eka kerta kun ihmettelen vauvan kehitystä mutta nyt on pakko.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meidän poitsu on lähes 7,5 kk, eikä ymmärrä yhtään nokkamukin päälle. Kaveri ei oikeastaan juo edes tuttipullosta itse, vaan räiskii maitoa ja leikkii pullolla jos annan hänelle sen. Niinpä nukuttaessakin minä pidän pullosta kiinni.

Nokkamuki on tosiaan hänelle ihan outo. En todellakaan ole mitenkään aktiivisesti opettanut sen käyttöön, mutta muutaman kerran ollaan kuitenkin kokeiltu.

vaan eipä osaa pienokainen muuta kuin purra sitä mistä pitäis juotavaa imeä. Sitten kun pisaroita valuu suuhun, niin hän ihmettelee kyllä niitä, mutta ei ala imeä. Eikä itse ymmärrä laittaa mukia suuhunsa, niinkuin ei tuttipulloakaan.

Tutti menee itsekseen suuhun, mutta aika usein vallan väärinpäin. Käsien koordinaatio kuitenkin toimii, eli osaa kyllä ottaa tavaran ja laittaa sen suuhunsa.

Hmm... just luin vauvakirjasta että tuon ikäisen pitäisi osata juoda nokkamukista ihan itsenäisestikin. Ja meillä ei edes tuttipullosta. Pitäiskö tässä huolestua tai ryhtyä opettamalla opettamaan vauvaa? vai vaan antaa olla koko juttu luottaen että jossain vaiheessa pikkuinen oppii kuitenkin?

no empä oo kuullu että ton ikäsen pitäis ite osata juoda :o meillä 8kk ja osaa kyllä juoda nokkamukista ja ihan tavallisestakin mukista, mutta ei oo tullu mieleenkään että antaisin omaan käteen... nimittäin joskus kun on sen nokkamukin erehtyny jättämään liian lähelle, niin lattialle se lentää eikä todellakaan oo suuhun menossa...

Okei, eli jälleen kerran unohdan tuommoiset kirjatekstit ja seuraan maltillisena lapseni kehitystä. Niin mä yleensä teen, mutta nyt kun satuin lukemaan tuota kirjaa niin alkoi mietityttämään.

Siinä mainittiin myös että tuon ikäinen vauva osaa jo sormella osoittaa esim. tavaraa ja että vauva osaa nousta seisomaan istuma-asennosta.

No, meidän poika ei osaa vielä nousta istumaan, kontata, saati sitten nousta istualtaan seisaalleen. Eikä oo muuten ikuna osoittanut sormellaan yhtikäs mitään :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmm... just luin vauvakirjasta että tuon ikäisen pitäisi osata juoda nokkamukista ihan itsenäisestikin. Ja meillä ei edes tuttipullosta. Pitäiskö tässä huolestua tai ryhtyä opettamalla opettamaan vauvaa? vai vaan antaa olla koko juttu luottaen että jossain vaiheessa pikkuinen oppii kuitenkin?

Ja höpö höpö! Kun kerta koordinaatio pelaa, ja osaa laittaa tavaran suuhu, niin sit riittää! Tuotahan voit harjotuttaa laittamalla pieniä ruoan paloja pöydälle, mistä vauva itse noukkii ne suuhunsa. Mutta muuten, elä huolehdi. Sitä nyt vaan ei yksinkertaisesti kiinnosta pullosta / mukist kiinni pitäminen. Oppii kyllä ajallaan senkin! =)

nokkamukeja on monenlaisia. Toisille kelpaa kovaa muovia oleva ja toisille silikoninen pehmeä... oletko kokeillut erilaisia? Meidän vauvalle, joka tosin nuorempi ei kelpaa pullo. Mutta velliä annan nokkamukista.

Siinä mainittiin myös että tuon ikäinen vauva osaa jo sormella osoittaa esim. tavaraa ja että vauva osaa nousta seisomaan istuma-asennosta.

