Eikö teitä nolota kutsua vieraita sotkuiseen ja likaiseen kotiin?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olen ihmeissäni siitä, että jotkut eivät viitsi yhtään siivota kotiaan edes silloin, kun on kutsunut vieraita kylään. Enkä nyt tarkoita, että kaiken pitäisi olla ihan tip-top vaan edes ns. perussiistiä. Joissain perheissä, joissa olen käynyt kylässä, on ollut todella sekaista (tavaroita ja leluja joka puolella) ja likaista (ruuantähteitä lattioilla, sohvilla jne.) En ymmärrä tätä. Miten joku kehtaa pyytää vieraita tuollaisessa kunnossa olevaan kotiin? Ettekö yhtään kunnioita vieraitanne? Tulee kyläilijällekin sellainen olo, ettei yhtään arvosteta. Eri juttu, jos vieraita tulee lyhyellä varoitusajalla tai kutsumatta, mutta jos on jo aiemmin sovittu. Ymmärrän, että esim. masentuneet eivät aina kykene siivoamaan tai jos on kovin vaativat/erityislapset. Mutta siis noin yleisesti ottaen.

kotiäiti
Meillä siivotaan niin paljon kuin ehditään vieraita varten. Mutta valitettavasti aika ei aina riitä esim lehtipinon lajitteluun, imurointiin, lelujen keräämiseen, mutta kyllä ruuantähteet siivotaan :)

Non compos mentis
Ei. Enempi minua nolottaisi valittaa yksinäisyydestä, jos itse kieltäisin ihmisiä tulemasta kylään. Elämää tää vaan on. En minäkään kuole siihen, jos menen jonkun luo ja siellä on vähemmän kuin siistiä.

ap
En nyt tarkoita mitään hiukan likaisia ja sotkuisia koteja vaan ihan oikeasti TODELLA likaisia. Tulee kyläilijälle tosi vaivautunut olo, kun ei oikein voi edes istua mihinkään, sohvatkin täynnä ruuantähteitä ja muuta likaa :eek: Olen oikeasti käynyt tuollaisissa kodeissa.

minä
meillä ei kutsuta vieraita kylään. vieraat ilmoittavat jos ovat tulossa. eikä mua hävetä vaikka olisin jättänyt kaatopaikan näköiseksi kotini. siivoan silloin kun jaksan enkä sen takia että vieraita tulossa.

...
mulle tulossa juuri yövieraita (lapsiperhe) ja en viitsinyt imuroida vaikka tarve olisi koska ensimmäisen tunnin jälkeen kämppä pahemman näköinen ja perjantaiksi siivoan kunnolla koska lapset lähtee viikoksi pois ja kukaan ei oo sotkemassa ...=D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meillä ei kutsuta vieraita kylään. vieraat ilmoittavat jos ovat tulossa. eikä mua hävetä vaikka olisin jättänyt kaatopaikan näköiseksi kotini. siivoan silloin kun jaksan enkä sen takia että vieraita tulossa.
No kylläpäs arvostat tosi paljon vieraitasi...

vieras
Olen joskus ihmetellyt samaa. Ja jos vierailusta on sovittu vaikka jo viikkoa etukäteen niin siitä huolimatta ei sohvalle mahdu istumaan :/ Mutta näitä ihmisiä ei varmaankaan se sotku häiritse heitä itseään, joten eivät ajattele, että vieraitakaan häiritsisi.

Ei pääsis käymään meillä, pidän kodin aina perus siistinä. Todellakin nolottais jos olis likaista ja sekaista!!! Ja itse "kaatopaikka" kodissa vierailleena tulee vaivaantunut olo, varsinkin lapsen kanssa joka laittaa kaiken roskan ja ruuantähteet pöydän alta suuhun!!!

