Eikö oikeesti kenelläkään..

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
..ole tietoa/kokemusta yksityislääkäristä, jonka voi tilata synnytykseen puudutuksen antajaksi??? Koska kivunlievityksen saantihan ei ole missään sairaalassa varmaa koskaan...
Entä yksityisellä synnytys?

KErtokaaa!!!!!

No miks tarttis tuollainen saada? En ymmärrä. Kyllä sairaalassa on, varsinkin isoissa yliopistollisissa sairaaloissa, aina paikalla joku joka sen voi laittaa. Ei ehkä just sillä sekunnilla kun sen päätätä haluta, mutta siitä hetken päästä.

Kyllä yliopistollisissa sairaaloissa on AINA anestesialääkäri paikalla. Tosin ei aina heti saatavilla. Tuosta asiasta kannattaa vaikka etukäteen käydä keskustelua neuvolassa ja vaikka pyytää päästä pelkopolille juttelemaan. Yksityisiä lääkäreitä ei ole mahdollista saada tuolla lailla "hälytykseen". Yksityisellä puolellakin jos synnyttää niin ainakin oulussa se synnytys hoidetaan kuitenkin oyssissa ja kätilö on ainoastaan se joka tulee sieltä yksityiseltä puolelta mukaan. Muu on sitten sitä oyssin vaki henkilökuntaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 14:30 nuppunen kirjoitti:
Kyllä yliopistollisissa sairaaloissa on AINA anestesialääkäri paikalla. Tosin ei aina heti saatavilla. Tuosta asiasta kannattaa vaikka etukäteen käydä keskustelua neuvolassa ja vaikka pyytää päästä pelkopolille juttelemaan. Yksityisiä lääkäreitä ei ole mahdollista saada tuolla lailla "hälytykseen". Yksityisellä puolellakin jos synnyttää niin ainakin oulussa se synnytys hoidetaan kuitenkin oyssissa ja kätilö on ainoastaan se joka tulee sieltä yksityiseltä puolelta mukaan. Muu on sitten sitä oyssin vaki henkilökuntaa.

Mitä hyötyä pelkopolista on, jos kerta puudutteen saanti ei ole 100% varma koskaan. Ainoa ratkaisu kohdallani on siis sektio pelon takia.. :'(

Mä em saanu tai kerenny saamaan epiduraalia Naistenklinikalla, vaikka olin sairaalassa jo silloin kun synnytys käynnisty. Siitä oli puhetta ajoissa, mutta en vaan saanu. Sitten kun anestesialääkäri vaivautu paikalle todettiin et paikat on kokonaan auki, antaa tulla vaan. :/ Että ilokaasun kanssa synty meiän neidit. \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 17:16 ilona kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 14:30 nuppunen kirjoitti:

Mitä hyötyä pelkopolista on, jos kerta puudutteen saanti ei ole 100% varma koskaan. Ainoa ratkaisu kohdallani on siis sektio pelon takia.. :'(

Siellä voisi käydä läpi sitä miksi et saanut puudutusta... Noh jokainen tyylillään, mutta kyllähän sitä varmasti on kipeä tuon sektionkin jälkeen ja siinäkin voi mennä vaikka mikä pieleen. Mutta jos se tuntuu oikealta vaihtoehdolta niin go for it.

Ilona,

mene ihmeessä pelkopolille. Ainakin siellä saa jutella asioista ja juuri varmistella, että seuraavalla kerralla kivunlievitykset olisivat kohdillaan. Minulle pelkopolista oli apua. Ja olen aivopessyt itseni uskomaan, että toinen synnytys EI VOI olla samanlaista helvettiä kuin eka. Ja toisaalta tietoisuus, että selvisin jo yhdestä maratonsynnytyksestä (palttiarallaa vrk homma) antaa voimia (kuvitella), että selviän kyllä tulevastakin. Ja niin selviät sinäkin! :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 23:44 mie kirjoitti:
No miks tarttis tuollainen saada? En ymmärrä. Kyllä sairaalassa on, varsinkin isoissa yliopistollisissa sairaaloissa, aina paikalla joku joka sen voi laittaa. Ei ehkä just sillä sekunnilla kun sen päätätä haluta, mutta siitä hetken päästä.

Ei ole aina,mä kun olin synnyttämässä oli just sattunut iso kolari josta oli leikkaus salissa monta ihmistä ja tämä lääkäri oli siellä eikä päässyt mulle puudutusta antamaan. :'(

Lopuksi kun kerkis äkkiä käydä,kiireessä sen pisti hermoon ja mikään ei ollu kauheempaa. :'( Sitten juoksi leikkuriin takasin. :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 23:26 ilona kirjoitti:
..ole tietoa/kokemusta yksityislääkäristä, jonka voi tilata synnytykseen puudutuksen antajaksi??? Koska kivunlievityksen saantihan ei ole missään sairaalassa varmaa koskaan...
Entä yksityisellä synnytys?

KErtokaaa!!!!!

Katoinpa mielenkiinnosta SEKS:n nettisivuja. Siellä on ainaki hinnasto tollaselle asialle. Eli jos sairalan lääkäri hoitaa yksityisesti esim. vaikeaa synnytystä siitä peritään 38,90...

Sitä ei kerrottu,periikö lääkäri sit yksityisesti jonku palkkion itelleen. Tuo on jonkin sortin korvaus sairaalalle siitä lääkäristä.

(Jos joku tuntee käytännön paremmin saa korjata :) )

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 10:15 Hoitaja kirjoitti:
Vieraalle! Eli toiset taistelee hengestään ja anest.lääkäri juoksee sinulle antamaan kiireessä puudutusta!Onnea vaan!

