Eikö peruskoulun opettajat suunnittele tunteja etukäteen? Ja ½-vuotta sitten5.-lk:lle kouluun tullutta ei voi arvioida?!

• Viestiketjun aloittaja tott
  • Ensimmäinen viesti
tott
Meillä lapsen opettaja ilmoittaa tulevista kokeista maksimissaan 4 päivää ennen koetta. Oli koealue sitten miten laaja tahansa. Ei kuulemma voi ilmoittaa aikaisemmin kun ei tiedä koska pitää kokeita.

Lapsella vaihtui muuton takia koulu viime syksynä ja aloitti elokuussa koulujen alettua 5. luokan uudessa koulussa. Nyt opettaja ei voi laittaa arvosanoja välitodistukseen, jotka jaetaan nyt tammikuun lopulla kun lapsella ei ole nykyisessä koulussa näyttöä osaamisestaan kuin elokuusta lähtien.

Toki todistukset ja muu info on kulkenut joko meidän tai edellisen koulun toimesta nykyiseen kouluun, mutta ei. Arviointi on lähes mahdotonta silti kun lapsen nykyinen oma opettaja ei ole lasta tuntenut kuin reilun puolen vuoden ajan. :O

"mä"
Kuulostaa aika pahalta mä olisin jo yhteydessä rehtoriin tilanteesta.
Kokeista me saadaan tieto wilman kautta n. viikkoa ennen koepäivää joskus harvoin 4-5päivää ennen.
3luokkalainen

tott
Osa oppilaiden vanhemmista on ottanutkin yhteyttä rehtoriin mm. tuosta koe-asiasta ja rehtorin vastaus oli se, että aina voi vaihtaa koulua.

Tuleepa aika mielenkiintoinen välitodistus jos opettaja ei pysty laittamaan siihen numeroita. :D

"vieras"
Laiska opettaja ja kuulostaa tutulta. Tuttavan lapsi on et:ssä, mutta joutuu istumaan uskontotunneilla, koska opettajalle on mahdotonta pitää niitä aina samaan aikaa kuin koko koulun et-tunti. Ja sit et-tunnin aikana muu luokka tekee muita kouluhommia. Vanhemmat ovat puhuneet asiasta ja vaatineet muutosta, mutta ei kuin ei.

Onneksi lapsi on fiksu ja pärjää, vaikka joku oppitunti jääkin välillä välistä ja kärsii istua ussan tunnilla. Vanhempia toi kyrpii enemmän kuin lasta.

"vieras"
Jos hoitaa läksyt kunnolla, niin eipä niihin kokeisiin juuri tarvise lukea. Ja koealueen voi päätellä olevan se, mihin saakka edellinen koe oli ja mihin saakka on edetty sen jälkeen. Mikään ei estä kertailemasta noita milloin huvittaa.

Tuo on kyllä outoa, jos ei pysty numeroita antamaan, jos on kokeissa kuitenkin ollut paikalla tuon alkulukukauden aikana.

Öööö.....kuulostaa omituiselta tuo, että ei voi arvioida. Itse opetan luokkaa, jonka oppilaat vaihtuvat joka vuosi ja kyllä kirjoitan todistukset niin jouluna kuin keväällä sen perusteella, mitä lapsesta ja hänen taidoistaan ja oppimisestaan tiedän. Eli arvioin vain sitä, mitä olen nähnyt/kokenut, en menneisyyttä. Eli en ymmärrä tätä selitystä. Ollenkaan.

Mitä kokeisiin tulee, käytäntö vaihtelee opettajien kesken. Joskus on vaikea antaa tarkkaa koealuetta montaa viikkoa etu käteen, koska kaikenlaista sattuu ja tapatuu, eikä välttämättä ehdikään käydä esim. läpi koko koealuetta...Mutta itse pitäisin hyvänä tuota viikko ennen ilmoitusta..

tott
Öööö.....kuulostaa omituiselta tuo, että ei voi arvioida. Itse opetan luokkaa, jonka oppilaat vaihtuvat joka vuosi ja kyllä kirjoitan todistukset niin jouluna kuin keväällä sen perusteella, mitä lapsesta ja hänen taidoistaan ja oppimisestaan tiedän. Eli arvioin vain sitä, mitä olen nähnyt/kokenut, en menneisyyttä. Eli en ymmärrä tätä selitystä. Ollenkaan.

Mitä kokeisiin tulee, käytäntö vaihtelee opettajien kesken. Joskus on vaikea antaa tarkkaa koealuetta montaa viikkoa etu käteen, koska kaikenlaista sattuu ja tapatuu, eikä välttämättä ehdikään käydä esim. läpi koko koealuetta...Mutta itse pitäisin hyvänä tuota viikko ennen ilmoitusta..
Mun mielestä kanssa esim. viikko ennen koetta olisi sellainen kiva aika ilmoittaa tulevasta kokeesta ja antaa koealue. Mutta täytyy kyllä palaveerata opettajan kanssa niistä arvosanoista.

Yhteistyössä