Eilen lytättiin mun itsetunto äitinä oikein kahen ihmisen voimin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja :
ihmettelen kans, et miksei porkkanoita olisi saanut syödä?
'

Meillä on samantapaisia mitättömän kuuloisia tilanteita. Miksi lapsi ei saisi vielä mukillista maitoa? Siksi, että hän joisi vaan maitoa. Ruoka pitää ensin syödä.
Tai miksi ei saa lisää jotain siihen lautaselle,. Siksi, että söisi vaan sen lisukkeen. Kun se oikeampi pitää ensin syödä ja sitten saa lisää lisuketta tai maitoa tai leipää tai ihan mitä vaan vaikka sammiokaupalla.

ja miksi AINA pitäisi JOUSTAA kyläpaikoissa???!! Lapsihan oppii, että kylässä hän saa mitä tahtoo, äitiä ei tarvitse kylässä totella - tarvitseekohan kotonakaan?? ja sitten testataan.

Kyseessä on myös se, miten selkeästi ja röyhkeästi kävellään äidin määräysten yli, olkoot ne toisten mielestä miten älyttömiä tahansa! Lapsi oppii tosi hienosti, että äitiä ei tarvitse totella, ei sitä tottele muut - ei aikuisetkaan. Ja se on ihan väärä malli ja vääri oppi, koska ensisijaiseti vanhempia totellaan , he luovat rajat, säännöt, ja niistä joustotkin. Ei ulkopuoliset aikuiset! EI kylässä, ei juhlassa, ei missään!

ERITTÄIN hyvin kirjoitettu! :flower:

'

Meillä on samantapaisia mitättömän kuuloisia tilanteita. Miksi lapsi ei saisi vielä mukillista maitoa? Siksi, että hän joisi vaan maitoa. Ruoka pitää ensin syödä.
Tai miksi ei saa lisää jotain siihen lautaselle,. Siksi, että söisi vaan sen lisukkeen. Kun se oikeampi pitää ensin syödä ja sitten saa lisää lisuketta tai maitoa tai leipää tai ihan mitä vaan vaikka sammiokaupalla.

ja miksi AINA pitäisi JOUSTAA kyläpaikoissa???!! Lapsihan oppii, että kylässä hän saa mitä tahtoo, äitiä ei tarvitse kylässä totella - tarvitseekohan kotonakaan?? ja sitten testataan.

Kyseessä on myös se, miten selkeästi ja röyhkeästi kävellään äidin määräysten yli, olkoot ne toisten mielestä miten älyttömiä tahansa! Lapsi oppii tosi hienosti, että äitiä ei tarvitse totella, ei sitä tottele muut - ei aikuisetkaan. Ja se on ihan väärä malli ja vääri oppi, koska ensisijaiseti vanhempia totellaan , he luovat rajat, säännöt, ja niistä joustotkin. Ei ulkopuoliset aikuiset! EI kylässä, ei juhlassa, ei missään!

hemmetin hyvin sanoit, täysin samaa mieltä olen :hug: :flower:

Meillä tapahtuu ajoittain samaa, ja muistan viimekerran kyllä, kyse meilläkin oli PORKKANOISTA. Eli ruokana oli vanhempieni luona keitettyä perunaa, porkkanaa jne. No mä laitoin lapselle lautaselle myös pari porkkananpätkää. Siitä lapsi sitten suuttui ja äitini alkoi, että "no pakkoko niitä oli laittaa? ota nyt ne pois siitä lautaselta!" ja mä yritin lapselle selittää, että maistaa täytyy, mutta ei ole kaikkia pakko syödä, mutta ne porkkanat nyt on siinä lautasella ja pysyy. Äitini kokoajan vieressä säestää "mummo ottaa porkkanat pois, tyhmää huudattaa" -ja siis lapsen kuullen. Että mua RAIVOSTUTTI. Nimenomaan se, että mua ei äitinä kuunneltu ollenkaan. Annoinkin sitten tulla suuni puhtaaksi ja ne porkkanat pysyi lautasella ja loppujenlopuksi meni jokaikinen porkkananpalanen ilomielin lapsen suuhunkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja pipo pois:
mä ymmärrän hyvin, jos hermostutaan herkkujen tuputtamisesta ennen pääruokaa. mutta porkkanoista suuttuminen menee musta jo melkoisen överiksi... ;)

