Eikö tuolle koiralle tosiaan ole mitään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Koiralla siis pari vuotta sitten kehittynyt ukkosenpelko, joka alkaa olemaan jo paniikin mittakaavassa. Mikään ei auta. Tänä keväänä aloitin jo ennen ukkosia, ostin feromonihaihduttimen ja U-Sereneä ja aloitin syöttämään sitä. Koiralle on tehty pesäkolo samaan huoneeseen jossa haihdutin, lisäksi ostin vielä valeriaanaa "täsmähoidoksi" niille päiville kun ukkosta on luvassa. Paniikin aikana koiraa ei huomioida ja me ihmiset käyttäydytään ihan normaalisti. Pyritään myös olemaan aina ukkosella kotona, ettei koiran tarvitse olla silloin yksin täällä.

Ja ei, koiran käytös sen kuin pahenee. Nyttenkin se on viimeisen tunnin ollut ihan hysteerinen, vaikka ensimmäistäkään jyrähdystä ei ole ihmiskorvin kuulunut. Ukkonen on tuolla 40 kilometrin päässä. Se läähättää, tärisee, itkee, poukkoilee pitkin seiniä ja huonekaluja, syke hakkaa varmaan kahtasataa jne. Voin kertoa, että koiran ollessa tuossa tilassa näin aamuyöstä/yöllä, täällä ei pysty nukkumaan yksikään. Joten alan olla suhteellisen epätoivoinen.

Sitä "ääniterapiaa" kokeilin viime keväänä, mutta siitäkään ollut mitään tehoa. Testasin sitä, että koira saa olla ihan vapaasti -ei onnistu. Juoksee paniikissa koko ajan ympäriinsä eikä rauhoitu minnekään. Testasin sitä, että laitoin koiran yhteen huoneeseen jossa peti ja haihdutin jne -ei auta, sama paniikki jatkuu ja lisäksi koira pyrkii huoneesta pois. Testasin sitäkin, että joku meistä ihmisistä on koiran kanssa tuossa yhdessä huoneessa -ei mitään tehoa. Paniikki ei siis rauhoitu millään konstilla.

Koiran paniikki sai alkunsa muutama kesä sitten kun oli ne hirvittävät ukkosmyrskyt ja samaan vuoteen taisi ajoittua myös silloin se tapaninmyrsky joka kaatoi kaikki pihapiirimme puut. Sen jälkeen tuo on pelännyt ukkosta, pimeitä huoneita (meillä on pimeään aikaan aina valot päällä yöt ja päivät siinä huoneessa, jossa koira nukkuu) ja sähkökatkoja. Mutta mikään muu ei saa sitä tuommoiseen paniikkiin kuin ukkonen.

Mitä tässä enää voi tehdä? Mä oon ihan varma, että joku kerta tuo koira vielä kuolee tuohon paniikkikohtaukseensa :(

[QUOTE="Vieras";28575429]Hae koiralle rauhoittava lääkitys.[/QUOTE]

Tuo serene ja valeriaana on rauhoittavaa, eikä sillä ole mitään vaikutusta koiraan. Onko eläinlääkärin määräämät rauhoittavat sitten jotain vahvempaa tavaraa?

eläinlääkäriltä saa ihan oikeita rauhoittavia jos noin paha fobia kyseessä, meillä aikoinaan paniikki koiralle haettiin niitä uudeksi vuodeksi ja oli iso apu, koira rentoutui aivan totaalisesti ja jopa söi kesken ilotulituksen :D

Ok. Saako niitä rauhoittavia ilman, että lääkäri näkee koiraa? Olen nimittäin tänään menossa eläinlääkäriin, mutta kissamme kanssa, voisinkohan samalla käynnillä saada koiralle lääkkeet?

