Eilen se sitten tapahtui. (muistaa ken muistaa tämän tarinan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Ihana isosisko olet. :)

Tuohon rahajuttuun, ja muutenkin... pystyisitteköhän virallisesti adoptoimaan pikkusiskosi? Siten huoltajuus siirtyisi kokonaan teille (ja tuetkin). Eikä äitisi pystyisi enää puuttumaan asioihin, jos päättää kiusallaan ruveta niin tekemään.

Adoptiolapsesta ei saa mitään tulia, lapsilisä vain.

Muistan tarinasi. Ihana sisko olet. Varmasti siskollasi olisi ollut vaikeampaa mennä jonkun vieraan luokse asumaan tällaisella hetkellä.
Pidä puolesi ja voimia varmasti kaikki vielä järjestyy. Sinua siunaten.  :hug: :heart: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Lainaus aiemmasta vastauksestasi:
Tätä tilannetta pystyy periaatteessa vertaamaan siihen että sun kaveri muuttais sun luokse ja sinäkö maksaisit hänen menonsa? Et, koska se ei kuulu sinulle.

Vastaan:

On aika helvetin eri asia sisko ja kaveri. Mutta kukin tyylillään. Ja digiboksi ja tv-pöytä ei kuulu lapsen perustarpeisiin. Saahan sitä rahaa menemään just niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Mutta kaikkea hyvää teille! Hieno juttu siskollesi, että pääsi parempiin oloihin :)

Millä tavalla se on eri asia?
Ei millään, koska minulla tai miehelläni ei ole elatusvelvollisuutta minun siskooni! Asumiskustannukset NOUSEE kun taloon tulee yksi lisää, ajatteleppa se!

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi kun tuli isolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Isosisko:
Muistaako joku kun kerroin 12v pikkusiskostani?

Eilen oli toinen kokous perusturvassa ja siellä tehtiin päätös että pikkusisko saa jäädä asumaan meille minun ja mieheni luokse.

Keskiviikkona äiti sanoi kokouksessa että tytön tavarat täytyy hakea heti ja jättää avaimet saman tein. Tytöllä ei ole enää mitään asiaa äidin luo eikä halua pitää yhteyttä koskaan enää.

Haimme tavarat ja se meni miten meni jne..
Tv:tä tai digiboxia ei äiti antanut vaikka ne on tytölle annettu, myöskään sänkyä ei antanut ei edes sanonut että haluatko sängyn? Antoi kyllä ohuen patjan.

Perusturvassa siis päätettiin että jo 24päivää meidän luona ollut tyttö saa virallisesti muuttaa meille. Saamme tytöstä ensimmäisen lapsen lapsilisän ja kaksi kertaa elatustuen joka tulee vanhemmilta.

Isä maksaa 56e ja kaupunki loput, tosin tämän kuun isän osuuden loppuosa on äidillä jota ei maksa minulle, vaikka perusturvassa niin sanottiin ja annoin siellä pankkitilinumeron. Eikä aio maksaa omaa osuuttaa joka on 136e plus sen piti muuttaa lapsilisä tulemaan minun tililleni vaan eipä muuttanutkaan vaan sanoi että annetaan ajan kulua eli toisin sanoen haluaa vielä yrittää hyötyä yhden kuun lapsesta jota ei tarvitse elättää.. Se on aina ollut kiero ja tulee aina olemaan. Tosin itse en enää aio edes moikata jos satutaan kaupungilla tai muualla nokakkain. Teki varsin selväksi ettei halua nähdä ketään omista lapsistaan ja meitä on viisi, neljä yli 18v.

Ajattelin huomenna soittaa lastenvalvojalle ja pyytää tarkistuttamaan äidin maksukyky koska ei ole enää huollettavia kotona ja kunnollisessa vakityössä kaupungin virassa ja palkka ei ole alle 2000e.

Isä on sairaseläkkeellä joten hänen tulot eivät ole muuttuneet, toki myönnän että hänelläkin olisi varaa maksaa se 136e tuon 56e sijaan koska on aiemminkin maksanut 50e per lapsi ja silloin aikoinaan maksoi siis pienemmillä tuloilla 200e kuussa neljästä lapsesta.

On tosi sekava olo mutta onnellinen että sain pikkusiskon meille ja voimme yhdessä rakentaa hänen tulevaisuutta. Helppoa ei varmasti aina ole mutta kaikesta selviää puhumalla, tavalla jota äitimme ei osaa eikä kykene lasten kanssa tai muidenkaan kanssa tekemään.

