Eka hedelmäsose?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloittelija

Vieras
Poika nyt 4 kk. Perunaa on nyt maisteltu lounaalla päivittäin kohta 2 vko:a. Nyt ajattelin siirtää perunan iltapalaksi ja antaa jo enemmän. Mikähän hedelmäsose tms olisi nyt hyvä aloitus lounasmaisteluun? Vai jotain muuta kuin hedelmää?

Päärynä ja persikka hyviä, meillä ainakin maistuu. Kokeile myös puuroja, pitävät hyvin nälkää. Tarjolla on 4 viljan puuroja, vadelma, marja, jne..... Itse syötän tytölle iltapuuron ja jaksaa sillä hyvin melkein aamuun asti. Vellit ei meillä maistu

Kiitti vinkistä. Puuroja en taida ihan vielä kokeilla, mutta ehkäpä sitten persikkasosetta. Onkohan jatkon kannalta merkitystä aloittaako makealla vai miedommalla soseella? Mietin vaan tykästyykö makeaan ja sitten ei miedommat enää kelpaa...

Meillä päärynäsose menestys, persikkaa ajattelin kokeilla seuraavaksi. En tiedä onko makeudella muuta merkitystä kuin sen että monelle kuulemma maistuu paremmin kuin happamammat.

Kyselen vielä, oletteko kysyneet neuvolasta ohjeet soseiden annolle (milloin ja mitä ruokia yms?) vai aloittaneet itse? Me aloitettiin ""omin luvin"" vähän ennen 4 kk ikää, ku poika söi 1-2h välein eikä nukkunut kunnolla etenkään päivällä. Neuvolassa vaan sanoivat, että yritä vaan jaksaa imettää...Kyl noi maistelutkin tuntuvat jo vähän auttavan. Imee nyt 2 h välein. Ja unille saa vähän helpommin.

Meillä taisi olla hedelmäsoseista ekana luumu, sitten persikka. Molemmat on sellaisia aika lempeitä vatsalle. Sain ystävältäni, jolla monta lasta, sellaisen vinkin, että jos parikin kertaa on jo jotain makua maisteltu, eikä maha tule kipeäksi, niin seuraavalla kerralla voi antaa jo ihan reilusti enemmän,puolikin purkkia. Niin olen nyt tehnytkin. (Poikani on 5kk.)
Luumusose on muuten siitä hyvä, että sitä kannattaa antaa jälkkäriksi pari lusikallista esim. perunasoseen perään, niin ei tule kakkaamisongelmia.
Puuro meillä aloitettiin viikko sitten, ei sinullakaan vielä kiirettä ole. Puuroista kaura vois olla ensipuurona hyvä.

Mekin aloitettiin soseiden maistelu vähän yli 3kk iässä, ihan itseksemme, en kysyny neuvolasta mitään... Eikä se täti siellä sitten oikeastaan mitään sanonut, kun kerroin, että ollaan jo perunaa ja porkkanaa maisteltu.

Itse sain tutulta neuvon aloittaa luumulla. Eipä jää aiheuttamaan masuvaivoja. Eli harjoiteltiin syömistä sillä luumulla ja ihan pieniä määriä maisteltiin aluksi. Suosittelen aloittamaan luumulla.
Seuraavaksi kun ruokaa meni jo enemmän syötiin peruna-porkkanaa ja sit ruusunmarjaa ja kaikki on sopinut hyvin vatsalle. Nyt ois aikomuksena kokeilla peruna-kukkakaalia sit kasviksia ja broileria, sekä kaurapuuroa. Poika nyt siis vähän päälle 5kk.
Meillä aloiteltiin ihan omin päin reilun 3kk iässä maistelemaan tuota luumua. Sit ku oli yli 4kk, syötiin puoli purkkia kasviksia aamupäivällä ja puoli purkkia hedelmää iltapäivällä ja tietysti tisumaidot päälle.

tapoja on monia, meillä edettiin niin että ensin oli tosiaan peruna + muut vihannessoseet yhdistettynä 1x pvssä sitten kun se alkoi olla ok ni sitten lisäsin toisen perunakasvissoseaterian päivään. Seuraavana kuvioon mukaan tuli iltapuuro 6kk iässä ja vasta siinä annoin hedelmäsoseita. Pelkkää hedelmäsosetta meillä ei siis tarvittu lainkaan. Olisko sitten tullu aamupuuro ja lopuksi lihat perunasoseisiin...

Meillä oli ekat maut peruna, porkkana ja mustikka. Näitä suosittelivat neuvolassa. Luumu ei aluks sopinut ollenkaan meidän pojalle, huusi monta päivää mahavaivojaan, vaikka sen pitäis olla vatsaystävällinen.

Neuvolan suositukset ovat vanhanaikaisia. Itse tein sen virheen, että perunalla aloitettiin, vatsa meni kovaksi. Luumulla saatiin vauvan masu toimimaan. Mustikka kovettaa myös vatsaa.

Nykyään aloittaisin bataatilla

Muutamia viestejä luin ja mua neuvottiin aloittamaan mustikalla, ruusunmarjalla, vadelmalla. Kotimaisia ja ei yleensä allergisoivia.
Persikka voi aiheuttaa allergiaa samoin päärynä.
Luumu voi kanssa olla hyvä, mutta sehän sitten löysyttää vatsaa.

Toki jokainen aloittaa millä haluaa.

Yhteistyössä