Eilen se sitten tapahtui. (muistaa ken muistaa tämän tarinan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
muistan sinut ja aiemman keskustelun! Ihailen sinua ja miestäsi ja olen onnellinen, kun kyyninen maailma saa nenilleen, onhan täällä vielä aitoa välittämistä läheisistään, kiito sinulle että olet olemassa!

Varmasti saat avustusta siskosi elämiseen luonanne, pyydä sitä sosiaalihuollosta, varmasti antavat.

Kävin lukemassa tuon aikaisemman viestisi. Oikein olet siskona tehnyt todella :-). Mutta tuo raha-asia. Ei ole yhtään outoa kysyä asiasta sossusta. Ajatteleppa niitä omaishoitajiakin, jotka "kärttävät" vapaita ja korvauksia vaikka sitä omaa puolisoa hoitavat ja se on todellakin täysin oikein. Tai esim. lapsensa menettänyttä, joka kivusta ja särystä haluaa oikeudessa korvauksen. Sinulla on täysi oikeus saada korvaus myös tuosta elättämisestä ihan samoin kuin sijaisperhe konsanaan. Selvität ainakin mahdollisuuden!

Aineellista yltäkylläisyyttä tärkeämpää pikkusiskollesi on varmasti se, että saa asua henkisesti vakaassa ympäristössä, turvallisen isosiskon luona. Tuskinpa kovin moni valitsisi sijaisperhettä paremman taloudellisen tilanteen takia, jos vaihtoehtona on pääsy huolehtivan sukulaisen luokse. Minusta ainakin vaikuttaa siltä, että välität tosissasi siskostasi ja haluat hänelle pelkkää hyvää.

Onnea teille kaikille uuteen elämäntilanteeseen. Toivottavasti saat luotsattua pikkusiskosi turvallisesti aikuisuuteen.

Ilman muuta sosiaalitoimistosta kuuluu saada kulukorvausta sinun tilanteessasi. Noihin isompiin hankintoihin, mutta muutenkin kuukausittainen kulukorvaus kuuluisi teille niin kuin mille tahansa sijaisperheelle, yleensä lapsilisäkin ohjataan näissä tapauksissa sijaisperheelle.

Voi että, kyllä on ihana asia, että pikkusiskollasi on tuollainen enkeli isosiskona. Voimia paljon :hug:!

Muista, ap, tosiaan, pitää huoli omasta jaksamisestasi, siskosi paranemisprosessi on varmasti pitkä ja raskas. Niin kuin joku sanoikin, aineellinen hyvä ei varmasti ole ensimmäinen asia, jota siskosi kaipaa, vaan turvallinen koti ja turvallset aikuiset huolehtimassa.

Sossussa on oletettu , että siskosi saa kotoaan mukaansa kaikki tavarat , eli sinne vaan kertomaan asiasta päättäneille , ettette saaneet juuri mitään.
Kyllä ne huolta pitää , auttaa siskon harrastusmaksuissakin jos sellaisia tulee jne

Tämäkin asia on tavallaan muuttunut.

Sos.työntekijä kävi meillä maanantaina toteamassa että pikkusiskolla on erinomaiset tilat kasvaa ja asua meillä. :)

Olemme rakentaneet kylmän vintin tilalle n. 30neliön tilan jossa makuuhuone 18neliötä ja oleskeluhuone 12neliötä. Lainalla rakennettu ja tullut maksamaan n.2500e ( pelkät materiaalit koska työn osamme itse ) . Yläkerta on siis tehty kokonaan uusiksi, kaikki muu on uutta paitsi hirsikehikko.

Yläkerrasta puuttuu enää sähkärin asennukset ja huomenna tulee sähkäri tekemään ne niin tyttö pääsee viikonloppuna muuttamaan ylös :)

Perusturvan sos.työntekijä sanoi maanantaina kotikäynnillään ettemme kuulu lastensuojelun piiriin siksi emme saa huonekaluihin avustusta ja tytön asumiskustannuksiakaan ei oteta huomioon koska emme ole toimeentulotuen saajia tai hakijoita..

Ja sanoi että minulla siskona on elatusvelvollisuus. SIIS TÄH?
Sanoi myös ettei Perusturvalla ole osaa eikä arpaa tähän asumis menettelyyn koska tämä päätös on vain siskon ja vanhempien välinen, joten vanhemmat elättäköön.

