Ihan rehellisesti sanottuna mä en muista synnytyksiä sillätavalla teknisesti tarkasti, että osaisin sanoa kauanko mikäkin vaihe kesti yms, mutta ne mielikuvat mitä mulla on on kyllä että käynnistetyt synnytykset oli aika samanlaiset ja rajummat kun luomumpi.
Mulla eka käynnistettiin korkean lapsiveden menon takia, samoin kolmas. Toinen alkoi itsellään, mutta viimemetreillä aukeneminen pysähtyi, muistaakseni sen jälkeen kun olin sanonu, että laitetaan epiduraali ja kätilö oli vastannut, että ei laiteta, kun mennään synnytyshuoneeseen ponnistamaan. Kun hetkeen ei enää tapahtunukkaan mitään, laitettiin taas oksitosiini tippa ja lopulta kätilö painoi sormin lipan pois vauvan pään takaa. Viimeisessä synnytyksessä kätilö tipasta huolimatta avasi kohdunsuuta sormin kokoajan.
Keskimmäinen synnytys on jääny mieleen helpoimpana, ehkä johtuu kyllä osin siitä, että se oli lempein ja rauhallisin. Käynnistykseen kun nyt liittyi pari vuorokauta osastolla ennen synnytyksen alkua ja jännitys siitä alkaako vai eikö, onhan se stressaavampi alku kun itse alkanut. Molemmissa käynnistetyissä synnytyksissä ponnistusvaihe pitkittyi koska napanuora oli vauvoilla kaulan ympäri. Viimeisessä uhattiin viellä imukupillakin, jos en ponnista ja epiduraalin ainut vaikutus oli se, ettei ollu pienintäkään tarvetta ponnistaa. Mule oikein kiviunlievitys ei todellakaan ollut epiduraali, vaan paras olis ollu kohdunsuun puudutus, jonka sain toisella kerralla. En vaan tajunnu sitä ennen kun synnytyksen jälkeen.
Ajallisesti muistakseni eka ja toka kesti saman, 4h15 min, kolmas kesti kuutisen tuntia. Eka oli sen 4h15 min. ensimmäisestä supistuksesta syntymään, toisen kohdalla multa kysyttiin, koska synnytys mielestäni alkoi, ja sanoin kelloajan, koska supistukset selvästi muuttuivat "oikeiksi" vaika niitä enbnen oli jo jotain tuntunut. Kolmosesta en muitsa mistä synnytyksen alku kirjattiin, mutta tippa laitettiin joskus 9-10 välillä aamulla ja vauva syntyi illalla kahdeksan maissa ja kyllä tipan jälkeen muutama tunti meni, ennen kuin mitään tapahtui. Eli varmaan aika mitattiin siitä, kun pyysin päästä synnytyssaliin ilokaasun luo.