Eikö tämä raskauspahoinvointi lopu ikinä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
14. rv menossa ja olo on hirveä. Pystyn syömään hyvin vähän jotain. Tänään päivälliseksi pelkkää makaronia ja maitoa (ainoa mikä meni alas) HB on laskenut jo 40 pykälää alaspäin, nyt on alimmillaan mitä viime raskaudessa oli joskus loppupuolella. Pitäs syödä rautapitoista ruokaa, mutta kun ei mikään maistu. Verenpaineetkin on alhaalla. Alkaa pyörryttää ja heikottaa herkästi. Tätäkö tämä on loppuun asti!? |O

mä oksentelin ekan kanssa 2 kk, nyt neljännen kanssa loppu just noilla viikoilla. Pienenä vinkkinä puuro on miellyttävämpää oksentaa kuin ruisleipä. Tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
14. rv menossa ja olo on hirveä. Pystyn syömään hyvin vähän jotain. Tänään päivälliseksi pelkkää makaronia ja maitoa (ainoa mikä meni alas) HB on laskenut jo 40 pykälää alaspäin, nyt on alimmillaan mitä viime raskaudessa oli joskus loppupuolella. Pitäs syödä rautapitoista ruokaa, mutta kun ei mikään maistu. Verenpaineetkin on alhaalla. Alkaa pyörryttää ja heikottaa herkästi. Tätäkö tämä on loppuun asti!? |O

koita kestää:) Ei varmasti paljoa lohduta, mutta kyllä se loppuu aikanaan.
Minulla sitä kesti 17 rv saakka ja todellakin voin pahoin 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oksentelin ekan kanssa 2 kk, nyt neljännen kanssa loppu just noilla viikoilla. Pienenä vinkkinä puuro on miellyttävämpää oksentaa kuin ruisleipä. Tsemppiä.

En mä paljoakaan oksenna, kun ei mahassa ole mitään mitä oksentaa.. jos söisin, laatta lentäisi, joten parempi olla syömättä. Voi kun saiskin edes jotain puuroa alas :(

paljon siul hb? miks eivät määrää siulle rautaa? mie söin koko raskauden rautatabuja.

HB 118 mutta normaalisti mulla 160 joten vaikuttanee oloon. Viime raskaudessa ei tuon alemmaksi mennyt, mutta kun on vielä näin alussa niin ajattelin josko mahtaa meinata tuosta vielä laskea raskauden edetessä. Rautaa en halua syödä ellei ole ihan ihan pakko (neuvolastakaan ei vielä suositellut) joten kaikin tavoin yritän ruoasta sen aluksi saada.. ekassa raskaudessakin se nousi kun aloin popsia paljon pinaattia ym.. joten yritän saada sen ainakin pysymään tällä tasolla.

Mulla jokaisessa raskaudessa kestänyt yli puolen välin. Sitten muutaman viikon tauko ja taas jatkunu loppuun saakka:(

Mulla autto ananasmehu ja pommac-mehujäät:) Kauppias tilasi niitä varta vasten keskellä talvea lähikauppaan kun pyysin. Ananasmehua en oo muuten saattanu raskauksien välissä juoda ollenkaan:)

Ja taas kuumeilen... aika kultaa muistot vissiin ihan kunnolla.

HB 118 mutta normaalisti mulla 160 joten vaikuttanee oloon. Viime raskaudessa ei tuon alemmaksi mennyt, mutta kun on vielä näin alussa niin ajattelin josko mahtaa meinata tuosta vielä laskea raskauden edetessä. Rautaa en halua syödä ellei ole ihan ihan pakko (neuvolastakaan ei vielä suositellut) joten kaikin tavoin yritän ruoasta sen aluksi saada.. ekassa raskaudessakin se nousi kun aloin popsia paljon pinaattia ym.. joten yritän saada sen ainakin pysymään tällä tasolla.

miul oli hb alle 80 alimmillaan. sillon oli tosi heikko olo.

Heippa,

Minulla putosi aivan käsittämmättömän oksentelun vuoksi paino ekalla kolmanneksella 15kg (lähtömitat 57kg ja 167cm). Olin viikkoja -ja itseasiassa useaan otteeseen- äitiysosastolla neste- ja ravinnetipassa. Jalat ei kantaneet, tuli takykardiakohtauksia, kilpirauhasongelmia ja ruokatorvi haavautui eli oksensin verta. Vatsatähystyksen jälkeen sain haavaumiin lääkityksen, samoin kokeiltiin useampia eri pahoinvointilääkkeitä suoraan suoneen -ei sanottavampaa apua. Ja hampaat -ei edes puhuta kuinka onnettomasti voi suuni, jossa ei ennen raskautta ollut sen enempää reikiä kuin muitakaan ongelmia.

Suoraan suoneen annettu ravinneliuos oli n. 2000kcal vuorokaudessa, ja se alkoi lopulta nostaa painoa. Toisella kolmanneksella oksentelu sitten itsestäänkin väheni niin, että olen saanut vielä lisää painoa takaisin. Nyt rv 31+ oksennan yhä monta kertaa päivässä. Jos mitään ei ole vatsassa (esim. keskellä yötä), oksennan vatsanesteitä. Ennen vesitilkkakin tuli ylös, joten ihan turhia oli neuvot mitä ja miten kannattaa syödä. Nyt huomaan, että mitään makeaa ei kannata edes ajatella, sillä se pahentaa oloa.

Käythän labroissa? Oksentelu voi sekoittaa natrium-kalium -tasapainon, ja sitä pitää tarvittaessa korjata tipalla. Jos oksennat verta, tarvitset ehkä myös siihen lääkkeen! Minulla on yhä raskausanemia, eikä hemoglobiini nouse rautalääkkeestä eikä tolkuttomasta rautapitoisten ruokien syömisestä huolimatta (ja anemia taas pahentaa mm. levottomia jalkoja ja pakottaa nukkumaan sadat päiväunet päivässä.) Hemoglobiini ei kuitenkaan saa laskea alle 80:n, sillä silloin alkaa jo olla mm. ennenaikaisen synnytyksen riski ja vauva saattaa jäädä pienikokoiseksi.

Toivottavasti Sinulla pahoinvointi loppuu kokonaan. Oman kokemukseni mukaan se ainakin helpottaa viikkojen edetessä, mutta valitettavasti ei näytä loppuvan.

Yrjennös

Kuulostaa kurjalta, kuinka sinulla meni. Minulla paino ei pudonnut viikkojen aikana, kun en juuri pystynyt syömään (tyyliin yksi leipä päivässä) vaan pongahti jopa ylemmäs muutaman kilon. Nyt kun ruoka alkoi maittaa, paino putosi pari kiloa (yhä kuitenkin korkeampi, kuin ennen raskautta).

Tänään oltiin jo voiton puolella, kun oksu olo alkoi vaivata ihan juuri vasta nyt näillä minuuteilla :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja helpolla päässy:
Miten sä jaksat esikoisen kanssa olla? *halit* Toivottavasti helpottaa pian!

Kyllä tuossa monen viikon ajan olikin aika epäaktiivinen äiti olo :ashamed: Tuli maattua monena päivänä sohvalla aamusta iltaan kun vaan niin heikotti.. onneksi tyttö on siinä iässä (reilu 1,5v) että viihtyy yksinkin tai leikkien siten, että riittää kun äiti on vieressä eikä erityisesti tartte tehdä mitään.. Tällä hetkellä työharjoittelu päällä ja onneksi nämä jäljelle jääneet iltapahoinvoinnitkin on helpottamaan päin! Aiempina viikkoina en olisi töihin kyennytkään.

Yhteistyössä