Ensinnäkin nyt ei oo vielä kesä ainakaan meillä. Ja toisekseen mun mielstä ruualla kuuluu syödä muutakin kun pelkkiä lisukkeita, myös lasten. Ja olisin yrittäny itsepäistä ipanaani opettaa siihen ettei ihan kaikkee saa mitä haluaa ja ennen kaikkea siihen että MYÖS ÄIDIN SANOMISIA KUUNNELLAAN!!!!!!

jos sun lapsi kuuntelee ja tottelee sun jokaista ärähdystä kotona 364 päivänä vuodessa, niin järkyttyyköhän koko lapsen kasvatus jos yhtenä päivänä mummo antaakin porkkanoita?

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
'

Tätä ei vois paremmin sanoa :flower:

*aploodeeraa kämmenet punasina*

Jouluna selitin juurtajaksain appiukolle, miksi se ei voi syöttää 10kk ikäselle lapsenlapselleen (miehen siskon tyttö ) lanttulaatikkoa :headwall: Käly oli sille jo moneen otteeseen asiasta sanonu, mutta appi ei ottanu kuuleviin korviin. Selitin nitriitit ja veren hyytymiset, johon appi vieläkin inttää, että kyllä ennenkin lapsille syötettiin sitä-tätä-ja-tuota. Totesi vielä, että kyllä hänkin on syönyt lanttua pikkupojasta asti, johon miun oli pakko naljasta: "Niin, ja kato millanen siustakin on tullu..." (pienikokonen, älyttömän laiha ja ruma kun saapas: oma tytärkin sanoo, että isästä tulee välillä mieleen Klonkku :laugh: )
Appi sai hyvät naurut, eikä enää tuputtanu tytölle lanttulooraa :D

Alkuperäinen kirjoittaja LIIAN TIUKKA pipo pois:
Alkuperäinen kirjoittaja pipo pois:
mä ymmärrän hyvin, jos hermostutaan herkkujen tuputtamisesta ennen pääruokaa. mutta porkkanoista suuttuminen menee musta jo melkoisen överiksi... ;)

Ensinnäkin nyt ei oo vielä kesä ainakaan meillä. Ja toisekseen mun mielstä ruualla kuuluu syödä muutakin kun pelkkiä lisukkeita, myös lasten. Ja olisin yrittäny itsepäistä ipanaani opettaa siihen ettei ihan kaikkee saa mitä haluaa ja ennen kaikkea siihen että MYÖS ÄIDIN SANOMISIA KUUNNELLAAN!!!!!!

jos sun lapsi kuuntelee ja tottelee sun jokaista ärähdystä kotona 364 päivänä vuodessa, niin järkyttyyköhän koko lapsen kasvatus jos yhtenä päivänä mummo antaakin porkkanoita?

Ensinnäki meillä taitaa olla menossa nyt tosi kova uhmakausi tai jotain, mut kun lapsi ei kotonakaan kuuntele ni asiaa ei auta se et jos mummi näyttää ettei äitiä tarvii kuunnellakaan. Ja kuten aikasemmin kerroin vastaavia tilanteita on ihan joka kerta mummin luona käydessä. Ja jos sulla ei oo parempaa sanomista voi lopettaa vastaamisen kokonaan. Kiitos!

Ensinnäki meillä taitaa olla menossa nyt tosi kova uhmakausi tai jotain, mut kun lapsi ei kotonakaan kuuntele ni asiaa ei auta se et jos mummi näyttää ettei äitiä tarvii kuunnellakaan. Ja kuten aikasemmin kerroin vastaavia tilanteita on ihan joka kerta mummin luona käydessä. Ja jos sulla ei oo parempaa sanomista voi lopettaa vastaamisen kokonaan. Kiitos!

