eikö olis kiva ilmoittaa lapsen koulumatkakaverille, jos ei tulekaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaluokkalaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaluokkalaisen äiti

Vieras
meillä ekaluokkalainen kulki muutaman kerran lähistöllä asuvan tytön kanssa aamulla kouluun. oltiin tämä asia tytön äidin kanssa sovittu. sitten parina aamuna tuli tytön äidiltä tekstiviesti että heidän lapsi meneekin autolla. lopulta ei tullut enää mitään viestiä eikä myöskään tyttöä näkynyt enää aamuisin.

matkan varrelta on liittynyt kaverusten matkaan kolmas tyttö, jonka vanhempien kanssa on sovittu, että tietyssä paikassa tytöt odottavat aamuisin toisiaan ja sitten kävelevät yhdessä kouluun. monena aamuna myös tämä tyttö on jättänyt tulematta (viety autolla ) ja meidän tyttö on pari kertaa myöhästynyt koulusta jäädessään kaveria odottamaan. mitään ei taaskaan ole ilmoitettu, vaikka puhelinnumerot on puolin ja toisin.

eikö olis kauhean kiva eikä niin kovin suuri vaiva laittaa vaikka tekstiviesti aamulla, jos oma lapsi ei aio kävellä kouluun? mulla on ollut näin tapana. en välttämättä kehtaa aamuisin alkaa soittelemaan, mutta tekstiviestillä asia hoituisi näppärästi eikä kenenkään tarvitsisi turhaan odotella.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kaikkia ei ole palkittu hyvillä käytöstavoilla.. :whistle:

mua hämmentää tämmönen, en ole koskaan edes ajatellut että vanhemmat jättäis ilmottamatta tämmöset asiat. ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin pitäis kuulua. :|

Sanot vain lapselle ettei jää enää odottamaan vaan menee.
Mä voin sanoa ihan suoraan että jos noin olis sovittu mä en välttämättä muistais ilmoittaa ettei meidän poju tulekkaan yms.
Mä elän muistilapuilla muutenkin ja aamut on ihan hirveetä sähläystä niin voisi unohtua viestien laitot :ashamed:
Onneks poika kulkee yksinään ettei tarvi mun miettiä et pitääkö jollekkin jotain ilmoittaa,onneks mun muistin kannalta :)

minulla on myös ekaluokkalainen, mutta minun mielestäni on selkeämpää, kun kulkee aamulla kolumatkan vain sattumalta kaverin kanssa. Ei kannata sopia treffejä tiettyyn paikkaan, koska muutoksia voi tulla ja toinen voi olla jo matkalla. Kotimatkan saavat toki kulkea kavereiden kanssa ja koulupäivän jälkeen.
lisäksi meillä poika kulkee välillä isoveljen tai isosiskon saattelemana, joten menis hankalaksi.

ite kannatan vaan että jos sattuu samaan aikaan tuleen niin sit kävelee yhdessä kouluun tai jos asia joka kerta erikseen sovitaan niin sit. tai toinen on että jos koululaisella on kello niin lapselle opetetaan että jos 5min vaille ei ole kaveri tullu niin sit pitää mennä yksin...ja tuo kellonaika nyt oli vaan viitteellinen eli jos joku kävelee kouluun 10 tai 15 min kyseisetä treffipaikasta niin sit sen mukaan lähtee yksin kouluun jos ketään ei näy!
koulusta poishan kaikki tulee yhtäaikaa jos ketään ei haeta erikseen mut senhän kuuleejo siellä koululla jos joku tulee autolla...

Alkuperäinen kirjoittaja myös äiti:
minulla on myös ekaluokkalainen, mutta minun mielestäni on selkeämpää, kun kulkee aamulla kolumatkan vain sattumalta kaverin kanssa. Ei kannata sopia treffejä tiettyyn paikkaan, koska muutoksia voi tulla ja toinen voi olla jo matkalla. Kotimatkan saavat toki kulkea kavereiden kanssa ja koulupäivän jälkeen.
lisäksi meillä poika kulkee välillä isoveljen tai isosiskon saattelemana, joten menis hankalaksi.

sama täällä

meillä meni tytöltä kävelyhalut, kun kaverit jätti vaan tulematta. nyt haluais vaan mennä autolla joka aamu, mutta kun siihen ei aina ole mahdollisuutta. tyttö tuntee onneksi kellon, niin ollaan sovittu tietty kellonaika millon on lähdettävä koululle jos ei kaveria näy. voin vaan kuvitella kuinka innokasta on kouluun kulkeminen sitten kun aamut pimenee ja kaverit oletettavasti jättää vielä useammin tulematta... :|

