Eikö lestadiolaiset saa näyttää hellyyttä puolisolleen?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Lestadiolainen
Tietenkin aviopuolisoiden välillä saa ja PITÄÄkin olla hellyyttä johon ei liity "taka-ajatuksia", eli mitä ilmeisemmin tarkoitat seksiä. Eri asia on sitten se miten julkisesti sitä osoittaa, en itse puolisoni kanssa kyllä varsinaisesti nuoleskelisi toisten nähden. Toki voi halata, kulkea käsikkäin, istua vieretysten, silittää tms, ihan niin kuin kaikki muutkin tavalliset ihmiset...
 
ap
Veljeni kuuluu luterilaiseen kirkkoon, pitääkö lestadiolaiseksi jotenkin "erikoistua"?
Veljeni rakastaa vaimoaan ja vaimokin sanoo rakastavansa miestään, mutta hän ei halua, että mies hyväilee. (silittää niskaa istuessaan vierestä, tai jos käsivarsi vaimon ympärillä, silittää olkapäästä yms.)
Veljeni oli kyllä jo seurusteluaikana samanlainen, ihmettelen, miksi meni naimisiin veljeni kanssa, jos koskettaminen on niin kamalaa. Eikä ole kyse vain muiden aikana koskettamisesta, vaan riita tulee ihan kahden keskisestäkin hyväilemisestä????
 
vierestä seurannut
Taitaa olla uskovaiset kanssa ihmiset puhuneet, mitenhuono mies kun ei uskossa ja miten tulevaisuuden kanssa. Joku syyhän sitä sitten pitää miehelle keksiä. Outoa vaan, että naimisiin asti menivät.
 
Lestadiolainen
No kuulostaa ennemminki siltä, että vaimolla on ihan muita ongelmia kuin lestadiolaisuus. Sinänsä aika jännä ku meikäläisethän ei ihan helpolla eroa, varsinkaan muutaman kuukauden jälkeen.
 
äiti5x
kuulostaa kyllä aika "epänormaalilta"! kyllä lestadiolaiset näyttää ja pitääkin näyttää hellyentunteetkin!ei varmaan kadulla nuoleskele toisiaan mut kylässä esim.varmasti halivat ja silittävät toisia!!!!kyllä joku muu suhteessa kaihertaa :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lestadiolainen:
Ööh, tai sitten aattelit ap keksiä hyvn provon, lestadiolaisistahan sen saa aina aikaan
En todellakaan keksinyt provoa, vaan tämä on ihan totta.
Veljeni on ihan murheen murtama, kun vaimo uhkaa erolla.
On muutenkin surullinen, kun vaimo ei näytä ikinä käytöksellään rakkauttaan. Siis juuri sitä parisuhteen arkihellyyttä. (ei mitään lääppimistä)
Pyydän anteeksi, jos joku käsittää tämän lestadiolaisten pilkkaamiseksi, se tuli vain ensimmäisenä mieleen, että johtuuko siitä.

Mutta ehkä vaimolla on jotain muita ongelmia esim. itsetuntonsa kanssa?
 
Lestadiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja tuutila:
Vanhoillislestadiolaiset eivät eroa, näin olen käsittänyt.

Voivat erota hyvin painavista syistä, kuten väkivalta (myös henkinen), alkoholisoituminen, lasten hyväksikäyttö tai että yhdessä asuminen vaarantaa joko lasten tai puolison hengen, esim pahat mt-ongelmat

Mutta eivät avioidu uudelleen ennen kuin ensimmäisestä puolisosta on aika jättänyt.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lestadiolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutila:
Vanhoillislestadiolaiset eivät eroa, näin olen käsittänyt.

Voivat erota hyvin painavista syistä, kuten väkivalta (myös henkinen), alkoholisoituminen, lasten hyväksikäyttö tai että yhdessä asuminen vaarantaa joko lasten tai puolison hengen, esim pahat mt-ongelmat

Mutta eivät avioidu uudelleen ennen kuin ensimmäisestä puolisosta on aika jättänyt.
Onkohan hellyyden osoittaminen pahoinpitelyä, jos se toisesta tuntuu ihan sietämättömältä?
Mutta mieskin kärsii, vain päin vastaisesta syystä.

Minun mielestäni on hullua mennä niin nuorena naimisiin, ettei osata tutustua toiseen tarpeeksi ennen vihkimistä. Ja tämä ei ainakaan ollut mikään "pakko avioliitto".

 
En tunne yhtään vanhoillislestadiolaista pariskuntaa jotka olisivat eronneet (vaikka tiedän olleen väkivaltaa yms). Jos erotaan niin yleensä toinen osapuoli ei ole lessu ja hän hakee eroa. Eli ei eroa haeta vain siksi että toinen osoittaa hellyyttä ja ihan yhtälailla lessu saa antaa aviopuolisolleen hellyyttä kuin muutkin. Ei siinä mitään väärää ole. Olen itse ex-lessu ja tuttavapiirissä edelleen paljon lessuja.
 

Yhteistyössä