Eilen tajusin, etten mitenkään saa kaikkea mistä haaveilin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maman"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maman"

Vieras
Parikymppisenä lähdin opiskelemaan ja sairastuin vakavasti opiskelun alkuaikoina.
Jouduin lopulta lopettamaan opiskelun parin vuoden taistelun jälkeen, en jaksanut opiskella sairauden kanssa ja sitä paitsi tautikin oli sellainen, etten olisi luultavasti voinut toimia kyseisessä ammatissa.

25-vuotiaana olin juuri toipunut sairaudesta, kun tapasin tulevan mieheni. Minulla oli ollut lapsesta saakka vain kaksi haavetta, iso perhe ja omakotitalo, jossa on iso piha ja kasvimaa. Lääkärit eivät antaneet lupaa raskaudelle heti, koska sairauden takia jouduin käyttämään lopun ikäni lääkitystä, se piti saada ensin kuntoon ja mahdollista oli, että lääkkeiden takia en koskaan voisi olla raskaana.

Pari vuotta tein pätkähommia ja olin välillä työttömänä, yo-pohjalla ei paljoa töitä saanut, etenkään juuri ilman työkokemusta. Hain koko ajan opiskelemaan, mutten pääsyt haluamaani paikkaan. Kun olin 28 tuli lupa vauvalle, tärppäsi melkein heti. Raskauden komplikaatioiden takia jouduin melkein heti vuodelepoon, mutten siitä välittänyt, meille oli tulossa vauva!

Esikonen syntyi 2007, jäin kotiin pojan kanssa. Hain opiskelemaan ja pääsinkin kouluun lapsen ollessa vuoden. Aloitin opiskelun ja 2010 sain tietää olevani uudelleen raskaana, ehkäisystä huolimatta. Pidin taukoa koulusta ja jäin taas kotiin. Lapsen synnyttyä se iski, olin väärällä alalla. Olin aina halunnut lääkäriksi, mutta oma sairastelu ja lasten saaminen oli tehnyt haaveesta lähes pakkomielteen. Pari vuotta kypsyttelin asiaa omassa mielessäni, jos aloittaisin taas alusta, niin meillä ei taas olisi rahaa pitkään aikaan, koska koulu kestäisi niin kauan. Haave omakotitalosta siirtyisi jälleen pidemmäksi ja pidemmäksi.

Vihdoin sain kerrottua miehelleni, että kulta, sorry en valmistukaan parin vuoden päästä, vaan lopetan koulun. Mies tuki päätöstäni, aloitin pänttäämisen. Saimme kesäkuussa kolmannen lapsen ja minä opiskelupaikan lääketietelliseen. 2/3 haaveistani on lähes toteutuneet. Olen 36-vuotias, aloitan monivuotiset opiskelut, meillä on kolme lasta, olen saanut lähes kaiken mitä haluan.

Mutta haluaisin vielä yhden lapsen lisää, sekä sen omakotitalon. Lapsentekovuosia minulla ei ole enää kovin montaa, en halua vauvaa 43- vuotiaana. Opiskeluni tulevat kestämään kauan, työelämään en pääse moneen,moneen vuoteen. Mieheni on keskituloinen, yhden ihmisen palkalla ei omakotitaloa osteta ja elätetä viisihenkistä perhettä. Eli se on joko keskityttävä opiskeluihin, yritettävä valmistua niin nopeasti kuin mahdollista ja sitten ostettava se talo. Tai sitten teemme vielä sen yheen lapsen ja valmistuminen ja omakotitalo lykkääntyvät jälleen monella vuodella. Tiedän, että opiskelu tulee olemaan hankalaa ja rankkaa, mutta vielä hankalampaa se olisi monen pienen lapsen kanssa.

Mitä tahansa teenkin, joudun luopumaan tai lykkäämään toista unelmaani. On vain vaikeaa päättää mitä tekisin. Lasta en voi enää montaa vuotta saada, lainan voin. Mutta kuitenkin sitä haluaisi saada ihan kaiken ja tietenkin heti.