ONKO SE MUN VIKA??Minkä mä sille voin jos se lääkäri sieltä lähtee kun tilanne oli ilmeisesti sellanen että pääsi käymään.En kyllä olis edes huolinu koko puudustusta jos olisin tiennyt miten hätäsesti sen tekee koska MINÄ MEINASIN HALVAANTUA sen pirun piikin takia!! \|O Siihen piikin pistoon päättyi normaali synnytys ja tuli kiire!Mä en sitä lääkäriä vaatinut leikkurista tulemaan,kipeä olin kuollakseni mutta ymmärsin että mä en tee synnytys pöydällä kuitenkaan kuolemaa,leikkurissa voi olla eri tilanne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:
kyllähän sielä sairaalassa on pakko olla ja onkin anestesialääkäri yöaikaan.Eriasia on sitten se et tuleeko se paikalle...mutta siellä se on!!!!!!!!!!!!!!

JOOOOOOO!! on varmaan, 1 kpl, eriasia pääseekö puuduttaan!! Miksi ei oo enempää??? Myös synnyttäjille oma!!!!! Vai halvemmaksikko tulee mennä pelkosektioon!!! \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 13:52 hoh kirjoitti:
Vai halvemmaksikko tulee mennä pelkosektioon!!! \|O

No mieti tuleeko halvemmaksi?

Mitä maksaa palkata yksi kokonaan vain ja ainoastaan synnyttäjien käyttöön 24h/vrk? Jotta tämä olisi mahdollista niitä pitäisi olla ainakin kolme palkattuna, eihän yksi ihminen voi tehdä 24h/vrk töitä. Ei yksi lääkäri taloon lisää takaa vielä 100% puudutetta. Kolme (vähintään!) lääkäriä lisää taloon maksaa aika paljon, kyllä sillä hinnalla saa kipua pelkääviä muutaman leikata... Ei voi nyt ruveta rahan säästämisestä puhumaan kuitenkaan. Vai ajattelitko laskea tämän niin, että puudutuspiikin hinta vastaan sektio..?

Ja ei, en ole sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi on ok. Olen kyllä todellakin sitä mieltä, että kaikille pitäisi voida taata 100% varmasti puudutteet jos niitä haluaa enkä mitenkään ole "kivulla sinun tulee synnyttää" kannattaja jne. Mutta ärsyttää, kun tästäkin piti taas tehdä "kumpi on halvempaa" -keskustelu. Kyse on muutakin kuin rahasta!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 16:35 hohhoh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 13:52 hoh kirjoitti:
Vai halvemmaksikko tulee mennä pelkosektioon!!! \|O

No mieti tuleeko halvemmaksi?

Mitä maksaa palkata yksi kokonaan vain ja ainoastaan synnyttäjien käyttöön 24h/vrk? Jotta tämä olisi mahdollista niitä pitäisi olla ainakin kolme palkattuna, eihän yksi ihminen voi tehdä 24h/vrk töitä. Ei yksi lääkäri taloon lisää takaa vielä 100% puudutetta. Kolme (vähintään!) lääkäriä lisää taloon maksaa aika paljon, kyllä sillä hinnalla saa kipua pelkääviä muutaman leikata... Ei voi nyt ruveta rahan säästämisestä puhumaan kuitenkaan. Vai ajattelitko laskea tämän niin, että puudutuspiikin hinta vastaan sektio..?

Ja ei, en ole sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi on ok. Olen kyllä todellakin sitä mieltä, että kaikille pitäisi voida taata 100% varmasti puudutteet jos niitä haluaa enkä mitenkään ole "kivulla sinun tulee synnyttää" kannattaja jne. Mutta ärsyttää, kun tästäkin piti taas tehdä "kumpi on halvempaa" -keskustelu. Kyse on muutakin kuin rahasta!!!

Mistäpäs sitten kiikastaa, jos ei rahasta? Erittäin moni synnyttäjä pelkää juuri KIPUA ja epävarmuutta, että saako puudutus. Miksi ärsyttää keskustelu "kumpi on halvempaa"?? Mielestäni se on ihan aiheellista. Jos ei voi puhua rahan säästämisestä, niin mikä sitten on puudutusten pihtaamisen syynä MIELESTÄSI?!?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 16:53 hoh kirjoitti:
Mistäpäs sitten kiikastaa, jos ei rahasta? Erittäin moni synnyttäjä pelkää juuri KIPUA ja epävarmuutta, että saako puudutus. Miksi ärsyttää keskustelu "kumpi on halvempaa"?? Mielestäni se on ihan aiheellista. Jos ei voi puhua rahan säästämisestä, niin mikä sitten on puudutusten pihtaamisen syynä MIELESTÄSI?!?

Noh, oli varmaan hiukan väärin sanoa, että ärsyttää keskustelu rahasta. Ehkä ennemminkin keskustelu vainrahasta tms. Mielestäni kaikista asioista ei voi keskustella vain näkökannalta kumpi on halvempaa. Voi olla, että et tätä tarkoittanutkaan, mutta mainitsit kuitenkin vain rahapuolen, että puudutukset pitäisi taata kaikille 100% varmasti koska se on halvinta. Ja nyt tuon viimeisen lauseesi perusteella en enää tiedä mitä mieltä sinä olet. Kyllä, rahan säästäminen nimen omaan on "puudutusten pihtaamisen" syynä sillä uskon, että se on se halvin vaihtoehto.

Yhteistyössä