Tuosta sinun ostamasta tuotteesta en osaa sanoa, mutta ainakin serene-um tuote on vitamiini valmiste joka vahvistaa koiran omaa mieltä rauhoittavan serotoniinin tuotantoa. Ei siis varsinaisesti lääkettä nähnytkään...vaikkakin tehokas jos ongelma ei ole kovin paha. Valeriaana tehokkaampi sen rohdoskasvin ansiosta, mutta mikään varsinainen lääke ei ole sekään.

Minä hankkisin eläinlääkäriltä kunnon "aineet" ja kokeilisin sen jälkeen uudestaan ääniterapiaa. Vaikkapa jonkun kokeneen kouluttajan ohjauksen alla. Pahoin pelokas ja stressaava koirahan ei pysty opettelemaan uusia taitoja (pois pelosta) koska sen aivot eivät silloin pysty vastaanotamaan mitään uutta.

Terapian tekee vain haastavimmaksi kesäaikaan se, että koira ei saisi terapian aikana altistua oikealle ukkoselle tai ääni cd:n kanssa aikaan saatu tulos on mitätöity ja pitää aloittaa taas alusta...Eli paras opettelu aika lienee talvella?

Hanki oikeat lääkkeet sille.
Tuo on kyllä tosi huono juttu, että koira noin kovasti pelkää. :(

Jutustasi ei käynyt ilmi oletko kysynyt apua koirakouluttajalta? Olen itse nin tyytyväinen heidän osaamiseensa, enkä osaa muuta kuin suositella. Kysyin hyvää meidän eläinlääkäriasemalta ja todellakin löytyi osaava. Se oli yksi käynti ja riitti.

[QUOTE="vieras";28575468]Jutustasi ei käynyt ilmi oletko kysynyt apua koirakouluttajalta? Olen itse nin tyytyväinen heidän osaamiseensa, enkä osaa muuta kuin suositella. Kysyin hyvää meidän eläinlääkäriasemalta ja todellakin löytyi osaava. Se oli yksi käynti ja riitti.[/QUOTE]

Oliko kyseessä nimenomaan tällainen ukkosesta panikoiva koira?

Hanki oikeat lääkkeet sille.
Tuo on kyllä tosi huono juttu, että koira noin kovasti pelkää. :(

No niin on. Stressaa jo muakin, kun yöukkoset pitää hereillä koko perheen koiran takia ja päivällä pitää kiiruhtaa kotiin jos jossain jyrisee ettei koira saa itseään hengiltä. Ja siis mua pelottaa ihan oikeasti se, että se saa sydänkohtauksen koska pelkää niin paljon. Ja luinpa tuossa aamulla jostain netistä, että ollessaan noin peloissaan koira voi myös muuttua aggressiiviseksi -eli pitääkö tässä alkaa pelkäämään sitten sitä seuraavaksi?

Osaako kukaan sanoa, onko mun mahdollista saada niitä rauhoittavia tänään mukaan eläinlääkäriltä, vai pitääkö sinne mennä koiran kanssa omalla ajanvarauksella?

[QUOTE="väsynyt";28575485]Tuttuni on koirakouluttaja, hän neuvoi kokeilemaan sitä "ääniterapiaa" -josta siis ei ollut mitään apua.[/QUOTE]

Mitä ääniterapiasta siis tapahtui? Kauanko sitä kokeilit?

Mitä ääniterapiasta siis tapahtui? Kauanko sitä kokeilit?

Siis koira ei juurikaan välittänyt nauhalta tulevista äänistä, "terapiaa" kokeiltiin joitakin viikkoja kevättalvella. Sitten kun ensimmäinen ukkonen kesällä tuli, koira meni samantien samanlaiseen paniikkiin kuin aina ennenkin, vaikka olin valmistautunut siihenkin jo hyvissä ajoin (koiralla ferominpanta yms). Ilmeisesti siis ne äänet ei ole se ykkösjuttu ukkosessa, joka saa koiran paniikkiin, vaan joku ihan muu? Tai sitten äänet ei kuulostaneet koirasta "uskottavilta" tai jotain, en tiedä. Mutta ei siitä apua ollut.

