Ekaa kertaa päiväkotiin - tyhmiä käytännön kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bghjotyjl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bghjotyjl

Vieras
Heips,

Meillä on huomenna ihka ensimmäinen päiväkotipäivä. Pakkailen kassia, ja mieleen nouseekin nyt paljon tyhmiä käytännön kysymyksiä:

- Päiväkodin ohje on, että kaikki vaatteet nimikoidaan. Nimikoitteko te ihan kaikki - esim. sukat (niissä kun ei ole niitä pesulappuja tms.)? Mikä on paras tapa nimikoida vaatteet pesunkestävästi? Permanent-tussi, kuulakärkikynä, jokin muu?

- Viedäänkö päiväkotiin yleensä omat ruokalaput vai onko niitä talon puolesta?

- Rasvaatteko te lapsenne aurkinkorasvalla aamuisin? - nyt kun on vielä kovin aurinkoistakin.. henkilökunnalla on tuskin aikaa siihen. Vai olisko vain parasta laittaa lapsille pitkähihaiset paidat, vaikka lämmintä vielä onkin...

- Mitä kaikkia vaatteita perus-vaihtovaatteiden (paita, sukat, housut) lisäksi kannattaisi laittaa mukaan?

- Saako vanhempi yleensä jäädä päiväkotiin (esim. muutamaksi tunniksi) ekana päivänä? Tai miten henkilökunta mahtaa suhtautua tällaiseen? Itse en aloita töitä ihan heti, joten sen puolesta jonkinmoinen pehmeä lasku olisi mahdollinen. Tarkoitus on joka tapauksessa aloittaa lyhyillä päivillä. Tietysti keskustelen aamulla henkilökunnan kanssa mitä mieltä ovat, mutta olisi kiva tietää jo nyt mikä on yleensä käytäntö.

Kiitos jos joku viitsii neuvoa noviisia!

En nimikoinut/nimikoi sukkia, kaiken muun kyllä, yleensä mainitsemallasi tussilla. Aurinkorasvan voit laittaa mukaan lapsen lokeroon, kyllä ne tädit siellä rasvaa. Jos lapsi on jo 100% kuiva, vaihtovaatteiksi riittää 1x kaikkia, pikkarit, housut, sukat ja paita. Näin meillä ollut. Pienemmällä 2v lapsellamme on lisäksi useammat pikkarit ja housut, kun voi vielä pissa tulla housuun.

sukat on helpoin nimikoida apteekin "sideteipillä", en tiedä nimeä, mutta teillä on varmaan lääkekaapissa rulla, jolla saa sideharson teipattua ihoon. Siitä leikkaat palasen, kestää aika monta pesua.

Tossut on myös meillä repussa mukana ja lapsi aamuisin ne jalkaan laittaa. Samoin unilelu on hänellä siellä mukana. Aurinkorasva kulkee aina repussa. Oli pyyntö, että sellainen siellä oisi. Muuten yks kerros vaatteita varalla. Ja myös verkkapuku ja sormikkaat. Kuravaatteet vien myös sinne, jotka sitten ovat aina siellä.

-Nimikointiin en osaa oikein vastata, itse olen nimikoinut vaan lähinnä ulkovaatteet ja kengät, koska lapset olleet pienessä ryhmiksessä...
-Ruokalappua mulla ei ole koskaan ollut lapsille mukana, on ollut talon puolesta
-En ole aamulla rasvannut vaan laittanut rasvan mukaan, kyllä mun mielestä pitää olla aikaa hoitajien rasvata, eihän se teho rasvassa koko päivää kestä, jos aamulla jo rasvaa..
-Vaihtoavatteina meillä on ollut pikkarit, sukat, t-paita, pitkähihainen, pitkät housut ja kesällä shortsit eli vuodenaikaan sopiva yksi vaatekerta
-Itse en jäisi päiväkotiin, koska etenkin jos lapsi on kova ikävöimään, voi vanhemman siellä "roikkuminen" vaan pahentaa eron tuskaa.. olette kai käyneet etukäteen tutustumassa päiväkotiin?? Lyhyemmät hoitopäivät toki ovat varmasti aluksi mukavia, jos niihin on mahdollisuus..

