Ekaluokkalainen: iltapäiväkerho ja kuljetus sinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maisuliinix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maisuliinix

Vieras
En nyt ollenkaan ymmärrä, miksi tuntuu olevan yleisenä periaatteena monella paikkakunnalla, että koulu ei järjestä kuljetusta ip-kerhoon?

Omalla koululla kerhoa ei järjestetä, toiseksi lähimpänä olevalla järjestetään, mutta vanhempien tulee itse järjestää kuljetus sinne. Siis MITEN, kun molemmat ovat töissä 50 km:n päässä?

Kellään hyviä vinkkejä miten koulujen alettua syksyllä tuo kuvio setvitään? Ei ole varaa palkata kodinhoitajaa joka olisi lasta vastassa, ja lapsi ei takuulla ainakaan ensi alkuun halua/uskalla olla yksin kotona.

Täällä ainakin ip-kerhot on joko kouluilla tai sitten jossain aika lähellä. Meillä on ip-kerho ihan tuossa naapurissa, koululle on matkaa vähän enemmän. Siellä on aina ollut periaatteena, että ensimmäisellä viikolla käyvät hakemassa ekaluokkalaiset ja kävelevät yhdessä ip:hen. Sen jälkeen tulevat viikon pari puoliväliin vastaan ja lopulta lapset kulkevat itsenäisesti. Ip:stä saa tulla itsenäisesti kotiinkin, jos vanhemmat antavat siihen luvan ja se kerrotaan suoraan kerhon pitäjille, ei lapsen kautta.

Meidän lähikoulussa kerhoa ei järjestetä, ja siihen naapurikouluun on 6 km:n matka ja vieläpä vaarallista tietä pitkin. Siis niin sanonko mistä, ainoa vaihtoehto jättää lapsi iltapäiväksi yksin ja peloissaan kotiin, en voi käsittää??

Mitenköhän muut lapset kulkee sen matkan? Saisko siitä kysyttyä jostain?
Ihan älytön systeemi kyllä! Itse viime vuonna kans kauhulla mietin, että mitä jos ip-kerhoa ei järjestetä koululla (asutaan keskisuuren kaupungin keskustassa), silloin olisi ollut ihan yhtä vaarallista kulkea koululta kerholle, kun koulusta kotiin. Lähinnä just ton vaarallisen koulumatkan takia haluttiin kerhopaikka. Onneksi ipk sitten kuitenkin oli koululla.
Tulee vähän kalliiksi teille, jos pitää maksaa kerhomaksu ja jotkut taksit siihen päälle.

En nyt tahtois olla näsäviisaas, mutta joudun olemaan.
Eiks se nyt ole aika hanurista jos ekaluokkalainen ei uskalla olla keskellä kirkasta päivää yksin kotona??
Eikö olisi vanhemmillakin hieman peiliin katsomista siinä tilanteessa??

Eiks se nyt ole aika hanurista jos ekaluokkalainen ei uskalla olla keskellä kirkasta päivää yksin kotona??
Tässä saattaa olla ristiriitainen tilanne. Vaikka ekaluokkalainen uskaltaisi olla yksin kotona, saattaa esim. lastensuojelu olla eri mieltä. Eli ohjeistavat vanhemman huolehtimaan lapselle hoidon tavalla tai toisella iltapäiväksi. Kuinka yleistä heidän puuttuminen on tilanteeseen, en tiedä, mutta sellaisilla uhkakuvilla minua peloteltiin aikoinaan. Myös ekaluokkalaisen taito toimia kotona hätätilanteessa hieman arveluttaa.

Ja pyh sanon minä, lapset on erilaisia. Joitakuita pelottaa olla yksin kotona, toisia ei.

Ja ap:n ongelmaan liittyen, ihan älytön systeemi teillä. Selvitä onko koulun lähellä jotain yksityistä perhepäivähoitajaa, joka haluaisi iltapäivähoidokin?

Kai teidän täytyy sopia jonkinlaista kimppaa muiden vanhempien kanssa ja vaikka maksaa sit heille vaivanpalkkaa jos ette pääse itse vastavuoroisesti kuskaamaan. Täytyyhän lapsen luokalla olla muitakin lapsia joilla sama tilanne ja vanhemmat toivottavasti lähempänä töissä. Huutele paikallisessa fb-ryhmässä tai eskariryhmässä muita vanhempia.

Mun mielestä 7-vuotiaan ei vielä tarvitsekaan uskaltaa olla yksin kotona jos siltä tuntuu, katsos lapsia on erilaisia, arempia ja rohkeampia. Ja voin ihan rauhassa katsella peiliin, se nyt ei vaan tilannetta muuksi muuta. Btw., Englannissa suositellaan ettei alle 12-vuotiasta jätetä yksin kotiin, samanlaisia lapset siellä ovat kuin täälläkin.