Mietin vaan että miksi äidillemme jäi huoltajuus jos kokouksessa sanoi että huostaanottakaa, häntä ei vois kiinnostaa lapsen elämä???

Ei puhuttu mitään että olisimme mieheni kanssa sijaisperhe tai sijaishuoltajat.
Äiti myös sanoi sos. työntekijälle ettei halua kuulla lapsestaan koskaan mitään, eikä allekirjoita mitään, edes koulupapereita!!

Ja toinen mikä mietityttää on se että kokouksessa puhuttiin vain siitä että pikkusisko muuttaa isosiskon luokse ja elatus on lapslisä ja elatusmaksu, ei asumiskuluja eikä muitakaan kuluja.

Miten asia pitäisi ottaa esille ettei tule sellaista oloa etten haluaisikaan huolehtia siskostani?

Minulle kun ei kuitenkaan kuulu rahallinen elatus, ja henkinen puoli on raskaampaa kun pitää olla vastuussa 24/7, mutta me selviämme siitä ja varmasti osaan ja pyydän apuja jos on jotain mihin apua tarvitsee.

Muuton vuoksi ostoslistalla on myös:

sänky (löysin tänään käytettynä mutta kuin uutena) 50e
petari (luultavimmin uutena ) n.30e
lakanoita, tyynyliinoja,pussipeittoja, peitto, tyynyt ??????
syksy ja talvivaatteita ?????
(syyskengät löytyy mutta jos loskakeli tai lumi niin kengät ei kestä, talvitakki löytyy jo)

Olen myös hieman pahoillani siskoni puolesta koska huostaanotetulla on "paremmat" olot mitä vanhemmaksi tulee.

Pikkuveljeni on huostaanotettu saman ikäisenä kuin nyt sisko on ja hän sai mopokortin, ajokortin, vaatteita, huonekaluja, jne!

En pysty tarjoamaan siskolleni niitä etuja mitä kotona EHKÄ olisi saanut tai huostaanotettuna.

Voi olla aika sekavaa tekstiä taas kerran mutta niin paljon ajatuksia päässä ja kuumetta eikä uni tule :)

ONHAN TUO AIKA SEKAVAA. mIKSI OTIT SEN SISKON ELLET PYSTY HÄLLE TARJOAMAAN KUN ET RAHAA SAA. oLISIKO OLLUT PAREMPI ANTAA HUOSTAAN NIIN SAIS SAMAT KUIN VELJENSÄ?

Miksikö otin siskoni meille?
Koska mulla on sydän ja rakastan siskoani yli kaiken!! Vai kuuluuko sun mielestä lapsi esim lastenkotiin jos hänellä olisi perheen sisässä mahdollisuus asua?

Onko sinusta oikein että äiti jolla on ennen ja on nykyäänkin varaa rahallisesti elättää lastaan mutta ei henkisesti niin pääsee kuin koira veräjästä?
Ehei, häneltä on yksi lapsi jo huostaanotettu ja valtio maksanut tuhansia euroja kuussa ja äidin menot VAIN 130e kuussa!

Minkä takia vanhemmat, tässä tilanteessa äiti jolla olisi vara elättää ei joudu elättämään alaikäistä lastaan ?
Isä on sairaseläkkeellä ollut jo 14vuotta joten näin ollen varaton, ei edes mitään omaisuutta.

Useiden mielestä jos lapsi ei kykene asumaan vanhempiensa luona niin laitetaan lapsi laitoshoitoon joka maksaa tuhansia euroja kuussa ja huoltajien/lapsen vanhempien ei tarvitse maksaa mitään?
Yhteiskunta maksaa. Ei herranjestas mikä ajatusmaailma.

Jos on lapsia tehnyt jopa viisi niin eikös se olisi pitänyt tietää että alaikäisen lapsen elatus kuuluu vanhemmille!?

Tää on vaan turhaa kinastella ihmisten kanssa joidenka mielestä vanhempien ei tarvitsisi maksaa lapsen kuluja vaan se jonka luona lapsi asuu maistraatin mukaan vaikkei hänelle ole LAKIIN PERUSTUVAA elatusvelvollisuutta.

Kiitos kumminkin kommentistasi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kamala tilanna, mutta onneksi siskot auttavat toisiaan. Hienoa! Ymmärrän kyllä huolesi rahasta, koska ei mikään ole ilmaista ja varmaan haluat antaa pikkusiskollesi rahallistakin turvaa.