Yritin sanoa ettei vanhemmista ole elättämään ja rahallinen elatusvastuu ei kuulu minulle.

Soitin sitten heti tiistaina Perusturvan johtajalle ja kysyin että onko minulla siskona elatusvelvollisuus minun pikkusiskoani kohtaan kun olen ottanut hänet luokseni asumaan ja vastaus oli että ei tietenkään vaan vanhemmilla on.

Meidän isähän oli ollut yhteydessä sos.työntekijään jonka piti tätä hoitaa (omasta mielestään olikin vain välienselvittelijänä eikä sos.työntekijänä) ja sanoi että miten olisi jos pikkusisko sijoitettaisiin isosiskolle? Sos. työntekijä sanoi silloin että jos molemmat vanhemmat suostuu ja jos ylempi taho suostuu, hän kun ei asiaa päätä.
Lupasi ottaa asiasta selvää ja kysellä myös äidin mielipidettä.
Tokassa ja samalla viimeisessä kokouksessa äiti sanoi että hänelle käy kaikki mitä päätätte koska häntä ei kiinnosta asiat. Tehkää mitä lystäätte. Sos. työntekijä sanoi että pikkusisko nyt sitten virallisesti muuttaa sinun luoksesi ja äiti tekee muuttoilmoituksen ja maksaa isosiskolle 136e elatusmaksua ja käy Kelassa vaihtamassa isosiskon tilinumeron lapsilisän maksua varten.

Mutta mistään huostaanotosta eikä sijoituksesta ole ollut kyse. Sos. työntekijä vain maanantain kotikäynnillä painotti että antakaan äidille aikaa ja äiti ei tarkoita sitä mitä sanoo!!
Ja kysyi että olemmeko ajatelleet onko pikkusisko jouluun tai ensi juhannukseen saakka meillä, johon totesimme että olemme kyllä asennoituneet siihen että pikkusisko on meillä niin kauan kunnes itsenäistyy...

Jatkan myöhemmin juttuja nyt on kiirus :)

Kommentoikaa jos jotain sanottavaa :)

En tiedä miten nämä jutut menee, mutta pidä puolesi. On siskosi oikeus, että äiti/ketä tahansa hoitaa nuo raha-asiat kuntoon silloin kun ne pitää eikä venytä. Joten katso vielä että siskosi saa rahansa, jaksamista vielä asioiden hoitoon. Niin kylmä on maailma, että ihana lukea että joku huolehtii läheisestään ilman hyötymistarkoistusta.

Eikö pikkusiskosi ole kuulunut lastensuojelun piiriin, vai miten tämä sijoitusjuttu on käynnistynyt? Onko hänestä tehty lastensuojeluilmoitusta? Pitäisi kyllä tulla kunnalta avustusta , järjellä ajatellen.

Ihana isosisko olet. :)

Tuohon rahajuttuun, ja muutenkin... pystyisitteköhän virallisesti adoptoimaan pikkusiskosi? Siten huoltajuus siirtyisi kokonaan teille (ja tuetkin). Eikä äitisi pystyisi enää puuttumaan asioihin, jos päättää kiusallaan ruveta niin tekemään.

Ihanaa, että pikkusiskollasi on kaltaisesi sisko huolehtimassa hänestä. Upeaa, että sinusta on tullut noin tervejärkinen ja empaattinen ihminen, vaikka varmasti oma lapsuutesikin on ollut rankka tuollaisen äidin kanssa.

Raha-asioista en tiedä miten niiden kuuluu mennä kuvailemassasi tapauksessa, mutta pidä puolesi ja kysy neuvoja miten on järkevintä toimia. Vakuuta viranomaiset siitä, että äitinsä luona tyttö olisi saatu järjiltään joten muutto sinun luoksesi on hänelle pelstus - eli missään tapauksessa tyttö ei voi palata julman ja välinpitämättömän äitinsä luokse.

Tosi kiva kuulla, että siskosi asiat ovat nyt paremmin. Mutta ihmettelen tuota, että olet niin tarkka rahoistasi, ettet voi ajatella laittaa itse sentiäkään pikkusiskoosi :O

Sitten kun elatusmaksut ja lapsilisät tulee, niin kyllä ne aika hyvin kattaa menoja. Äidiltäsi kannattaa tosiaan vaatia enemmän, jos palkka on kerran hyvä. 200-250 e ei ole yhtään liioiteltu summa häneltä, jos palkka on yli 2000 e.

