Eilen uimarannalla nähtyä! (sis purkausta!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "torsti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, lapset ovat erilaisia, mulla 5-vuotiaana lapset ovat jo joka iikka osanneet uida jonkin verran, jopa 3-vuotiaanakin ovat osanneet sukellella.

Eli mulla lapset ovat voineet olla ohjeella napaan asti saa mennä ilman kunnon uimataitoa ja paremmin uineet kainaloon asti yksin vedessä. Jos syvemmälle tahtovat on aikuinen matkassa. Nyt tosin 2 vanhinta 9- ja 14-vuotiaat uivat paremmin kuin esim. mieheni, joten heitä ei hirmusti tarvitse vahtia. Toki heitäkin pidän rannalla silmällä, ja kun vedet olivat viime viikolla vielä kylmiä, sen veden lämpötilankin takia vahdin.

Itse en ikinä uskaltaisi omaa kolmevuotiastani (enkä kyllä tota viisveetäkään) päästää yksin veteen niin että ite vaikka vaan istuisin rannalla ja vaikka vahtisin koko ajan. Sellanen ryhmä rämäpää kyseessä, että nytkin likka mulahti pariin otteeseen niin että jos en siinä puolen metrin päässä olis ollut heti nostamassa ylös niin olis voinu käydä ikävästikin. Tietty kait jokainen oman lapsensa tuntee, mutta niin minäkin tunnen omani enkä heitä voi laskea ilman vanhempaa veteen ollenkaan...

Minä sain haukut rannalla joltain mammalta kun en heti nostanut lastani pystyyn, hänen kaatuessaan veteen, vaan odotin, että lapsi nousee itse. Olin siis ihan lapseni vieressä, niin että näin kyllä mitä tapahtui, vettä lasta hiukan polven yli ja vaikka kasvot kävivätkin vedessä niin lapsi nousi pian pystyyn. Tämä mamma kävi paasaamaan, kuinka vastuuton olen, kun ylipäätään annan melkein vauvaikäisen olla noin syvässä vedessä, enkä edes auta pystyyn. Pieni kokoinen 3,5- vuotiaani kysyi hölmistyneenä "äiti missä täällä on vauva?" ja kertoi sen jälkeen innosta hihkuen "äiti näitkö kun minä sukelsin, eikö ollut hieno sukellus!". Lapseni on siis todella pienikokoinen, mutta hyvinkin ketterä ja osaa pidättää hengitystä vedessä. Pitäkään huoli ihan niistä omista lapsistanne älkääkä keskittykö sen sijaan muiden kyttäämiseen ja toisten arvosteluun. Jo noiden kolmivuotiaiden uimataidoissa on valtavia eroja ja jokainen vanhempi varmasti tuntee lapsensa ja tämän osaamisen ilman teidän valvontaannekin.

Puhun aloituksessa muistaakseni alle 3v. lapsista ja äkkisyvästä rannasta, missä viimekesää hukkui lapsi.

Jatkossakin olen se äiti joka on pienten lastensa kanssa vedessä, ei rannalla makaamassa.