Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täh? Oletko sekoamassa vai aiotko alkaa romaanikirjailijaksi? Eiköhn tämä asia pitäisi olla päivänselvä jo? ketään ei haittaa misssä 5v pyörii, jos hän ei kuulu ryhmään. jos oma lapsi kuuluu ryhmän, vie yhden paikan, häntä kohdellaan kuin toisia ja jos ei päästä muita lapsia huoneeseen, pysyy itsekin sieltä kaukana.

Nyt alkaa jo huolettaa puolestasi. ONko dementia tulossa kun jauhat aivan ihmeellistä juttua samasta asiasta tuhannetta kertaa.
En mä ole seonnut :D Halusin vain varmistaa, että kyse tosiaan on vain ja ainoastaan siitä, viekä se hoitajan oma lapsi hoitopaikan vai ei eikä siitä, että niille hoitolapsille tulisi paha mieli, kun hoitajan oma lapsi saa mennä omaan huoneeseensa. Siis jos vaikkapa hoitajan täysi-ikäinen, juuri ylioppilaaksi päässyt tytär pitää välivuotta eikä ole töissä vaan on pikkusiskonsa kanssa kotona, tämä hoitajan oma lapsi saa hoitolasten äitien mielestä olla omassa huoneessaan, olla keittiössä, siellä alakerrassa muiden kanssa jne, koska hän ei kuulu ryhmään, koska ei ole äitinsä hoitolapsi. Lapsi kuitenkin olisi suurimman osan päivästä niiden muuiden lasten kanssa, mutta ei äitinsä hoidossa.

Teillä on kyllä aika fiksuja 3-6 -vuotiaita, kun eivät em tilanteessa pahoittaisi mieltään. Tai niin.... unohdin... eihän se hoitolapsen paha mieli ollutkaan se pointti vanhemmilla vaan se, viekö hoitajan lapsi hoitopaikan vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Ilolla luin tämän piiitkän ketjun. On se mukava juttu että me pph:t ollaan näin suosittua väkeä, että meistä saa aina huikean pitkät keskustelut puolesta ja vastaan. :D Hymynkare suunpielessä täällä ollaan. Me ollaan hyvä porukka, pph:t!

Samaa mieltä, hyvä porukka ollaan! Tää yleistys vaan on joskus vähän.... sanoisko naurettavaa!

Koska tossa alotuksessa hoitajan oma lapsi oli saman ikäinen kuin hoitolapset on musta hikan outoa, että hänelle oli eri säännöt, kuin hoitolapsille. Tilanne ois tietty eri, jos oma lapsi olis kouluikäinen.
Onenks pojan pph.n omat lapsukaiset on jo aikuisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Koska tossa alotuksessa hoitajan oma lapsi oli saman ikäinen kuin hoitolapset on musta hikan outoa, että hänelle oli eri säännöt, kuin hoitolapsille. Tilanne ois tietty eri, jos oma lapsi olis kouluikäinen.

Nii' iin, muuten sun pojalle vois tulla traumoja!

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:

jaa, eihän muiden traumoista mitään, kunhan vaan hoitajan lapsi saa olla kotonaan kuin kotonaan, vaikka on kotonaan vain ja ainoastaan niiden alempiarvoisten hoitokakaroiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:

jaa, eihän muiden traumoista mitään, kunhan vaan hoitajan lapsi saa olla kotonaan kuin kotonaan, vaikka on kotonaan vain ja ainoastaan niiden alempiarvoisten hoitokakaroiden takia.

kunhan ylempiarvoien omassa kodissa oleva kakara ei saa traumoja vaan saa syrjiäia toisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
täh? Oletko sekoamassa vai aiotko alkaa romaanikirjailijaksi? Eiköhn tämä asia pitäisi olla päivänselvä jo? ketään ei haittaa misssä 5v pyörii, jos hän ei kuulu ryhmään. jos oma lapsi kuuluu ryhmän, vie yhden paikan, häntä kohdellaan kuin toisia ja jos ei päästä muita lapsia huoneeseen, pysyy itsekin sieltä kaukana.

