Eikö tälläinen koira ole aika arveluttava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Äidilläni on 9 vuotias koira, joka tuli perheeseen vuosi sitten. Edellinen omistaja ei ole juuri kouluttanut koiraa ja tästä syystä se ei oikein siedä mitään kieltoja ja käskyjä. Koira muuten on noin yleisolemukseltaan leppoisan ja kivan oloinen koira.

Mutta on yrittänyt purra ja ilmeisesti näykkäisemään onnistunutkin jopa oman perheen jäseniä. Siis tilanteissa, joissa koiraa on kielletty tekemästä jotain ja menty estämään koiraa. Koira hermostuu siitä ja yrittää purra.

Kylään mennessä koira pyörii siellä seassa, kun riisun lapsilta vaatteita ja kukaan omasta perheestäkään ei uskalla nostaa koiraa pois, koska se yrittää käydä kiinni.

Arvatkaa millaista on käydä kylässä siellä kolmen alle kouluikäisen kanssa? Etenkin, kun meilläkin on koira ja lapsemmekin osaavat tarpeen vaatiessa komentaa koiraa ja pelkään sitä, että koira ottaakin itseensä kun lapsi komentaa ja yrittää purra. Ja mitä luultavammin onnistuisikin. Onneksi tälläistä tilannetta ei ole tullut.

Ja äitini kiukuttelee, kun käyn niin harvoin ja en anna lapsia hoitoon. Minkäköhän takia?

Eikö tuollainen koira ole piikkiä vailla? Vai täytyykö nyt ensin odottaa sitä ekaa kunnnon puraisua?

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
En luottaisi lapsia samaan tilaan sen koiran kanssa. Meillä kaksi koiraa myös, molemmat jo vanhoja ukkoja, 11v ja 9v, mutta ovat luotettavia lasten kanssa.

Meidän omakin koira on 11v ja luotan koiraan 110%. Ei tekisi lapsille ikinä mitään.

Ikävä kyllä sinä et taida olla se joka päättää _äitisi_ omistaman koiran kohtalon. Repisin perseeni jos omat lapseni kuvittelisivat minun jostain syystä vaativan holhousta ja alkaisivat päättämään asioista puolestani.

Ja takaisin asiaan: koiralle ei selvästikään ole aivan selvää, että missä sen paikka on laumassa. Helpoin ratkaisu olisi eristää koira lapsista. Näin teen tarpeen vaatiessa itsekin, vaikka omiin koiriini toki luotan niin paljon kuin eläimeen nyt vaan voi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ikävä kyllä sinä et taida olla se joka päättää _äitisi_ omistaman koiran kohtalon. Repisin perseeni jos omat lapseni kuvittelisivat minun jostain syystä vaativan holhousta ja alkaisivat päättämään asioista puolestani.

Ja takaisin asiaan: koiralle ei selvästikään ole aivan selvää, että missä sen paikka on laumassa. Helpoin ratkaisu olisi eristää koira lapsista. Näin teen tarpeen vaatiessa itsekin, vaikka omiin koiriini toki luotan niin paljon kuin eläimeen nyt vaan voi.

No kuule ei ole minun ratkaisuni. Mutta turha nässyttää minulle, kun ei käydä koska edes heidän oma perheensä ei uskalla liikutella koiraa.

Olen sanonut, että laittakaa se koira toiseen huoneeseen, mutta ei kuulemma voi pistää koska se raapii seinät ja ovet, kun yrittää pois. Ja on tosiaan todella inhottavaa yrittää riisua vaatteita pienessä eteisessä kolmen lapsen kanssa, kun seassa pyörii koira pöllimässä kaikki vaatekappaleet ja jota kukaan koiran perheenjäsenistä ei uskalla komentaa ettei se koira pure heitä.

Koira on äitisi perheenjäsen. Lapset ovat sinun perheenjäseniäsi. Eipä siinä auta muu kuin yrittää järjestellä, etteivät joutuisi samaan tilaan enempää kuin pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Koira on äitisi perheenjäsen. Lapset ovat sinun perheenjäseniäsi. Eipä siinä auta muu kuin yrittää järjestellä, etteivät joutuisi samaan tilaan enempää kuin pakko.

Eli purevaa koiraa on siis ihan ok pitää? On muuten yrittänyt purra myös siskoani ja hänen miestään, jotka eivät asu samaa taloutta äitini kanssa.