Piut paut tuollekin :laugh: Mun tyttö ei osannut mennä ees konttausasentoon tuon ikäsenä, saatikka et ois osannut liikkua mihinkään, normaalia oli sekin. Ihan lastenlääkäriltä tarkistin :D

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
ööö... mistä kirjasta sä oot tollasia "totuuksia" löytäny :o

:D :D Se on joku aikas vanha vauvakirja, jonka lainasin kirjastosta. En muista nimeä, mutta siinä on siis vauvan ensimmäisestä vuodesta. Kehityksestä, sairauksista, hoidosta jne.

:D :D Se on joku aikas vanha vauvakirja, jonka lainasin kirjastosta. En muista nimeä, mutta siinä on siis vauvan ensimmäisestä vuodesta. Kehityksestä, sairauksista, hoidosta jne.

kurkkaappa miltä vuodelta se on ;) ei meinaan kuulosta kovin laadukkaalta ja luotettavalta kirjalta... sinuna palauttaisin sen melko pikasesti...

Olen jo näiden kanssa aikaa sitten heittänyt pois ihan ajankohtaisetkin vauvan/taaperon kehitystä kuvaavat lehdet. :D Olen todennut ettei lapseni koskaan kehity "normaalisti" ja vastaavasti taas kunnostuvat tuolla sairaus-puolella...

Eli helpompi ajatella yksilöinä ja luottaa neuvolan ja lääkäreiden (& fysioterapeuttien ja logopedien ym...) näkemyksiin. Kiva tunne vaan aina kun joku pikkuvauan äiti kysyy minulta kahden leikki-ikäisen äidiltä jotain vauvojen tai lasten kehityksestä ja on pakko myöntää etten tiedä niistä hölkkäsen pöläystä. :ashamed:

Meillä söi toi nuorin vie tissiä tos iässä eikä perustanu mistään mukeista,8kk iässä loppu tissi kokonaan ja 9kk iässä hokas sen kupin tarkoituksen..
jotten pidä mitenkään outona tuota =)

Meillä oppi imemään nokkamukista kun oli täyttäny 10 kk. Imetyksellä mentiin siihen asti. Tuttipulloja ei huolinu.

Ihmettelisin, jos sun vauvas osais imeä nokkamukista!!!!!!!!

Okei, eli jälleen kerran unohdan tuommoiset kirjatekstit ja seuraan maltillisena lapseni kehitystä. Niin mä yleensä teen, mutta nyt kun satuin lukemaan tuota kirjaa niin alkoi mietityttämään.

No, meidän poika ei osaa vielä nousta istumaan, kontata, saati sitten nousta istualtaan seisaalleen. Eikä oo muuten ikuna osoittanut sormellaan yhtikäs mitään :D :D

Joo, ei tosiaan kannata tollaisia lukea. Ei meidänkään kuopus osannut tuossa iässä pitää itse tuttipullosta kiinni saati tajunnut hölkäsen pöläystä nokkamukista... heh, poitsulla ikää jo 2 vee niinkuin tiedät ja jos häneltä kysyis niin tuttipullo vaan kelpais edelleen B)
Siis yksilöllistähän tuo kehitys on. Kuopus kun nousi tuossa iässä seisomaan jo niin voin vannoa, että oli ainut sen ikäinen siellä äiti-kerhossa missä käytiin, muut kun oli vielä vauva-asennossa äitiensä sylissä ja meidän poika vaan viipotti menemään :whistle:

Niin ja muuten esikoinen oppi itse nousemaan istumaan vasta kymmenkuisena ja ainakin nykyään 8-vuotiaana motoriikka pelaa ihan ikätasoisesti =)

Alkuperäinen kirjoittaja samete:
nokkamukeja on monenlaisia. Toisille kelpaa kovaa muovia oleva ja toisille silikoninen pehmeä... oletko kokeillut erilaisia? Meidän vauvalle, joka tosin nuorempi ei kelpaa pullo. Mutta velliä annan nokkamukista.

En muuten oo kokeillut muuta kuin tuota ainokaista kovaa mukia mikä meillä on.

kurkkaappa miltä vuodelta se on ;) ei meinaan kuulosta kovin laadukkaalta ja luotettavalta kirjalta... sinuna palauttaisin sen melko pikasesti...