Ihanaa lukea että olette saamassa onnellisen lopun karmealle tarinalle :) Erittäin iso kimppu :flower: sinulle, olet osoittanut harvinaista aikuisuutta ja kypsyyttä.

Sitten olisi neuvo. Käypä juttelemassa kuntasi oikeusaputoimistossa mahdollisesta oheishuoltajuudesta tai muusta vastaavasta menettelystä mikä antaisi sinulle ja puolisollesi juridisen vastuun siskostasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Tosi kiva kuulla, että siskosi asiat ovat nyt paremmin. Mutta ihmettelen tuota, että olet niin tarkka rahoistasi, ettet voi ajatella laittaa itse sentiäkään pikkusiskoosi :O

Sitten kun elatusmaksut ja lapsilisät tulee, niin kyllä ne aika hyvin kattaa menoja. Äidiltäsi kannattaa tosiaan vaatia enemmän, jos palkka on kerran hyvä. 200-250 e ei ole yhtään liioiteltu summa häneltä, jos palkka on yli 2000 e.

Sanonpa miksi en mieti sitä että maksaisin omasta pussistani siskoni menoja.

A) mulla on itseni ja mieheni elatuksen lisäksi autolaina, talolaina, remonttilainat ja ei se normaali eläminenkään ilmaista ole. Ja olen tällä hetkellä "starttirahalla" joten siinä minun tulot.

Ja toisekseen en maksele isompia ostoksia kenellekään muullekaan.
Tässä ei ole kyse mistään muutamien eurojen ostoksista vaan lapsen tarpeista jotka vanhemmille kuuluisi.

Yläkerta kun on nyt sitten täysin valmis ja tyttö sinne eilen illalla muutti niin pitihän sänky, petari,tv-pöytä,digiboxi, lakanat ja muut vuodevaatteet mm peitto ja tyyny käydä ostamassa ja voin sanoa että halvaksi ei tullut.

Isä maksoi minulle jo puolet ostoksista ja vielä odotan äidin maksua.

Tätä tilannetta pystyy periaatteessa vertaamaan siihen että sun kaveri muuttais sun luokse ja sinäkö maksaisit hänen menonsa? Et, koska se ei kuulu sinulle.

Jos mä olisin rikas, niin elättäis vielä pari lasta lisääkin ja ottaisin kotiini asumaan, mutta kun en ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Seanna:
Ihanaa lukea että olette saamassa onnellisen lopun karmealle tarinalle :) Erittäin iso kimppu :flower: sinulle, olet osoittanut harvinaista aikuisuutta ja kypsyyttä.

Sitten olisi neuvo. Käypä juttelemassa kuntasi oikeusaputoimistossa mahdollisesta oheishuoltajuudesta tai muusta vastaavasta menettelystä mikä antaisi sinulle ja puolisollesi juridisen vastuun siskostasi.

Hei kiitos paljon vinkistä..!!

Olen soittamassa taas maanantaina perusturvaan, sellaiselle henkilölle joka on huostaanottanut pikkuveljeni aikoinaan ja tuntee äitimme..
Kukaan muu sosiaalityöntekijä ei tunnu uskovan millainen äitimme on.

Eilen kävi sisko äitinsä ovella kun äidin uusi mies oli luvannut ostaa kirjan synttärilahjaksi. Ja minä en saanut mennä mukaan, ymmärrettävää..

Likka tuli itku kurkussa takas autoon n 3min jälkeen kun oli lähtenyt..

Äiti oli avannut oven ja todennut että just tulin suihkusta ja mitä sulla on kun tänne tuut? tyttö vastasi että mulle on kuulemma täällä kirja.. Äiti oli antanut tytölle kirjan ja sanonut että vitun hauskaa loppuelämää,moro ja lähti ovelta pois..

Äidin luonne, olemus ja kaikki paskamaisuudet on näkyvillä jos ympärillä ei ole sos.työntekijöitä tai hänen uutta miestään.

Meidän isän ja minun tai muiden sisarustemme sanat ei paina äidin sanoista tai teoista.

