Eikö ihmisillä ole tilillä rahaa "pahanpäivän" varalle?

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelevä
  • Ensimmäinen viesti
kk
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja immu:
No juu, on meillä sellaset 300 000 euroa miehen tilillä :)
jos sun miehellä on 300 000 euroa tilillä niin ei se tarkota sitä että sulla on:).
Ootteko huomanneet et vaik joillain on erilliset tilit ni silti ne käytännössä on yhteiset. Meil on erilliset tilit mut emme laske et kumman tililtä laskut maksetaan, maksetaan sieltä missä rahaa on
 
vieras
Muutama satanen on ns. ylimääräistä, mutta tässä olisi niin paljon kaikenlaista hankittavaa, ettei mitään tonnien säästöjä voi pitää.
Toisekseen jos mulle oikein paha tilanne tulee, niin minä menen veljeni tai vanhempieni luo ja pyydän apua.
 
mimmi
ei kuulosta kauheen reilulta että jotkut on kodinhoidontuella ja käyttävät kaikki säästönsä sillä aikaa kun mies porskuttelee palkalla.hei haloo yhdessä ne lapset on tehty.mun puolesta mies saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia jos olettais et mä käytän kaikki säästöni ja hän saa 3000 euroa palkkaa.muistakaa että kaikkea voi elämässä sattua-mies voi lähteä tms.kannattaa AINA pitää sukanvarressa jonkun verran rahaa.
 
luikkupylly
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja immu:
No juu, on meillä sellaset 300 000 euroa miehen tilillä :)
Meillä miehen tilillä :) Anteeksi mutta jostain syystä nää aina vähän hymyilyttää :)
joo ja pian se ukko lähtee kauniimman ja laihemman matkaan, niin voi sanoa, että OLI.
No mutta jos naimisissa ollaan ilman avioehtoja niin onnekkaasti korvauksena kakkoseksi jäämisestä saa kuitenkin puolet :) Onneksi sitä kaikki miehet eivät kuitenkaan niin rahan ja luikkupyllyjen perään ole ;)
Ootas vaan.

Sitäpaitsi miehen tili on jo tyhjennetty.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Meillä on käyttötili usein nollissa ennen seuraavia tuloja ja saatetaan vingutella visalla vikat ostokset koska säästötili on niin pyhä ettei sieltä halua siirtää rahaa kun sitä tulee niin helposti jätettyä "maksamatta ne takaisin" :D Ja siellä on aina ollut väh. nelinumeroinen summa remppoja ja autonvaihtoja tai muita yllättäviä isompia menoja varten. Ehkä sitten ollaan "rikkaampia" kuin miltä näytetään tai annetaan ymmärtää vaikka persaukinen olo jatkuvasti onkin :D
10,00 euroakin on nelinumeroinen summa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Kuka pärjää jollain toimeentulotuella edes? Mulla on pieni palkka, mutta siltikin jää paremmin käteen kuin sossusta. ( viittaan Chalan "suunnitelmiin" :) )
Pärjää jos ei ole velkaa ja toimii suunnitelmallisesti.
 
Mulla meinaa säästötili uhkaavasti tyhjentyä :snotty: Kesällä tulot tipahti kun ei ollut töitä ja menot lisäänty aika mukavasti ku matkailtiin vähän. Sit nyt ennen ku syksy pääsee kunnolla vauhtiin niin oon hoitanu paljon sellasia asioita jotka on maksau ylimäärästä.

Mutta en oliskaa niin holtittomasti törsänny jos en olis tienny, että nyt tulot taas nousee (ja aika roimastikin) ja rahaa virtaa taas, tulee myös vakuutuksesta rahoja, yks kaveri maksaa velkansa (tosin aika pieni summa) ja elatustuki juoksee taas (kesällä oli tauolla ku LV oli lomalla ja siinä oli jotain ongelmia) Joten n 2-3 kuukaudessa on säästötilillä taas vähintään tonni, toiv vähän enemmänkin.

Käyttötili mulla on yleensä mahdollisimman tyhjä, etten menis turhuuksiin pistämään rahaa :saint:
 
Sillon kun olin töissä niin sain säästettyä muutaman satasen kuussa. Sitten sairastuin ja säästöt hävisi siinä. Nykyään työkyvyttömyys eläkkeellä ja siitä on kyllä vähän vaikea säästellä. Kaikki menee mitä tulee.
 
mie
Riippuu varmaan aika paljon elämäntilanteesta, paljonko puskurivarastossa on rahaa. Meillä on nyt ihan kivasti (lähes 5000 euroa) mutta ollaankin molemmat työelämässä ja saadaan helposti monta sataa kuussa säästöön. Kun jään taas äitiyslomalle ja sen jälkeen kotihoidontuelle, nuo säästöt hupenee aika kivaa vauhtia.
 
pankin täti
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Mitä järkeä on makuuttaa rahaa pankkitilillä "pahaa päivää" varten? Sitä varten on luottokortit! Oikeasti ylimääräiset kannattaa sijoittaa vaikka osakkeisiin.
Totta, mutta ei niihin osakkeisiinkaan kannata järjettömästi pistää. Vain se, minkä on valmis häviämään. Kyllä vararahastossa on hyvä pitää joka tapauksessa muutama tonni. Ylimääräiset sitten toki rahastoihin/osakkeisiin.
 