Toivottavasti asiat järjestyvät! Onnea tulevaisuuteen!

Tottakai haluan antaa! Lapsen oikeuksiin kuuluu saada samat "edut" asui lapsi sitten kotona tai sukulaisella tai siellä lastenkodissa tmv.

Ei pelkkä rakkaus riitä elättämään lapsia, vai voiko joku niin väittää?
Eläminen on kallista, ja siitä ei mihinkään päästä!

Minkä takia minun kuuluisi sanoa että ei, emme voi ostaa tässä kuussa vaatteita koska ei ole varaa kun sun siihen ja siihen maksuun meni niin paljon..

Tässä nimenomaan haetaan oikeutta lapselle.

Tätä tilannetta pystyy periaatteessa vertaamaan siihen että sun kaveri muuttais sun luokse ja sinäkö maksaisit hänen menonsa? Et, koska se ei kuulu sinulle.

Vastaan:

On aika helvetin eri asia sisko ja kaveri. Mutta kukin tyylillään. Ja digiboksi ja tv-pöytä ei kuulu lapsen perustarpeisiin. Saahan sitä rahaa menemään just niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Mutta kaikkea hyvää teille! Hieno juttu siskollesi, että pääsi parempiin oloihin :)

Ei millään, koska minulla tai miehelläni ei ole elatusvelvollisuutta minun siskooni! Asumiskustannukset NOUSEE kun taloon tulee yksi lisää, ajatteleppa se!

No jo oot sekasin, jos et siskon ja kaverin välillä eroa näe!

Senhän takia sinä saat ne elatusmaksut ja lapsilisät, että siskostasi on menojakin. Vai yritätkö sinä tienata siskollasi itsellesi rahaa? Semmoinen maku tästä jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:

Vastaan:

Senhän takia sinä saat ne elatusmaksut ja lapsilisät, että siskostasi on menojakin. Vai yritätkö sinä tienata siskollasi itsellesi rahaa? Semmoinen maku tästä jää.

Ap, älä kiinnitä huomioo tällasiin kirjoitteluihin! Tuskin on kellekään muulle jäänyt moista makua suuhun. Tottahan se on, että sun kuuluis saada elatus siskollesi niiltä joiden se kuuluukin hoitaa. Koita jaksaa, olet ihana! Meillä oli kanssa yritys saada miehen serkku pois erittäin epämääräisestä ja epäterveestä perheestä vaikka meille asumaan, mutta ei se onnistunut, vaikka hänkin on meille rakas.

Vastaan:

Mitähän tuloja lapsesta jää? Kerro!
Se on ihan sama mikä maku sinulle jää, kun et tunne tapausta etkä näköjään osaa ajatella LAPSEN etua.

Kannattaa miettiä ennen kuin puhuu! :)

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Vastaan:

Ap, älä kiinnitä huomioo tällasiin kirjoitteluihin! Tuskin on kellekään muulle jäänyt moista makua suuhun. Tottahan se on, että sun kuuluis saada elatus siskollesi niiltä joiden se kuuluukin hoitaa. Koita jaksaa, olet ihana! Meillä oli kanssa yritys saada miehen serkku pois erittäin epämääräisestä ja epäterveestä perheestä vaikka meille asumaan, mutta ei se onnistunut, vaikka hänkin on meille rakas.

Kiitoksia.
Lapsen lähiverkko on ensisijaisesti katsottava ennen kuin lasta muualle lähdettäisiin sijoittamaan. Valitettavasti serkku ei kuulu lähiverkkoon.
Tuliko miehesi serkun tilanteeseen parempaa muutosta?

Vastaan:

Se on ihan sama mikä maku sinulle jää, kun et tunne tapausta etkä näköjään osaa ajatella LAPSEN etua.

Siis sitähän minäjust, ettei niitä pidä jäädäkkään. Mutta kun sulla on ajatus saada lisää ja lisää rahaa siskostasi. Eiköhän nuo elatusmaksut ja lapsilisät kata ihan hyvin perusmenot. Ja sanoinkin aiemmin, että onhan äidiltäsi toki oikeeta pyytää lisää elatukseen, koska on hyvä palkka.
Tiedän kyllä mikä on parasta lapselle, mutta sinä näköjään et. Tuntuu että ajattelet materian kautta... kun ei ole varaa siihen ja siihen ja epäreilua kun huostaanotettu veli saa sitä ja tätä. Lapsi varmasti on tyytyväinen pelkästään siihen, että pääsi henkisesti sairaan ihmisen luota pois.

