EILINEN 4D PISTI KIEHUMAAN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rotisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja reppanat:
voi teitä on kyllä huonosti asjat kieltämättä, kun tarvii vankila oloja kadehtia.

Miksi kaikessa on aina kyse KATEUDESTA? :D

Minä en tykkää rikollisten paapomisesta, ja oon sitä mieltä että Suomessa rangaistukset ovat aivan liian köykäisiä. Vankilaan ei meinaa joutua juuri mistään, ja kun sinne sitten joutuu tehtyään tarpeeksi typeryyksiä, niin rangaistus on lyhyt ja sekin vielä hyvässä lykyssä hotelliolosuhteissa lusittu. Ou jee, onko ihme jos vankilaan joutuminen ei tunnu missään, eikä se toimi minkäänlaisena peloitteena?

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Ahdistaa niin pirusti pelkkä ajatuskin että joutuisin olemaan rajatuissa tiloissa saman nais- ja henkilökuntaväen kanssa päivääkään pitempään! Puuttuuhan niiltä silti vapaus.

aivan. ja se että pitää olla molempien pukeissa jo klo.8.00. jos vauva nukkuis kymppiin niin ei, kun on herättävä siks vaikka kuinka huonosti yö olis mennyt.

Toihan onaivan järkkyy:o:o:o

Pitää olla hereillä jo kasilta:o:o:o

AMNESTIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Suomessa rikotaan vankien ihmisoikeuksia! :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
voi teitä on kyllä huonosti asjat kieltämättä, kun tarvii vankila oloja kadehtia.

Minä en tykkää rikollisten paapomisesta, ja oon sitä mieltä että Suomessa rangaistukset ovat aivan liian köykäisiä. Vankilaan ei meinaa joutua juuri mistään, ja kun sinne sitten joutuu tehtyään tarpeeksi typeryyksiä, niin rangaistus on lyhyt ja sekin vielä hyvässä lykyssä hotelliolosuhteissa lusittu. Ou jee, onko ihme jos vankilaan joutuminen ei tunnu missään, eikä se toimi minkäänlaisena peloitteena?

Eihän vankila ole peloite. Jotkut jopa tekevät syksyisin sellaisen rikoksen että siitä pääsee vankilaan talven ajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Åbo puhuu asiaa!
Ja olen samaa mieltä aloittajan kanssa että jossain mättää ku nykyään suomen armeija on pahempi paikka ku vankila

Juu, näin on. Armeijassa on selvästi kovempi kuri kuin vankilassa. Näin on ollut jo ainakin 20 vuotta.

En mäkään tykkää siitä että rikollisia taputellaan päähän silloin kun pitäisi ragaista. Mutta kyllä mun mielestä muutama tässä ketjussa oli selvästi kateellinen dokumentin naisten hyvistä oloista, koska itsellä omassa kodissa on vaatimattomampaa.
Toisaalta jenkeissä on paljon karummat ja tiukemmat vankilat. Ja mun käsityksen mukaan se pelottelu ei toimi, vaan vangit kerää vaan lisää aggressioita lusiessaan ja vapauduttuaan tekevät lisää rikoksia.

Ihan samaa ajattelin kuin ap että kyllä vähän turhan viihtyisää oli ja tuosta on tuomion "kärsiminen" kaukana. Siellä syötiin masaliisaa ja voileipäkaakkuja...oli kuin jostain äitien perhekerhosta... Mun mielestäni lapsen paikka ei ole vankilassa missään olosuhteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

En mäkään tykkää siitä että rikollisia taputellaan päähän silloin kun pitäisi ragaista. Mutta kyllä mun mielestä muutama tässä ketjussa oli selvästi kateellinen dokumentin naisten hyvistä oloista, koska itsellä omassa kodissa on vaatimattomampaa.
Toisaalta jenkeissä on paljon karummat ja tiukemmat vankilat. Ja mun käsityksen mukaan se pelottelu ei toimi, vaan vangit kerää vaan lisää aggressioita lusiessaan ja vapauduttuaan tekevät lisää rikoksia.

Eikö siinä ole sinun mielestä mitään ristiriitaa jos rikoksesta tuomitulla on paremmat olot kuin yyhoolla joka kituuttaa pienellä palkalla lapsiensa kanssa? Eikö hyvistä teoista pitäisi palkita eikä rikoksista?

Jenkeissä on sen verran kovat tuomiot vakavista rikoksista että se on ihan sama keräävätkö vangit linnassa agressioita vai ei. Sadan vuoden linnatuomion aikana pahemmatkin agressiot ehtivät laantua.

