Eikö alkosta saa ostaa juomia kuin itselleen? :O

• Viestiketjun aloittaja öööh
  • Ensimmäinen viesti
öööh
Kaverilta oli kysytty "tuleeko nää kaikki sulle" kun oli menossa mökille viikoksi. Itselleen oli kyllä, mutta mä meinaan ostaa mieheni 30v syntymäpäiville kaikille vieraille juomaa.
Enkö voi siis sanoa rehellisesti että tulee synttärijuhlaan kaikille vieraille? :O
Onko se joku rikos ostaa alkoholia aikuisille? Pitääkö mun valehdella että tulevat itselleni?
Ei kaverini ole edes mitään nuorisoa, kunnollisen näkönen 25v nainen.

Keittiönoita
Kyllä 25-vuotiaastakin voi epäillä, että se ostaa Alkosta alaikäisille. Ja se ON itselleen ostamista, jos kutsuu vieraita ja tarjoaa heille alkoholijuomia tai jos ostaa vaikkapa viinipullon lahjaksi jollekin.

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24373742:
Kyllä 25-vuotiaastakin voi epäillä, että se ostaa Alkosta alaikäisille. Ja se ON itselleen ostamista, jos kutsuu vieraita ja tarjoaa heille alkoholijuomia tai jos ostaa vaikkapa viinipullon lahjaksi jollekin.
No minusta on aika loukkaavaa kun kysytään aikuiselta ihmiseltä moista. Ja hei haloo kuka alaikäseille ostava muutenkaan vastaisi "joo tulee noille kakaroille tuolla ulkona"??
Ei kukaan, joten ihan turhaan loukkaa vaan ihmisiä.
Eli voin ihan rehellisesti sanoa että tulee juhliini. Sen siis toki ymmärrän että papereita kysytään, mutta tuo on minusta ainoastaan loukkaavaan.

beujolais
[QUOTE="a.p";24373764]Miksi ei kysynyt sitten edeltäviltä joilla paljon juomia? Oli vanhempia miehiä edessä, niiltä me saatiin aina teininä parhaiten lokattua viinaa. Ei ikinä 20-40v naisilta. Paitsi juopoilta.[/QUOTE]

Ihan turhaan nyt kiihdyt tollasesta jutusta, kun ei meistä kukaan tiedä miten homma meni. alkon työntekijä teki kai vain duuniaan...

zzx
Myyjän on kysyttävä työnsä puolesta, onpahan ainakin kysytty (vaikka varmasti välittäjät valehtelevat vastauksen). Kysyttiin kerran minultakin kun täydensin baarikaappia useamman sortin juomilla.

"a.p"
Ihan turhaan nyt kiihdyt tollasesta jutusta, kun ei meistä kukaan tiedä miten homma meni. alkon työntekijä teki kai vain duuniaan...
No ihmetyttää vaan miksi, ja miksi ei niiltä ukoilta.
Ja siksi tätä kysyn, kun mietin voinko edes sanoa rehellisesti tarjoavani juhlissa vieraille juomia. :D Mutta ilmeisesti voin. Tai sitten sanon että olen vaan kamala juoppo :D

zxc
Ehkä sen kysymyksen oli tarkoitus "herättää" mahdollinen viivan eteenpäin myyjä. Mutta aika turhaahan sellainen kyseleminen on, koska varmasti alaikäisille trokaava tietää tekevänsä väärin, eikä tunnustaisi Alkon tädille/sedälle.

Maailmassa on paljon sellaista riesaa, joka kiukustuttaa ja harmittaa ns. rehellistä kansalaista, mutta mikä ei kuitenkaan estä mitään, jos joku haluaa lakia kiertää.

[QUOTE="a.p";24373764]Miksi ei kysynyt sitten edeltäviltä joilla paljon juomia? Oli vanhempia miehiä edessä, niiltä me saatiin aina teininä parhaiten lokattua viinaa. Ei ikinä 20-40v naisilta. Paitsi juopoilta.[/QUOTE]

jos myyjä oli nähnyt esim. lasioven läpi, että kaverisi oli moikannut pihalla jotain nuoremman näköistä?
Kerran kaverille kävi niin, että meni Alkoon ja siinä ovien lähellä kauppakeskuksen käytävällä vaihtoi pari sanaa jonkun tutun kanssa... tälle mun kaverille ei sit se myyjä suostunut myymään mitään, koska tämän kaverin tuttava ei tullut käytävästä näyttämään papereitaan siihen kassalle (oli siis epäilys, että tässä välitetään alaikäiselle viinaa)..:O Siis tämä tuttava oli jo tietenkin mennyt menojaan siitä käytävästä sillä välin, kun kaveri oli itselleen mieluisat viinakset valinnut...
Kaveria lievästi ketutti...