Minusta on vain outoa, että kun kaikki tietää koiran luonteen niin silti täällä ollaan sitä mieltä, että se on ihan ok pyöriä siellä. Vastaukset olisi toista luokkaa, jos koira olisi purrut jotain lapsistamme. Siinä tapauksessa saisin vaatia koiran päätä vadille, mutta nyt kun se on pureskellut vasta omaa perhettään ja sen lisäksi siskoani ja hänen miestään niin minulla ei ole oikeutta tästä sanoa mitään.

Lisäksi oikeasti rasittavaa tuo, että koiran annetaan hyöriä seassa varastelemassa vaatteita. Ei tulisi mieleenikään pitää koiraamme eteisessä vieraiden seassa, kun nämä riisuvat itseään.

mikäköhän tämän avauksen tarkoitus on? saada kuoro kertomaan sulle että joo, piikille vaan. ikävä kyllä taitaa olla lainvastaista viedä toisten omistamia koiria piikille.

Noin käy kun kokemattomat ottaa koiria eikä osaa edes peruskouluttaa niitä. Kuria ja järjestystä se vain kaipaa ja selkeitä sääntöjä mitä saa tehdä, mitä ei. Eli ihmisen turvallista johtajuutta, ei piikkiä. Ei kuulosta ollenkaan toivottomalta tai sairaalta tapaukselta.

joo, jokainen koira on potentiaalinen purija. pitäisköhän ne lopettaa kaikki, varmuuden vuoksi? kyl se vähän niin on, että jos mitään ei ole tapahtunut ei sitä oikein voi mitään vaatiakaan.

mikäköhän tämän avauksen tarkoitus on? saada kuoro kertomaan sulle että joo, piikille vaan. ikävä kyllä taitaa olla lainvastaista viedä toisten omistamia koiria piikille.

Öh... joo minä ajattelinkin, että minä veisin sen koiran piikille. Ajattelin lähinnä kysellä mielipiteitä ja jos jollain olisi vinkkejä miten koiran suhteen toimia. Vai voiko tuon ikäistä koiraa mitenkään koulia? Tosin eipä heillä tunnu olevan halua tehdä asialle mitään.

Mutta siis palstan mielestä on ihan ok tälläinen koira.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli purevaa koiraa on siis ihan ok pitää? On muuten yrittänyt purra myös siskoani ja hänen miestään, jotka eivät asu samaa taloutta äitini kanssa.

No en minä sano, että se huippuhomma olisi. Mutta eipä ihmisellä taida olla natsoja päättää muiden purevista koirista kuin siitä omastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heppatäti:
Noin käy kun kokemattomat ottaa koiria eikä osaa edes peruskouluttaa niitä. Kuria ja järjestystä se vain kaipaa ja selkeitä sääntöjä mitä saa tehdä, mitä ei. Eli ihmisen turvallista johtajuutta, ei piikkiä. Ei kuulosta ollenkaan toivottomalta tai sairaalta tapaukselta.

Miten sitten 9vuotias koira opetetaan kestämään komentamista? Minusta pureva koira on aina arveluttava ja koska tämä yksilö tosiaan on yrittänyt purra ja on jossain määrin asiassa jo onnistunutkin niin miten sitä nyt pitäisi alkaa kouluttaa?

jaa, kyllä meillä vaan on koirat "vieraiden seassa" kun tulevat sisälle. mihinköhän ne pitäisi laittaa? ap:lla ei vissiin ole itsellään elukoita.

Olen jo monessa kohtaa maininnut meidän omasta koirasta ja siitä, että en tosiaankaan anna sen pyöriä vieraiden seassa kun nämä riisuvat itseään.

Viime viikolla meille tuli kylään perhe, jonka nuorin lapsi pelkäsi hysteerisesti koiraamme. Olisiko minun ollut siis ok antaa koiran silti pyöriä tämän lapsen jaloissa ja naureskella vieressä että "ei se kylä mitään tee" ja "onpas hauskaa kun se yrittää ottaa noita lapsesi hanskoja".

joo, jokainen koira on potentiaalinen purija. pitäisköhän ne lopettaa kaikki, varmuuden vuoksi? kyl se vähän niin on, että jos mitään ei ole tapahtunut ei sitä oikein voi mitään vaatiakaan.

Osaatko lukea? Koira on yrittänyt jo purra sekä omaa perhettään että siskoani ja hänen miestään. Ja jossain määrin onnistunutkin siis eli näykkäisyt on osuneet. Eli kyse ei ole mistään potentiaalisesta puremisvaarasta vaan siitä, että tämä koira tosiaan yrittää purra.