Kyseessä pieni kyläkoulu... ilmeisesti jotkut nyt sitten haluavatkin lapsen siihen kouluun missä kerho järjestetään, mikä ei meille ole ykkösvaihtoehto ratkaisuksi (lapsi saanut eskarista kivoja kavereita, jotka asuvat lähistöllä, olisi kiva että kävisi kouluakin heidän kanssa samassa koulussa).

Lisäksi, jos haluamme lapsen muualle kuin lähikouluun, maksamme kuljetuksen itse.

Kai se on pakko alkaa tehdä lyhennettyä työaikaa, sitähän se yhteiskunta kai haluaakin, äidit kotiin?

Ja vielä yks juttu. Tämä meidän lähikoulu on myöskin pitkän ja vaarallisen matkan takana eli 90% oppilaista on kuljetusoppilaita. Koulu tarjoaa oppilaille kuljetuksen KOTIIN ilmaiseksi, mutta kerhoon ei ollenkaan, vaikka parhaassa tapauksessa joitain koulun kuljetusoppilaita kuljetetaan tuon ip-kerhon ohi kotiinsa. Wtf?!

Mun mielestä 7-vuotiaan ei vielä tarvitsekaan uskaltaa olla yksin kotona jos siltä tuntuu, katsos lapsia on erilaisia, arempia ja rohkeampia. Ja voin ihan rauhassa katsella peiliin, se nyt ei vaan tilannetta muuksi muuta. Btw., Englannissa suositellaan ettei alle 12-vuotiasta jätetä yksin kotiin, samanlaisia lapset siellä ovat kuin täälläkin.

Kyseessä pieni kyläkoulu... ilmeisesti jotkut nyt sitten haluavatkin lapsen siihen kouluun missä kerho järjestetään, mikä ei meille ole ykkösvaihtoehto ratkaisuksi (lapsi saanut eskarista kivoja kavereita, jotka asuvat lähistöllä, olisi kiva että kävisi kouluakin heidän kanssa samassa koulussa).

Lisäksi, jos haluamme lapsen muualle kuin lähikouluun, maksamme kuljetuksen itse.

Kai se on pakko alkaa tehdä lyhennettyä työaikaa, sitähän se yhteiskunta kai haluaakin, äidit kotiin?
Onko näiden eskarilaisten kaverien vanhemmat kotona vai miksi he eivät tarvi iltapäivähoitoa? Voisko sun lapsi ditten mennä (maksua vastaan) kaverille siihensaakka että tuutte kotiin?

Aika monella mun lapsen kaverilla on isompiakin sisaruksia kotona, varmaan heistä apua... täytyy jutella toisten lasten vanhempien kanssa, josko joku diili saataisiin aikaiseksi :)

Yrittäkkää yhdessä muiden vanhempien kanssa järkätä vuoroja, ja katsokaa, jos jonkun perheestä löytyisi esim. joku mummo tai teini hoitamaan saattotehtävän.

Onpa kurja tilanne. Todella moni ekaluokkalainen ei ole kypsä esimerkiksi kulkemaan yksin liikenteessä, aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että lapsi osaisi esimerkiksi arvioida lähestyvän auton vauhtia tai ymmärtäisi, ettei kuski voi nähdä lumipenkan takana olevaa lasta joka aikoo ylittää tien. Näin esimerkkinä. 7-vuotias on vielä aika pieni, ja voi hyvinkin olla pelokas ja ahdistunut joutuessaan olemaan yksin, eikä vielä osaa toimia hätätilanteissa.
Oma esikoiseni ei olisi pärjännyt ilman ip-kerhoa, jonne kunta maksoi kuljetuksen. Muuten lasten olisikin ollut sinne mahdotonta päästä, aika harva 7-vuotias jaksaa taapertaa kahdeksaa kilometriä tienreunaa päästäkseen iltapäivähoitoon. Lapsi oli siellä hyvässä turvassa. Naapurustossa oli myös näitä reipastuksia, joilla ei ollut ketään kotona eivätkä olleet ip-kerhossa, ja voi hyvä jumala mitä se meininki välillä oli. Se nyt vaan ei ole ekaluokkalaisen paikka pyöriä ostarilla päivän päätteeksi vanhempia odottamassa, ja kaikki hyvät ideat tuli näillä kokeiltua, mm. kisa siitä kuka uskaltaa juosta auton eteen suojatielle. Olin usein hyvin helpottunut, että lapseni siellä hoidossa oli.

Varmasti myös muilla vanhemmilla on sama huoli. Ehkä voitte yhdessä sopia esimerkiksi siitä, että lapsille järjestetään taksikyyti ja vanhemmat maksavat sen keskenään. Eihän tuo matka niin pitkä ole, että se ketään vararikkoon vie, jos taksiin menee esimerkiksi neljä lasta.

Yhteistyössä