Vastaan:

Mietippä näin:

Sisko muuttaa meille, hänestä tulevat elatusmaksu ja lapsilisä kattaa ensisijaisesti RUOAN, HYGIENIATUOTTEET,VAATETUKSEN,BUSSILIPPU KOULUA VARTEN,MATKAPUHELINLASKU,JA 10-14vuotiaalle täytyy LAIN mukaan antaa 20e kuussa omaa käyttörahaa.. Asumiskustannukset nousee ja kuka ne maksaa koska tällä hetkellä tulevista rahoista ei siihen varaa jää?? Minulla ei edelleenkään ole LAIN mukaista elatusvelvollisuutta
vaan vanhemmilla.

Kaveri muuttaa meille niin en tietenkään saa hänestä lapsilisää tai elatusmaksu KOSKA EN ELÄTÄ häntä ruolla tai ostele hygieniatuotteita enkä vaatteita, koska hän maksaa ne itse, mutta hän maksaa normaalisti oman osuuden sähköstä, vuokrasta ja jätekustannukset sekä pakollisesta kotivakuutuksesta ihan normaalisti. Vai eikö pidä?

Aika selvää, mutta sille en voi mitään jos ei ymmärrä että ne tosiaan on eri asia!

Vastaan:

Siis sitähän minäjust, ettei niitä pidä jäädäkkään. Mutta kun sulla on ajatus saada lisää ja lisää rahaa siskostasi. Eiköhän nuo elatusmaksut ja lapsilisät kata ihan hyvin perusmenot. Ja sanoinkin aiemmin, että onhan äidiltäsi toki oikeeta pyytää lisää elatukseen, koska on hyvä palkka.
Tiedän kyllä mikä on parasta lapselle, mutta sinä näköjään et. Tuntuu että ajattelet materian kautta... kun ei ole varaa siihen ja siihen ja epäreilua kun huostaanotettu veli saa sitä ja tätä. Lapsi varmasti on tyytyväinen pelkästään siihen, että pääsi henkisesti sairaan ihmisen luota pois.

Mistä tiedät mitä asumiskustannusket on?Mistä tiedät mitä menee ruokaa ja hygienituotteisiin, tarpeellisiin vaatteisiin ja harrastustoimintoihin?

Ei kannata väittää mitään jos ei tiedä numeraalisia tosiasioita.
Ajatteleppa kun jäisikin rahaa vielä, miten rikastuisinkin! Hehheh..

Sä meinaat että lapsi ei kuluta mitään muuta kuin ruokaa ja hygieniatuotteita? On niiiiin paljon muitakin kuluja joita lapsi tosissaan kuluttaa..

Jos mulla olisi oma lapsi niin se olisi päivänselvää että ELÄTÄN, koska olisin elatusvelvollinen, mutta edelleenkään en ole elatusvelvollinen itseni lisäksikenestäkään muusta kuin omasta aviomiestäni tällä hetkellä. Ja aviomieheni ei ole elatusvelvollinen tällä hetkellä muita kohtaan kuin minua ja itseään.

Mä saan itse n.400e kuussa starttirahaa ja sillä elätän itseni, niin mistä ihmeestä maksan suurentuneet asumiskustannukset jotka eivät ole nousseet itseni tai mieheni vuoksi vaan sen vuoksi että olemme ottaneet siipiemme suojaan lapsen joka tarvitsee rakkautta ja huolenpitoa!

Vai pitäiskö alkaa ajattelemaan niinkuin meidän äiti: rahalla saa ja rakkautta ei tarvitse antaa kun se ei ole pakollista!

Muistaako joku kun kerroin 12v pikkusiskostani?

Eilen oli toinen kokous perusturvassa ja siellä tehtiin päätös että pikkusisko saa jäädä asumaan meille minun ja mieheni luokse.

Keskiviikkona äiti sanoi kokouksessa että tytön tavarat täytyy hakea heti ja jättää avaimet saman tein. Tytöllä ei ole enää mitään asiaa äidin luo eikä halua pitää yhteyttä koskaan enää.

Haimme tavarat ja se meni miten meni jne..
Tv:tä tai digiboxia ei äiti antanut vaikka ne on tytölle annettu, myöskään sänkyä ei antanut ei edes sanonut että haluatko sängyn? Antoi kyllä ohuen patjan.