No leluja en kyllä ala vieraiden takia keräilemään, kun 5min päästä on samannäköistä kun täällä häärää 3 lasta. Mutta kyllä mä parhaani mukaan katson, että kämppä on sen näköinen et kehtaa vieraita sisään päästää.... ja sellaisissa tapauksissa kun ollaan vieraita kutsuttu niin mieskin tarttuu ihan omatoimisesti imurin varteen jota ei muuten kyllä tee..

vieras
Kyllä meilläkin saattaa olla leluja hujan hajan ja sängyt petaamatta jos joku ihan tosi tuttu vieras tulee, mutta ei meillä kyllä ruoan tähteitä ole lattialla, sohvalle mahtuu hyvin istumaan ja keittiö ja wc pidetään muutenkin puhtaana. Jos on etukäteen kyläilystä sovittu jonkun kanssa niin kyllä meillä pyritään aina siihen, että kämppä olisi kunnossa eikä makakreiden sotkuja tarttisi ovien taakse sulkea.

Kyllä mulla ainakin on sillai, että jos vaikka yllätysvieraita pamahtaa paikalle ja paikat ovat hujan hajan niin hiukka hävettää ja koitan siinä sitten kahvin keittämisen yhteydessä hiukan siistiä isoimpia pois silmistä :)

Keittiönoita
Sotkuista meillä on aina. Mutta kun kutsun vieraita, raivaan olohuoneen ja imuroin sen. Yläkerta saa olla vieraidenkin aikana kaaoksessa, koska vierailla ei pitäisi olla mitään intressiä käydä yläkerrassa.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No kylläpäs arvostat tosi paljon vieraitasi...
tarkennnan vielä ettei meillä ole ruuantähteitä koskaan muualla kuin keittiössä jos sielläkään.
kaatopaikka sanalla tarkoitan että leluja on joka puolella eikä kengät ole ihan paikoillaan myös lattiat voi olla hiukan likaiset.

vierailijat pysykööt poissa, jos ahistaa
Meillä on aina niin sotkusta, ettei vieraita kovin usein kutsutakaan - useimmiten ne kutsuu itse itsensä, muuten eivät näkis meitä ikinä. Ja mun tunnuslauseeni on: Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan... ;)

Peräkylän eukko
Sotkuista meillä on mutta ei likaista. Jos kutsutaan vieraita, niin tottakai siivotaan sen mitä pystyy. Yleensä siinä käy niin, että sitä mukaa kun mä siivoan pienet tulee perässä ja tekee mun työn turhaksi. Ikkunoissa ja tv:n ruudussa ihania rasvaisia kädenjälkiä ja kuivunutta kuolaa, ne on meillä likaiset, mutta en ole enää aikoihin jaksanut pyyhkiä säännöllisesti, kun sekin on turhaa työtä. Mulla on muutakin tekemistä kun luututa joka paikkaa puhtaaksi. Ja illalla olen niin puhki etten enää omalla pienellä kallisarvoisella ajalla jaksa alkaa siivota. Yleensä meidän vieraat ei niin kamalan vieraita ole, kaikki kaverit tietää tasan tarkkaan, miten lapsiperheessä siivous yms. jutut menee, joten enpä ole ottanut paniikkia :)

No nolottaahan se. Siksi en pidäkään yllätysvieraista. Eipä meillä tosin sellaisia koskaan ole käynytkään.. On minusta kivempaa tavata ihmisiä kotona kun on suht siistiä ja viihtyisää. Eipä sitä koskaan paikat ole ihan kuosissa lasten kanssa mutta kyläilytilannetta varten on mielekästä edes vähän ehtiä siivoamaan.

vieras
Mä siivoan oikeastaan jatkuvasti. Siis keräilen leluja paikoilleen iltaisin, tiskit tiskikoneeseen, pyykin kuivaustelineeltä kaappiin jne. Sen lisäksi tietysti imuroidaan ja pestään lattioita, mutta ei toki päivittäin. Mut jonkunlainen perussiisteys säilyy, kun iltaisin aina kerää kaikki lojuvat tavarat oikeille paikoilleen ja huolehtii tiskit yms. Ei pääse kaaosta syntymään, eikä tarvii sitten hullunlailla siivota tuntitolkulla, kun on siivouspäivä tai vieraita tulossa.

Yhteistyössä