Eikö alkosta saa ostaa juomia kuin itselleen? :O

• Viestiketjun aloittaja öööh
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Juuri jotain tällasta meinasin itsekin kirjoittaa... Mutta ap:ta ihmetten eniten, että tästäkin asiata pitää vetää koko pellollinen palkokasveja nenäänsä ja tehdä hirveä numero asiasta, jota on aivan normaali sen kaupan puolelta. Myyjä tekee vain työtään ja toimii ihan lakien ja asetusten sun muiden sääntöjen mukaan, kysyessään papereita ja joskus jopa epäillessään trokaamisesta. Turha siitä sen enempää ihmetellä. Kyllä tässä sai koko ajan olla herne nekussa itse kullakin ja millon mistäkin, jos kaikki tällaset ottaa niin henkilökohtaisesti.
Anteeksi mitä? Kysyin ihmeissäni, en raivoissani. Ja pääsyy oli se, kun mietin voinko edes vastata rehellisesti. Rauhotu vähän, älä ota niin hekilökohtaisesti tätä ketjua. :D

[QUOTE="a.p";24374079]Anteeksi mitä? Kysyin ihmeissäni, en raivoissani. Ja pääsyy oli se, kun mietin voinko edes vastata rehellisesti. Rauhotu vähän, älä ota niin hekilökohtaisesti tätä ketjua. :D[/QUOTE]

No kyllä sä itse olet tehnyt nyt kärpäsestä härkäsen. :D Myyjä teki vain työtään, heillä on todella tarkat säännöt ja paljon asioita tilastoidaan. Esim. kassaan pitää painaa aina painaa tiettyä nappulaa kun on kysytty henkkareita. On siinä muitakin nappuloita, mutta en nyt muista mitä.

"Samppa"
[QUOTE="Mie";24374025]Ja mun mielestä Alkossa on semmoinen käytäntö, että kaikilta joita epäilee olevan alle 25v. kysytään paperit. Ja myöskin mun ystävältä on kysytty paperit joka oli mukana, vaikka minä vaan ostin juomat. Ei tainnut liittyä mun vastaus alkuperäiseen kysymykseen :D[/QUOTE]

Suomalainen voi nyt Helsingin käräjäoikeuden päätöksellä tilata netistä viinaa täysin laillisesti, kun syytteet niin sanotussa Viinikauppa.comin jutussa tänään hylättiin.

-Suomalaiset astuivat kolme metriä lähemmäksi Eurooppaa. Nyt meillä alkaa pikkuhiljaa toimia samat oikeudet kuin muillakin eurooppalaisilla, Snell näkee.

Nyt saa viinaa suoraan kotiin - toimi näin — Uusi Suomi

Yksityisen kuluttajan ja alkoholin tilaajan asema helpottuu huomattavasti, jos suoraan toisesta EU-jäsenmaasta voi tilata miten paljon vain alkoholijuomia, valtionsyyttäjä Anu Mantila kommentoi lokakuussa.

"a.p"
No kyllä sä itse olet tehnyt nyt kärpäsestä härkäsen. :D Myyjä teki vain työtään, heillä on todella tarkat säännöt ja paljon asioita tilastoidaan. Esim. kassaan pitää painaa aina painaa tiettyä nappulaa kun on kysytty henkkareita. On siinä muitakin nappuloita, mutta en nyt muista mitä.
Voi helvetti kai sitä nyt saa ääneen pohtia. Miten te otatte kaiken niin liioiteltuna!?
Ihmettelin kun kysytään tältä 25vuotiaalta muttei vanhemmilta miehiltä, se on minusta loukkaavaa, mutta eipä mua kohtaan. Sain jo ihan hyviä vastauksia ja se siitä. Ei ole maailman isoin asia.
Ja tosiaan pääsyy oli joku ihan muu.
Ja vielä kerran, kysyin ihmetellen. Onko se kamalan suuri hirvittävän iso numero jos kirjoitan sen kaksplussalle ja pohdin ääneen? Onko? Eikö se olisi iso numero jos soittaisin alkoon ja tekisin valitukset ja haastaisin oikeuteen tai muuta liioiteltua? Vähän suhteellisuudetajua ihmiset hyvät.

Hohhoijaa, vai on se sinusta loukkaavaa ja aiheuttaa pahan mielen. Kuule alkon omavalvontaohjeisiin kuuluu varmistaa, että 1) asiakas on täysi-ikäinen 2) ei ole päihtynyt 3) ei välitä alkoholia eteenpäin. Näillä pyritään toimimaan Suomen lain mukaan, eli estämään alkoholin myynti ja välittäminen alaikäisille ja päihtyneille. ONKO TÄMÄ SINULLE JOKIN ONGELMA??