Minusta tuo on aika itsekästä. Mielestäni sinun pitäisi ajatella vähän miestäsi ja pyrkiä osallistumaan perheen elatukseen mahdollisimman pian, eikä vaan kasvattaa miehen elatustaakkaa uudella lapsella ja pitkällä opiskelulla plus isolla lainalla. Pahimmillaan kaikilla yhtäaikaa.

Turhaa valitusta, ihan oikeasti. Sulla on asiat ihan loistavasti, opettele ennemmin nauttimaan siitä paljosta mitä olet saanut. Ja opettele tuntemaan kiitollisuutta.

Tuossa iässä ei kyllä mielestni kannata missään nimessä vasta aloittaa lääkärin opintoja. Sinne mennään aivan nuorena ja valmistutaan nuorena. Maailmaa nähneenä vaihda alaa jos töihin halajat.

Pari huomiota. Erikoista noin yksityiskohtainen tilitys julkisella palstalla - no mä oon kai yliyksityinen ihminen.Ikää toki on mutta on niitä lääkärin opinnot aloittaneita paljon vanhempiakin. Työuraa kuitenkin ehtii about 20 v. tehdä. Jos valitsee erikoistumisalansa oikein niin palkoille päästyään kyllä makselee lainoja miehensäkin edestä.

Olen kyllä todellakin tyytyväinen elämääni ja enemmän kuin onnellinen lapsistani ja miehestä. Ei ne lapset ole olleet vain minun haaveitani, ne ovat myös miehen. Jotenkin vain kirpaisi eilen, kun tajusin, että olen jo näin vanha, 36- vuotias ja tunnen oloni todella nuoreksi. Yli viisi vuotta meni elämästä ns. hukkaan sairastaessa ja koska tämä elämä on rajallinen, niin yhtäkkiä olenkin tilanteessa, jossa päätöksiä on tehtävä ja osasta haaveista luovuttava. Keski-ikä kolkuttelee ovella, lapsia en voi enää kauaa saada. Töitä kerkiän takuulla tehdä useamman vuoden ja miehelle korvata ne kaikki vuodet, jolloin on meitä elättänyt ja minun opiskeluitani tukenut ja auttanut.

En nää mistään mahdottomasta haaveievani, lapsista ja omasta talosta, pienestä hiekkalaatikosta, jossa lapset leikkivät, omasta terassista, jolla syödä oman maan salaattia. Mutta asiat eivät mene aina niin kuin haluaisi. Paljon olen saanut, osa haaveista jää toteutumatta, mutta vaikeinta on se, että osaa päättää kumman valitsen, opiskeluihin keskittymisen täysillä vai vielä uuden lapsen ja valmistumisen/työelämään pääsemisen lykkääntymisen.

Jos sinulla on kolme tervettä lasta, ja varsinkin nuorimmainen vasta kuukauden(?) vanha, niin varmaan nyt olisi aika suunnata ajatukset opintojen pariin. Vaihtoehtonahan kuitenkin on saattaa opinnot alulle ja pitää sitten vaikka neljännen lapsen mittainen tauko/osa-aikaopiskelu.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30102441:
Minulla on onneksi olleet niin pienet unelmat, että tuntuu jatkuvasti siltä kuin olisi reilusti plussan puolella, samanikäinen siis olen.
Onnea unelmien elämääsi, muista elää myös matkan varrella

Samoin.

En kyllä koskaan ole ajatellutkaan että elämässä oikein kukaan saisi kaikkea haluamaansa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Jos sinulla on kolme tervettä lasta, ja varsinkin nuorimmainen vasta kuukauden(?) vanha, niin varmaan nyt olisi aika suunnata ajatukset opintojen pariin. Vaihtoehtonahan kuitenkin on saattaa opinnot alulle ja pitää sitten vaikka neljännen lapsen mittainen tauko/osa-aikaopiskelu.