Äiti79
Valitettavasti, jos on sossun rahoilla niin rahaa ei saa säästää vaan kaikki on kulutettava. Muuten sanovat, että käytät säästöt ensin ja sitten saat lisää rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Mitä järkeä on makuuttaa rahaa pankkitilillä "pahaa päivää" varten? Sitä varten on luottokortit! Oikeasti ylimääräiset kannattaa sijoittaa vaikka osakkeisiin.
No riippuu vähäsen - mun säästötili on sitä varten, että saan korotonta kulutusluottoa ilman mitään tiettyä takaisinmaksuaikaa. Tulot ei ole niin suuret, että voisin varmasti maksaa aina luottokorttilaskun kokonaisuudessaan ku se tulisi. Jos siis on pitänyt jotain vinguttaa, jos on rahat loppunu ennen ku lisää on tullut.

Se tonni tai kaks mitä säästötilillä "makuutan" ei kuitenkaan poissulje sijoituksia. Ei siellä mitään kymmeniä tuhansia kuitenkaan ole tarkoitus pitää (ellei olis suuremmat tulot - tulojen tai oikeastaan menojen mukaan nää kannattaa mitoittaa) ja jos säästötili on hyvällä mallilla niin sit voi alottaa esim rahastosäästämisen.
 
Vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Dynamiitti:
On. On aina ollut. Raamatussakin kehotetaan säästämään ja miulla on aina ollut vaisto että pitää säästää tietyn verran.. Sit on ihmeellinen siunaus ollut että kun olen ostanut jotain ihan laskematta ostoksia niin käteistä on ollut AINA juuri sen verran mitä ostokset on maksaneet! Ehkä joitakin senttejä alle muttei yli! Olen ihmetellyt tuota asiaa suuresti.
Ketä on Miu ja miten hän tähän liittyy?
Ei ketä vaan KUKA, senkin pöljä...opettele itse ensin suomea ennekuin menet toisia korjaamaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä:
Tuntuu että jokainen vinkuu, koska tulee sossun rahat ja koska kelan rahat tai koska palkka maksetaan. Monet jopa kituuttaa viimeisen viikon ennen rahantuloa.

Eikö teillä oikeasti ole säästössä tilillä YHTÄÄN rahaa? Miten uskallatte tuhlata kaikki luottaen sossuihin, keloihin ja työnantajiin?

Mulla on aina ollut tilillä nelisen tonnia "pahanpäivän" varalle.
Täytyy kyllä sanoa, että eipä sitä tällä haavaa kauheasti kyllä ole, kun koko viime vuosi elettiin miehen palkalla ja niillä säästöillä kun minä opiskelin enkä saanut minkäänlaista tukea mistään ja tuohon vuoteen mahtui myös niitä "pahoja päiviä", ts. tuli ylimääräisiä, yllättäviä menoja. Silti ei olla sossusta saatu senttiäkään, vaan omillamme kitkutettiin. Nyt taas uuden vararahaston keräys menossa.
 
Mua ihmetyttää nää jotka ihmettelee et eikö ole rahaa säästössä, mä en pahimmillaan edes työssäkäyvänä saanu mitään säästöön kun se palkka ei kuukaudeks riittäny edes ruokkimaan mua muiden kulujen lisäks..Kaikki nyt vaan ei ole niin hyvätuloisia että säästöön jotain sais..Ja aivan turha tulla huutamaan et eikö nyt kymmentä euroa saa säästöön, ei, aina ei saa.
 
:o
Alkuperäinen kirjoittaja Vinkki:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Dynamiitti:
On. On aina ollut. Raamatussakin kehotetaan säästämään ja miulla on aina ollut vaisto että pitää säästää tietyn verran.. Sit on ihmeellinen siunaus ollut että kun olen ostanut jotain ihan laskematta ostoksia niin käteistä on ollut AINA juuri sen verran mitä ostokset on maksaneet! Ehkä joitakin senttejä alle muttei yli! Olen ihmetellyt tuota asiaa suuresti.
Ketä on Miu ja miten hän tähän liittyy?
Ei ketä vaan KUKA, senkin pöljä...opettele itse ensin suomea ennekuin menet toisia korjaamaan :)
Eikös sen Dynamiitin pitänyt poistua lopullisesti palstalta.
 
kaikki ei ole hyvässä palkka työssä.
ei nytkin vuokran jälkeen + muitten laskujen. (puh, 2 pikkusta osamaksua, lääkäri lasku, sähkö, opintolainanlyhennys) mulle jäi 200e ;) säästäppä tuosta miehelle jäi noin 300e(vai jäiköhän sitäkään). toinen opiskelee, toinen on sairaspäivärahalla. mutta vaikka mulle jäikin tuo 200e laskujen jälkeen silti mulle jäi enemmän kun sillon kun siivoojan hommia tein. koska bensakulut tuli töihin. vuoden takautuvana maksun se ei paljoa lämmitä.
 

Yhteistyössä