Kysy rohkeasti päiväkodista kaikki mieltä askarruttavat kysymykset ja tsemppiä!! :)

- Päiväkodin ohje on, että kaikki vaatteet nimikoidaan. Nimikoitteko te ihan kaikki - esim. sukat (niissä kun ei ole niitä pesulappuja tms.)? Mikä on paras tapa nimikoida vaatteet pesunkestävästi? Permanent-tussi, kuulakärkikynä, jokin muu?
* Itse oon kaikki vaattet nimikoinut vaatetussilla oli lappua tai ei. Yksi vaihtoehtohan on tilata lapsen nimellä niitä ommeltavia lappuja. Silloin ei haittaa vaikke pesulappua ole.

- Viedäänkö päiväkotiin yleensä omat ruokalaput vai onko niitä talon puolesta?
* Ei tarvitse viedä. Ruokalaput on talon puolesta.

- Rasvaatteko te lapsenne aurkinkorasvalla aamuisin? - nyt kun on vielä kovin aurinkoistakin.. henkilökunnalla on tuskin aikaa siihen. Vai olisko vain parasta laittaa lapsille pitkähihaiset paidat, vaikka lämmintä vielä onkin...
*Meillä hoitajat rasvaavat lapset ennen uloslähtöä jos keli vaatii. Pyytävät usein lapselle oman aurinkorasvapurkin josta laittavat.

- Mitä kaikkia vaatteita perus-vaihtovaatteiden (paita, sukat, housut) lisäksi kannattaisi laittaa mukaan?
* sisätossut/jarrusukat on meillä ainakin ihan ehdottomat, ulos hattu ja voi olla myös aurinkolasit

- Saako vanhempi yleensä jäädä päiväkotiin (esim. muutamaksi tunniksi) ekana päivänä? Tai miten henkilökunta mahtaa suhtautua tällaiseen? Itse en aloita töitä ihan heti, joten sen puolesta jonkinmoinen pehmeä lasku olisi mahdollinen. Tarkoitus on joka tapauksessa aloittaa lyhyillä päivillä. Tietysti keskustelen aamulla henkilökunnan kanssa mitä mieltä ovat, mutta olisi kiva tietää jo nyt mikä on yleensä käytäntö.
* Jos olette käyneet tutustumassa hoitopaikkaan niin vanhemmat eivät yleensä jää lapsen kanssa. Eihän se silloin mikään hoitopaikka ole. =)

En jaksa nimikoida kaikkia vaatteita, mutta en myöskään valita jos jotain häviää. Vie myös kuravaatteet ja saappaat.
Saat tietenkin jäädä, tytöllä alkaa huomenna uudessa pk:ssa ja itse käväsen välillä töitä tekemässä kotona ja haen sitten. Silloin kun aloitti tarhan niin oltiin 5 päivää joka pvä pari tuntia.

Pk:ssa on isot omat ruokalaput ja muut essut.

Muista vaippapaketti ja TEIPPIvaippoja.

Sukkia en ole nimikoinut.

Kaikkiin muihin vaatteisiin olen pesulappuun tai kokolappuun merkinnyt tekstiilitussilla (permanent) nimikirjaimet. Alkuun tilasin sellaisia nimilappusia jotka ompelin kiinni ja ratkoin pois kun vaate vaihtoi omistajaa vaikkapa kirppiksellä. Enää en ole jaksanut vaan merkkaan tussilla.....

En ikinä ole törmännyt päiväkotiin missä käytettäisiin ruokalappuja. Paidat oli välillä sen näköisiäkin, että syöty on.

Unikaverin voi myös viedä päiväkotiin, jos siitä lapselle on ns. turvaa. Meillä pyydettiin kotona rasvaamaan valmiiksi, mutta lisäsivät rasvaa tarpeen vaatiessa.

