Eila Kännö on kuollut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eila Kännö on kuollut
10.05.2009 20:29

Sisäasiainministeriön ulkomaalaistoimiston entinen päällikkö Eila Kännö on kuollut.

Helsingin Sanomien mukaan Kännö kuoli 10. huhtikuuta Helsingissä. Hän oli 88-vuotias.

Kännö toimi ulkomaalaistoimiston päällikkönä 1970-1980-luvuilla.

IS

Hän oli ryhdikäs ja isänmaallinen nainen. Suomalaiset jäävät kaipaamaan häntä kaiholla.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka ei Eila Kännöä tunne on ihan teini joka ei seuraa aikaansa eikä tunne historiaa pätkääkään. Aikanaan Kännö oli erittäin paljon julkisuudessa.

No yksi teini ilmoittautuu..

Joskus ihmettelen ihmisten tietämättömyyttä...

Kuka ei Eila Kännöä tunne on ihan teini joka ei seuraa aikaansa eikä tunne historiaa pätkääkään. Aikanaan Kännö oli erittäin paljon julkisuudessa.

No voi mua kerrassaan tietämätöntä...

No voi mua kerrassaan tietämätöntä...

miten ootkaan pärjänny?!
:o

Olen syntynyt 80-luvun alussa. En ole siis teini. Mutta Eila Kännöä en tunne silti. En tainnut lapsena katsoa paljon televisiota tai ainakaan uutisia, kun nimi ei ole muistiini jäänyt ;) koulussa taas historianopetus keskittyi lähinnä suuriin linjoihin, valtionpäämiehiin ja sotiin. Sieltäkään en siis Eila Kännöä muista. Varmasti on ollut pätevä ja ihminen paikallaan, mutta ei kuitenkaan niin suuri merkkihenkilö, että yleisesti hänet tunnettaisiin.

Eila Kännö (s. 13. tammikuuta 1921 Hämeenlinna - 10. huhtikuuta 2009 Helsinki[1]) oli Sisäasianministeriön poliisiosaston Ulkomaalaistoimiston päällikkö vuosina 1970-84. Hänestä tuli Suomen tiukan ulkomaalaispolitiikan henkilöitymä. Tämä johtui siitä, että 1980-luvun alkuun asti Suomesta puuttui ulkomaalaislainsäädäntö. Ainoa säännös oli 1950-luvulla annettu ulkomaalaisasetus, jonka perusteella tehdyistä päätöksistä ei saanut valittaa.[2] Näin ollen oikeuslähteenä oli aiempi hallintokäytäntö, eli ulkomaalaistoimiston aiemmat ratkaisut, joista Kännö siis itse vastasi vuodesta 1970 alkaen. Lainsäädännön valmistelu oli myös sisäministeriön poliisiosaston vastuulla, joten ulkomaalaistoimiston olisi tullut itse valmistella säädökset, jos sellaiset olisi katsottu aiheellisiksi.

Koulutukseltaan Kännö oli varatuomari.[1]

Kännö aloitti uransa kanslistina ja vuodesta 1961 Keskusrikospoliisin tiedotustoimiston toimistopäällikkönä. Hän oli vastuussa Interpol-asioista 16 vuotta ja teki tänä aikana opintomatkoja muun muassa New Scotland Yardiin ja Kanadan ratsupoliisiin. Hän oli ainoa naispuolinen poliisiupseeri ja sai lempinimen "rouva Interpol".[1]

Juu suuri menetys oli elää ilman tätä tietoa

No just..... yhtä tyntematon on kuin vastaantulevat kävelijätkin kadulla..... EVVK sarjaan kuulunu kun en ole koskaan enempäti halunnu kyseiseen henkilöön "tutustua" saati törmänny jossain... Pitkän elämän on saanut elää, ja taatusti värikkään sellaisen kun on toiminut ministeriössä.

Täällä ilmoittautuu 31 vee teini, joka ei oo ikinä kuullukaan Eila Kännöstä. Teini tai ei, se et ei tunne yhtä henkilöä ei tee ihmisestä aikaansa seuraamatonta! Taas ihan kummallista vaahtoomista!

Yhteistyössä