Nyt alkaa jo huolettaa puolestasi. ONko dementia tulossa kun jauhat aivan ihmeellistä juttua samasta asiasta tuhannetta kertaa.
En mä ole seonnut :D Halusin vain varmistaa, että kyse tosiaan on vain ja ainoastaan siitä, viekä se hoitajan oma lapsi hoitopaikan vai ei eikä siitä, että niille hoitolapsille tulisi paha mieli, kun hoitajan oma lapsi saa mennä omaan huoneeseensa. Siis jos vaikkapa hoitajan täysi-ikäinen, juuri ylioppilaaksi päässyt tytär pitää välivuotta eikä ole töissä vaan on pikkusiskonsa kanssa kotona, tämä hoitajan oma lapsi saa hoitolasten äitien mielestä olla omassa huoneessaan, olla keittiössä, siellä alakerrassa muiden kanssa jne, koska hän ei kuulu ryhmään, koska ei ole äitinsä hoitolapsi. Lapsi kuitenkin olisi suurimman osan päivästä niiden muuiden lasten kanssa, mutta ei äitinsä hoidossa.

Teillä on kyllä aika fiksuja 3-6 -vuotiaita, kun eivät em tilanteessa pahoittaisi mieltään. Tai niin.... unohdin... eihän se hoitolapsen paha mieli ollutkaan se pointti vanhemmilla vaan se, viekö hoitajan lapsi hoitopaikan vai ei.

en usko, että kyseinen tilanne olisi sallittu. Kyllä jos on alaikäisiä lapsia kotona, heistä menee hoitopaikka jos hoitolasten kanssa päivän pyörii. Ei kiva tilanne muille lapsille, jos yksi saa valita aina rusinat pullasta. Kun hoitolapset tekevät kivaa, hänkin tekee, kun sisko tekee kivaa, hän on siskon kanssa.
väärin olisi.ja toivottavasti ei sallita.
jos on äitin kanssa alle kouluikäinen lapsi kotona ja äiti pph, lapsi on hoitolapsi ja tekee samaa kuin muutkin ja on samoissa tiloissa, tai menee sitten muualle.

Kyllä normaali ihminen puuhastelee tuossa tilanteessa kaikkien lasten kanssa. Ihmisistä on tullut itsekkäitä, julmia, ja kovia. Mieti itsesi pakosta katsomassakun toinen puuhailee isänsä kanssa. Sinulla ei mitään vaihtoehtoa kuin joudut olla siellä.
No jos se isä lähtee viemään lastaan vaikkapa balettitunnille tai jonnekin, niin pitääkö hänen ottaa ne hotolapsetkin mukaan? Ei kai?

Ei tietenkään. Mutta että tulee touhuamaan vain omansa kanssa ja toiset katsovat vieressä. Heillä ei ole mahdollisuutta poistua tuolta paikasta. Hyi hel.,vetti sinua. oletko äiti? ilmeisesti vain omillesi.

No sen minä voin ainakin rehellisesti sanoa, että olen taatusti äiti vain ja ainoastaan omilleni.

Kyllä minusta isällä on oikeus hellitellä omaa lastaan enemmän kuin vieraana olevia. Jos olen perheeni kanssa kylässä tuttavaperheen luona, en kyllä odota, että perheen vanhemmat kohtelevat minun lapsiani täsmälleen samoin kuin omiaan.

Isähän ei tässä esimerkkitapauksessa ole hoitosuhteessa lapsiin.

Mielestäni myöskään lapsen oikeutta liikkua omassa kodissaan ei voi mennä rajoittamaan. Jos Annin äiti on pph, se on Annin äidin päätös ja työ. Anni itse ei ole hoitosuhteessa äitiinsä, vaan oleskelee kotona siinä missä perheen koululaisetkin, tai vaikka työtön puoliso.

Ajatellaanpa, että Annin isä on työtön. Jos Anni tai Annin iskä haluaa toisten kanssa leikkiä ja puuhailla, saa hän niin tehdä. Jos Anni ja Annin iskä haluavat lähteä yhdessä avoimeen päiväkotiin, niin he saavat lähteä. Jos Annin iskä haluaa ottaa päivänokoset, hän voi niin tehdä. Mutta Anni ei?

Kyllä lapset ymmärtävät sen, että Annin äiti ei ole heidän äitinsä, vaan heidän hoitajansa. Ja että Annin koti ei ole heidän kotinsa vaan heidän hoitopaikkansa.