Meillä oli samanmoinen ukkospelkoinen koira, jos antoi olla vapaana niin hyppeli seinille ja ovia vasten.. ihan paniikissa läähätti yms. me sitten vaan tehtiin niin, että laitettiin koira näyttelyhäkkiin ja viltti päälle, kun ukkonen tuli... siellä se raapi kyllä häkin pohjaa ja ei ollut mitenkään hirmu rauhallinen siltikään, mutta ei ainakaan satuttanut itseään tai ollut ihan päätön..

[QUOTE="hmm";28575544]Meillä oli samanmoinen ukkospelkoinen koira, jos antoi olla vapaana niin hyppeli seinille ja ovia vasten.. ihan paniikissa läähätti yms. me sitten vaan tehtiin niin, että laitettiin koira näyttelyhäkkiin ja viltti päälle, kun ukkonen tuli... siellä se raapi kyllä häkin pohjaa ja ei ollut mitenkään hirmu rauhallinen siltikään, mutta ei ainakaan satuttanut itseään tai ollut ihan päätön..[/QUOTE]

Joo, niin tuokin hyppii seinille ja oviin ja huonekaluihin ja joka paikkaan kun on tuon kohtauksensa vallassa. Mä mietin tuota ison häkin hommaamista ja koiran laittamista siihen ukkosella, mutta sitten mietin myös sitäkin että aiheuttaako se koiralle vaan lisää ahdistusta ja paniikkia? Varsinkin kun tuo pelkää pimeää. Eli en siis voisi peittää sitä häkkiä.

Oliko kyseessä nimenomaan tällainen ukkosesta panikoiva koira?

Ei ollut ukkosesta panikoiva koira, vaan aikuisena kotia vaihtava koira ja tottunut mm. pissaamaan sisälle. Kysyin hyvin monelta koiraihmiseltä, koiraosaajalta, eläinlääkäreiltä ja keskustelupalsoilta kokeillen vinkkejä. Lopulta löysin koirakouluttajan, oman sitkeyteni ansioista, jolla oli muista poikkeavat ja aika hurjatkin ohjeet, joten suositukseni perustuu myös siihen että vastaus on jossakin olemassa. Koirakouluttajia on moneen lähtöön, eikä kaikista ole avuksi, mutta minusta tuo terapiaohjaus kuunnella ääniä, joita koira pelkää, ei ole erityisen viisaan oloinen. Tai siihen ei ole annettu riittävän selkeitä tai hyviä ohjeita.

Mäkin liputan tuon thundershirtin puolesta! Meillä oli iäkäs koira vaan niin ukkospelkoinen, että ei auttaneet kuin rauhoittavat. Ja tosiaan, meillä ei ainakaan se ääni ollut se pahin vaan luultavasti se ilman sähköisyys aiheutti jo sen paniikin PALJON ennen kuin itse edes tiesi ukkosen olevan tulollaan.

Just meinasin tulla kysymään, että onko teillä esim. radio päällä ukkosella, että peittäisi sitä ääntä. Mut eipä tuosta ole apua, jos ne äänet ei ole sille se pahin asia.

Mä ostin joskus feromonisuihketta koirille että ne ois autossa rauhallisemmin. Kamala aine se. Koirat volisee ja voihkii jos sitä vaan on laittanut. Ei mitenkään rauhoita ainakaan mun koiria.

Kävin tänään eläinlääkärissä ja sain koiralle rauhoittavia lääkkeitä. Ensimmäinen pilleri ainakin tehosi, ulkona jytisee, mutta koira ei uikuta ja loiki pitkin seiniä. Vähän levoton se on, mutta tassuttelee ihan rauhassa ympäriinsä. Ei uikuta, ei läähätä samalla tavalla kuin aiemmin, on kuin eri koira. Tosin ihan täysin rauhallinen ja välinpitämätön se ei ole, selkeästi sitä hermostuttaa tuo lähestyvä ukkonen. Annoin ell ohjeesta nyt toisen pillerin, toivottavasti ehtii auttamaan ennenkuin myräkkä on kunnolla päällä.