Meillä lapset tunnistivat omat vaatteensa ja varavaatteita oli vaihtelevasti, mutta harvoin niitä oli tarvittu. Nimikoin tussilla, sukkia en nimikoinut.

En osaa vastata kysymyksiisi, koska olin juuri aloittamassa samanlaista ketjua. Jos sopii, niin lisään kysymyslistaan vielä nämä:
- varaanko erikseen ulkovaatteet, vaikka ovatkin näillä helteillä käytännössä samanlaiset kuin sisävaatteet. miten merkitsen, että juuri nämä voi pukea ulos, jos kaappiin pitää varata muutenkin vaihtovaatteita. Ulos farkut tms, sisälle trikoohousuja?
- voinko ottaa/pitääkö otaa omat xylitol-pastillit mukaan? Vai annetaanko kaikille esim purkkapala ruuan jälkeen?
- miten itse toimin aamulla? En ole menossa töihin heti huomenna, eli voin vaikka jäädä päiväkotiin, jos annetaan. Menenkö lapsen kanssa sisälle ja seison tönötän eteisessä kunnes joku tulee kertomaan minne vaatteet jätetään ja minne mennään ;)? (ei siis olla kertaakaan käyty edes tutustumassa kyseiseen päiväkotiin)

Tottakai jäät lapsesi kanssa ekan kerran ns. pehmeään laskuun! Meillä on tapana että vanhemmat ovat jopa viikon lapsen kanssa hoidossa ennen kuin jättävät lapsen sinne yksin.

Siis ettekö ole olleet vielä edes tutustumassa päiväkotiin?
Jos näin on niin tottakai silloin jäätte sinne molemma muutamaksi tunniksi ja muutaman kerran jälkeen jätät lapsen sinne yksin muutamaksi tunniksi jne...

[QUOTE="hankey";24309210]sukat on helpoin nimikoida apteekin "sideteipillä", en tiedä nimeä, mutta teillä on varmaan lääkekaapissa rulla, jolla saa sideharson teipattua ihoon. Siitä leikkaat palasen, kestää aika monta pesua.[/QUOTE]

Apteekin Leukoplast-teipillä olen nimikoinut sukat, villasukat, mustat kumisaappaat yms. vaikeat kohteet. Vaaleisiin sukkiin kirjoitan resorin sisäpuolelle suoraan permanent tussilla.

Kaikki vaatteet kannattaa tosiaan nimikoida. Varsinkin sukkia häviää helposti.

Meillä sai päiväkotiin mennä tutustumaan vanhemmatkin. Olin muutamana päivänä lasten kanssa tunnin-pari harjoittelemassa. Ei kannata kuitenkaan liian pitkäksi venyttää harjoittelua, ettei lapsi totu siihen, että äiti on aina mukana.

[QUOTE="Siru";24309238]En osaa vastata kysymyksiisi, koska olin juuri aloittamassa samanlaista ketjua. Jos sopii, niin lisään kysymyslistaan vielä nämä:
- varaanko erikseen ulkovaatteet, vaikka ovatkin näillä helteillä käytännössä samanlaiset kuin sisävaatteet. miten merkitsen, että juuri nämä voi pukea ulos, jos kaappiin pitää varata muutenkin vaihtovaatteita. Ulos farkut tms, sisälle trikoohousuja?
- voinko ottaa/pitääkö otaa omat xylitol-pastillit mukaan? Vai annetaanko kaikille esim purkkapala ruuan jälkeen?
- miten itse toimin aamulla? En ole menossa töihin heti huomenna, eli voin vaikka jäädä päiväkotiin, jos annetaan. Menenkö lapsen kanssa sisälle ja seison tönötän eteisessä kunnes joku tulee kertomaan minne vaatteet jätetään ja minne mennään ;)? (ei siis olla kertaakaan käyty edes tutustumassa kyseiseen päiväkotiin)[/QUOTE]