Lapsi voi kokea monia asioita epäreiluiksi, vaikka niihin olisi ihan perustellut syyt. Vanhemman tehtävä on selittää lapselle, miksi asiat tehdään siten kuin ne tehdään. Jos vanhempi ei tähän pysty, jää lapselle varmasti paha mieli. Siitä niitä ikäviä muistoja syntyy.

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa. Se ei tarkoita, että hoitopaikka on kenenkään hoitolapsen koti tai että siellä saa hoitolapsi olla kuin kotonaan.

Minusta hoitaja voi olla avarasydäminen ja hyvä hoitaja siitäkin huolimatta, että luonnollisesti rakastaa omaansa enemmän kuin hoitolapsiaan. Itse asiassa kokisin aika pelottavaksi hoitajan, joka väittäisi rakastavansa minun lastani "kuin omaansa". Se on minun lapseni, ei hänen.

Alkuperäinen kirjoittaja pph myös:
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Ilolla luin tämän piiitkän ketjun. On se mukava juttu että me pph:t ollaan näin suosittua väkeä, että meistä saa aina huikean pitkät keskustelut puolesta ja vastaan. :D Hymynkare suunpielessä täällä ollaan. Me ollaan hyvä porukka, pph:t!

Samaa mieltä, hyvä porukka ollaan! Tää yleistys vaan on joskus vähän.... sanoisko naurettavaa!

Huippuja ollaan! Ajatelkaa 26 sivua! Ja parasta on kun täällä jauhaa sellaiset ihmiset jotka ei tiedä pph: käytännöistä, laista, suosituksista yms. mitään.. =)
Eiköhän jokainen hoitaja osaa katsoa tilanteen oman ryhmänsä mukaan..
On varmaan menny aloittajalla ja hoitajalla vaan sukset ristiin jostain ja nyt sit oireilee tällei..

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
:laugh: :laugh: :laugh: Että jotku jaksaa...
Olishan se ihan kauheeta, jos ei saa mennä jonku huoneeseen ja toinen saa. On se niin epäreilua, kertakaikkiaan.
Mitä kasvaa tollasista lapsista, jotka on jo pienestä asti kasvatettu siihen et joko kaikki saa tehdä jotain tai sit kukaan ei saa mitään? Ehkä olis syytä opettaa se, et elämä ei aina ole kaikille yhtä reilua. Tosin, mun mielestä on ihan reilua et joku saa mennä omassa kodissaan omaan huoneeseensa niin halutessaan. Lapsiraukka kun ei ole äitinsä ammattia valinnut.

Ja millainen kasvaa tuosta lapsesta, joka kuvittelee itse olevansa joku prinssi/prinsessa? Tääll äminää omassa kodissa menen miten tykkään, menenpä nyt tuonne leikkimään paremmilla leluilla, jääkää te ryysyläiset /orvot tuonne leikkihuoneeseen. Minä olen omassa kodissa ja minä teen mitä haluan. Te olette minun kodissa ja olette minun äidin suopeuden armoilla. Teette mitä hän käskee. Minä menen ja teen mitä haluan.
voin sanoa että täysi paska hänestä tulee. Ja sellaisia lapsia on opettajien mukaan paljon kouluissa nykyään. Enkä ihmettele.

Että siis jos lapsi saa liikkua vapaasti omassa kodissaan, hän on prinssi/prinsessa?

Mitkä huoneet teillä on rajattu pois lastesi käytöstä? Meillä ainoastaan autotalli pienimmiltä. Kasvatanko itsekeskeisiä ääliöitä?

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Kyllä normaali ihminen puuhastelee tuossa tilanteessa kaikkien lasten kanssa. Ihmisistä on tullut itsekkäitä, julmia, ja kovia. Mieti itsesi pakosta katsomassakun toinen puuhailee isänsä kanssa. Sinulla ei mitään vaihtoehtoa kuin joudut olla siellä.
No jos se isä lähtee viemään lastaan vaikkapa balettitunnille tai jonnekin, niin pitääkö hänen ottaa ne hotolapsetkin mukaan? Ei kai?

