ja päätösten tekoon.

en tiedä meidän suhde on huonossa kunnossa ja jotenkin pelkään että siellä aletaan syyllistämään mua jostain ja sitten mies olis varmaan onnessaan kun sekin sais jonkun syyn josta mollata mua. se kun nykyään harrastaa sitä mun mollaamista.

Tuskin miehesi on pakko palaveriin tulla, mutta kun teitä 2 aikuista kotona on, niin toki hänen kannattaa olla mukana. Itse opena suren joidenkin lasten puolesta, joista huomaa, että välttämättä kukaan kotona asuva aikuinen ei ole heistä kiinnostunut, mutta sekin on jo hienoa, jos toinen on kiinnostunut!

Kertaaminen kannattaa, jos ope niin arvioi. Pohja koko koulu-uralle luodaan alaluokilla, joten ei kannata hutiloida. Mitä koulun erityisope sanoo?

Ei koulun palavereissa aleta ketään syyllistämään. Keskitytään toivon mukaan ratkaisuihin ja vaihtoehtoihin kuin kenenkään vikoihin. Eka luokan tärkein asia on lukemaan opetteleminen, osalla se onnistuu helposti ja osa lukee kangerrellen vielä toisella luokalla. Älä turhaan jännitä vaan mieti jo etukäteen omia kysymyksiä ja kantoja asioihin. Osaatko itse sanoa, miksei eka luokka ole välttämättä sujunut niin hyvin? Mutta voi olla, että lapsi ei ole vielä jotenkin koulukypsä tai hänen lukemisensa aika ei ihan vielä vain ole. Ei huolia palaverista!!

Opettaja kannattaa kertaamista. Minäkin olen sitä mieltä että kerrata kannattaa jos se on tarpeen. Erityisopettajan kanssa en ole puhunut kuin pari kertaa vain ja silloin nämä testit olivat pahasti kesken eikä hän osannut ottaa kantaa asiaan.

Ei koulun palavereissa aleta ketään syyllistämään. Keskitytään toivon mukaan ratkaisuihin ja vaihtoehtoihin kuin kenenkään vikoihin. Eka luokan tärkein asia on lukemaan opetteleminen, osalla se onnistuu helposti ja osa lukee kangerrellen vielä toisella luokalla. Älä turhaan jännitä vaan mieti jo etukäteen omia kysymyksiä ja kantoja asioihin. Osaatko itse sanoa, miksei eka luokka ole välttämättä sujunut niin hyvin? Mutta voi olla, että lapsi ei ole vielä jotenkin koulukypsä tai hänen lukemisensa aika ei ihan vielä vain ole. Ei huolia palaverista!!

Itse uskon että nämä asiat ovat vaikuttaneet suuresti siihen ettei ekaluokka ole sujunut. Muutimme uudelle paikkakunnalle juuri ennen ekaluokan alkua. ilmeisesti se olikin suurempi juttu lapselle kuin osasin odottaa. Sitten kieli juttu.. Lapsella on äidinkielenä ruotsi ja täällä voi opiskella vain suomenkielellä. Joten arvelisin että lukemaan oppiminen on varmaan vähän haastavaa. Osaa kyllä hyvin suomea mutta on kyllä vielä paljon mitä ei osaa.

Hyvä, että itsekin olet kertaamisen kannalta. Turhia huolia ja vaikeuksia tulisi siitä, että lapsi menisi syksyllä kakkoselle. On huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa kerrata ykkönen! Joskus olen valitettavasti nähnyt vanhempia, jotka eivät ymmärrä, minkälaisen vahingon tekevät lapselle, jos alkavat hankaloittamaan kertaamista tai muita koulun toimia, jotka kaikki tapahtuvat lapsen parhaaksi.

Avoimin mielin, ota mies mukaan jo sillä perusteella, että ainakaan hän ei saa väärää käsitystä asioista. Ei ole kenenkään vika, jos lapsi ei opi lukemaan. Kyllä melkein kaikki oppivat jossain vaiheessa kuitenkin, asiat järjestyvät!

Ihan varmasti muuttaminen pelkästään jo vaikuttaisi kouluun sopeutumiseen ja oppimiseen, mutta jos lapsen vahvempi kieli on ruotsi, eikä ruotsin kielellä ole mahdollista opiskella, niin on jo 2 isoa syytä. Voit olla aika turvallisin mielin, että kun lapsi sopeutuu ja oppii suomen kieltä vielä paremmin, niin lukeminen ja asiat alkavat sujua. Koko koulun aloittaminen on ISO juttu lapselle, sekin vie voimia tosi paljon. Hienoa, että olet osannut miettiä noita syitä ja sitä kautta varmasti myös ratkaisuja! Yksi asia on myös lapsen oman itsetunnon ja oppimisen halun vahvistaminen. Jos hän menisi kakkoselle, voisi olla aika musertavaa huomata, että muut ovat paljon edellä monissa asioissa. Kertaamalla hän saa uuden alun ja se varmasti kantaa hedelmää!

Ihan aloin miettiä tuota. Vielä pitää lisätä: ruotsin kielen äänne-kirjain-vastaavuus on erilainen kuin suomen kielessä, joten jo se vaikuttaa lukemaan opetteluun. Suomen kielessä kirjain-äänne-vastaavuus on lähes täydellinen, toisin kuin ruotsin kielessä. Tämäkin pitää koulun muistaa. Kannattaa muistutella noista, jos koululla eivät tule kunnolla ajatelleeksi tuota.

Yhteistyössä