Eipä ole sossustakaan mitään apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avutta jäänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avutta jäänyt

Vieras
Meillä miehellä selkeesti päihdeongelmaa ja asia tuli puheeksi viime syksynä (lokakuussa) yhessä palaverissa jossa käsiteltiin esikoisen asioita. No sit oli puhe ja minunkin toivomus et sossusta otettaisiin yhteyttä mieheen jotta jotain apua tilanteeseen voisi ehkä saada kun mies ei muuten näköjään lähde mihinkään hoitoon ja apua selkeesti tartteis kun on lisäksi masentunut. Ajatus olis siis se et tuolta sossupuolelta oltais yhteydessä tavallaan lastensuojelullisessa näkökulmassa ja sitä kautta asia ehkä lähtis purkautumaan. No eipä ole asian tiimoilta kuulunut mitään vaikka jo kohta ½ vuotta on kulunut kun asia laitettiin vireille, siis eka kerran sossuun päin meni sitä viestiä. Eli eipä näytä pahemmin ns. tavallisten ihmisten ongelmat kiinnostavan. Itse olen vielä sen luonteinen etten asioista pahemmin huutele ts. jos kukaan ei älyä kysyä miten menee niin en itse välttämättä ekana ole ongelmia esiin tuomassa.

Se on valitettavaa että päihdeongelmiin ei saa juuri muuten apua kun, että itse ongelmainen menee sitä hakemaan. Katkot yms. sellaset on kovin ylikuormitettuja että aina ei apu sieltäkään helposti löydy.

Eipä näytä meidän ongelmat sossua edelleenkään kiinnostavan vaikka kohta 2 viikkoa sitten sinnepäin oli uusi yhteydenotto ts. kysely onko asia edennyt mitenkään. No en taida enää kovin herkästi mistään ulkoapäin, ainakaan sossun kautta, lähteä apua hakemaan kun kerran sitä ei sit kummiskaan saa.

ja onhan siinä sellanen juttu et jos alkkis ei myönnä itte et ongelmaa on niin vaikeeta muitten siihen puuttua. musta tuntuu et sit jos on agressiivinen tai jotain niin sit puututaan helpommin mut jos ulospäin näyttää et kaikki on hyvin niin ajattelevat et ei ole avun tarvetta.

No meillä oli se tilanne et mies mitä ilmeisemmin päihtyneenä oli mennyt hakemaan lapsia hoidosta ja hoidossa olivat epäilleet asiaa ja ottivat sen sitten minun kans puheeksi.

puutunpä nyt tähänkin: jos on tehty lastensuojeluilmoitus---> asiaan on pakko puuttua, koska laki määrää. ketään ei voi päihdehoitoon pakottaa, koska sellaista lakia ei ole suomessa olemassa (valitettavasti!). harvoin sossuilla jää aikaa soitella ihmisille kotiin ja tarjota päihdehoitoa, jos kyseinen ihminen ei sitä edes itse halua! itse ainakin työssäni tuen ja tsemppaan hoitoon lähtemistä, mutta karu totuus on se, että ihmisen pitää sitä itse haluta, jotta se edes jollain tasolla toimii.... aika on rajallista ja kaikkia ei pysty millään auttamaan, vaikka tietää, että pitäis. mullakin on lähes yli 500 asiakasta, joten kaikkien ongelmiin ei voi valitettavasti yksityiskohtaisesti puuttua. tämä on niin perseestä! resurssit on aivan liian pienet!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ammatiltaan sossu:
puutunpä nyt tähänkin: jos on tehty lastensuojeluilmoitus---> asiaan on pakko puuttua, koska laki määrää. ketään ei voi päihdehoitoon pakottaa, koska sellaista lakia ei ole suomessa olemassa (valitettavasti!). harvoin sossuilla jää aikaa soitella ihmisille kotiin ja tarjota päihdehoitoa, jos kyseinen ihminen ei sitä edes itse halua! itse ainakin työssäni tuen ja tsemppaan hoitoon lähtemistä, mutta karu totuus on se, että ihmisen pitää sitä itse haluta, jotta se edes jollain tasolla toimii.... aika on rajallista ja kaikkia ei pysty millään auttamaan, vaikka tietää, että pitäis. mullakin on lähes yli 500 asiakasta, joten kaikkien ongelmiin ei voi valitettavasti yksityiskohtaisesti puuttua. tämä on niin perseestä! resurssit on aivan liian pienet!!!!!!!!!!!!!!

Niin kyllä minäkin sen tajuan et ketään ei voi hoitoon pakottaa jos ei itse halua, mutta olisin halunnut että edes yhden kerran (niinkuin oli suunniteltu) miestä olisi jututettu ja ehkä olisi sitten itsekkin tajunnut tilanteensa ja lähtenyt sitä apua vastaanottamaan. Koska tällä hetkellä ei muutoin millään muutoa lähde sitä apua itse hakemaan niin olisin toivonut että edes tuolta lasten näkökulmasta katsottuna olisi jotain keskustelua saatu aikaiseksi. Tuntuu vaan niin turhauttavalta kun ensin luvataan et asiaa yritetään järjestää mut sit kummiskin vaan annetaan odottaa kuukausi tolkulla eikä mitään ilmoiteta. Olisivat heti suoraan sanoneet ettei heillä ole resursseja auttaa niin ei olis ollut pettymys niin suuri.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ammatiltaan sossu:

Niin kyllä minäkin sen tajuan et ketään ei voi hoitoon pakottaa jos ei itse halua, mutta olisin halunnut että edes yhden kerran (niinkuin oli suunniteltu) miestä olisi jututettu ja ehkä olisi sitten itsekkin tajunnut tilanteensa ja lähtenyt sitä apua vastaanottamaan. Koska tällä hetkellä ei muutoin millään muutoa lähde sitä apua itse hakemaan niin olisin toivonut että edes tuolta lasten näkökulmasta katsottuna olisi jotain keskustelua saatu aikaiseksi. Tuntuu vaan niin turhauttavalta kun ensin luvataan et asiaa yritetään järjestää mut sit kummiskin vaan annetaan odottaa kuukausi tolkulla eikä mitään ilmoiteta. Olisivat heti suoraan sanoneet ettei heillä ole resursseja auttaa niin ei olis ollut pettymys niin suuri.

Siis ehdottomasti, jos on luvattu, niin kyllä lupaus pitää pitää! Ja lasten näkökulma on aina etusijalla! Lasten etu on aina perheen etu, eikä kukaan lapsi hyödy vanhemman päihdeongelmasta. Jos vaan voimia riittää, niin yritäppäs vielä kerran ottaa sinne yhteyttä ja VAADI saada tarvitsemaasi palvelua! Sitä varten ne ammattilaiset siellä on.

Voimia perheellesi.

t. myötähäpeää ammattikunnastaan tunteva sossu

Yhteistyössä