Ei tietenkään. Mutta että tulee touhuamaan vain omansa kanssa ja toiset katsovat vieressä. Heillä ei ole mahdollisuutta poistua tuolta paikasta. Hyi hel.,vetti sinua. oletko äiti? ilmeisesti vain omillesi.

No sen minä voin ainakin rehellisesti sanoa, että olen taatusti äiti vain ja ainoastaan omilleni.

Kyllä minusta isällä on oikeus hellitellä omaa lastaan enemmän kuin vieraana olevia. Jos olen perheeni kanssa kylässä tuttavaperheen luona, en kyllä odota, että perheen vanhemmat kohtelevat minun lapsiani täsmälleen samoin kuin omiaan.

Isähän ei tässä esimerkkitapauksessa ole hoitosuhteessa lapsiin.

Mielestäni myöskään lapsen oikeutta liikkua omassa kodissaan ei voi mennä rajoittamaan. Jos Annin äiti on pph, se on Annin äidin päätös ja työ. Anni itse ei ole hoitosuhteessa äitiinsä, vaan oleskelee kotona siinä missä perheen koululaisetkin, tai vaikka työtön puoliso.

Ajatellaanpa, että Annin isä on työtön. Jos Anni tai Annin iskä haluaa toisten kanssa leikkiä ja puuhailla, saa hän niin tehdä. Jos Anni ja Annin iskä haluavat lähteä yhdessä avoimeen päiväkotiin, niin he saavat lähteä. Jos Annin iskä haluaa ottaa päivänokoset, hän voi niin tehdä. Mutta Anni ei?

Kyllä lapset ymmärtävät sen, että Annin äiti ei ole heidän äitinsä, vaan heidän hoitajansa. Ja että Annin koti ei ole heidän kotinsa vaan heidän hoitopaikkansa.

Lapsi voi kokea monia asioita epäreiluiksi, vaikka niihin olisi ihan perustellut syyt. Vanhemman tehtävä on selittää lapselle, miksi asiat tehdään siten kuin ne tehdään. Jos vanhempi ei tähän pysty, jää lapselle varmasti paha mieli. Siitä niitä ikäviä muistoja syntyy.

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa. Se ei tarkoita, että hoitopaikka on kenenkään hoitolapsen koti tai että siellä saa hoitolapsi olla kuin kotonaan.

Minusta hoitaja voi olla avarasydäminen ja hyvä hoitaja siitäkin huolimatta, että luonnollisesti rakastaa omaansa enemmän kuin hoitolapsiaan. Itse asiassa kokisin aika pelottavaksi hoitajan, joka väittäisi rakastavansa minun lastani "kuin omaansa". Se on minun lapseni, ei hänen.

Hyvin käytännöllisesti ajateltu. Minä esim. äitinä suukotan lapsiani, siis omiani, mutta hoitolapsia en suukottele, pidän kyllä sylissä halaan, lohdutan jne. Eikä yksikään lapsi ole ollut moksiskaan siitä että toinen saisi enemmän hellyyttä. Lapset ymmärtävät hyvin pienestä emoasiat ja ymmärtävät kuka on kenenkin emo..

Ettekö te ihmiset tajua, että ne pienetkin lapset ymmärtävät eron hoitopaikan ja oman kodin välillä? Eri asia olisi jos oma lapsi ottaisi jonkun hoitolapsen mukaan mutta kaikki ei saa mennä..
Tai jos yksi hoitolapsi saisi mennä johonkin tiettyyn huoneeseen, mutta muut ei. Tosin olisi sekin ok. jos sitten kaikki saisivat mennä vuorollaan. Hoitolapsilla on omat huoneet ja omat lelut kotonaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Ettekö te ihmiset tajua, että ne pienetkin lapset ymmärtävät eron hoitopaikan ja oman kodin välillä? Eri asia olisi jos oma lapsi ottaisi jonkun hoitolapsen mukaan mutta kaikki ei saa mennä..
Tai jos yksi hoitolapsi saisi mennä johonkin tiettyyn huoneeseen, mutta muut ei. Tosin olisi sekin ok. jos sitten kaikki saisivat mennä vuorollaan. Hoitolapsilla on omat huoneet ja omat lelut kotonaan..

