Eikö ole aika itsestäänselvää, että hautajaisiin saa vapaata töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Laitoin pomolle viestiä, että minun täytyy päästä hautajaisiin x-päivänä klo 13. Sanoin että voin olla töissä normaalisti kahteentoista ja ehdin sitten vielä hyvin. Eli käytännössä pyysin vapaata 3h.

Minulla ei ole vielä siinä yhtään asiakkaita ja työkaveri on töissä pitämässä liikettä joka tapauksessa koko ajan auki eli ei ole kyse edes siitä, että pitäisi sulkea liike.

Ei edes kysynyt kenen hautajaiset. Ilmoitti vaan että ei käy ellei saa sijaista tilalleni. Hän itse toki ei aio tulla. Ja olen ollut koko syksyn aikana ties miten monta lauantaita yksin töissä eikä ole ollut ongelma pitää minua siellä yksin,vaikka nyt käyttääkin syynä sitä ettei lauantaina ketään saa olla yksin. Minä olen siellä ihan jatkuvasti yksinään.

Mutta voiko oikeasti kieltää hautajaisiin menemisen? Ja millainen ihminen kieltää sen ilman yhtään mitään oikeaa syytä?

Omien läheistensä hautajaisiin saa palkallisen vapaan. Muuhun ei tarvitse suostua työnantajan valitettavasti.

": Läheisenä omaisena pidetään työntekijän aviopuolisoa, lapsia ja ottolapsia,
hänen vanhempiaan, veljiään ja sisariaan sekä aviopuolison vanhempia. Aviopuolisoon
verrattavana pidetään myös avopuolisoa, jonka kanssa työntekijällä on yhteisiä huollettavia
lapsia.”

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Lähiomaisen hautajaisia varten saa, ei muita. Jos kyseessä on lähiomainen, ilmoitat vaan että sulla on läkisääteinen oikeus koska kyseessä on lähiomainen, ei pomosi voi siitä kieltäytyä.

Paljolti kiinni työpaikasta ja pomosta. Laki useimmissa työehtosopimuksissa ei takaa kuin puolison, vanhempien ja sisarusten hautajaisiin pääsemisen. Edes isovanhemmat ei kumma kyllä kuulu lain piiriin.

kusipää työnantaja sinulla mutta tosin jostakin kertonee myös sekin ettet edes aloituksessa kertonut onko kyse ystävän tutun kummin kaiman naapurin hautajaisista vaiko oikeasti lähiomaisesta ;)

[QUOTE="hmm";27814996]kusipää työnantaja sinulla mutta tosin jostakin kertonee myös sekin ettet edes aloituksessa kertonut onko kyse ystävän tutun kummin kaiman naapurin hautajaisista vaiko oikeasti lähiomaisesta ;)[/QUOTE]

Ai siis mistä se kertoo? Meinaatko että haluan ihan väen vängällä lähteä töistä kolmeksi tunniksi ja änkeä hautajaisiin? Kyseessä on äitini kummitäti. Hyvin vähän lähiomaisia ja hyvin pienet hautajaiset.

Kuulin tänään vielä kesken työpäivän, että mitä todennäköisemmin isälläni on keuhkosyöpä. Oli taatusti yksi elämäni raskaimmista työpäivistä.

Ja tämä vahvisti myös se, että ajatukseni työpaikan vaihdosta on oikea. Alan tehdä todella paljon töitä sen eteen.

[QUOTE="alkup";27815015]Ai siis mistä se kertoo? Meinaatko että haluan ihan väen vängällä lähteä töistä kolmeksi tunniksi ja änkeä hautajaisiin? Kyseessä on äitini kummitäti. Hyvin vähän lähiomaisia ja hyvin pienet hautajaiset.

Kuulin tänään vielä kesken työpäivän, että mitä todennäköisemmin isälläni on keuhkosyöpä. Oli taatusti yksi elämäni raskaimmista työpäivistä.

Ja tämä vahvisti myös se, että ajatukseni työpaikan vaihdosta on oikea. Alan tehdä todella paljon töitä sen eteen.[/QUOTE]

Äitisi kummitäti ei kuulu lähiomaisiisi vaikka olisit kuinka läheinen noin käytönnössä, näin se vaan menee.
Muuten kuka tahansa voisi ilmoitella että naapurin pertti oli minulle kuin isä ja siksi on päästävä pertin hautajaisiin.

