Heippa,
Minulla putosi aivan käsittämmättömän oksentelun vuoksi paino ekalla kolmanneksella 15kg (lähtömitat 57kg ja 167cm). Olin viikkoja -ja itseasiassa useaan otteeseen- äitiysosastolla neste- ja ravinnetipassa. Jalat ei kantaneet, tuli takykardiakohtauksia, kilpirauhasongelmia ja ruokatorvi haavautui eli oksensin verta. Vatsatähystyksen jälkeen sain haavaumiin lääkityksen, samoin kokeiltiin useampia eri pahoinvointilääkkeitä suoraan suoneen -ei sanottavampaa apua. Ja hampaat -ei edes puhuta kuinka onnettomasti voi suuni, jossa ei ennen raskautta ollut sen enempää reikiä kuin muitakaan ongelmia.
Suoraan suoneen annettu ravinneliuos oli n. 2000kcal vuorokaudessa, ja se alkoi lopulta nostaa painoa. Toisella kolmanneksella oksentelu sitten itsestäänkin väheni niin, että olen saanut vielä lisää painoa takaisin. Nyt rv 31+ oksennan yhä monta kertaa päivässä. Jos mitään ei ole vatsassa (esim. keskellä yötä), oksennan vatsanesteitä. Ennen vesitilkkakin tuli ylös, joten ihan turhia oli neuvot mitä ja miten kannattaa syödä. Nyt huomaan, että mitään makeaa ei kannata edes ajatella, sillä se pahentaa oloa.
Käythän labroissa? Oksentelu voi sekoittaa natrium-kalium -tasapainon, ja sitä pitää tarvittaessa korjata tipalla. Jos oksennat verta, tarvitset ehkä myös siihen lääkkeen! Minulla on yhä raskausanemia, eikä hemoglobiini nouse rautalääkkeestä eikä tolkuttomasta rautapitoisten ruokien syömisestä huolimatta (ja anemia taas pahentaa mm. levottomia jalkoja ja pakottaa nukkumaan sadat päiväunet päivässä.) Hemoglobiini ei kuitenkaan saa laskea alle 80:n, sillä silloin alkaa jo olla mm. ennenaikaisen synnytyksen riski ja vauva saattaa jäädä pienikokoiseksi.
Toivottavasti Sinulla pahoinvointi loppuu kokonaan. Oman kokemukseni mukaan se ainakin helpottaa viikkojen edetessä, mutta valitettavasti ei näytä loppuvan.