"a.p"
jos myyjä oli nähnyt esim. lasioven läpi, että kaverisi oli moikannut pihalla jotain nuoremman näköistä?
Kerran kaverille kävi niin, että meni Alkoon ja siinä ovien lähellä kauppakeskuksen käytävällä vaihtoi pari sanaa jonkun tutun kanssa... tälle mun kaverille ei sit se myyjä suostunut myymään mitään, koska tämän kaverin tuttava ei tullut käytävästä näyttämään papereitaan siihen kassalle (oli siis epäilys, että tässä välitetään alaikäiselle viinaa)..:O Siis tämä tuttava oli jo tietenkin mennyt menojaan siitä käytävästä sillä välin, kun kaveri oli itselleen mieluisat viinakset valinnut...
Kaveria lievästi ketutti...
Ehkäpä jotain tuollaista sitten, mitään muuta syytä en löydä tähän. Tosi omituista.

tn
[QUOTE="a.p";24373805]No ihmetyttää vaan miksi, ja miksi ei niiltä ukoilta.
Ja siksi tätä kysyn, kun mietin voinko edes sanoa rehellisesti tarjoavani juhlissa vieraille juomia. :D Mutta ilmeisesti voin. Tai sitten sanon että olen vaan kamala juoppo :D[/QUOTE]

No minä ainakin olen monesti Alkossa neuvoa kysynyt nimenomaan JUHLAjuomien hankintaan ja varsin selvästi tuonut esille, että kaikki juomat eivät ole itselle. Tällainenkin löytyi alkon sivulta:
Alko - Ruoka ja juoma - Järjestätkö juhlat - Tarvitsetko apua juhlajuomien valintaan?

No sitähän mie en voi tietää miksei kysy vanhemmilta miehiltä. :)
On miulta ja miun mieheltä kyllä joskus alaikäiset kysyny haetaanko heille juomista, niin että voi myös nuoret naiset tai miehet välittää alkoholia, ei välttämättä aina vanhoilta ukoilta tai juopoilta.

[QUOTE="a.p";24373819]Mutta miksi vain kaveriltani. Miksi 25v kunnollisen näköinen nainen on epäilyttävämpi kuin vanhat ukot joilla rutkasti enemmän viinapulloja? :D[/QUOTE]
Luulen että tässä on kyse nimenomaan juuri pärstäkertoimesta.
Myyjä on katsonut että ne vanhemmat starbut ovat sen verran ammattilaisen näköisiä että tottakai vetävät koko satsin itse lasolin jatkeeksi.
Sen sijaan nuori kiltin näköinen ihminen joka ostaa reiluhkosti (et tosin maininnut määrää), saattaa hyvinkin herättää epäilyksiä.

Tuskinpa sen myyjän kysymyksen tarkoituksena on saada suora tunnustus trokaamisesta mutta joltain saattaa tästä kyselystä mennä ns pasmat sekaisin ja häkeltyä tilanteessa niin että alkaa selittelemään jotain jonka kokenut myyjä huomaa.

[QUOTE="a.p";24373819]Mutta miksi vain kaveriltani. Miksi 25v kunnollisen näköinen nainen on epäilyttävämpi kuin vanhat ukot joilla rutkasti enemmän viinapulloja? :D[/QUOTE]

Jaa, ehkä myyjä ajatteli, että nuori ihminen voi / saattaa ostaa myös alaikäisille tai juopuneelle ystävälle tai sukulaiselle.
Ja mistä myyjä voi tietää että on kunnollinen nuori nainen, ulkonäkö voi pettää. :)
Ei pahalla kaveriasi kohtaan, varmaan on kunnollinen ihminen.

Viimeksi muokattu:
"vieras"

No niin. Tässähän tavallaan itse vastasit omaan alkuperäiseen kysymykseesi.

"Mie"
Ja mun mielestä Alkossa on semmoinen käytäntö, että kaikilta joita epäilee olevan alle 25v. kysytään paperit. Ja myöskin mun ystävältä on kysytty paperit joka oli mukana, vaikka minä vaan ostin juomat. Ei tainnut liittyä mun vastaus alkuperäiseen kysymykseen :D

yyhoo
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24373954:
Luulen että tässä on kyse nimenomaan juuri pärstäkertoimesta.
Myyjä on katsonut että ne vanhemmat starbut ovat sen verran ammattilaisen näköisiä että tottakai vetävät koko satsin itse lasolin jatkeeksi.
Sen sijaan nuori kiltin näköinen ihminen joka ostaa reiluhkosti (et tosin maininnut määrää), saattaa hyvinkin herättää epäilyksiä.

Tuskinpa sen myyjän kysymyksen tarkoituksena on saada suora tunnustus trokaamisesta mutta joltain saattaa tästä kyselystä mennä ns pasmat sekaisin ja häkeltyä tilanteessa niin että alkaa selittelemään jotain jonka kokenut myyjä huomaa.
Juuri jotain tällasta meinasin itsekin kirjoittaa... Mutta ap:ta ihmetten eniten, että tästäkin asiata pitää vetää koko pellollinen palkokasveja nenäänsä ja tehdä hirveä numero asiasta, jota on aivan normaali sen kaupan puolelta. Myyjä tekee vain työtään ja toimii ihan lakien ja asetusten sun muiden sääntöjen mukaan, kysyessään papereita ja joskus jopa epäillessään trokaamisesta. Turha siitä sen enempää ihmetellä. Kyllä tässä sai koko ajan olla herne nekussa itse kullakin ja millon mistäkin, jos kaikki tällaset ottaa niin henkilökohtaisesti.

• Tykkää
Reactions: Kirina
plm
No ehkä se myyjä vaan halusi jutella jotain. Sitä kutsutaan small talkiksi.
Kyllä mä monesti vaihdan myyjän kanssa muutaman sanan jostain.
Joskus joku Cittarin kassa saattaa katsoa jotain tuotetta vähän pidempään ja sanoa että ai meillä on tällaistakin, joku uusi tuote varmaan tms.

Yhteistyössä