Mitä isäsi sairauteen tulee voit hakea mt toimistosta työterveydestä ym vapaata ja saikkua omaan ahdistukseen masennukseen tms mikä siitä sitten tuntuu olotilaasi parhaiten kertovan.

Ai että kukaan muu ihminen ei voi olla läheinen kuin nuo tessissä mainitut? Saisitko aapee edes palkatonta? Siitähän se kiikastaa ma luulen. Niin ja mulkun kanssa kannataa neuvotella sitten kovaan tyyliin. Nytkin lepsusti sanoit että voisin tulla siihen ja siihen aikaan kun oisit voinut vain ilmoittaa että hei menen hautajaisiin koko päiväksi. Piste.

Mun mummo, kun kuoli niin äitin joutui töihin viemään kuolintodistuksen ja sen ilmoituksen joka lehteen laitetaan, kun joku kuolee.. Jotkut työnantajat osaa olla todella ajattelemattomia.. Oma äiti kuolee ja joutuu töihin kiikuttamaan ties mitä lappuja. Niin ja, kun pappa kuoli vähän ennen ja äiti oli vielä koeajalla toisessa työssä niin sai potkut sen takia, kun meni hautajaisiin mieluummin kuin töihin.. Hienovaraista?

Ikävä kyllä ap kärsii nyt siitä porukasta, joka hautaa sukuaan joka toinen viikonloppu - parhaat tyypit kuopataan kolmeenkin otteeseen...

Vaikka ap ei tuota harrastais niin työnantaja ei voi pitää eri sääntöjä työntekijöille, joten lainmukainen rajaus on selkeä ja kaikille sama - ikävämpi juttu niille tunnollisille tyypeille, mut näin vaan se menee kun tarpeeks kaikenlaista kuulee/näkee.

terv. mulkku työnantaja

[QUOTE="ptr";27815095]Napista voisin minäkin, jos joku kysyisi vapaata viestillä ja pelkästään sen takia henkilön etsimään itse itselleen sijaisen.[/QUOTE]

Niin siis pomo on itse miljoonaan kertaan toivonut, että ajanvarausohjelman viestiohjelmaa käytetään näihin asioihin. Eli toimin kyllä ihan kuten on käsketty.

Ikävä kyllä ap kärsii nyt siitä porukasta, joka hautaa sukuaan joka toinen viikonloppu - parhaat tyypit kuopataan kolmeenkin otteeseen...

Vaikka ap ei tuota harrastais niin työnantaja ei voi pitää eri sääntöjä työntekijöille, joten lainmukainen rajaus on selkeä ja kaikille sama - ikävämpi juttu niille tunnollisille tyypeille, mut näin vaan se menee kun tarpeeks kaikenlaista kuulee/näkee.

terv. mulkku työnantaja

Kyseessä pieni firma. Meitä on alle 10 työntekijää eikä olla "harrastettu" hautajaisissa käymistä. Viimeksi oli sama juttu, kun työkaveri pyysi vapaata mummonsa hautajaisiin. Eli siis osasin toki odottaa tätä.

hmm.. muistuipa mieleen töistä tapaus, kun järjestimme hautajaisia eräälle vainajalle. hänen poikansa ei saanut vapaata töistä, joten ei päässyt hautajaisiin ollenkaan. eli poika ei päässyt oman isänsä hautajaisiin.

näinkin voi käydä...

[QUOTE="Vieras";27815141]Jos henkilö läheinen niin menisin kyllä hautajaisiin, saisitko sairaslomaa?[/QUOTE]

Ei tainnut olla kovin läheinen, eikö aapee kertonut jossakin että olisi hänen oman äitinsä kummitäti?
Joko käyt jälkikäteen haudalla tai hankit saikkua. Tosin saikun hakemnen nyt on aika läpinäkyvää kun olet juuri tuolle päivälle vapaata pyytänyt.
Teithän työnantajallesi selväksi että et ollut hakemassa palkallista vapaata?

Yhteistyössä