meilläkin on käyny kylässä semmonen perhe ettei toista kertaa tartte tulla. Kun niille kullannupuille ei ole opetettu ettei kylässä saa tehdä kaikkea kuin kotona... Ne söi kilon karkkia ja avasi salaa kaapista hakemansa suklaakonvehtipaketin joka mun piti viedä muualle tuliaisiksi. Sitte ne levitti pojan leluja ympäriinsä ja seisoi tietokonepöydällä yltääkseen paremmin katsomaan koriste-esineitä mitä seinähyllyllä oli. Kun huomasin mikä meininki on, päätin että jos äiti on niin pöljä ettei komenna, minähän en komenna mutta on viiminen kerta kun tulevat kylään. Uskomattiminta oli, että kun ne kersat tuli sen konvektiaskin kanssa olohuoneeseen missä aikuiset oli, ne antyoi äidilleen "kato näitä kun sä et raaski ostaa"... Äiti punastui mutta SÖI lapsensa tarjoaman konvehdin. Ei puhettakaan että olisi sanonut ettei itse saa hakea...

Kyse taitaa olla eriarvoisuudesta ja oikeuden mukaisuudesta.
Itse olen myös sitämieltä että samat säänöt KAIKILLE lapsille, oli ne omia tai muiden.
Oma lapsi voi "tehdä kiusaa" hoitolapsille sillä että hän saa ja muut ei.

Kyllähän kaikista asioista voidaan tehdä suuri numero. Minulla omien lasteni lisäksi hoidossa kaksi vierasta lasta ja meillä on samat säännöt kaikilla lapsilla, mutta jos oma tyttäreni haluaa mennä yksin omaan huoneeseen eikä päästää sinne muita, niin asia on ok, se on hänen huoneensa. Meillä on leikkihuone erikseen, jossa hoitomuksut sekä omat voivat leikkiä. Eri asia kun oma lapseni pyytää leikkimään omaan huoneeseen. Ja yleensä isommat leikkivätkin rauhassa tyttäreni huoneessa ja pienemmät leikkihuoneessa. Nyt pyytäisin teitä äitejä miettimään asiaa uudelleen ennenkuin arvostelee hoitajia noin ankaralla kädellä. Hoitaja kuitenkin tuntee oman lapsensa sen verran hyvin, että uskaltaa tämän laskea yläkertaan yksikseen. Pakkohan joku raja on vetää mihin saa mennä ja mihin ei. Eihän siitä mitään tulisi, jos joka muksu ramppais edestakaisin portaissa. Meillä ei yläkertaa ole joten valvominen on helpompaa. Kyllä jokaisessa kodissa on oikeus olla yksityisalue, jonne muilla ole mitään asiaa.

aika hyvä aika hoidossakin oppia, että kaikee ei voi saada vaikka haluaakin=)eikä kaikkeen tarvii koskee.toisen omaa ei oteta ilman lupaa.tai jos toinen ei halua antaa.
ja tää pisti minulla silmää monesta "oma lapsi menee muiden edelle" öööh kuka voi vannoa käsi sydämellä ettei oma lapsi mene muiden lasten edelle jos jotain sattuu??
jos väittää muuta niin tasan valehtelee.
minusta perhepäivähoitajat tekee aika kovan työn kun ottaavat toisen lapset kotiinsa ja ottavat vastuun toisen lapsista ja te mammat märisette kun ei tapahdu näin ja näin.kun meidän liisa ei saa tätä ja tätä ja meidän ville kun tarvii tätä ja tätä.
aina ei voi kaikkee saada!!!ei ees joka kerta!!

ja huvittuneena lueskelen kuinka taas pp-hoitoon ollaan niin tyytyväisiä. Ihan v...tuillakseni sanon, että minun omat lapseni saavat tehdä kodissaan ihan samoja juttuja kuin ilman hoitolapsiakin. He saavat mennä yläkertaan omiin huoneisiin niin halutessaan. He saavat mennä sinne vaikka leikkimään isukin kanssa, jos haluavat. Hoitolapset ovat ja pysyvät hoitoalueella, koska olen heistä vastuussa sen koko työpäiväni ajan! Vastuu heistä on suurempi kuin omista. Meillä tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Oma lapseni saa katsoa huoneessaan videoita rauhallisesti muiden nukkuessa.

