Eikös sellainen lähihoitaja-lakki ole vähän mauton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä aiheutan nyt joillekin traumoja kertomalla, että me hommattiin luokan kanssa hupparit joiden selässä luokkakaverin piirtämä hauska kuva hoitajasta ja sitten lukee alapuolella lähihoitaja. Rintamuksessa lukee kaikilla oma etunimi.

Ja ihan julkisesti käytetään noita huppareita. :popcorn:

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="mä";23947326]ööö no totta kai, koska siihen tulee vain tupsu merkiksi korkeakoulun suorittamisesta.... ja onhan tohtoreillakin lakki, mutta sairaanhoitajilla ei, miksi jos kerta lähihoitajillakin :O[/QUOTE]

Ihan vain sivukommenttina, teekkarilakki ei ole yo-lakki, se on ihan eri mallinenkin. En tiedä olisiko jossain ollut joskus tapana hankkia vain tupsu, mutta en ainakaan ole sellaisiin lakkeihin törmännyt.

Itse asiaan, musta on ihan hauska nuo ammattitutkintolakitkin. Mä en tiedä millä logiikalla niissä mennään, mutta musta olisi ollut parempi jos ammattikoululaiset saisi "vain" tupsuttoman lakin ja siitä sitten AMKssa tupsullisen lakin. Ja valkoinen ja musta vain ylioppilaille ja muille linjoille sitten omat värinsä. Noissa voi olla tietystikin omat perinteensä, kuten sanotttu, en ole mitenkään asiaan perehtynyt.

Kaikilla suomen teknillisillä yliopistoilla ja teknillisillä tiedekkunnilla on hienman erilainen lakki, vähintään kokardi on omanlaisensa. Kaikkialla on myös hieman erillaiset perinteet lakkien käytön suhteen. Yhteistä on kuitenkin se, että lakki täytyy ansaita, ja sen saa itselleen vasta, käsittääkseni kaikkialla, ensimmäisenä vappuna. (Tietääkseni kaikki teekkari lakit myöskin tilataan Wahlmannilta, eikä Fredriksonilta.) Mielestäni käytäntö on erittäin fiksu verrattuna erilaisiin valmistumis lakkeihin, sillä lakille on opiskelun aikana usein hyvinkin paljon käyttöä ja näkisinkin, ettei sen tarkoitus olekkaan herättää kunnioitusta muissa, vaan toimia porukkaa yhdistävänä tekijän ja tunnuksena. Ja vielä, vaikken militantti ihminen olekkaan, niin esimerkki asevoimista. Sielläkinhän on jokaisella sotilasarvolla omat merkkinsä. Minusta ainakin on hauskaa lakkeja nähdessäni tunnistaa "tuo opiskelee (tai on opiskellut) sitä, ja tuo sitä toista". Oudon näköinen lakki voi toimia helposti jäänsärkijänä keskustelun avauksessa, josta keskustelu onkin helposti johdateltavissa toisen ammattiin, töistämme ja tekemisistämmehän meillä tuntuu aina riittävän juttua. Siis aivan loistava keksintö, mutta miksi vasta valmistuessa? Oulussahan valmistuneen DI:n tunnistaa suorasta tupsun narusta, opiskelijoilla on siinä solmuja hengissä selvittyjen vappujen merkiksi.

Tämä tietysti millään tavalla kommentoimatta erilaisten ammatti yms. lakkien estetiikkaa, tai nykyisten väriyhdistelmien ja tupsullisuuden tai tupsuttomuuden hierarkian järkevyyttä. Eronahan tietysti on sekin, että tämä nykyinen lakkitulva taitaa olla lähinnä markkinoiden ajama juttu, kun taas ylioppilas ja teekkari lakit olivat enemmänkin opiskelija/ylioppilaskunta lähtöisiä juttuja.

Mä oon just saamassa lähärin paperit ja ihan piruuttani hommaan lakin. Jos ei muuten niin olenpahan sitten "mauton" kun "vanhoilla" päivilläni opiskelin uuden ammatin ja minusta on muutenkin aina jauhettu jotain paskaa kun uskallan olla erilaisempi kuin useimmat lähipiirissä ;)) Nauttikaa jokainen elämästänne älkääkä olko niin pirun tiukkapipoisia joka asian suhteen. Kyllä se jokaiselta tää taaperrus jossain vaiheessa loppuu. lakilla tai ilman ;)))

Miksi lakki eikö "hilkka" olis enneminkin ammattia kuvaavampi.
http://suomisanakirja.fi/hilkka
No onpa siinä huumoriakin, ennen teekkaritytön tunnisti kahesta tupsusta.
Mutta nykyään sellaset on lähihoitajatytöilläkin:)

Minä aion ainakin vetää lakin päähäni ensi toukokuussa, kun lähihoitajan paperit ovat kädessä. Vaikka ennen lakki onkin ollut ylioppilaan merkki, ei sen enää tarvitse sitä merkitä. Perinteet ovat toki perinteitä, mutta on niihin muillakin oikeus. Itse olen ainakin ylpeä ammatistani enkä halua lakkia siksi, että sillä voisi kehua, vaan merkiksi ja muistoksi "kovasta koulusta", oppimistani asioista ja hienoista hetkistä!