Koska koira on noin levollinen verrattuna aikaisempaan, annoin sille jyrsittäväksi luun tuonne "omaan huoneeseen", jossa se feromonihaihdutinkin on. Luin jostain, että koira ei pysty syömään ja olemaan paniikissa samaan aikaan, eli syöminen ois hyvä juttu? Kyllä se luun otti vastaan, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole sitä alkanyt jyrsimään. Oliko ihan ok antaa sille jotain järsittävää?

Ell sanoi, että lääkitys pitää yhdistää terapiaan, mutta ei sitten sen enempää ehtinyt mainitsemaan että millaista käytösterapiaa tähän pitäisi yhdistää. Osaako kukaan sanoa? Se äänijuttu ei tosiaan toiminut meillä, kun ilmeisesti koira pelkää jotain muuta tuossa ukkosessa kuin itse jyrinää.

Noni. Nuolaisin ennenkuin tipahti..
Kun joku salama jossain räppäsi hetkellisesti sähköt poikki, koira sai taas tutun hepulin ja on edelleen hysteerisenä paniikissa. Eli tuo apu oli vain ilmeisesti mun toiveajattelua tai ehkä koira on sitten niin pahasti "traumatisoitunut" ettei sille mitkään lääkkeet riitä kun kohtaus tulee. Pari tuntia jaksanut jo olla vauhkona :(

En tiedä mitä tässä enää voi tehdä.

Meillä kanssa vauhko koiruus joka yrittää raapia itseänsä lattiasta läpitte, murtautuu ulos jos on ukkosen tullessa yksin, iskee siis kaamee paniikkikohtaus. Mistään haihduttimista tai luontaisista aineista ei ole ollut apua, lähinnä pitäisi löytää paikka minne ei kuulu ukkosen jylinä. Itse pelkään ukkosta ja varmasti koiraan siirtyy oma epävarmuus mutta itselle ei voi mitään vaikka miten yrittäisi. Autoon koira yrittää ja ajelulle jos lähtee niin on suht rauhallinen ennenkuin taas vauhti hidastuu ja pysähdytään. Ongelmana vain on se että itse säpsyn salaman välkettä niin en tosiaan ole ihan hyväksi sitten muulle liikenteelle. Pelkkä auton käynnissä oleminen ei auta vaan tarvii olla liikkeellä ja hieman musiikkia hiljaisella kyytipojaksi. Nyt täällä meillä on ollut pari tuntia hiljaista vaan oli niin kamalat ukkoset kahteen kertaan ettei koira oikein pysty rentoutuun. Koira on ollut meillä n 4-vuotta ja tuntuu että pelko vain lisääntyy tai sitten nyt on ollut enemmän ukkosta kuin aikaisempina vuosina. Rankkaahan tämä on kaikille vaan mikä neuvoksi, en tiedä. Mutta tosiaan on meitä täällä muitakin jotka valvoo ja yrittää keksiä ratkaisua, lääkäri kun ei ollut kovin suosiollinen edes kokeilemaan rauhoittavaa lääkitystä. Vaikea olla aina paikalla kun ukkonen iskee mutta siihen pyrin että säätietoja tulee luettua niinkuin akuankkaa joskus muinoin.

Kokeile mennä koiran kanssa yhteen huoneeseen ( ei ehkä välttämättä lukittun tilaan ) ja mieluiten heti kun huomaat että ukkonen voisis saapua. Rapsuttele, silittele ja puhu koiralle nd. Kiinnitä sen huomio. Laita radio päälle ! Me uutena vuotena laitamme radion \television päälle kun raketteja ampuilllaan niin koira kuuntelee radiota ;) ja tietenkin kaikkea turvallista ja tuttua koiran luokse ;) voit ainakin yrittää vaikka tuo tapaus on aika paha....

Yhteistyössä