Eikö nykynuoret todellakaan tarvitse enää työttömyyskassoja vai ovatko he varmoja työnsaannista??

  • Viestiketjun aloittaja "Riipputisurupuska"
  • Ensimmäinen viesti
"Riipputisurupuska"
Tässä uudelta kesätyöläiseltä ohimennen kysäisin, että oletko kenties jo liittynyt johonkin liittoon tai edes työttömyyskassaan...? No, ei..pitäis kait kysäistä...
No, hoitoalalle on lukemassa, joten Tehystä puhui ja eikös se Superikin ota vastaan tulevia lähihoitajia....??

Muistaakseni se pitäisi heti työn alettua liittyä tai jo ennakkoon tehdä ilmoitus netin kautta jos aloituspäivä tiedossa....??

Vanhan liiton akkaa jo kyllästyttää tämä kyseleminen, mutta monta tietämätöntä tullut vuosien varrella vastaan ja on tullut ohjailtua kukin oman liiittonsa tai yksityisen kassan huomaan, kun eivät ole osanneet liittyä tai ei ole ollut tarpeeksi tietoa ja aikaansaannosta.....
 
"mii"
Liittyisin toki, jos saisin vain tarpeeksi pitkän sopimuksen, mutta kun töitä saa ihan miten sattuu ja päivät ei tule täyteen.
Työssäoloehtoa ansiosidonnaista varten kannattaa alkaa täyttämään heti riippumatta tämänhetkisestä sopparin pituudesta. Se lasketaan mukaan tuleviin pätkiin, ja ehto täyttyy ajallaan. Eli todellakin kannattaa liittyä heti ensimmäisenä työpäivänä. Ja ilman muuta ammattiliittoon, eikä pelkkään työttömyyskassaan.
 
ccnrv
Itse olen jo aika vanha akka, mutta ei vain nyt enää ole tullut liityttyä liitton. Erosin liitosta pian kymmenen vuotta sitten koska en kokenut silloin tarpeelliseksi liittoon kuulumista. Työttömyysturvan takia minun ei siihen ole tarpeen liittyäkään.
 
"hmm"
ei siksi että olisi niin varma siitä työnsaannista, vaan nimenomaan siksi, että sitä työtä on itselläkin ollut vuosia niin hemmetin vaikea saada, varsinkaan yhtään pidempää suhdetta (hyvä jos edes palkkaa maksetaan, harjoittelujakin vaaditaan paljon) niin ettei työssäoloehto yksinkertaisesti täyty eikä rahoilleen saa mitään vastinetta.
 
ehhehkele
[QUOTE="mii";29974103]Työssäoloehtoa ansiosidonnaista varten kannattaa alkaa täyttämään heti riippumatta tämänhetkisestä sopparin pituudesta. Se lasketaan mukaan tuleviin pätkiin, ja ehto täyttyy ajallaan. Eli todellakin kannattaa liittyä heti ensimmäisenä työpäivänä. Ja ilman muuta ammattiliittoon, eikä pelkkään työttömyyskassaan.[/QUOTE]

Mutta kun niitä tulevia pätkiäkin saa pari-kolme kuukautta puolen vuoden välein tai ihan miten sattuu muutaman päivän kerrallaan. Ei riitä ja rahaa menisi ihan kankkulan kaivoon.
 
hilllla
Ymmärtääkseni liittoon voi liittyä koska vain, mutta kassa alkaa "juoksemaan" siitä päivästä kun jäseneksi liittyy.

En ole huomannut moista ilmiötä. Meillä tais olla kaikki liitossa jo opiskeluaikana opiskelijajäsenenä, ja liitot tulivat kouluun itse esittäytymään. Jotkut taas eivät vaan halua kuulua liittoon, vaan liittyvät sitten esim. yleiseen työttömyyskassaan, tai haluavat pitää asian omana tietonaan.
 
"mii"
Ammattiliittojen kyky neuvotella kaikille alalla oleville työehtosopimus on suoraan sidonnainen siihen, kuinka paljon liitolla on jäseniä. Pelkästään siksi jo kannattaa kuulua liittoon. Puhumattakaan työsuhdeneuvonnasta ja oikeusavusta, jonka liitto korvauksetta antaa jäsenelleen, jos tarvetta on.

Liittykää nyt hyvät ihmiset.. jos ay- toiminta suomessa kuihtuu, tehdään täällä pian työtä vain ja ainoastaan työnantajan ehdoilla. Suomen lakikaan ei takaa meille samoja asioita kuin työehtosopimukset.
 
BBBB
Omassa oppilaitoksessani järjestettiin erään ammattiliiton info viime keväänä, ja täytyy sanoa, että suurimmalle osalle opiskelijoista koko ammattiliitto ja työttömyyskassa käsitteinä olivat ihan vieraita. Itse neuvoin oppilaita liittymään liittoon heti pikimmiten, sillä opiskelijoillehan tuo jäsenyys on ilmaista ja sitä työttömyysturvaa kertyy ihan pienistäkin pätkistä. Jäsenmaksu taasen on niin mitättömän pieni summa (1% kk-tuloista), että se kannattaa "kärsiä", jotta sitten työttömyyden iskiessä saisi muutakin kuin KELA:n päivärahan.
 
vieraaas
Moni nuori ei oikeasti tiedä työttömyysturvasta mitään, eli eivät tiedä liitosta saamaansa etua jos jäävät työttömäksi. Itse kuulun pelkkään kassaan niin kauan kunnes mulla on oikea työsopimus eikä mitään pätkiä. En mä mitään oikeusapua nyt tarvitse osaan ne sopimukset itsekin katsoa läpi että ovat kunnossa.