Peesi =)

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:

Joo, ei tosiaan kannata tollaisia lukea. Ei meidänkään kuopus osannut tuossa iässä pitää itse tuttipullosta kiinni saati tajunnut hölkäsen pöläystä nokkamukista... heh, poitsulla ikää jo 2 vee niinkuin tiedät ja jos häneltä kysyis niin tuttipullo vaan kelpais edelleen B)
Siis yksilöllistähän tuo kehitys on. Kuopus kun nousi tuossa iässä seisomaan jo niin voin vannoa, että oli ainut sen ikäinen siellä äiti-kerhossa missä käytiin, muut kun oli vielä vauva-asennossa äitiensä sylissä ja meidän poika vaan viipotti menemään :whistle:

Niin ja muuten esikoinen oppi itse nousemaan istumaan vasta kymmenkuisena ja ainakin nykyään 8-vuotiaana motoriikka pelaa ihan ikätasoisesti =)

Mäkin olen tähän asti onnistunut hillitsemään itseäni, enkä ole seurannut mitään kehitysjuttuja. Vaan nyt loppui lukeminen ja kirja oli siinä hollilla. Pitää varmaan palauttaa kirjastoon :snotty: .

Mahdatko muuten muistaa kun esikoisten kanssa käytiin äitilapsi-kerhossa. Niin mä olin älyttömän ylpeä kun meidän poitsu oli tosi jäntevä heti alkuun, nosti päätään kun makasi vatsallaan ja muiden samanikäiset ei vielä lainkaan. Niin ja heilutteli jalkojaan ja käsiään.

Muut äidit taivasteli miten jäntevä meidän poika on ja mä olin niin ylpeä :D. Kunnes sitten muut vauvat alkoi kehittyä ja meidän poitsu vaan räpiköi edelleen mahallaan. Toisen jo konttasikin ja poitsu vaan makoili paikallaan :D.

Siinä sitten ihmettelin että mikä poitsua vaivaa. Kunnes jäbä tosi lyhyessä ajassa oppikin sitten kaikki. Mutta ainakin 8 ekaa kuukautta poitsu vaan makasi lattialla... ja 1-vuotis neuvolassa kuitenkin juoksi ja potki palloa :D.

Ihan samat sanat ja meillä myös vauva 8 kk! :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:

Mäkin olen tähän asti onnistunut hillitsemään itseäni, enkä ole seurannut mitään kehitysjuttuja. Vaan nyt loppui lukeminen ja kirja oli siinä hollilla. Pitää varmaan palauttaa kirjastoon :snotty: .

Mahdatko muuten muistaa kun esikoisten kanssa käytiin äitilapsi-kerhossa. Niin mä olin älyttömän ylpeä kun meidän poitsu oli tosi jäntevä heti alkuun, nosti päätään kun makasi vatsallaan ja muiden samanikäiset ei vielä lainkaan. Niin ja heilutteli jalkojaan ja käsiään.

Muut äidit taivasteli miten jäntevä meidän poika on ja mä olin niin ylpeä :D. Kunnes sitten muut vauvat alkoi kehittyä ja meidän poitsu vaan räpiköi edelleen mahallaan. Toisen jo konttasikin ja poitsu vaan makoili paikallaan :D.

Siinä sitten ihmettelin että mikä poitsua vaivaa. Kunnes jäbä tosi lyhyessä ajassa oppikin sitten kaikki. Mutta ainakin 8 ekaa kuukautta poitsu vaan makasi lattialla... ja 1-vuotis neuvolassa kuitenkin juoksi ja potki palloa :D.

Joo, muistan :D
Oi niitä aikoja, kun nuo isommat oli niin pieniä :heart:

Mutta ei noihin oppaihin kannata takertua, samoin kun mä opin ettei neuvolatätikään ole kaikki tietävä. Meidän kuopus, kun tosiaan kymmenkuisena hyppi jo pitkin keittiönpöytiä ja kiipeili ikkunanlaudoilla niin neuvolassa kuitenkin oltiin todella huolissaan kun hän ei taputtanut käsiään.

Eipä vaan oltu kotona kauheasti taputeltu eli mistä hän sen olis oppinut? Toisaalta oppihan hän leikkaamaan sujuvasti saksilla vaatteitaankin ilman opettamista... mutta kuitenkin :whistle: