Einekset ovat vai ovatko sittenkään....

poipoipoi
Ruokateollisuutta ei kiinnosta muu kuin rahan tahkoominen. Huonoilla raaka-aineilla ja lisäaineilla tahotaan hyvät katteet kun ihmiset maksavat auliisti tyhjästä (koska se on vähän halvempaa kuin ehta tavara).
 
Tällä palstalla on käyty mm. keskusteluja einesten turvallisuudesta ja terveellisyydestä vs. Puhtaan, alkuperäisen ja lisä-aineettoman ruuoan väliltä.
Kumpikohan nyt on terveellisempi, se valmispihvi, jossa on kanan kaikki osat vai itse jauhettu jauheliha possun pakarasta?
No joo, luonnollisuus on aina parempi kuin teollinen tai keinotekoinen :heart:
 
minä
)Mutta jos on kanan kinkusta tehty niin silloin on kinkkumakkaraa :)

Kinkkumakkaroissakin pitäisi skarpata. Osassa tuotteita on suurin ainesosa on siipikarjanliha, jolloin pitäisi puhua siipikarjanliha-kinkkumakkarasta, vaikka se tällainen nimihirviö onkin, Husu-Kallio sanoo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
)Mutta jos on kanan kinkusta tehty niin silloin on kinkkumakkaraa :)

Kinkkumakkaroissakin pitäisi skarpata. Osassa tuotteita on suurin ainesosa on siipikarjanliha, jolloin pitäisi puhua siipikarjanliha-kinkkumakkarasta, vaikka se tällainen nimihirviö onkin, Husu-Kallio sanoo.
Totta.
Kannattaa aina lukaista vaikka ihan huvikseen, mitä tuoteselosteessa lukee.
Sieltä paljastuu vaikka mitä "mukavia" ylläreitä ja ihminen laittaa paljon sellaista suuhunsa, mitä ei muuten laittaisikaan, jos tietäisi mitä laittaa... :whistle:
Laittimehut pitäisi olla vesi-ja makeutusainesekoitus nimellä ym... :saint:
 
On hyviä eineksiä, ja sitten niitä huonompia. Tai "väärinymmärrettyjä" eineksiä :whistle:

Minua aina jotenkin kismittää, se, että meillä täällä Suomessa on varaa miettiä, mikä ruoka on hyvää/mikä huonoa.... Maailmassa on paikkoja, jossa MIKÄ vain ruoka-aine/eines olisi TERVETULLUT SYÖTÄVÄ. Toki sitä pitääkin väliin miettiä, mitä suuhunsa pistää/ millä nimikkeellä. Mutta pääasia lie se, ja hyvä pääasia onkin, että meillä täällä enimmäkseen riittää ruokaa; itsetehtyä ja eineksiäkin. Kun ihmisellä ei ole syötävää, hänellä on vain yksi tosi SUURI huoli. Meillä täällä on varaa inistä "pikkuasioista", miettiä terveellisyyksiä.

T; aromivahventeen suuri ystävä, Aromat on ohittamaton mauste :p
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei kai nää "paljastukset" kenellekään oikeasti yllätyksenä tule? Ihan tosi hei..
Oon miettinyt ihan samaa. Tosi monet tuntuvat olevan järkyttyneitä ja yllättyneitä näistä "paljasuksista".

En mä yllättynyt.
Samoin mä. Onhan tuo ollut tiedossa iät ja ajat, joten ei järkytä ollenkaan.
Peesi.

Iän kaiken on elukoista kaikki mahdollinen syöty. Nykyihminen on vain opetellu niin krantuksi, ettei kelpaa ku fileet lautaselle.

Toisaalta tuntuu kyllä meikäläisellekkin ällöltä ajatella, et tässä sitä rouskutellaan toisen nahkaa... Mutta kyllä enemmän ällöttää ajatus siitä, että ku toinen on mun vuoksi henkensä menettänyt, niin pahinta mitä voidaan tehdä on se, että tyypistä syödään vain n.20% ja loput heitetään meneen. TÖRKEETÄ!!!! Jos kerran lahdataan elukka, niin syö/käytä se sit kans kokonaan!!!!!
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
On hyviä eineksiä, ja sitten niitä huonompia. Tai "väärinymmärrettyjä" eineksiä :whistle:

Minua aina jotenkin kismittää, se, että meillä täällä Suomessa on varaa miettiä, mikä ruoka on hyvää/mikä huonoa.... Maailmassa on paikkoja, jossa MIKÄ vain ruoka-aine/eines olisi TERVETULLUT SYÖTÄVÄ. Toki sitä pitääkin väliin miettiä, mitä suuhunsa pistää/ millä nimikkeellä. Mutta pääasia lie se, ja hyvä pääasia onkin, että meillä täällä enimmäkseen riittää ruokaa; itsetehtyä ja eineksiäkin. Kun ihmisellä ei ole syötävää, hänellä on vain yksi tosi SUURI huoli. Meillä täällä on varaa inistä "pikkuasioista", miettiä terveellisyyksiä.

T; aromivahventeen suuri ystävä, Aromat on ohittamaton mauste :p
Minusta aina kannattaa valita mahdollisimman luonnollista. En tiedä miksi pitäisi valita teollisuuden rahan tahkoomiseen kehitettyjä tuotteita.. Siksikö pitäisi syödä sontaa, että kaikkialla maailmassa ei ole ruokaa? Vaikka mä vetäisin tehotuotettuja ruokia kaksi käsin naamaani, se ei poista nälänhätää.

Kukaan ei pysty enää sanomaan valtavien lisäaine-coctailien yhteisvaikutuksista. Samaan aikaan lisääntyvät ylipaino, masennukset, ADHD:t, diabetes jne...

 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
On hyviä eineksiä, ja sitten niitä huonompia. Tai "väärinymmärrettyjä" eineksiä :whistle:

Minua aina jotenkin kismittää, se, että meillä täällä Suomessa on varaa miettiä, mikä ruoka on hyvää/mikä huonoa.... Maailmassa on paikkoja, jossa MIKÄ vain ruoka-aine/eines olisi TERVETULLUT SYÖTÄVÄ. Toki sitä pitääkin väliin miettiä, mitä suuhunsa pistää/ millä nimikkeellä. Mutta pääasia lie se, ja hyvä pääasia onkin, että meillä täällä enimmäkseen riittää ruokaa; itsetehtyä ja eineksiäkin. Kun ihmisellä ei ole syötävää, hänellä on vain yksi tosi SUURI huoli. Meillä täällä on varaa inistä "pikkuasioista", miettiä terveellisyyksiä.

T; aromivahventeen suuri ystävä, Aromat on ohittamaton mauste :p
Minusta aina kannattaa valita mahdollisimman luonnollista. En tiedä miksi pitäisi valita teollisuuden rahan tahkoomiseen kehitettyjä tuotteita.. Siksikö pitäisi syödä sontaa, että kaikkialla maailmassa ei ole ruokaa? Vaikka mä vetäisin tehotuotettuja ruokia kaksi käsin naamaani, se ei poista nälänhätää.

Kukaan ei pysty enää sanomaan valtavien lisäaine-coctailien yhteisvaikutuksista. Samaan aikaan lisääntyvät ylipaino, masennukset, ADHD:t, diabetes jne...
Voi HYVÄ ihminen sentään... EN VÄITTÄNYT; että vaikka me kaikki söisimme tehotuotettuja kanannahkapalleroita aromatilla, se muka poistaisi nälänhädän. MUTTA VÄITÄN kyllä, että me inisemme ja viilaamme liikaa pilkkuja. EIHÄN niitä teollisuuden mukasontatuotteita ole pakko syödä, jos ne kerran on niin karmeita.
Minulla vaan ei ole aina aikaa/jaksamista väsätä kaikkea alusta itse. Käytän joskus eineksiä. Ja on niitä ihan ok eineksiäkin. Ja vaikka ei oliskaan, niin kellekään ei kuulu, mitä me syömme. Kun vaan syömme edes jotain. Minulla ei ole ylipainoa; ei diabetesta, ei pahaa masennustakaan. Eikä edes ADHD:tä. Eikä ole muksuillakaan. Mies on kyllä hiukan jos ei nyt ylipainoinen, mutta pullevahko. Hän syö muuten meistä terveellisimmin; kun ei syö juuri yhtään makeaa eikä paljon suolaistakaan. Mikähän sitä lihottaa :whistle: Selvennykseksi; että välttäisin pilkunviilaajat: lapset ei saa kovin paljoa suolaista, eikä pahemmin sitä aromatiakaan (omiin annoksiini kyllä huiskin sitä väliin) ja makeaakin pyrin hiukan heiltä välttämään .
 