Jos tämä mättää niin pahasti joitakin niin olkaapa hyvät ja ottakaa ne kullanmussukkanne pois perhepäivähoitajalta ja viekää sinne huippusuosittuihin ylitäytettyihin päiväkoteihin!

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin pph:
ja huvittuneena lueskelen kuinka taas pp-hoitoon ollaan niin tyytyväisiä. Ihan v...tuillakseni sanon, että minun omat lapseni saavat tehdä kodissaan ihan samoja juttuja kuin ilman hoitolapsiakin. He saavat mennä yläkertaan omiin huoneisiin niin halutessaan. He saavat mennä sinne vaikka leikkimään isukin kanssa, jos haluavat. Hoitolapset ovat ja pysyvät hoitoalueella, koska olen heistä vastuussa sen koko työpäiväni ajan! Vastuu heistä on suurempi kuin omista. Meillä tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Oma lapseni saa katsoa huoneessaan videoita rauhallisesti muiden nukkuessa.

Jos tämä mättää niin pahasti joitakin niin olkaapa hyvät ja ottakaa ne kullanmussukkanne pois perhepäivähoitajalta ja viekää sinne huippusuosittuihin ylitäytettyihin päiväkoteihin!

no niistähän valitettiin just tossa toisessa ketjussa että ulkoillaan liian vähän... ja oma mielipiteeni on että nämä "pettymykset" (jos niitä edes siksi voi kutsua ) mitä lapsi kokee hoitopäivän aikana, on helppo korjata kotona ihan omilla jutuila

No jos omat lapset olisivat pph:lla niin ymmärtäisin kyllä että siinä kotonaan olevalla lapsella on erilaiset oikeudet kuin hoidossa olevalla. Tietty jos tilanne menisi siihen että pph:n oma lapsi kävisi härkkimässä ja kiusoittelemassa hoitolapsia ja painuisi sitten huoneeseensa, mutta sellaista ei kai kukaan pph hyväksyisi?

Tuollaiset missä isompi hoitolapsi saa siis mennä vaikka sinne omaan huoneeseensa leikimään toisten päiväunien ajaksi on minusta ihan ok. Tyhmältä tuntuisi pakottaa 5v ukkumaan alakerrassa päiväunia pienempien ja aiemmin heränneiden hoitolasten kanssa. Samoin jos vaikka kyseinen lapsi on juuri saanut jonkun uuden lelun tai pelin mikä polttelee mieltä omassa huoneessa olisi lähes väärin lasta kohtaan että hän joutuisi omassa kotonaan pysymään erossa tuosta koko päivän ettei hoitolapsille tulisi pahaa mieltä.

Noin itse kuvittelisin että jos pph:n oma lapsi on huoneessaan leikkimässä, katselemassa dvd:tä tms niin sehän vain tarkoittaisi että pph:lla jäisi paremmin aikaa minun lapsilleni alakerrassa. Ja tottakai se että pph:n mies tai vanhemmat lapset kotiutuvat tarkoittaa myös sitä että oman lapsen "hoitopäivä" päättyy ja hän saa viettää illan isänsä ja sisarustensa kanssa miten haluaa.

Kuten keittönoita kirjoitti (ainakin tuonne toiseen ketjuun, tätä en jaksanut niin tarkkaan kahlata) lapsille on hyvä oppia ettei kaikkea voi saada. Siksi äitinä minulle olisi ihan kasvatuksellinen helpotus että joku toinen hopitopäivän aikana opettaisi tuota lapselleni. Elämä kun kaikkiaan ei ole aina niin reilua ja tasapuolista.

Yksi pointti vielä, jonka tahdon tähän tuoda esille, on omien lasten väsyminen siihen, että heidän "työpäivänsä" on pitkä ja lomapäiviä vähän. Kaikilla hoitolapsillani on huomattavasti enemmän vapaapäiviä kuin omalla lapsellani, ja lisäksi hän "tekee pisintä hoitopäivää", koska hänen kotonaan on hoitolapsia normaalisti 10 tuntia päivässä, kun taas hoitolapset ovat hoidossa 5-8 tuntia kukin.

