Eikö teidän mielestä joulun ajatus yhtään kärsi noista kalliista krääsäjoulukalentereista?

Ei kärsi.

Mulle tosin joulun ajatus on se, että saadaan lahjoja (PALJON lahjoja) ja syödään hyvin, vietetään kivaa aikaa perheen ja suvun kesken.

En oo havainnut lapsissani ahneutta, vaikka ne saakin suht usein kaikenlaista.

Non compos mentis
Veikkaan, ettei monikaan osaa edes omin sanoin kertoa joulun tarkoitusta. Toisaalta, eikö jokainen voi rakentaa oman juhlansa, oli se sitten joulu, saturnalia tai festivus?

"vieras"
Ei kärsi. Lapsemme saavat krääsäkalenterit ja suklaakalenterit ja paljon lahjoja. Silti he tietävät että joulu on jeesuksen syntymäjuhla(joulukirkot, seimet ym. asiasta jutellaan) ja että perhe ja muut ihmiset on vielä roinaa tärkeempiä. Mut kyllä me kaikenmoista kivaa hankitaan mitä pystytään.

"vieras"
Niistä kalentereista tulee erittäin pieniä yllätyksiä per päivä... MyLittlePony kalenterista tuli maks kolme pientä hevosta ja muina päivinä niille erittäin pieniä tarvikkeita. Hinta taisi olla n. 15 €.

Non compos mentis
[QUOTE="minna";22300083]Mua lähinnä ahdistaa se krääsä mitä niistä tulee. Mä en halua, että meille tulee koko ajan jotain epämääräistä roinaa, pikkulelua yms.[/QUOTE]

Voihan sen tehdä itse. Sinne voi laittaa vaikka purukumipaketin, uudet sukat, lehden tms. Me saimme joka vuosi joulukirjan, siis satukirjan, joka kertoi jostain jouluaiheisesta ja sitä luettiin ekasta adventista alkaen yhdessä iltaisin. Joulusaunan jälkeen uudet yöpuvut odottivat pukkarissa jne. Ei hälventänyt aattoiltaa yhtään sen huonommaksi.

"vieras"
musta muksut ei nykyään osaa odottaa yhtään mitään.. jos mä aikanaan pyysin jotain niin äiti voi jo toukokuussa sanoa et toivo sit joulupukilta :D omilleni sanon samoin, mutta lapsien kaverit näyttävät saavan koko ajan uutta krääsää, yäk!

"minna"
Voihan sen tehdä itse. Sinne voi laittaa vaikka purukumipaketin, uudet sukat, lehden tms. Me saimme joka vuosi joulukirjan, siis satukirjan, joka kertoi jostain jouluaiheisesta ja sitä luettiin ekasta adventista alkaen yhdessä iltaisin. Joulusaunan jälkeen uudet yöpuvut odottivat pukkarissa jne. Ei hälventänyt aattoiltaa yhtään sen huonommaksi.
No mut ei se ole sama asia, kuin krääsäjoulukalenteri. Jonkun Legokalenterin vielä ymmärrän, mutta esim nämä Hello Kitty skeidat yms.

"vieras"
mulle legokalenteri on vain yksi pieni legopaketti pilkottuna useammalle päivälle. Miten sen saaminen pilaa joulun?
Mäkin mietin tälle joululle legokalenteria. Vois tosiaan tehdä sen vaikka itse, ne valmiit on niin kalliita. Meillä on ostettuna partiolaisten kalenteri jo, kun poika on partiossa ja myy niitä. Todennäköisesti anoppi kantaa taas suklaakalenterit pojille (mikä ei haittaa tietenkään), mutta se on hauska kun se sitten ihemttelee joulukuun alussa, että ai vieläkö niillä on nuo kalenterit. Sen mielestä ne pitäs syödä kerralla ja joulukalentereita pitäs olla monta.

Tätyy heti alkuun myöntää olevani pönttö näissä jutuissa koska meillä ei noita kalliita krääsäkalentereita ole ollut. On yksi kestokalenteri jossa talvimaisema taulu jajokaisesta luukusta tulee sitten joku magneetilla maisemaan kiinnitettävä hahmo, lisäksi olen laittanut noihin luukkuihin sitten jonkun suklaan tai jonkun pienen yllätyksen lapselle itselleen.

Vasta tänä vuonna siis heräsin tajuamaan että lelukaupoissa on myös noita yli 20€ maksavia kalentereita joista siis ilmeisesti saa jonkuin pienen lelun tai tarvikkeen joka päivä. hmm... Se mikä niissä ehkä eniten häiritsi oli se ettei ne ulkoasultaan vastanneet sitä mitä joulukalenterilta toivon. Toisekseen sitä pikkukrääsää mitä muutenkin kertyy nurkkiin ja pieniä kitty-hahmoja mitä saa sitten etsiä kissojen ja koirien kanssa sohvien alta... Muuten en näe ongelmaa, siis että lapset tuon takia tulisivat pilalle hemmotelluiksi. Hinta nyt tietty on aika korkea.

Toisaalta meitin jos laittaisikin siihen omaan kalenteriin jotain tuollaisia pieniä pony- ja/tai kitty-hahmoja joista tyttö tykkää.

+
Tänäkin jouluna ajattelin jo etukäteen karsia nuita lasten leluja tuolta huoneesta pois. Vien varastoon tai heitä kokonaan menemään. Ostamme lapsille yhden lahjan itse. kummit usein kysyvät että mitä ostaa? Sanomme että mielellään vaatteita, mutta saa jonkin pienen lelunkin. En oikein ole perustunut nuista lelukalentereista, lapset saavat ihan tavallisen suklaakalenterin kumpikin.

"minttu"
Mun lapsi on vielä niin pieni, ettei ymmärrä joulukalenterien päälle, mutta ikinä en tule hänelle krääsäkalenteria tai suklaakalenteria hankkimaan. Mun mielestä lapsen ei tarvitse aloittaa päivää suklaalla, mutta se on vain mun mielipide. Meidän tyttö saa ihailla kaunista kuvakalenteria, kuten itsekin aikoinaan.

"Cairni"
Mä teen kalliilla joulukalenterin josta saa paljon krääsää. Toki se krääsä on totaalisen turhaa, mutta kyllä mä voin kerran vuodessa antaa lapseni iloita lahjojen saamisesta hieman enemmän.

Toki sitä toisinaan tulee vuoden mittaan hankittua muutenkin krääsää, mutta kyllä mullakin on tapana sanoa lapselleni hänen pyytäessään jotain että voit toivoa synttäri- tai joululahjaksi sellaista mitä haluat.

Mä heräsin kyllä itsekin siihen turhan materian hankkimiseen jouluna kun tyttö oli 3,5v. Hän oli joulupukille kirjoittanut lahjalistan ja aika maltillisten toiveiden lisäksi hän sai jotain listan ulkopuolta. Lahjat avattuaan hän kysyi "miksi joulupukki toi minulle tällaisia vaikka en ollut niitä toivonut?"

Mutta kuitenkin, mä jotenkin itsekin iloitsen siitä innosta jolla joulukalenterin luukut avataan. Materiaa tai ei.

Yhteistyössä