Ja se, mitä aiemminkin tuolla mainittiin, että "jotku ammattikoululaiset" jne, tällaiset lausahdukset pitäisi kitkeä irti jokaisesta. Me olemme saman arvoisia, käytiin sitä koulua ammattikoulussa tai lukiossa.

Todellakin samaa mieltä!
Jokainen ammatti on yhtä tärkeä..oli sitten ylioppilaspohjainen vai ei.
Jokaista ammattia tarvitaan.
Kaikki ei voi tykätä kaikista eikä tarvikaan..mutta se kuka haluaa lakin,niin saa sen itselleen ostaa. Jos sellaiset on suunniteltu niin ei mikään lakki ole säälilakki. Minä painan joulukuussa ylpeänä päähän lähihoitajan lakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;15646568:
Mun mielestä ei ole mauton. Mä en ole käyttänyt yo-lakkiani enää sen jälkeen, kun hankin tradenomilakin.

Mulla ei ole insinöörilakkia, vaikka sellaisenkin voisi ostaa.

Minusta ne oikeat hatut on yo-lakki ja teekkareilla oma tupsupiponsa. Loput on jotain ihan muuta, mitä ei tarttis ollakaan.

[QUOTE="vieras";28358308]
Minusta ne oikeat hatut on yo-lakki ja teekkareilla oma tupsupiponsa. Loput on jotain ihan muuta, mitä ei tarttis ollakaan.[/QUOTE]

Tohtorinhatutkin?

[QUOTE="vieras";24893299]Koska mulla oli jo olemassa merkonomin lakki, lähihoitajaksi valmistuessani riitti ns. hoitajankello ja hopeinen pinssi jotka voi kiinnittää esim. kynätaskuun.[/QUOTE]

mulla on olemasa jo lakki jossa on suurtalouskokin ja ravintolakokin merkit. Tupsu pitää hankkia vielä, kun kesäkuusa saan merkonomin paperit

No on mauton, niinkuin kaikki muutkin lakit. Ehkä tohtorinhatulla on vielä jotain arvoa. Ylioppilaslakkikin menettänyt aivan kokonaan entisaikojensa merkityksen, jolloin ylioppilaaksi pääsy oli oikeasti vielä saavutus. Nythän on vaan pirun noloa, jos niitä lekkerikirjotuksia ei hyvin arvosanoin selvitä. Terv. ylioppilas ja maisteri, kertaakaan en ole lakkiaisten jälkeen yo-lakkia päähän pannut. Josko sen tohtorinhatun joskus saa painaa päähän, sitten vois olla jo jonkinlaisen saavutuksen makua.

[QUOTE="vieras";24893299]Koska mulla oli jo olemassa merkonomin lakki, lähihoitajaksi valmistuessani riitti ns. hoitajankello ja hopeinen pinssi jotka voi kiinnittää esim. kynätaskuun.[/QUOTE]

Hoitajankello kuuluu kylläkin vain sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille :O

Sitäpaitsi kukaan edes tiedä niistä erivärisistä nauhoista ja tupsuista että mitä ammattikuntaa ne edustaa. Ylioppilaslakki lyyran kanssa on ainut tunnistettava, muut lakit on ihan turhia.

Mä valmistun lähihoitajaksi enkä kyllä meinaa hankkia lakkia koska kaappiin se menis yo-lakin viereen. Aiva turha kapistus olis mulla. Mitää juhlia en pidä kuten en pitäny silloonkaa ku valmistuun suurtalouskokiksi. Saattaa olla, että mulla on migreeni just valmistumispäivänä ja todistus pitää lähettää mulle postis. :xmas: Mua ei meinaan pätkääkää kiinnosta se juhla, mä haluan vain todistuksen koulutuksen suorittamisesta.

Mä edelleen ihmettelen, miksi se oikeutettu alojen ammattiylpeys ei riitä siijen, että se lakki poikkeaisi selvästi yo lakista. Ammattiin valmistuminen on arvokasta ja hienoa, sitä juhlia ja osoittaa mielestäni hatulla tms mutta on noloa, että ne myssyt matkii yo lakkia. Olisivat selvästi erilaisia jolloin kadun kulkijakin näkisi, että tuossapa on tuore alansa ammattilainen!

[QUOTE="VIERAS";28361948]No on todella noloa hommata joku tupsulakki, ellei sitten ole teekkari.[/QUOTE]

Ja vielä nolompaa sitten parin vuoden päästä myydä se lakki :D
Näitä 'vähän käytetty, kuin uusi'- lähihoitajalakki-ilmoituksia oppilaitoksen ilmoitustaulu väärällään.....

Oikeesti hei!!

Itse valmistun lähihoitajaksi ens kuun lopussa. En tosiaan meinaa mitään lakkia hommata kaappiin pölyttymään. En sitä kuitenkaan päässä pitäisi, kun juhla hetken kotonani. Niin minusta ihan turha juttu. Todistuksen haen ja seuraavana päivänä halukkaille tarjoan kahvit.. se on sit siinä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28362141:
Ja vielä nolompaa sitten parin vuoden päästä myydä se lakki :D
Näitä 'vähän käytetty, kuin uusi'- lähihoitajalakki-ilmoituksia oppilaitoksen ilmoitustaulu väärällään.....

Oikeesti hei!!

miksi se lakki pitäis myydä. mä ainkin pidän vappuna lakkiani pssä YLPEÄNÄ saavutuksestani.