Liittoon voi liittyä milloin vaan ei väliä vaikka olisi jo töissä. Mutta tietysti se työssäoloehto kertyy vasta liittymispäivästä alkaen. Ja pelkkään kassaan kannattaa liittyä jos ei halua maksaa liiton korkeampia maksuja eikä koe saavansa muuta irti liitosta juuri tällä hetkellä.
 
opiskelijan TEK
Liiton opiskelijajäsenenä oleminen oli ilmaista, muistaakseni työttömyyskassasta piti erikseen maksaa muutama kymppi vuodessa. Opiskelijahan ei saa työttömyyskorvausta, sillä on opiskelija, joten ensimmäisinä vuosina tuon työssäoloehdon kerryttäminen saattaa tuntua turhalta. Sitten kun valmistuminen on lähempänä, liittyminen kannattaa ehdottomasti, jos käykin niin, että valmistumisen jälkeen jää työttömäksi.
 
viiras
Ehkäpä monella on sama tilanne kuin itselläni silloin kun työelämässä aloittelin. Ei minulle vanhemmat koskaan neuvoneet mitään elämää varten, eli ihan kaikki pitänyt opetella kantapään kautta.
 
"mii"
Moni nuori ei oikeasti tiedä työttömyysturvasta mitään, eli eivät tiedä liitosta saamaansa etua jos jäävät työttömäksi. Itse kuulun pelkkään kassaan niin kauan kunnes mulla on oikea työsopimus eikä mitään pätkiä. En mä mitään oikeusapua nyt tarvitse osaan ne sopimukset itsekin katsoa läpi että ovat kunnossa.

Liittoon voi liittyä milloin vaan ei väliä vaikka olisi jo töissä. Mutta tietysti se työssäoloehto kertyy vasta liittymispäivästä alkaen. Ja pelkkään kassaan kannattaa liittyä jos ei halua maksaa liiton korkeampia maksuja eikä koe saavansa muuta irti liitosta juuri tällä hetkellä.
Hyvä kun osaat katsoa sopimukset. Moni ei osaa, ja jälkikäteen on itku silmässä, kun liitto ei auta, vaikkei henkilö koskaan ole liittynytkään. Omituinen käsitys on vallalla, että jos työpaikassa noudatetaan tiettyä tessiä, niin liitto seisoo kaikkien työntekijöiden takana. Se on hassua, koska eihän vakuutusyhtiökään korvaa, jos et ole maksanut sinne vakuutusmaksua.

Mutta vieraaaas, tokihan sinäkin olet tyytyväinen alasi työehtosopimuksen tuomiin etuihin, liittyen palkanmaksuun ja lomiin, yms? Eikö siitä kannattaisi hieman maksaa, että liitto tulevaisuudessakin on voimissaan neuvottelemaan meille näitä etuja? :)
 
vieraaas
[QUOTE="mii";29974167]Hyvä kun osaat katsoa sopimukset. Moni ei osaa, ja jälkikäteen on itku silmässä, kun liitto ei auta, vaikkei henkilö koskaan ole liittynytkään. Omituinen käsitys on vallalla, että jos työpaikassa noudatetaan tiettyä tessiä, niin liitto seisoo kaikkien työntekijöiden takana. Se on hassua, koska eihän vakuutusyhtiökään korvaa, jos et ole maksanut sinne vakuutusmaksua.

Mutta vieraaaas, tokihan sinäkin olet tyytyväinen alasi työehtosopimuksen tuomiin etuihin, liittyen palkanmaksuun ja lomiin, yms? Eikö siitä kannattaisi hieman maksaa, että liitto tulevaisuudessakin on voimissaan neuvottelemaan meille näitä etuja? :)[/QUOTE]

Tietysti sitten kannattaa liittyä suoraan liittoon jos ei itse käsitä alansa työsopimuksista tai ylityö- ja lomakorvauksista mitään koska juuri noissa nuoria helposti huijataan. Mutta usein ne joita huijataan eivät ikävä kyllä tiedä liitostakaan ennen kuin se huijaus on jo tapahtunut ja on lähdetty etsimään apua tilanteeseen. Kyllähän yleisellä tasolla liitot ovat todella tarpeellisia, mutta itse en ole kokenut omalla kohdallani liittoa niin tarpeelliseksi että jäseneksi haluaisin. Olen siihen valmis liittymään kunhan on pysyvämpi työkin tiedossa.
 
Iso osa nuorista joita meillä työskentelee, lähinnä naureskelevat ammattiliiton rekry-yrityksille. Ei tosin ihme, sillä liiton tekemät "parannukset" ovat aiheuttaneet vain sen että palkat ovat laskeneet...ei siis ole kovin suuressa suosiossa.
 
ccnrv
mun mielestä on kanssa jännää, että työyhteisössäni 27% kuuluu liittoon jonka luottamusmies olen.
54% kuuluu muihin liittoihin (3 eri liittoa) ja loput ytk.
sitten kuvitellaan että minä hoidan kaikkien epäselvät asiat...
Tämä on tietysti hieman kaksitahoinen asia. Töitä ei ole mukava tehdä liittoon kuulumattomien eteen, mutta toisaalta jos liitto ja luottamusmies ei oikein pysty vakuuttamaan että liitosta on hyötyä liittoon ei myöskään koeta niin tarpeelliseksi liittyä.
 

Yhteistyössä