Ja jos päivällä on puhuttu äidistä tai likka on nähnyt äidin kaupassa ja äiti ei ota minkäänlaista kontaktia, suoranaisesti lähtee vaan karkuun niin likka näkee seuraavana yönä painajaisia tai uni ei tule vasta kuin aamuyöllä..

Täytyy maanantaina soitella kuraattorille ja kertoa taas viikon tapahtumat.

http://www.sijaisvanhemmaksi.fi/palkkiot-ja-korvaukset

mä en oikeen tiedä näistä, mutta mielestäni teidän pitäisi nyt saada asiat sille mallille, että te olisitte ainoastaan päätösvallassa siskosi asioihin liittyen. eli äiti olisi kokonaan pois pelistä.
onnea matkaan! :flower: =)

Alkuperäinen kirjoittaja Isosisko:
Kokouksessa aloin itkemään vain silloin kun sos.työntekijä sanoi että koulukuraattori pyysi välittämään terveisiä pikkusiskon olevan rauhallisempi ja vapaampi ja näyttää muitakin tunteita kuin vain kuoreen vetäytymisen, ja siinä syynä juurikin se että on äidistä erossa ja asuu meillä. Se tunne että olen saanut jotain aikaseksi, olemalla vain se sisko ja toisinaan aikuinen, tuki ja turva, ottamalla lapsen huomioon kaikessa ja tekemällä asiat yhdessä sekä keskustelemalla ja kuuntelemalla..

:heart: :flower: :'( =)

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
http://www.sijaisvanhemmaksi.fi/palkkiot-ja-korvaukset

mä en oikeen tiedä näistä, mutta mielestäni teidän pitäisi nyt saada asiat sille mallille, että te olisitte ainoastaan päätösvallassa siskosi asioihin liittyen. eli äiti olisi kokonaan pois pelistä.
onnea matkaan! :flower: =)

Tuota sijaisperhe asiaa yritti meidän isä ajaa eteenpäin.
Mutta sos.työntekijä loppujen lopuksi vain totesi ettemme kuulu lastensuojelupiiriin.. Siis täh? Olemmehan tehneet kirjallisen lastensuojeluilmoituksen ja sos.tsto ei ole tutkinut asiaa tms.

Mutta maanantaina taas jatkan asian eteenpäin viemistä.

Kiitos. Tiedän että kaikki järjestyy parhain päin :)

Lainaus aiemmasta vastauksestasi:
Tätä tilannetta pystyy periaatteessa vertaamaan siihen että sun kaveri muuttais sun luokse ja sinäkö maksaisit hänen menonsa? Et, koska se ei kuulu sinulle.

Vastaan:

On aika helvetin eri asia sisko ja kaveri. Mutta kukin tyylillään. Ja digiboksi ja tv-pöytä ei kuulu lapsen perustarpeisiin. Saahan sitä rahaa menemään just niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Mutta kaikkea hyvää teille! Hieno juttu siskollesi, että pääsi parempiin oloihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isosisko:
Muistaako joku kun kerroin 12v pikkusiskostani?

Eilen oli toinen kokous perusturvassa ja siellä tehtiin päätös että pikkusisko saa jäädä asumaan meille minun ja mieheni luokse.

Keskiviikkona äiti sanoi kokouksessa että tytön tavarat täytyy hakea heti ja jättää avaimet saman tein. Tytöllä ei ole enää mitään asiaa äidin luo eikä halua pitää yhteyttä koskaan enää.

Haimme tavarat ja se meni miten meni jne..
Tv:tä tai digiboxia ei äiti antanut vaikka ne on tytölle annettu, myöskään sänkyä ei antanut ei edes sanonut että haluatko sängyn? Antoi kyllä ohuen patjan.

Perusturvassa siis päätettiin että jo 24päivää meidän luona ollut tyttö saa virallisesti muuttaa meille. Saamme tytöstä ensimmäisen lapsen lapsilisän ja kaksi kertaa elatustuen joka tulee vanhemmilta.