meillä on vain tietyt aamut kun ekaluokkalainen menee samaan aikaan kouluun kuin samasta suunnasta menevät kaverit. lapset sopivat keskenään mikäli menevät hakemaan toisiaan ja mitä/kenen kautta kulkevat (koska vaihtoehtoja on useita). minä en rehellisesti sanottuna edes tiedä mitä kautta tyttö menee minäkin aamuna, koska lähden itse ennen kuin tyttö lähtee. enkä siksi mielestäni olekaan joka aamu kenellekään ilmoitusvelvollinen, millä, kenen kanssa ja mitä kautta tyttö kouluun menee.
aluksi oli muutaman vanhemman kanssa puhetta että menevät tiettyjen lasten kanssa yhdessä, mutta lapset itse ovat nyt tehneet jo omat rutiinit ja ryhmät, joihin minun ei mielestäni tarvitse puuttua.
omalle lapselle olen korostanut sitä että pitää osata katsoa kelloa ja jos kavereita ei kohtauspaikassa tiettyyn aikaan näy niin sitten pitää mennä reippaasti yksin ettei myöhästy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on vain tietyt aamut kun ekaluokkalainen menee samaan aikaan kouluun kuin samasta suunnasta menevät kaverit. lapset sopivat keskenään mikäli menevät hakemaan toisiaan ja mitä/kenen kautta kulkevat (koska vaihtoehtoja on useita). minä en rehellisesti sanottuna edes tiedä mitä kautta tyttö menee minäkin aamuna, koska lähden itse ennen kuin tyttö lähtee. enkä siksi mielestäni olekaan joka aamu kenellekään ilmoitusvelvollinen, millä, kenen kanssa ja mitä kautta tyttö kouluun menee.
aluksi oli muutaman vanhemman kanssa puhetta että menevät tiettyjen lasten kanssa yhdessä, mutta lapset itse ovat nyt tehneet jo omat rutiinit ja ryhmät, joihin minun ei mielestäni tarvitse puuttua.
omalle lapselle olen korostanut sitä että pitää osata katsoa kelloa ja jos kavereita ei kohtauspaikassa tiettyyn aikaan näy niin sitten pitää mennä reippaasti yksin ettei myöhästy.

no tämä on musta ihan selkeetä, kun ette ole sopineet mitään tiettyä niin sillon ei ole "tilivelvollinen" kenellekään. mä sitä vastoin olen soittanut kummankin kaverin vanhemmille ja sopinut asioista, mutta silti eivät ilmoita mitään.

niin ja en todellakaan ole ilmoittanut noille vanhemmille että tyttö kulkee nyt eri kautta tai menee autolla, koska emme ole sopineet niin tarkkaan että hänen pitäisi joku kaveri joka aamu tavata jossain tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. jos lapset ovat sopineet erikseen tai sattuvat kohtauspaikalle samaan aikaan niin menevät sitten yhdessä.

no siinä tapauksessa tuo on kyllä perin omituista käytöstä jos on kerran sovittu. minäkään en ymmärrä sitä ettei sovitusta pidetä kiinni tai viitsitä edes ilmoittaa. mutta sellaisia ihmisiä on paljon. turhauttavaa vaan sitten itse odotella turhaan. pitää vaan koittaa tajuta sellainen terve itsekkyys että jos kaveria ei kuulu ei näy niin hoiteleekin sitten vain omat menemiset ja asiansa.

meil ei tunne viel kelloa, mutta sanon aina että siihen asti voit odottaa kun pitkä viisari on seiskassa, ja jos silloin ei näy pitää lähteä yksin kävelemään, ja kurkkaa välil taakse jos kaveria näkyykin.

Tosi ikävää, että evät enää ilmoita. Olisivat voineet sen sijaan, että lakkasivat kokonaan ilmoittamasta, ilmoittaa, että heidän lapsensa jatkossa kulkevat autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä meni tytöltä kävelyhalut, kun kaverit jätti vaan tulematta. nyt haluais vaan mennä autolla joka aamu, mutta kun siihen ei aina ole mahdollisuutta. tyttö tuntee onneksi kellon, niin ollaan sovittu tietty kellonaika millon on lähdettävä koululle jos ei kaveria näy. voin vaan kuvitella kuinka innokasta on kouluun kulkeminen sitten kun aamut pimenee ja kaverit oletettavasti jättää vielä useammin tulematta... :|
Minusta tuosta voi kyllä jo päätellä, että se sopimus, mikä koulun alkaessa on tehty, on rauennut. Eli sanot tytöllesi, että ellei erikseen toisin sovita, hän menee jatkossa suoraan kouluun eikä jää odottelemaan kavereitaan. Ehkä nämä vanhemmat ovat vaan ajattelemattomia ja uskoneet teidän ymmärtäneen, että nykykäytäntö on vakiintunut eivätkä oletakaan, että tyttösi heidän lapsiaan odottelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Minusta tuosta voi kyllä jo päätellä, että se sopimus, mikä koulun alkaessa on tehty, on rauennut. Eli sanot tytöllesi, että ellei erikseen toisin sovita, hän menee jatkossa suoraan kouluun eikä jää odottelemaan kavereitaan. Ehkä nämä vanhemmat ovat vaan ajattelemattomia ja uskoneet teidän ymmärtäneen, että nykykäytäntö on vakiintunut eivätkä oletakaan, että tyttösi heidän lapsiaan odottelisi.

no sikäli monimutkaista, että silloin tällöin tuo matkalta tuleva kaveri on odotellut tyttöä. eli välillä tulee parina kolmena päivänä ja sitten ei taas loppuviikkoon näy eikä kuulu.

nyt keksin antaa tytölle semmoisen ohjeen, että soittaa itse edellisenä iltana kaverille, että onko tulossa vai ei. katsotaan nyt kuinka alkaa sujua.

no sikäli monimutkaista, että silloin tällöin tuo matkalta tuleva kaveri on odotellut tyttöä. eli välillä tulee parina kolmena päivänä ja sitten ei taas loppuviikkoon näy eikä kuulu.

nyt keksin antaa tytölle semmoisen ohjeen, että soittaa itse edellisenä iltana kaverille, että onko tulossa vai ei. katsotaan nyt kuinka alkaa sujua.
Tuo soittaminen on ihan hyvä juttu. Ja jos niitä autolla menoja alkaa näillä kavereilla olemaan enemmän kuin kävellen menoja, silloin kannattaa varmaan pyytää kavereita soittamaan, jos ovat tulossa kävellen.

Lisäys: Tosin mä suhtautuisin edellisenä iltana soittamiseen pienelä varauksella, koska aamullahan tilanne voikin olla ihan eri kuin mitä illlalla on ajatellut.

Yhteistyössä