"Samppa"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24374155:
Hohhoijaa, vai on se sinusta loukkaavaa ja aiheuttaa pahan mielen. Kuule alkon omavalvontaohjeisiin kuuluu varmistaa, että 1) asiakas on täysi-ikäinen 2) ei ole päihtynyt 3) ei välitä alkoholia eteenpäin. Näillä pyritään toimimaan Suomen lain mukaan, eli estämään alkoholin myynti ja välittäminen alaikäisille ja päihtyneille. ONKO TÄMÄ SINULLE JOKIN ONGELMA??
Sentakia kannattaa tilata netistä, jos haluaa paljon juomaa. Se on laillista, kuten laittamastani kommentista selviää. Alkolla ei ole enää monopolia.

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24374155:
Ei tietenkään. Minä IHMETTELIN kun viinalasteja muilta menee ohi eikä kysymystäkään, mutta yhden kohdalla tulee. IHMETTELIN onko vaikea ymmärtää? :D
Ja jos kassalla minulta kysyttäisi moista, en edes vaivautuisi sanomaan muuta kuin kenelle tulee, saattaisin korkeintaan naurahtaa. Voisi ehkä tuntua vähän loukkaavalta jos ennen minua olisi mennyt kamalia viinalasteja ilman kysymystä, mutta en jaksaisi välittää niinkään paljoa että alkaisin kitisemään mitään. Tuntuisi vaan vähän hassulta. Joten onpa nyt kärpäsestä tehty härkänen juu...kukakohan sen teki. ;)

Niin tuossa sinun tapauksessasi ehkä on epäilystä herättänyt enemmän kuin niiden ukkojen kohdalla sellainen seikka, että olet ostanut paria erimerkkistä olutpäkkiä, muutamaa erimerkkistä ja makuista siideri- ja lonkeropäkkiä, erilaisia viinejä ja liköörejä ja vielä ehkä kirkasta, kun ne edellä menevät ovat ostaneet vain kassillisen kossua.

Kyllä se muuten kaupan kassalla muuten herättää epäilyksiä, kun joku yleensä ostaa sitä tietynmerkkistä halvinta olutta salkullisen (arkenakin) ja sitten perjantaisin ostaa sen salkun lisäksi neljä siideriä. Tai kun yksi juuri 18 täyttänyt ujohko poika hakee ensin kaljapäkin, puolen tunnin päästä lonkeropäkin, sitten taas puolen tunnin päästä hakee neljä päärynäsiideriä ja neljä mansikkasiideriä. Ja maksaa ryppyisillä kympeillä ja vitosilla tai kolikoilla ja ehkä jopa tasarahalla.

"vieras"
[QUOTE="a.p";24373756]No minusta on aika loukkaavaa kun kysytään aikuiselta ihmiseltä moista. Ja hei haloo kuka alaikäseille ostava muutenkaan vastaisi "joo tulee noille kakaroille tuolla ulkona"??
Ei kukaan, joten ihan turhaan loukkaa vaan ihmisiä.
Eli voin ihan rehellisesti sanoa että tulee juhliini. Sen siis toki ymmärrän että papereita kysytään, mutta tuo on minusta ainoastaan loukkaavaan.[/QUOTE]

Lähinnä siinä on tarkoitus herätellä jos on vähemmän puhtailla papereilla liikkeellä. Kyllä ne on aikuisia ihmisiä jotka useimmiten ostaa ne alaikäisten viinat. Valitettavasti näin.

yyhoo
[QUOTE="a.p";24374079]Anteeksi mitä? Kysyin ihmeissäni, en raivoissani. Ja pääsyy oli se, kun mietin voinko edes vastata rehellisesti. Rauhotu vähän, älä ota niin hekilökohtaisesti tätä ketjua. :D[/QUOTE]

En mä mitään riehu. ;) Totesin vaan faktat, joita et tunnu nyt ajatelevan muka itseäsi kohdanneen kauhean vääryyden takia. Sillä jos asia ei olis sua loukannut, et siitä varmaan olisi tänne tullut jankkaamaan, vaan olisit vaan olist osannut ajatella myös sen myyjän näkökulmasta ja ollut iloinen, että hän hoitaa työtään työnantajansa olettamalla tavalla. ;) Enemmän kannattaas olla huolissaan, jos se myyjä katsois läpi sormien isoja lasteja haettaessa... :whistle: Itse olen näihinkin tilanteisiin törmännyt ainakin tupakan osalta, että esim. kaupan nuoret "kesätytöt" ei paljon papereita kysele ja omasta mielestäni tupakkaa ostava henkilö on ollut kovinkin nuoren näköinen... Liekö sitten ollut tytön kavereita vai mitä, mutta jos itse olisin ollut kassan toisella puolella, niin ne paperit olisin vaatinut.

Ja itse asiassa kyllä jotkut voivat hämillään vastata tuohon kysymykseen ihan totuudenmukaisesti, vaikka ostaisikin alaikäisille. Ja varsinkin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki muutenkin tuntevat toisensa joillakin ei ole vain pokkaa valehdella kassatädille. Eivätkä kaikki välttämättä edes hoksaa, että kassatäti voi tällöin jättää myymättä, vaikka ostaja onkin täysikäinen.

Yhteistyössä