Kyllä se nälänhätä on suuri asia jokaiselle elävälle olennolle ja me täällä hyvinvointivaltiossa olemma avainasemassa aiheuttamassa tuota nälänhätää köyhimpiin maihin ihan meidän omalla käytöksellämme kuluttajina. Markkinatalous perustuu köyhimpien maiden riistolle ja "rikkaiden" maiden markkinoinnille=kuluttajille.
Kotimaisuus takaa ruuan myös köyhimpiin valtioihin, kun emme osta ja aiheuta kysyntää esim. riisistä niin jääpi sekin riisi sinne omaan maahansa oman maan asukkaille
:ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllö pöö:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuluttajaliitto+Kanannahkapihvej%C3%A4+myyd%C3%A4%C3%A4n+jauhelihapihvein%C3%A4/1135256665492
Kiitos :flower:
Eli tässäpä skandaalia kerrakseen :saint:
No voi kyynel. Oon edelleen sitä mieltä, että jos maistuu ja ravintoarvot on kohdallaan, niin ei ole väliä vaikka ne pihvit ois tehty kukonkiveksistä. Hyvä että hyödynnetään eläimestä kaikki syötävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Kyllä se nälänhätä on suuri asia jokaiselle elävälle olennolle ja me täällä hyvinvointivaltiossa olemma avainasemassa aiheuttamassa tuota nälänhätää köyhimpiin maihin ihan meidän omalla käytöksellämme kuluttajina. Markkinatalous perustuu köyhimpien maiden riistolle ja "rikkaiden" maiden markkinoinnille=kuluttajille.
Kotimaisuus takaa ruuan myös köyhimpiin valtioihin, kun emme osta ja aiheuta kysyntää esim. riisistä niin jääpi sekin riisi sinne omaan maahansa oman maan asukkaille
:ashamed:
Totta tuokin. Tosin niissä kaikkein köyhimmissä kolkissa ei edes tuoteta juurikaan esim. riisiä/ saati oikein muitakaan elintarvikkeita. Tosin eihän se nyt ollutkaan pääpointtisi. Ja onhan niitä ihan kotimaisiakin eineksiä ;) Vaikka tekisi ruuan alusta loppuun itse, se ei yksin tietenkään takaa kotimaisuutta.
Ja kuluttamista tapahtuu niin monella elämän saralla. Itse olimme 3 vuotta esim. ilman autoa. Emmekä käyttäneet juuri ollenkaan sinä aikana edes busseja. Pyörillä kuljimme kaikki matkat.Siinä säästyy polttoainetta/ luonto ei saastu eikä raha mene niihin ulkomaisiin peltikotteroihin :whistle: Tämä nyt ohi aiheen hiukan, mutta koitan vaan selittää, ettei mun pääpointtia ihan tajuttu, joten TOISTAN: ME VALITAMME/VINGUMME ja kitisemme liikaa. En ole einesten suurin ystävä mutten vihamieskään. Että näin. En siis missään väittänyt, että nälänhätä poistuu, jos syömme eineksiä. Vaatii kyllä aika taitavaa tekstini vääntämistä, että voisi asian noin haluta käsittää B)
 

Yhteistyössä