Kyllä minä uskallan meidän koiran nostaa tilanteessa kuin tilanteessa ylös lattialta ja kantaa muualle. Ei tarvi pelätä hiukkaakaan, ettäse hermostuisi ja yrittäisi purra minua. Mutta eilen kun tuo koira yritti kaataa meidän lasta ja pyysin, että se nostettaisiin meidän seasta pois ja kun kysyin veljeltäni että miksi ei nosta sitä niin sanoi, että "kun se käy kiinni". "Ai no siinä tapauksessa on tosi huojentavaa että sen kuono on kolmen sentin päässä lapseni naamasta."

Öh... joo minä ajattelinkin, että minä veisin sen koiran piikille. Ajattelin lähinnä kysellä mielipiteitä ja jos jollain olisi vinkkejä miten koiran suhteen toimia. Vai voiko tuon ikäistä koiraa mitenkään koulia? Tosin eipä heillä tunnu olevan halua tehdä asialle mitään.

Ei se ole ok. Mutta ei asiaa lähdetä siten ratkomaan, että tällä palstalla joku kertoo: "joo, johtajuus kuntoon", ja sinä menet sitten äidillesi sanomaan, että pistäpä se johtajuus kuntoon.

Vaaditaan kokonainen elämäntavan muutos. Koiran paikka pitää näyttää jokaisessa isossa ja pienessä asiassa. Se vaatii äidiltäsi ja kaikilta koiran kanssa tekemisissä olevilta kovaa motivaatiota, työtä ja aikaa. Eikä sellainen motivaatio synny siten, että tytär, jonka mielestä koiran paikka olisi mullan alla, sanoo äidille että teepä näin ja näin, tai sitten anna piikki pyllyyn.

Niin, se käytännön vinkki. Osta äidille joululahjaksi hyvä ongelmakoirakirja.

eikös tuolla jo ollut ohje että eristetään koira? joko toiseen huoneeseen, tai vaikka häkkiin, jos ei käyttäydy. kuonokoppa on ihan pätevä myös, itse muutamia ns. ongelmatapauksia ihmisten tavoille koulineena pidän sitä melkoisen kätevänä kapineena. kun itse tiedät, ettei koira pääse puremaan, olet rennompi ja koiran tekemisiin on helpompi puuttua. juttu vaan taitaa olla niin, ettei koiralle ole kunnon kuria äitis luona, eikä sitä voi oikein kukaan muu tavoille opettaa. koira tarvitsee selvät rajat. se, miten tiukka kuri on tarpeen, on ihan koirasta kiinni. toisten kanssa saapi olla varpaillaan koko ajan, toiset eivät edes yritä johtajan pallille.

jaa, kyllä meillä vaan on koirat "vieraiden seassa" kun tulevat sisälle. mihinköhän ne pitäisi laittaa? ap:lla ei vissiin ole itsellään elukoita.

Olihan sillä itselläänkin koira..

Meilläkin on koiria, tällä hetkellä kaksi ja pois menneitäkin muutama eikä KOSKAAN meidän koirat ole eteisessä viereiden jaloissa pyörineet (on toki olleet melko isoja, tyyliin saksanpaimenkoiria osa), vaan ne on olleet joko paikassaan tai ulkotarhassa (tai kodinhoitotilassa, jos ovat olleet sisällä ja on tiedetty vieraan pelkäävän, silloin koirat ei pääse lainkaan "tutustumaan") Meillä vieraiden ei tarvi pelätä koiria eikä väkisin olla niiden kanssa kosketuksissa, vaikka ne meille on rakkaita perheenjäseniä.

No ei ole, ainakaan mun mielestäni. Mutta niinkuin täällä sanotaan, sinä et voi päättää koirasta, voit vain tehdä ratkaisun olla viemättä lapsia sinne ja selittää äidillesi miksi et vie. Näin minä tekisin. Äitisi päätös istten on ottaako esim. ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä jotta ongelma saataisiin ratkaistua. Koska ongelma tuossa on ja saattaa olla että joku päivä puraisee jotakuta koska tuntee saavansa koko ajan lisää valtaa koska kukaan ei (uskalla) komentaa sitä.