:D

tämä purkaus kertoikin jo ap:n pinnan kireydestä kaiken tarpeellisen. nyt ihmettelen enää sitä, kuinka se mummu on kertakaikkiaan USKALTANUT tehdä vastoin sun neuvoja ja oppeja... ;)

'

Toi on niiiiiin totta!!! Meille on molemmat isovenhemmat, mut etenkin mun äiti, jatkuvasti hokemassa et isovanhemmilla on OIKEUS hemmotella!! Sit ottaa niin itseensä, kun kiellän. Olen jopa tehnyt niin, että kun kiellostani huolimatta on annettu jälkiruokaa vaikkei varsinaiseen ruokaan ole koskenutkaan, olet ottanut jälkkärin lapselta pois ja sanonut että nyt oli mummi tuhma, kun antoi ilman lupaa.

Meillä on esikoinen jo oppinut, että jos jotain haluaa, kannattaa haluta isovanhempien luona niin saa, maksoi mitä maksoi. Sanoin kerran appivanhemmille, että he saavat sitten kustantaa aikanaan ajokortin ja autonkin kun tuolle tielle opettavat ettei mitään tarvitse sen eteen tehdä, että jotain saa.

Itsellä ainakin tuntuu, että senkin pienen askeleen, jonka pääsee eteenpäin kasvatuksessa, isovanhemmat vievät kertaheitolla, kun antavat tehdä mitä lapsi haluaa ja ostavat mitä tämä haluaa.

Ja kyllä, se on hienoa, että viitsivät ostaa ja olla lapsen kanssa, mutta se järjenkäyttö ja KOHTUUS olisi paikallaan.

Isovanhempien luona vierraillessa tuntuu kuin itselläni olisi omien lasten lisäksi kaksi muuta paimennettavaa, kun saa vähän väliä olla kieltämässä jotain

oho, tuli toi oma kirjoitus nyt tonne joukkoon

Toi on niiiiiin totta!!! Meille on molemmat isovenhemmat, mut etenkin mun äiti, jatkuvasti hokemassa et isovanhemmilla on OIKEUS hemmotella!! Sit ottaa niin itseensä, kun kiellän. Olen jopa tehnyt niin, että kun kiellostani huolimatta on annettu jälkiruokaa vaikkei varsinaiseen ruokaan ole koskenutkaan, olet ottanut jälkkärin lapselta pois ja sanonut että nyt oli mummi tuhma, kun antoi ilman lupaa.

Meillä on esikoinen jo oppinut, että jos jotain haluaa, kannattaa haluta isovanhempien luona niin saa, maksoi mitä maksoi. Sanoin kerran appivanhemmille, että he saavat sitten kustantaa aikanaan ajokortin ja autonkin kun tuolle tielle opettavat ettei mitään tarvitse sen eteen tehdä, että jotain saa.

Itsellä ainakin tuntuu, että senkin pienen askeleen, jonka pääsee eteenpäin kasvatuksessa, isovanhemmat vievät kertaheitolla, kun antavat tehdä mitä lapsi haluaa ja ostavat mitä tämä haluaa.

Ja kyllä, se on hienoa, että viitsivät ostaa ja olla lapsen kanssa, mutta se järjenkäyttö ja KOHTUUS olisi paikallaan.

Isovanhempien luona vierraillessa tuntuu kuin itselläni olisi omien lasten lisäksi kaksi muuta paimennettavaa, kun saa vähän väliä olla kieltämässä jotain

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
mutta kyllähän aikuisetkin joustavat ja syövät eri tavalla juhlissa kuin arkena.
Eiköhän tässäkin tapauksessa ne lihat ja riisit olleet myös aikuisten lautasilla, kun kerta ruokapöydässä oltiin. Eihän aikuisetkaan vain syöneet pelkkiä porkkanoita...

Koko ketjua lukematta tekis mieli vaan kysyä ap:ltä, että tuntuuko susta itestäs että pikkuisen nyt liiottelisit tässä asiassa? Vai oletko todella vakaasti sitä mieltä, että kyläpaikan syömisistä on aiheellista nostaa kovin suurta haloota?

Alkuperäinen kirjoittaja Liisa-täti:
Koko ketjua lukematta tekis mieli vaan kysyä ap:ltä, että tuntuuko susta itestäs että pikkuisen nyt liiottelisit tässä asiassa? Vai oletko todella vakaasti sitä mieltä, että kyläpaikan syömisistä on aiheellista nostaa kovin suurta haloota?

kannattaisko lukee ensin koko ketju niin sulle valkenis ehkä aika moni asia tän jutun taustalta. Kyse oli nyt pohjimmiltaan ihan jostain muusta kun juuri eilisen ruokailusta.