En kyseistä dokumenttia ikäväkyllä nähnyt enkä sen puoleen osaa oloista siellä sanoa. varmasti joukkoon mahtuu kaikenlaista sukankuluttajaa, mutta noin joidenkin vastaavassa tilanteessa olleiden ihmisten elämää vierestä seuranneena pidän tuota lasten vankilaan mukaan saamista ihan hyvänä juttuna (ja tietty samalla kannatan sellaisia oloja joista lapset eivät kärsi).

Vankilassa äidin on kuitenkin pakko huolehtia lapsestaan, vaikkei se siviilissä sitten onnistuisikaan. Tämä jakaa näkemyksiä jopa omassa perheessäni, mutta itse pidän silti tuon mahdollisuuden antamista hyvänä asiana.

Katon tätä tuolta ruutu.fi:stä. Hyvä, että vauvat tuonne pääsee, mutta ihmettelen myös tuota "katumusta". "Se oli sitä aikaa ja nyt on nyt. Kaikki tekee virheitä." Jotenki vääristynyt kuva noilla Suomen vangeilla.

OT:
Tietääkö joku pystyykö tuolla ruutu.fi:ssä kelaamaan tuota videota? Hyppää aina alkuun kun yritän.

Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Ahdistaa niin pirusti pelkkä ajatuskin että joutuisin olemaan rajatuissa tiloissa saman nais- ja henkilökuntaväen kanssa päivääkään pitempään! Puuttuuhan niiltä silti vapaus.

Aivan. Suomessa vankeusrangaistuksen tarkoitus on vapauden menetys - ei ihmisoikeuksien polkeminen riistämällä vangeilta oikeus ravintoon ja ihmisarvoiseen selliin.

mun mielestä siinä tuhottaisiin pienen vauvan elämä, jos äiti ja lapsi erotetaan heti syntymän jälkeen vankilatuomion takia. vähän inhimillisyyttä..
sitä paitsi, teidän täytyy sit uudistaa koko vankilajärjestelmä, koska ei tavallista vankiakaan ruoskita kerran päivässä ja pidetä pimeässä komerossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Eikö siinä ole sinun mielestä mitään ristiriitaa jos rikoksesta tuomitulla on paremmat olot kuin yyhoolla joka kituuttaa pienellä palkalla lapsiensa kanssa? Eikö hyvistä teoista pitäisi palkita eikä rikoksista?

Jenkeissä on sen verran kovat tuomiot vakavista rikoksista että se on ihan sama keräävätkö vangit linnassa agressioita vai ei. Sadan vuoden linnatuomion aikana pahemmatkin agressiot ehtivät laantua.

No jokainen toki voi itse kokeilla miltä tuntuis mennä lapsen kanssa sinne vankilaan. Varmasti tuntuis aika pahalta olla jossain mettän keskellä eikä sieltä sais poistua. Ketään läheisiä ei sais tavata kun tiettyinä ajankohtina. Kyllä ainakin itselläni tuollainen tuomio, missä mulla ei olis vapautta, toimisi oikein hyvin.
Jenkeissä ne karut olosuhteet on myös nuorisovankiloissa, joissa ei ole mitään sadan vuoden rangaistuksia.
Mietihän moniko rikollinen on kasvanut huonoissa olosuhteissa? Aikaidemmin suomessakin lastenkodit oli oika rankkoja paikkoja. Niissä kasvois sitten lapsia nuoriksi ja aikuisiksi. Usea lähti rikolliselle tielle. Joten ei ne karut olosuhteet minään pelotteina toimi.

Eihän niitä hyvä ihminen ole tarkoitus pistää KITUMAAN sinne. Tarkoitus on ottaa vapaus, joka sinulle voi nyt tuntua uskomattomalta, on iso rangaistus. Muutama vuosi vapauden riistoa vaikuttaa jo ihmiseen mm. sopeutumisvaikeuksina. Kuvittele 10 vuotta vapauden riistoa. Siinä ajassa yhteiskunnassa on menty jo eteenpäinkin niin paljon, että ne on opeteltava kaikki uudestaan. Siinä vaiheessa, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle, se on se hetki kun rikollinen helposti uusii tekonsa. Lähtee sille vanhalle polulle, koska se on ainakin jotain jonka tuntee. Siinä tuskin mietitään, että ihanaa kun joku vie minun vapauteni.

Yhteiskunnan kannalta vankeuden jälkeinen aika tulee maksamaan, vieläkin huonommista oloista otetut vangit triplasti enemmän. Se maksaisi myös lisääntyneenä levottomuutena, lisääntyneinä rikoksina jne. Vankila on karu maailma. Ei siellä todellakaan tanssita ja lööbailla. Jos et usko, mene harjoitteluun sinne. Eiköhän sinunkin vaaleanpunaiset lasisi karise. Tai luulisi sinunkin, kun fiksuna ihmisenä itseäsi pidät, ottavan vaikka netin auki ja oikeasti tutkivan, mitä vankila ihmiselle tekee, miten vankeus ihmiseen vaikuttaa, miten yhteiskunnan rakenne vaikuttaa rikollisuuden syntymiseen, miten leiman kantaminen vaikuttaa elämään, työn saantiin, mahdollisuuksiin jne. Paljon löytyy tutkimuksia jo sieltä. Ei tarvitse kirjastoon raahautua. Ja etenkin jos mukana on lapsi, niin olojen on oltava edes siinä määrin sellaiset, että lapsilla on mahdollisuus jäädä kierteestä pois.