Oma lapseni on toisinaan todella väsynyt siihen hälinään ja vilinään, mikä meillä aina on. Äidin syli on varattu, toiset lapset ovat vilkkaampia ja meluisampia kuin hän, eikä hän voi tehdä mielipuuhiaan (pikkulegot, askartelu) alakerrassa, koska osa hoitolapsista on niin pieniä, että se olisi turvallisuusriski.

Oman lapseni jaksamisen takia hän saa mennä omaan huoneeseensa leikkimään rauhallisia leikkejä, jos niin tahtoo. Päästän sinne myös hoitolapsia tietyillä ehdoilla: yli 3-vuotiaita, vain yksi kerrallaan omani kanssa, ja siellä pitää leikkiä todella nätisti. Viimeksi kun päästin, huoneessa rikottiin paikkoja ja pissattiin matolle, joten nyt voi mennä taas pidempi aika että uskallan päästää. Mitään lällättelyä en salli omaltani, eikä hänellä ole omassa huoneessaan sen parempia leluja kuin leikkihuoneessakaan, mutta huoneessa on oma rauha, jonka hän selvästi tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-pph:
Omet lapset tekevät omassa kodissaan mitä haluavat ja piste. Murkut saavat tuoda esim omia kavereitaan, syövät kun syövät jne... jos koululainen tulee kolmen aikaan koulusta, totta hel.ve.tissä hän syä välipalaa silloin.
Ja jos hoitolapsi tulee kuudelta, ei se tarkoita sitä että koko perheen pitäis herätä kuudelta.
Ja hoitajan MIESKIN saa kulkea aamutakki päällä OMASSA kodissaan, käydä suihkussa jne...

Eli muut hoitolapset katsovat siis yleisesti vieressä kun oma samanikäinen kakara tekee mitä haluaa. Syö eri ruoat (omat herkut hänelle, minitomaatit hänell, muille kaalisalaatti?), leikkii eri tiloissa ja pomottaa muita valta-asemansa voimin (kuka pääsee tuonne parempiin tiloiihin), tekee mitä haluaa. siirtyykö ulkoilu, jos oma kulta haluaa katsoa televisiota koko päivän?

jos joku pph sanoo, että oma kulta saa tottakai tehdä mitä haluaa ja tottakai mennä omaan huoneeseen (toisin kuin muu ryhmä) koska on kotonaan, silloin aivan varmasti kohtelu on omalle muutenkin suosimista.

kyllä perhepäivähoitajan lapset pitäisi laittaa ihan oikeaan hoitoon. ei niin että oppivat kiusaamaan ja pomottamaan muita heikommassa asemassa olevia.. Kivasti siitä ura urkenee, kun oppii, että se, jolla on eniten, on vahvin. ja siitä on kiva muita käyttää valta-asemaa pönkittämään. Oma äiti vielä auttaa, jos ei muuten onnistu määräämään kaikesat.

Mikä dor.ka.... mikä hiton vahvin? Siis jos omassa kodissaan vaikkapa nukkuu pidempään? Jos koululaisella on omat kaverit kylässä?
En tiennytkään et pph:n pitää olla hoitolasten vanhempien orja, tehdä kuten he käskevät perheineen...

Alkuperäinen kirjoittaja Star Wars:
Mikä dor.ka.... mikä hiton vahvin? Siis jos omassa kodissaan vaikkapa nukkuu pidempään? Jos koululaisella on omat kaverit kylässä?
En tiennytkään et pph:n pitää olla hoitolasten vanhempien orja, tehdä kuten he käskevät perheineen...
Tottakai Toveri Perhepäivähoitajan pitää pitää kommuunissaan kuria ja järjestystä yllä. Se on kuule Pilttiä ukollekin, kun kerran hoitolapsikin Pilttiä syö :laugh:

Vieläks tää jatkuu?! :D

Voi lapsparkaa kun ei saa omaan huoneeseensa mennä ja olla rauhassa joittenkin tätien mielestä. En ymmärrä mikä siinä on niin kauheata, ettei kaikki saa tehdä just tasan samoja asioita kun kaikki muut. Tai no, kai ne hoitolapset saavat mennä omiin huoneisiinsa rauhassa jos haluavat..? Eli kaikilla on siis samat säännöt? :D

Yhteistyössä