Eka kertaa kehityskeskusteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Miten valmistautua, mitä odottaa? Mitä siellä tapahtuu?

Työtehtävänikin on uusi, ja mitään asetettuja tavoitteita, mitä voisi käydä läpi (toteutuivatko tms.) ei voi käydä läpi. Olen ollut tässä nyt kohta 4 kk.

Jännittää...

Varmaan asetetaan niitä tavoitteita , kuullaan sun kokemuksia, toiveita, ideoita. Työnantaja antaa palautetta sun työnteosta ja voi esim. esittää vastuualueen laajentamista jne.
Relaa ihan kivaa se on.

omat kokemukset: kehityskeskustelu on pakkopullaa joka pitää käydä vuosittain läpi enkä ole kokenut niistä olevan tuon taivaallista hyötyä minkään asian kehittymisessä. se on hetken muoti-ilmiö jolla lafkat voivat laittaa lauseen "huolehdimme työntekijöidemme ammattitaidosta ja hyvinvoinnista" lehti-ilmoituksiinsa hakiessaan uusia ihmisiä.

mitä voit odottaa? joutavaa löpinää joka ei johda mihinkään.

Olen itse pitänyt useita kehityskeskusteluja työntekijöille ja en usko että siitä kannattaa ottaa paineita. Mieti itse vähän valmiiksi asioita, joita haluat kertoa työstäsi, miten oppiminen on onnistunut ja missä haluaisit kehittyä. Ota positiivinen ja oppimishaluinen asenne ja yritä tuoda esille että haluat tehdä kyseistä työtä jatkossakin ja että se on sinusta mielekästä. Jos on puutteita työturvallisuudessa tai laitteissa, tai muita kehitysideoita jotta hommat sujuisivat paremmin niin tuo ne asiat esille. Ne ovat tärkeitä esimiehen työn kannalta. Samoin kuin se, että saako sinusta pitkäaikaisen ja yhteistyökykyisen työntekijän.

Ok, kuinka avoimesti tuotte esiin työn epäkohtia? Esim. työtehtävikedn mitoitus on vähän pielessä, tunnit eivät aina riitä vaikka olen työkavereidenkin mielestä nopea ja tehokas (työ on toimistotyötä).

Kaikkien kehitysideat ovat tärkeitä, koska esimies haluaa näyttää omalle pomolleen mustaa valkoisella siitä että keharit on pidetty. Kun on keskusteltu kehittymisestä sen kaksi tuntia kaikki on onnellisia ja jaksaa puurtaa vuoden hymyssä suin kunnes on taas tullut aika ajatella kehitystä. Junnujen sanoin: sikasiistii...

[QUOTE="aapee";26412239]Ok, kuinka avoimesti tuotte esiin työn epäkohtia? Esim. työtehtävikedn mitoitus on vähän pielessä, tunnit eivät aina riitä vaikka olen työkavereidenkin mielestä nopea ja tehokas (työ on toimistotyötä).[/QUOTE]

Jos luet oikein tarkasti vieraan oppikirjavastauksen niin sinun ei missään nimessä pidä kritisoiman työoloja saatika työkuormaasi. sehän tarkoittaisi samaa kuin haukkuisit pomosi ammattitaitoa ;-)

Ainakaan meillä ei tarvitse ottaa mitään paineita. Homma menee niin, että katsotaan firman tavoitteet ja sitten laitetaan omat tavoitteet niiden mukaan. Mitään uutta tai yleisistä tavoitteista poikkeavaa ei saa keksiä, koska kaiken pitää olla jo mainittu firman tavoitteissa. On tärkeää, että mennään kaikki samaan suuntaan :)

Mä olen kokenut kehityskeskustelut todella hyödyllisiksi ja antoisiksi. Se on mahdollisuus antaa palautetta puolin ja toisin ja ainakin mä pystyn puhumaan esimieheni kanssa todella avoimesti.
Toki me jutellaan päivittäin senhetkiset työasiat kuntoon mutta kehari on juuri se hetki jolloin on esimiehen täysi huomio ja aika.
Siellä ei muuten sitten vilkuilla kännyköitä tai touhuta läppäreillä mitään. Onneksi mun esimies osaa siinäkin mielessä käyttäytyä ja keskittyy vain keskusteluun.

Mähän puhuin pomolle myös meidän väleistä, kun mun mielestä jokin hiertää. Ja pomo mukavana ihmisenä oli tyytyväinen kun otin asian esille ja kertoi, että on myös itse kokenut samoja fiiliksiä. Mietittiin ja pohditiin asiaa yhdessä ja tultiin tulokseen, että kyseessä meidän persoonallisuuksien erot. Ja hyvä fiilis jäi, koska nyt meidän ei tarvitse yrittää miellyttää toisiamme ja ymmärrämme toisiamme ehkä vähän paremmin.

Jaa-a, pomo on mukavan oloinen ihminen, mutta ehkä kannattaa ainakin aluksi olla aika hiljaa mistään negatiivista. Koetan kehittää muutaman kehittämiostä vaativan jutun juuren (miten voin työtehtäviä järkeistää) ja mihin suuntaan haluan niitä viedä, katsotaan ja toivotaan että pomo vetää keskustelua.

Olen jo aikuinen, yli 15 v työkokemusta, mutta edellinen pitkäaikainen pomo ei paljon näistä välittänyt ja sitä ennen ne eivät olleet muotia.

Yhessä keharissa oon ollu suht uutena joten mentiin eritavalla kun vakkareiden kanssa. ihan ok homma ja saipa rauhassa istua alas miettimään asioita. Pomollakin aikaa vain kuunnella ilman muuta härppäämistä.

Yhteistyössä