Se romanihan puhu ittensä pussiin. Ekaks sanomassa että ei rikoksia kannata tehä, sen hän oppi. Ja kohta se sano että jos tarkotus että siitä oppis jotain ni ei siinä kyl opi.
Eli oppiko vai ei? No sehän nähtiin, kolmatta kertaa siellä istu, ja tulee varmaan kohta uudestaan ku huomaa että vankilassa oli paremmat oltavat.

en tiedä huomasko kukaan muu, mutta se äiti joka siinä lopussa pääs valvottuun koevapauteen sanoi, ettei ehkä olis halunnu lähteä siihen koevapauteen jos ei olis lasta. mä jotenkin ymmärsin sen niin, että vankilassa on sen verran helppoa, että mieluummin istuis tuomionsa loppuun siellä kuin kotona. voihan toki olla ettei hän sitä niin tarkoittanut.

ja sen saman äidin olemus ja kommentit jotenkin antoi mun ymmärtää, ettei ole ollenkaan valmis ottamaan oikeeta vastuuta lapsestaan. sanoi muistaakseni lopussa että kotona oli vaikeeta pysyä yhtäkin päivää selvänä. mitenköhän nyt on ajatellut el'ää, kun vielä lapsikin siinä, eikä niitä vankilan tukijoukkoja kädenulottuvilla...

ehkä lapsen ois joskus parempi olla muualla kuin biol äidillä...?

Alkuperäinen kirjoittaja se:
Se romanihan puhu ittensä pussiin. Ekaks sanomassa että ei rikoksia kannata tehä, sen hän oppi. Ja kohta se sano että jos tarkotus että siitä oppis jotain ni ei siinä kyl opi.
Eli oppiko vai ei? No sehän nähtiin, kolmatta kertaa siellä istu, ja tulee varmaan kohta uudestaan ku huomaa että vankilassa oli paremmat oltavat.

Hiton hitaasti oppii juu...eipä se vapauden menetys tunnu suurelta rangaistukselta tuntuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
itse pidän silti tuon mahdollisuuden antamista hyvänä asiana.

Haluaisitko perustella näkökantasi =)

Yleensä en kannata turhaa äidin ja lapsen erottamista ja tuo vankila-aika ainakin turvaa sen että lapsella on hyvä olla (ts. hänestä huolehditaan). Lisäksi se antaa paremmat mahdollisuudet jatoa silmällä pitäen. Äiti joka on vankilassaoloaikansa huolehtinut lapsestaan ja kasvattanut tähän lämpimän suhteen on huomattavasti paremmissa asemissa huolehtimaan lapsestaan myös vankilasta päästyään. Noin verrattuna siihen että alpsi on esimerkiksi vuodeksi sijoittu muualle asumaan ja sitten taas palautellaan äidille.

Tottakai edellyttää seurantaa myös jatkossa että näkee homman oikeasti alkavan toimimaan. Muutenkin näen paitsi kyseisen äidin ja lapsen kannalta, myös ihan koko yhteiskunnan ja meidän muiden kansalaisten kannalta parempana vaihtoehtona sen että äiti tuossa saa elämänsä kuntoon ja kykenee huolehtimaan lapsestaan, kuin että kovennettuna rangaistuksena vankeustuomion suoritettuaan syrjäytyy yhteiskunnasta ja lapsi jää pyörimään sijaiskoteihin.

ja kyllä, olen itsekin ollut köyhänä opiskelijana tilanteessa jossa olen saanut vierestä nähdä näiden ex-kriminaalien "hyysäämistä" ja todennut että materiaalinäkökulmasta heillä oli niin moni asia paremmin. Jopa sellaista luksusta mitä omassa lapsuudenkodissani ei ollut tarjolla. Kuitenkin kun näin jälkeenpäin ajattelen niin näen silti positiivisena sen että nämä ihmiset ovat sittemmin pysyneet raittina ja oikealla polulla sekä pystyneet antamaan lapsillensa tavallisen kodin kasvattaen nämä ihan normaaleiksi nuoriksi ja aikuisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja se:

Hiton hitaasti oppii juu...eipä se vapauden menetys tunnu suurelta rangaistukselta tuntuvan.

Mustalaiset ovat taparikollisia. Ei seepra pääse raidoistaan eroon.

Yhteistyössä