Isä maksaa 56e ja kaupunki loput, tosin tämän kuun isän osuuden loppuosa on äidillä jota ei maksa minulle, vaikka perusturvassa niin sanottiin ja annoin siellä pankkitilinumeron. Eikä aio maksaa omaa osuuttaa joka on 136e plus sen piti muuttaa lapsilisä tulemaan minun tililleni vaan eipä muuttanutkaan vaan sanoi että annetaan ajan kulua eli toisin sanoen haluaa vielä yrittää hyötyä yhden kuun lapsesta jota ei tarvitse elättää.. Se on aina ollut kiero ja tulee aina olemaan. Tosin itse en enää aio edes moikata jos satutaan kaupungilla tai muualla nokakkain. Teki varsin selväksi ettei halua nähdä ketään omista lapsistaan ja meitä on viisi, neljä yli 18v.

Ajattelin huomenna soittaa lastenvalvojalle ja pyytää tarkistuttamaan äidin maksukyky koska ei ole enää huollettavia kotona ja kunnollisessa vakityössä kaupungin virassa ja palkka ei ole alle 2000e.

Isä on sairaseläkkeellä joten hänen tulot eivät ole muuttuneet, toki myönnän että hänelläkin olisi varaa maksaa se 136e tuon 56e sijaan koska on aiemminkin maksanut 50e per lapsi ja silloin aikoinaan maksoi siis pienemmillä tuloilla 200e kuussa neljästä lapsesta.

On tosi sekava olo mutta onnellinen että sain pikkusiskon meille ja voimme yhdessä rakentaa hänen tulevaisuutta. Helppoa ei varmasti aina ole mutta kaikesta selviää puhumalla, tavalla jota äitimme ei osaa eikä kykene lasten kanssa tai muidenkaan kanssa tekemään.

Mietin vaan että miksi äidillemme jäi huoltajuus jos kokouksessa sanoi että huostaanottakaa, häntä ei vois kiinnostaa lapsen elämä???

Ei puhuttu mitään että olisimme mieheni kanssa sijaisperhe tai sijaishuoltajat.
Äiti myös sanoi sos. työntekijälle ettei halua kuulla lapsestaan koskaan mitään, eikä allekirjoita mitään, edes koulupapereita!!

Ja toinen mikä mietityttää on se että kokouksessa puhuttiin vain siitä että pikkusisko muuttaa isosiskon luokse ja elatus on lapslisä ja elatusmaksu, ei asumiskuluja eikä muitakaan kuluja.

Miten asia pitäisi ottaa esille ettei tule sellaista oloa etten haluaisikaan huolehtia siskostani?

Minulle kun ei kuitenkaan kuulu rahallinen elatus, ja henkinen puoli on raskaampaa kun pitää olla vastuussa 24/7, mutta me selviämme siitä ja varmasti osaan ja pyydän apuja jos on jotain mihin apua tarvitsee.

Muuton vuoksi ostoslistalla on myös:

sänky (löysin tänään käytettynä mutta kuin uutena) 50e
petari (luultavimmin uutena ) n.30e
lakanoita, tyynyliinoja,pussipeittoja, peitto, tyynyt ??????
syksy ja talvivaatteita ?????
(syyskengät löytyy mutta jos loskakeli tai lumi niin kengät ei kestä, talvitakki löytyy jo)

Olen myös hieman pahoillani siskoni puolesta koska huostaanotetulla on "paremmat" olot mitä vanhemmaksi tulee.

Pikkuveljeni on huostaanotettu saman ikäisenä kuin nyt sisko on ja hän sai mopokortin, ajokortin, vaatteita, huonekaluja, jne!

En pysty tarjoamaan siskolleni niitä etuja mitä kotona EHKÄ olisi saanut tai huostaanotettuna.

Voi olla aika sekavaa tekstiä taas kerran mutta niin paljon ajatuksia päässä ja kuumetta eikä uni tule :)

ONHAN TUO AIKA SEKAVAA. mIKSI OTIT SEN SISKON ELLET PYSTY HÄLLE TARJOAMAAN KUN ET RAHAA SAA. oLISIKO OLLUT PAREMPI ANTAA HUOSTAAN NIIN SAIS SAMAT KUIN VELJENSÄ?

Kamala tilanna, mutta onneksi siskot auttavat toisiaan. Hienoa! Ymmärrän kyllä huolesi rahasta, koska ei mikään ole ilmaista ja varmaan haluat antaa pikkusiskollesi rahallistakin turvaa.

Toivottavasti asiat järjestyvät! Onnea tulevaisuuteen!

Yhteistyössä