-erikseen sisä ja ulkovaatteet vaikka onkin helleilmat vielä.
-joissain kunnissa xylitol-pastillit tarjoaa kunnan hammashoito eli siihen ei voi yksiselitteistä vastausta antaa.
- eiköhän siellä eteisessä ole nimetty lapsellenne lokero valmiiksi ja ihan varmaan joku hoitajista tulee teitä eteiseen vastaan ja kertoo käytänteistä. Ihan rohkeasti vaan peremmälle:)

[QUOTE="Siru";24309238]En osaa vastata kysymyksiisi, koska olin juuri aloittamassa samanlaista ketjua. Jos sopii, niin lisään kysymyslistaan vielä nämä:
- miten itse toimin aamulla? En ole menossa töihin heti huomenna, eli voin vaikka jäädä päiväkotiin, jos annetaan. Menenkö lapsen kanssa sisälle ja seison tönötän eteisessä kunnes joku tulee kertomaan minne vaatteet jätetään ja minne mennään ;)? (ei siis olla kertaakaan käyty edes tutustumassa kyseiseen päiväkotiin)[/QUOTE]

No ne hoitajat sitten päättää, millä vaatteilla se lapsi on sisällä/ulkona ja millä ei. Mitä nyt käteen sattuu/lapsella valmiiksi on päällä. Ei niillä ole aikaa sumplia joka lapsen lokerolla, mitäs tälle nyt laitetaankaan. Eri juttu syksymmällä, kun voi olla selkeesti vaikka verkkapuvulla ulkona ja sisällä sitten laittaa jalkaan vaikka ne trikoohousut.

[QUOTE="Siru";24309238]
[/QUOTE]

juu, ulkovaatteet erikseen, muuten vaatteiden mukana kulkeutuu hiekkaa joka paikkaan.

Paljon on jo tullutkin vastauksia, mutta tässä jotain lisäyksiä:

- sisä- ja ulkoshortsit on hyvä olla erikseen, ainakin meidän pk:ssa on tapana vaihtaa

- xylitolpastillit ja -purkat on ihan talokohtaisia kysymyksiä, kysy siis hlökunnalta
- TIETYSTI voitte jäädä lastenne kanssa, pehmeä lasku on tätä päivää. Itse tunnette lapsenne parhaiten, että kuinka kauan /monena päivämä hän sinun läsnäoloasi kaipaa :) Ja tietty lasten ikäkin vaikuttaa. Henkilökunta ei voi estää teidän jäämistänne, mutta toki kannattaa kuunnella, mitä mieltä he ovat. Joskus vanhemmat "jämähtävät" useaksi päiväksi mukaan, vaikka lapsi ei enää sitä tarvitsisikaan. Silloin hlökunta voi hieman "ohjata" vanhempia jo lähtemään. Mutta itse myös äitinä haluankin nähdä minkälaista touhua tarhassa on :)

- omia ruokalappuja ei varmasti tarvita

- vaatteiden nimikointiin vaikuttaa vähän lapsen ikä; isommat jo tunnistavat omat sukkansa, mutta kyllä niitä nimikirjaimia kannattaa laittaa

- ehdottomasti rasvaatte aurinkorasvan jo kotona, jos teillä on tapana laittaa (muistakaa myös päähine mukaan!), putelin voi jättää myös lokeroon, kyllä sielläkin rasvataan

- tsemppiä ja avointa mieltä uuteen elämänvaiheeseen. Joskus tuntuu, että vanhemmilla on suurempi kynnys hoidon aloittamiseen kuin lapsella :)

Ps. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, KYSYKÄÄ kaikkea mieleen tulevaa pk:sta :) :)

Voi hyvänen aika. Ulos ei missään nimessä farkkuja. Kuten ei sisällekään. Vai urheiletko sinäkin farkuissa, jotka ovat kenties paksut, kovat ja joustamattomat? Ja helteellä ihan liian kuumat. Nyt on vielä shortsi/hamekeli.

Yhteistyössä