Eipähän palele 5v päiväkodissa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Hoitajat kaivata itsepintaisesti villasukat repusta ja käskevät tytön laittaa ne talvikenkiin (Eccon goret), vaikka pakkasta on 2 astetta. Tytöllä on myös ollut repussaan ohut collegetakki, ja se laitetaan aina toppatakin alle. Kaiken huipuksi eilen oli sisähousujen (trikoota) päälle laitettu vielä varahousut (velouria).

Ihan oikeasti, liikkuvainen 5v puetaan noin lähes nollakelille (ja toisessa ryhmässä oleva 3v laitetaan ulos ilman ylimääräisiä vaatekertoja). Tiedetään että homma luultavasti korjaantuu kun ottaa sen puheeksi päiväkodissa, mutta silti hämmästelen mitä hoitajat ajattelevat kun toppaavat lapsen noin :)

No, lapsetkin on erilaisia toiset palelee helpommin kuin toiset. Minä kyllä palelen näillä keleillä, jos toppatakin alla on vain yksi sisävaatekerta. Ainakin yläosasta. Olen juuri miettinyt, että miten sitä mahtaa pärjätä taas kunnon pakkasilla, kun nyt jo on laitettava reilusti päälle. Mutta kaitpa se on taas tää talven aloitus. Ollaan vielä tottumattomia ja vielä kostea ilma. Kunhan talvi pääsee käyntiin ja kunnon pakkaset päälle, ei nämä muutaman asteen pakkaset tunnu enää missään.

On ehkä valittanut palelevansa ja varpaat ovat olleet ehkä kylmät aamu-ulkoilun jälkeen,

Näillä seuduilla toissa päivänä mittari näytti paria pakkasastetta, mutta tuulen voimakkuuden kanssa tuntu oli liki kymmenen asteen luokkaa.

Toki päiväkodissa eri aikuiset pukevat eri tavalla ja jotkut vain ovat sitä mieltä, että tärkeintä on, ettei lapsukaiset vaan vahingossakaan palele...

Juu. Meillä alku talvesta kaivoivat varapaidan lapsen päälle. Noh. laitoin sitten reppuun fleesetakin niin eikös sitä alettu pitää lapsella. Tänään oli 5c pakkasta ja lapselle oli kaivettu lapaset talvi rukkasten alle. Meillä ei koskaan ole tarvinnut normaali sisävaatetuksen päälle laittaa vielä näillä keleillä lisävaatekerrosta ennenkuin 10-20 asteen keleillä. Lapsi aloitti syksyllä pk:ssa ja ikää on 4V.

Myönnän pk työntekijänä, että päiväkodeissa puetaan usein aivan liian paljon lapsille. Itselläni on liikkuvaiset ja lämmin veriset omat lapset ja yritänkin usein "toppuutella" työkavereitani hoitolasten liiasta pukemisesta. Syynä tähän on varmasti ajatus "etteivät ainakaan palele" ja , että vanhemmat eivät ainakaan pääse syyllistämään liian vähästä pukemisesta. Paljon on myös yksinkertaisesti ajattelemattomuutta, automaattisesti vaan puetaan kaikki mitä kassista löytyy.
Olen omassa ryhmässäni yrittänyt sanoa, että mitäs me sitten lapsille puetaan, kun pakkasta on paljon enempi. Nyt monella on jo villahaalaria toppapuvun alla... Itse olen ottanut tavaksi keskusteluissa kysyä vanhemmilta "ohjetta/toivetta" lapsensa pukemiselle: enempi/vähempi.
Kehotan, että rohkeasti vaan sanotte aamuisin, että "meidän pekalle sitten riittää tämä paita....." Hyväähän me päiväkotitätit kuitenkin vaan tarkoitamme, etteivät ainakaan lapsiraukat palelisi...:)

Mä olen kans sitä mieltä että sanokaa ihmeessä jos on väärin puettu! Me on pyydetty että tarralapulla voi lokeroon laittaa vaatetoiveen koska lasten tarpeet (ja vaatteetkin, varsinkaan vanhemmat työntekijät ei erota kaikkia erimerkkejä mitkä pitää vettä ja mitkä ei...) on erilaiset. Toiset haluaa ne kurikset vedenpitävien vaatteiden päälle ja toisille ei voi missään tapauksessa niitä laittaa. Sama näiden villavaatteiden ja muiden toppausten kanssa, koskaan ei tiedä mikä kenellekin kelpaa, jos et laita paksumpaa alle niin tulee noottia, jos laitat tulee noottia...

Ja jos aamu-ulkoilun jälkeen on lapsi ollut kylmissään niin sitten on vaatekertaa lisätty iltapäiväulkoiluun tai toisinpäin. Mutta varmasti niitä huteja tulee, lapsia on paljon ja jokainen siellä kylmässä tarkenee eritavalla. Sen tähden vanhempien tietämys tässä onkin avainasemassa ja niitä toiveita halutaan kuulla =)

Yhteistyössä