On tuo kyllä kakkamaista, että mummit ja pummit kävelee lastensa yli vielä heidän ollessa aikuisia. Epämiellyttävää aikuisen ihmisen aliarviointia! Kyse ei tosiaankaan ole PORKKANOISTA...

Meillä vastaavaa saattoi käydä vielä esikoisen ollessa taapero, mutta meidän mummi ( = mun mutsi ) on kyllä kouliutunut tähän päivään mennessä sen verran et on alkanut ilmeisesti jopa hieman arvostaa mun kasvatustyyliä...ja ihme ja kumma, jopa välillä peesailee mua. Mutta se on vaatinut monta tiukkaa keskustelua asiasta!!!!

Minä olen ruvennut toimimaan siten että otan asian selkeästi puheeksi.

Esimerkkitapaus: 3v ja 2v leikkivät lattialla kulhoilla ja kauhoilla nätisti keskenään. Yhtäkkiä kolmevuotias nousee ylös, alkaa kiljua ja heittää isovaaria ja pikkuveljeään päin kauhat, kolmas kauha lentää pöydän alle. Lapsen äiti ja isä sanovat heti tiukalla äänensävyllä että ei saa heitellä, etenkään toisia päin, mutta isomummo nappaa 3v:n syliin ja silittää ja kysyy hellästi "Oletko sinä jo väsynyt?".
Lapsen isä sanoo että laske lapsi alas, sen pitää hakea paiskomansa kauhat, mutta isomummo ei tottele vaan suukottelee 3v:tä. Kaksivuotias leikkii edelleen lattialla kulhoilla.

Mitä tekee hirviöminiä? Ottaa 3v:n väkisin pois isomummon sylistä ja puhuu isomummolle järkkymättömään äänensävyyn. "Ymmärrätkö ollenkaan mitä opetat lapsille tuollaisella toiminnalla?
2v leikkii nätisti mutta ei saa huomiota ollenkaan, vaan näkee kuinka kauhojen heittelijä pääsee syliin ja saa kiitokseksi haleja ja pusuja? Kannattaako silloin leikkiä nätisti vai ruveta paiskomaan tavaroita? Ja mitä oppii 3v, kun tavaroita paiskomalla pääsee syliin ja saa pusuja? Ja tuo että sivuutetaan kokonaan lapsen isän ja äidin kiellot ettei tavaroita saa heitellä toisia päin, mikä idea siinä on? Ei tosiaankaan sovi että teidän kotonanne saa heitellä toisia tavaroilla."

Sinun tapauksessasi puuttuisin niihin herkkuihin tiukemmin kuin porkkanoihin. Sanoisin että "Yritän/yritämme opettaa lapselle että äitiä ja isää totellaan ja kieltoja noudatetaan. Huomaatteko ollenkaan että opetatte lapselle herkkuja/porkkanoita antamalla että äidin kiellosta ei tarvitse välittää ollenkaan. Se ei juuri tässä tilanteessa vaikuta ehkä vaaralliselta, mutta kun tulee vastaan vaikkapa tilanne jossa äiti kieltää menemästä autotielle, on äärimmäisen tärkeää että lapsella on tiedossa että kieltoa totellaan eikä sitä sivuuteta."

Alkuperäinen kirjoittaja Liisa-täti:

kannattaisko lukee nesin koko ketju niin sulle valkenis ehkä aika moni asia tän jutun taustalta. Kyse oli nyt pohjimmiltaan ihan jostain muusta kun juuri eilisen ruokailusta.

No niin, luin läpi koko ketjun. Ymmärrän toki, ettei ole kivaa jos isovanhemmat sivuuttavat vanhempien määräysvallan lapsiaan kohtaan, mutta silti minulle jäi tästä lievän ylireagoinnin maku. Liian tiukat ja joustamattomat säännöt voivat olla kasvatuksessa ihan yhtä haitallisia kuin liiallinen lepsuilu ja periksi antaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja pipo silmille sitten:

:D

tämä purkaus kertoikin jo ap:n pinnan kireydestä kaiken tarpeellisen. nyt ihmettelen enää sitä, kuinka se mummu on kertakaikkiaan USKALTANUT tehdä vastoin sun neuvoja ja oppeja... ;)

no eläpä viihti arvostella toisen kykyjä kasvattajana ko et irl mittään tiä!

