ekaluokkalainen ja vaikeuksia..tarviin neuvoja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten pitäisi toimia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten pitäisi toimia?

Vieras
ekaluokkalainen poikani kyllä tekee reippaasti läksyt aina yleensä koulun jälkeen, siinä ei ole hankaluutta, mutta.....kun joskus tarvii tai kysyy apua,tai jos tarkistan ja huomaan virheen ja koitan neuvoa, ei usko Millään mitä koitan sanoa vaan väittää vastaan ja tinkaa ja lopulta suuttuu ja tuloksena itkuraivarit ja huoneeseen ja paiskaa oven kiinni. En kertakaikkiaan saa tilannetta selvitettyä...Mitä tämmösessä tilanteessa pitäisi tehä? Antaa tehtävän olla väärin? Olla sanomatta mitään ja odottaa vaan että kyllä ope huomaa? Vai tingata pojan kanssa tappiin saakka? Minä en nyt yksinkertasesti tiiä mikä oisi se oikee tapa....

Kuuluukohan tuo tuohon ikään?? Kun meillä on ollut jokaisen lapsen kanssa ekaluokalla tuollaista... Mä oon sanonu, että tuo juttu on väärin ja antanut sitten olla korjaamatta, jos ei sitä suostu tehdä. Meillä ekaluokkalaisella menee numerot ja kirjaimet vieläkin nurinpäin, niitäkin välillä käännellään. Useimmiten saadaan sitten jossain vaiheessa läksyt korjattua, kun kiukku hiukan laantunut. Kysy opelta, että mitä mieltä hän on. Niin mä oon tehny! Toinen ope sanoo, että korjataan koulussa, anna olla. Toinen sanoo, että yrittäkää yhdessä korjata. Mutta kun opettajan sana on laki tuon ikäiselle! :D

Anna olla väärin, se on opellekin parempi, kas kun sitten se tietää kuka osaa jo ja ketä tarvii vielä opettaa. Sun tehtävä on auttaa silloin kun lapsi apua pyytää ja olla tukena ja turvana sekä katsoa että niitä läksyjä yritetään tehda huolella ja ajan kanssa.

Meillä raivotaan ihan muuten vaan ihan joka asiasta. Läksyjen teko on vähän niin ja näin mutta yritän hoitaa niin että ne tulis joka päivä tehtyä, tai se lukeminen, matikka kyll menee.

meillä oli aivan sama juttu ekaluokkalaisella, ei kestänyt että neuvon tai korjaan virheen...olin kanssa silloin huolissani mutta ohi se meni, nyt poika tokalla luokalla ja läksyjen teko sujuu ihan eri tavalla..hyvin siis. Ei tarvitse ohjausta enää juuri ollenkaan ja jos niin kysyy apua ja ottaa avun vastaan. Eli varmasti kuului tuohon ikään.

kiitos vastauksista! Ja oli lohduttavaa kuulla että vois kuulua tuohon ikäänkin..meillä muutenkin on noita tunteenpurkauksia tullut viimeaikoina aikasta paljon. Parissa minuutissa voipi mieli muuttua itkuraivosta hyväksi ja toistepäin....on se kasvaminen vaikeeta...

Kyllä useimmat opettajat olettavat, että ekaluokkalaisen läksyt tarkastetaan nimenomaan kotona. Ei siellä luokassa oo kovin monella opella aikaa käydä jokaisen oppilaan läksyjä kohta kohdalta läpi. Teet siis ap ison karhunpalveluksen lapselle, jos annat tehtävien jäädä väärin.

ps. Kyllä opettajan pitää tietää jo pelkän luokkatyöskentelyn perusteella mitä kukin lapsi osaa. Ei siis todellakaan pidä jättää läksyjä korjaamatta myöskään sillä perusteella, että sen avulla ope sais selville kuka osaa ja kuka ei.

Yhteistyössä