Eikö maito enää riitä niin hyvin...

Hei!

mitäs olette mieltä, kun meidän poika 3,5 kk on alkanut viihtymään tissillä tosi usein. Parhaillaan ehkä pari tuntia taukoa, nyt harvoin sitäkään. Ja yölläkin herää 4-6 kertaa syömään, kun ennen mentiin kahdella syötöllä yö.

Voisko siis olla, että minulta ei enää tulee riittävästi maitoa? Tissitkään ei enää "kovetu" vaan on tosi pehmeät koko ajan, eli voisko maidon "tuotanto" olla hidastunut? Alkaa vain nuo yöt hiukan rasittaa, että voisko tässä ruveta kiinteitä kohta tarjoamaan vai korviketta lisänä vai mitä... Täysimetyksellä siis menty koko ajan.

No, neuvola on parin viikon kuluttua, siellä tietty näkee onko paino miten noussut ja osaavat auttaa kyllä. Mutta tietenkin miellään kuulee myös muiden kokemuksia, jos ollut vastaavaa :)
 
Tilaa vain lisää maitoa =) Meillä poika viihtyi aina kahden tunnin välein tissillä ja yösyönti kiihtyi usein kun oppi uusia asioita... siis oli jo iso vauva kun vielä lipitteli tunnin välein välillä :ashamed:

Tissit ei sillai kovetu kun niitä säännöllisesti tyhjätään ja kysyntä ja tarjonta on kohdillaan...ja etenkin nyt jos syömisväli on pienentynyt,ei kerkee kovettua =)
Mulla se kovettuminen loppu myöhemmin sit kokonaan...saatto olla pitempikin väli syömisissä ja tuntu et on ihan tyhjät "pussit" ,mut kummasti se maito riittää =)
Tuo sun tilantees kerkee muuttua moneen kertaan. Kohta varmaan taas pakkaa maitoo rintoihin kun on tilaus mennyt perille. .

 
Onko sun vauva kuitenkin ihan tyytyväinen vai herääkö itkien eikä tunnu rauhoittuvan? Ja onko tuota kuinka kauan jatkunut? Tiheän imun kausiahan tietenkin tulee, kestävät kai n. 1-2 vrk.

Mutta jos pidempään on tuntunut, että vauva olisi koko ajan tissillä niin voisko sulla olla kuukautiset tulossa? Mulla väheni maidon määrä huomattavasti n. viikko ennen kun kuukautiset tuli ekaa kertaa synnytyksen jälkeen. Vauva oli tuolloin juuri vajaa 4kk. Ihmeteltiin kovasti kun yleensä tyytyväinen tyttö oli koko ajan ihan kiukkuinen ja saattoi alkaa kesken imemisenkin itkeä... Ja tosiaan tissit olivat koko ajan ihan lötköt enkä saanut puristamallakaan maitoa ulos vaikka yleensä onnistuu. Pari päivää siinä meni kunnes tajuttiin, että maito ei riitä vaikka kuinka imi.

Imetätkö joka kerta kummastakin rinnasta? Mä oon imettänyt aina kahdesti peräkkäin samasta kun on ollut ongelmaa liian maidontuotannon kanssa, mutta vaihdoin vuorotellen tai jopa kummastakin imettämään kun tajuttiin että tyttö oli oikeasti nälkäinen. Auttaisko sulla samanlainen? Ainakin tuolloin öisin.

Nää on ihan vaan arvailuja :)
 
eikös tuossa vaiheessa ole yks tiheän imun kausista.. ja täysimetettyjen lasten painot saattaa myös tuossa vaiheessa notkahtaa käyrillä.

tissien kovuudesta/pehmeydestä ei voi myöskään maitomäärää päätellä...

pissaako/kakkaako vauva entiseen malliin? jos on vähentynyt, niin saattaa olla jokin vikana maitomäärässä.

jos toivot täysimetyksen edelleen jatkuvan, ni imetä vaan ahkerasti. iän puolesta voi kyllä alkaa jo miettiä soseiden aloitusta tai illan viimeisenä ateriana vellin tarjoamista, niin saat itsekin nukuttua pidemmän pätkän.

ootko muuten tutustunut imetysaiheisiin sivustoihin.. muistaakseni www.imetystukilista.net ja http://maitolaituri.imetys.fi kurkkaappa
 
Juu eiköhän se ole tiheän imun kausi menossa. Ja useimmiten kestää sen pari vrk, mutta oon kyllä kuullu, et voi kestää pahimmillaan vkonkin ellei enemmänkin. Ja kyllä sitä maitoa riittää vaikka rinnat tuntuis tyhjiltä. Kunhan paino nousee ja pissavaippoja tulee oikeeseen tahtiin ni ei oo mitään hätää :hug:

Ja kakkamäärähän ei juuri kerro siitä, riittääkö maito. Kun vauva, joka on vaikka kakannu monta kertaa pvässä voi hyvinkin yhtäkkiä muuttaa kakkausrytmiä sinne vkonkin välein tapahtuvaksi eikä siltikään mikään ole hätänä :) Jos kakkaa panttaa yli 10vrk ni sitten mun ymmärtääkseni ei oo enää normaalia.

Meil oli tuossa just varmaan tiheän imun kausi tai jokin muu. Ku öisin alko heräileen tunnin välein. Kesti 3vrk. Sit taas nukku 4h putkeen välillä ja sit 3h. Eli tasottui sit sen kolmen päivän jälkeen taas siihen normaaliin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Ei maito noin aikaisin ala normaalisti loppumaan, jos on koko ajan täysimetetty ja syöt ja juot itse normaalisti etkä paastoa.
Kyllä mulla oikeasti väheni ihan huomattavasti tuolloin menkkoja ennen vaikka tyttö oli koko ajan tissillä. Vauva ei pulauttanut ollenkaan (nomaalisti aika runsaasti) ja nukkui pätkissä (yleensä hyvä nukkuja). Maidontulo elpyi sitten viikossa takaisin normaaliin. Kerran annettiin lisämaitoa pakastimesta kun ei tisseistä vaan yksinkertaisesti tullut mitään. Nyt on taas kuukauden pelittänyt, odottelen seuraavia kuukkareita kauhulla että onko taas sama edessä.

Mutta siis kyllä voi, ei ehkä loppua, mutta vähentyä paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Ei maito noin aikaisin ala normaalisti loppumaan, jos on koko ajan täysimetetty ja syöt ja juot itse normaalisti etkä paastoa.
Kyllä mulla oikeasti väheni ihan huomattavasti tuolloin menkkoja ennen vaikka tyttö oli koko ajan tissillä.
Niin, mutta ei kai menkat imetyksen aikana olekaan kovin tavalliset? Siis tarkoitan, että on harvinaisempi tilanne.
 
Mulla oli esikoisella just 3,5kk ikäsenä tiheän imun kausi.. oli pari päivää ihan sen olonen et mitään ei tisseistä tulis.. oli melkein tunnin välein siinä, ja itkien oliki.. tän jälkeen seuras tissilakko et ei meinannu millään syödä.. No tiesin tämmösen kauden mahdollisesti tulevan ja jaksoin sen läpi.. tissitki kuulemma vaan muuttuu just noihin aikoihin mehmeiks vaik niis edelleen on yhtälailla tai enemmänki maitoo.. Tsemppii sinne vaan ja jos et jaksa koko ajan niin anna vaiks vähä sit lisämaitoo.. mut mitä enemmän se imee, niin sitä enemmän sitä maitoo sit kohta taas on..
 

Yhteistyössä