eikös tuolla jo ollut ohje että eristetään koira? joko toiseen huoneeseen, tai vaikka häkkiin, jos ei käyttäydy. kuonokoppa on ihan pätevä myös, itse muutamia ns. ongelmatapauksia ihmisten tavoille koulineena pidän sitä melkoisen kätevänä kapineena. kun itse tiedät, ettei koira pääse puremaan, olet rennompi ja koiran tekemisiin on helpompi puuttua. juttu vaan taitaa olla niin, ettei koiralle ole kunnon kuria äitis luona, eikä sitä voi oikein kukaan muu tavoille opettaa. koira tarvitsee selvät rajat. se, miten tiukka kuri on tarpeen, on ihan koirasta kiinni. toisten kanssa saapi olla varpaillaan koko ajan, toiset eivät edes yritä johtajan pallille.

Äitini ei halua eristää koiraa, koska se raapisi seinät pilalle. Häkkiä tuskin tahtoisi ostaa, koska se maksaa. Kuonokopasta puhui joskus, mutta kaiketi nekin maksoi liikaa.

Äitini ei halua eristää koiraa, koska se raapisi seinät pilalle. Häkkiä tuskin tahtoisi ostaa, koska se maksaa. Kuonokopasta puhui joskus, mutta kaiketi nekin maksoi liikaa.

Eikö se sitten ole selvä valinnan paikka: lapsenlapset tai kuonokoppa (jos ei koko koirasta tahdo luopua) mutta voi olla haasteellista koiralle koppa laittaa, jos kerran muutenkin puree...

Ei ole OK tommoinen koira! Mutta jos he itse hyväksyvät sen puretuksi tulemis riskin niin olkoon kouluttamatta. Sanot heille vain että siihen asti kunnes koira ja OMISTAJAT ovat käyneet koirakoulussa ja hoitaneet agressiivisen käytöksen kuriin niin isovanhemmat saavat vierailla teidän luona eikä toisinpäin.

Se että koira vähän mörisee kun lapsi vetää korvista eikä anna olla rauhassa on eri asia kuin se ettö koira tulee itse pyörimään ja näykkimään ilman että lapset olisivat mitään sille edes tehneet! Jos lapset kiusaisivat tms ja koira haluaisi olla rauhassa niin olisi erilainen reaktio, tuo pureskelu ja hyökkäävyys kertovat jostain ihan muusta.
Ja kun kerta lapsenne osaavat koiria jo käsitellä, ja koira reagoi yhtä huonosti kaikkiin, niin on aika huolestuttava tilanne.

Voi olla että koira on vain niin äärimmilleen stressaantunut jouduttuaan "kiertolaiseksi" uuteen laumaan että se ei enää tiedä kuka on pomo ja mitkä on säännöt ja reagoi siksi huonosti. Stressi-tasot voivat olla pilvissä ja koira koittaa vaan pärjätä miten kykenee. Kyllä kannattaisi ehdottomasti kouluttaa, siis ihan perussäännöt kertoa koiralle koiran ymmärtämin keinoin ja näyttää että näin saa toimia ja näin ei saa toimia, tuommoisesta pää pyörällään olosta kärsii koira itsekin kun ei voi rentoutua ja olla olematta varuillaan. :(

Mulla on belgianpaimenkoiria, joskus oli saksanpaimenkoirakin. Siinä mielessä olen ilkeä koiranomistaja, että saa olla aika hyvät syyt että suljen koirat pois ihmisten luota. Miehen työkaveri inhoaa koiria, ukko saa mun puolesta mennä itse sinne häkkiin, voin heitellä kahvit perään.. koirapelkoiset tuskin ovat meille ensinnäkään tunkemassa, poikkeukset teen lähes vain ja ainoastaan lapsivieraiden takia. Koirat asuu meillä, vieraat ei.

Mutta joo, meillä on koirat tottuneet häkkiin jo ihan senkin takia että treenien aikana ne odottavat autossa häkeissä, samoin näyttelyissä. Mieluiten kuitenkin laitan koirat pihalle jos eivät voi vapaasti olla sisällä.

ap:lle, jos ehdottaisit häkin hommaamista äidillesi. siellä ei koira pääse telomaan itseään tai tuhoamaan mitään.

koiran koosta riippuen häkin saa alle satkulla. muovinen kuonokoppa maksaa alle kympin (vie vaikka joululahjaksi...) maksaahan toisaalta se koiran hävittäminenkin aika paljon, ehkä siinäkin on syytä ettei koiraa haluta viedä piikille?

Yhteistyössä