ja jos sie annat ittes yli kävellä joka tilanteessa niin ei sitä toisten tosiaankaan tarvi harrastaa. ei siinä tarvi olla hermo kireellä että haluaa tulla kohdelluksi lapsen ÄITINÄ!!!

kyllä sieki (jos siulla nytten lapsia ollenkaan on) haluat että lapses tottelee ensisijaisesti sinua, vai? vai ootko sie niitä jokka purkaa vaan lapsia ja jättää ne sitte toisten kasvatettavaksi? :whistle:

Tää on just näitä asioita mitä minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää. Siis miksi ihmeessä isovanhempien täytyy puuttua AIKUISTEN IHMISTEN sanomisiin ja tekemisiin. Mitä helvettiä se sille mummolle kuuluu miten äiti kasvattaa lastaan ruokapöydässä käyttäytymään. Miksei vaan voi olla hiljaa ja miksi ihmeessä täytyy puuttua vanhemman ja lapsen "taistoon". Vähän sama asia mut sitäkään en ymmärrä et miksi jos AIKUINEN IHMINEN sanoo että "ei kiitos lisää ruokaa" niin siitä huolimatta tuputetaan et ota nyt vaan.

Joo, on näköjään aika yleistä käytöstä iso- tai appivanhemmilta, en enää jaksa hirveästi asiaan puuttua. Tehköön miten haluavat, meillä kotona me määräämme ja he saavat omissa paikoissaan määrätä, koska eivät ne usko, jos minä yritän selittää, ettei sitä sokeria, suklaata tai jäätelöä tartte joka pv syödä niin paljon ! Erityisesti äitini on kovapäinen määräilijä, onneksi ei häntä tarvitse kovin usein tavata.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama se on meilläkin:
Joo, on näköjään aika yleistä käytöstä iso- tai appivanhemmilta, en enää jaksa hirveästi asiaan puuttua. Tehköön miten haluavat, meillä kotona me määräämme ja he saavat omissa paikoissaan määrätä, koska eivät ne usko, jos minä yritän selittää, ettei sitä sokeria, suklaata tai jäätelöä tartte joka pv syödä niin paljon ! Erityisesti äitini on kovapäinen määräilijä, onneksi ei häntä tarvitse kovin usein tavata.

Siis minäkin tavallaan hyväksyn sen et jos isovanhemmat haluavat tarjota sitä makeaa ja sillä tavalla hemmotella lapsia, kohtuus tietysti kaikessa. Mut sitä en ymmärrä et vanhemman yli kävellään niinkuin ap:n ja monen muunkin tapauksessa. Mitä se kertoo näistä isovanhemmista jotka näin toimivat, mitä ihmettä he tuolla toiminnallaan oikein hakevat. Onko se tosiaan noin vaikeaa olla puuttumatta vanhempien kasvatustapoihin, kaipa se sitten joillekkin on. Siis minusta on ihan ok jos isovanhemmat antavat jälkkäriä vaikka lapsi ei ole syönytkään pääruokaa mutta jos lapsen vanhemmat ovat kieltäneet et ei jälkkäriä ennen kuin pääruoka on syöty ja silti annetaan jälkkäriä niin sitä en ymmärrä.

KUULOSTAA NIIIN TUTULTA!
mun miehen isä (tytön pappa) jopa kannustaa tyttöä sanomaan vastaan ja on sen puolella "sano äidille, että ei me sua kuunnela vaan otetaan karkkia vaan" "sano äidille että emmä sua kuuntele ja tuu hakemaan papalta karkkia"

ja mun äiti on samanmoinen (ja mun isä myös) jos vaikka sanon tytölle 3v että älä mene ulos ilman kenkiä, terassiolta tulee tikkuja! niin mun äiti on heti että jos me vaan varovasti mennään tms...

nyt ollaankin tilanteessa että jos ollaan mummolassa ja mä tai mun mies kieltää, niin meidän tytär kysyy heti "pappa, saanko..." tai"mummi, annatko sä kun äiti ei..."
HERMOSTUTTAVAA!

Yhteistyössä