Perusturvassa siis päätettiin että jo 24päivää meidän luona ollut tyttö saa virallisesti muuttaa meille. Saamme tytöstä ensimmäisen lapsen lapsilisän ja kaksi kertaa elatustuen joka tulee vanhemmilta.

Isä maksaa 56e ja kaupunki loput, tosin tämän kuun isän osuuden loppuosa on äidillä jota ei maksa minulle, vaikka perusturvassa niin sanottiin ja annoin siellä pankkitilinumeron. Eikä aio maksaa omaa osuuttaa joka on 136e plus sen piti muuttaa lapsilisä tulemaan minun tililleni vaan eipä muuttanutkaan vaan sanoi että annetaan ajan kulua eli toisin sanoen haluaa vielä yrittää hyötyä yhden kuun lapsesta jota ei tarvitse elättää.. Se on aina ollut kiero ja tulee aina olemaan. Tosin itse en enää aio edes moikata jos satutaan kaupungilla tai muualla nokakkain. Teki varsin selväksi ettei halua nähdä ketään omista lapsistaan ja meitä on viisi, neljä yli 18v.

Ajattelin huomenna soittaa lastenvalvojalle ja pyytää tarkistuttamaan äidin maksukyky koska ei ole enää huollettavia kotona ja kunnollisessa vakityössä kaupungin virassa ja palkka ei ole alle 2000e.

Isä on sairaseläkkeellä joten hänen tulot eivät ole muuttuneet, toki myönnän että hänelläkin olisi varaa maksaa se 136e tuon 56e sijaan koska on aiemminkin maksanut 50e per lapsi ja silloin aikoinaan maksoi siis pienemmillä tuloilla 200e kuussa neljästä lapsesta.

On tosi sekava olo mutta onnellinen että sain pikkusiskon meille ja voimme yhdessä rakentaa hänen tulevaisuutta. Helppoa ei varmasti aina ole mutta kaikesta selviää puhumalla, tavalla jota äitimme ei osaa eikä kykene lasten kanssa tai muidenkaan kanssa tekemään.

Mietin vaan että miksi äidillemme jäi huoltajuus jos kokouksessa sanoi että huostaanottakaa, häntä ei vois kiinnostaa lapsen elämä???

Ei puhuttu mitään että olisimme mieheni kanssa sijaisperhe tai sijaishuoltajat.
Äiti myös sanoi sos. työntekijälle ettei halua kuulla lapsestaan koskaan mitään, eikä allekirjoita mitään, edes koulupapereita!!

Ja toinen mikä mietityttää on se että kokouksessa puhuttiin vain siitä että pikkusisko muuttaa isosiskon luokse ja elatus on lapslisä ja elatusmaksu, ei asumiskuluja eikä muitakaan kuluja.

Miten asia pitäisi ottaa esille ettei tule sellaista oloa etten haluaisikaan huolehtia siskostani?

Minulle kun ei kuitenkaan kuulu rahallinen elatus, ja henkinen puoli on raskaampaa kun pitää olla vastuussa 24/7, mutta me selviämme siitä ja varmasti osaan ja pyydän apuja jos on jotain mihin apua tarvitsee.

Muuton vuoksi ostoslistalla on myös:

sänky (löysin tänään käytettynä mutta kuin uutena) 50e
petari (luultavimmin uutena ) n.30e
lakanoita, tyynyliinoja,pussipeittoja, peitto, tyynyt ??????
syksy ja talvivaatteita ?????
(syyskengät löytyy mutta jos loskakeli tai lumi niin kengät ei kestä, talvitakki löytyy jo)

Olen myös hieman pahoillani siskoni puolesta koska huostaanotetulla on "paremmat" olot mitä vanhemmaksi tulee.

Pikkuveljeni on huostaanotettu saman ikäisenä kuin nyt sisko on ja hän sai mopokortin, ajokortin, vaatteita, huonekaluja, jne!

En pysty tarjoamaan siskolleni niitä etuja mitä kotona EHKÄ olisi saanut tai huostaanotettuna.

Voi olla aika sekavaa tekstiä taas kerran mutta niin paljon ajatuksia päässä ja kuumetta eikä uni tule :)

Miksei se sit oo HUOSTAANOTTO? Mun sisko saa mun lapsille ostaa kaikenlaista (mitä köyhille ei sossusta tarjota) mm. uudet rattaat, sängyt, vaatteet, turvaistuimet... Miksihän köyhää perhettä ei tueta, mutta huostaanoton jälkeen saavat kaiken uutena.

Yhteistyössä