Näin ajatus olikin, syksyllä opintojen aloitus ja jos vuoden päästä siltä tuntuu, niin sitten harkitaan seuraavaa lasta.

Pidä turpasi kiinni. Rasittava valittava epäkiitollinen olento. Astu sinä kokonaan lapsettomien ja sairaiden kenkiin, niin loppuu tuo lapsellinen narina.

Näiden tällaisten vastausten jälkeen ei kannata ihmetellä, miksi palsta koostuu lähinnä yyhoomammoista, siwan kassoista, työttömistä siivoojista ja muista alisuoriutujista. Jos ei elämässä mitään tavoittele tai pitää tavoitteenaan sitä, minkä on jo muutenkin saanut, niin onko sitten kovin kummallista, että jäävät ne merenrantatalot ja muut pelkiksi haaveiksi.

Näiden tällaisten vastausten jälkeen ei kannata ihmetellä, miksi palsta koostuu lähinnä yyhoomammoista, siwan kassoista, työttömistä siivoojista ja muista alisuoriutujista. Jos ei elämässä mitään tavoittele tai pitää tavoitteenaan sitä, minkä on jo muutenkin saanut, niin onko sitten kovin kummallista, että jäävät ne merenrantatalot ja muut pelkiksi haaveiksi.

On täällä muitakin kuin työttömiä ja kotiäitejä. Ap:lle sanoisin että sun täytyy valita. Kukaan ei saa kaikkea. Haluatko sen yhden lapsen lisää ja lykätä opintoja vai riittäisikö tuo nykyinen lapsiluku ja omakotitalon osto sitten kun sun opinnot on siinä vaiheessa että pystyt tekemään keikkalääkärin töitä?

Nykypäivänäkin se että naisella on sekä iso perhe että ura vaatii vankat tukijoukot. Kaikilla ei niitä ole. Elämä on täynnä valintoja ja nyt sun pitää itsellesi laittaa haaveet tärkeysjärjestykseen.

Onhan se ymmärrettävä puoli ihmisessä, että aina haluisi vähän lisää.

Joskus olisi hyvä katsoa ympärille ja olla kiitollinen siitä mitä on, eikä ahdistunut siitä mitä ei ole.

Jotenkin itse olet oman surkeutesi luonut tuolla asenteella. Esim. että ei toteudu unelma isosta perheestä. Sullahan on iso perhe, 3 lasta. Työ ja iso perhe on haastatva yhteensovitettava.

Onhan se ymmärrettävä puoli ihmisessä, että aina haluisi vähän lisää.

Joskus olisi hyvä katsoa ympärille ja olla kiitollinen siitä mitä on, eikä ahdistunut siitä mitä ei ole.

Ahdistuksesta en sano mitään (koska kaikki kai joskus ahdistuvat jostain), mutta jos aina tyytyy siihen, mitä jo on, niin ei kyllä koskaan mitään enemmän saakaan. Tavoitteet pitää olla riittävän korkealla, jotta on jotain tavoiteltavaa vielä senkin jälkeen, kun ensimmäiset perusjutut on saavuttanut.

En tajua, miksi et voisi hankkia neljättä lasta sitten 4-kymppisenä, jos silloin vielätuntuu siltä. Eihän sitä vielä tarvitse päättää ja mistä tiedät, minkä ikäiseksi itsesi silloin tunnet, kun nytkin tunnet itsesi nuoreksi. :)

Vielä ehtii täyttää monta unelmaa!

Mahtavaa että pääsit lääkikseen! En tajua, miten oot pystyny lukemaan pääsykokeisiin lasten kanssa, tai siis löytänyt aikaa ja tsemppiä. Olet toteuttanut minun viime aikojen haaveen, itse en usko siihen koskaan pystyväni.

Yhteistyössä