Eikö lestadiolaiset imetä vauvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mietin vaan sitä, että miten niillä voi useinkin olla lapsia vuoden tai alle ikäerolla. Tiedän, ettei imetys toimi ehkäisynä, mutta mulla ja tutuilla on ainakin lykännyt menkkojen alkua. Mullakin vauva nyt 8 kk ja vielä imetän, menkoista ei tietoakaan. Mietin vaan, että eikö ne saa käyttää imetystäkään ehkäisynä? Tai ei vaan tapana ole imettää? Ihan hyvällä ja ihmetellen kysyn.

Minäkin oon joskus ihmetellyt tätä asiaa, eiks luulis, että imettäisivät ja pitkään.

Itellä kun menkat ei alkaneet imetyksen jälkeen itsestään koskaan..

Minulla on kyllä aina alkanut kuukautiset imetyksen aikana ja varmaan monella muullakin (2-8 kk synnytyksestä). Ja meidän lapset on imetetty yli vuoden vanhoiksi, korvikkeita eivät ole saaneet.

eiköhän me ihan samanlain imetetä kun muutkin :) eihän nyt kaikilla synny lapsia vuoden välein eikä kahdenkaan! Varmaan tuo menkkojen tulo imetyksen aikana on aika henk.koht. juttu. ja tuskinpa kukaan nyt imettäisi muutenkaan pelkän ehkäisyn takia, eikös pitkällä imetyksellä hyviä terveysvaikutuksia oo lapseen itseenkin.

no joo, tätä asiaahan aina jaksetaan jauhaa... Itse olen lestadiolainen ja kyllä olen imettänyt vauvojani ja pitkään!!! Kahta lasta vuoden ja silloinkin menkat alkoi kun lapsi oli noin 5-6 kuukautta. Nyt kun nuorimmaiseni oli 4 kk niin menkat alkoi, ihan oli täysimetys eikä muuta ruokaa vielä saanut.. ja tulin raskaaksi kun tämä laps oli puolivuotias, edelleen imetin eikä tuttipulloa ollut nähnytkään vielä silloin... ei se kaikilla vaan ole samallalailla että ei tulis raskaaksi vaikka imettäs tai muuta!!! Uskokaa nyt, kyllä ne lestaadiolaisetkin imettävät ja ihan mielellään vielä! En ymmärrä miten tästä aina jauhetaan... :( Yritetään varmaan vaan saada ihmiset puhumaan pahaa :(

mitä kysymyksiä, huhhuh! ei tietenkään lestadiolaiset imetä! ei pidä mattoja eikä verhoja. ei saa paistaa makkaraa kiukaalla, eikä pitää ikkunallista pesukonetta.... äly hoi! ihmisiänekin vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja kauriinkääntöpiiri:
Kukahan sen määräis ettei saa?

no kuka sen määrää ettei ne saa käyttää varsinaista ehkäisyäkään? Jumala? Miksei se sama taho voisi päättää tosta imetyksestäkin?

En mä mistään mitään tiedä ja siksi kysyinkin ja ihan hyvällä ja ihmetellen, kuten sanoin.. Ei kysyvä tieltä eksy jne..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no kuka sen määrää ettei ne saa käyttää varsinaista ehkäisyäkään? Jumala? Miksei se sama taho voisi päättää tosta imetyksestäkin?

En mä mistään mitään tiedä ja siksi kysyinkin ja ihan hyvällä ja ihmetellen, kuten sanoin.. Ei kysyvä tieltä eksy jne..

No kysy vaikka asianomasilta niin saat rehellisen vastauksen

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja jose:
mitä kysymyksiä, huhhuh! ei tietenkään lestadiolaiset imetä! ei pidä mattoja eikä verhoja. ei saa paistaa makkaraa kiukaalla, eikä pitää ikkunallista pesukonetta.... äly hoi! ihmisiänekin vaan on.

:D tää olikin ihan uutta tietoa mulle :whistle:

ei ekkö sie sitäkään tienny? no sen takia koska näkyypi alkkarit sieltä. ja siis tämä ei oo mitään höpinää vaan niin miulle naapurin lestadiolaisperheen äiti asian selitti ku sitä kysyin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja jose:

:D tää olikin ihan uutta tietoa mulle :whistle:

ei ekkö sie sitäkään tienny? no sen takia koska näkyypi alkkarit sieltä. ja siis tämä ei oo mitään höpinää vaan niin miulle naapurin lestadiolaisperheen äiti asian selitti ku sitä kysyin.

No en :'(

Missä ne kuivataan..?

No anteeksi, että kysyin. Tuli ihan paha mieli noista kommenteista, kun mitään pahaa en tarkoittanut tolla kysymyksellä. :'( Ja tiedän, että ovat ihmisiä, mutta onhan eriuskontoisilla ihmisillä eri tapoja. Niistä eri tavoista ei kai vaan saa kysyä, ettei oma katsantokanta vaan vahingossa yhtään laajene ja ettei vaan vahingossa opi mitään uutta. No nyt tiedän senkin. Kiitos!

Joo tosiaan oli pakko vielä kirjottaa tohon että ei pidä mattoja, verhoja ei saa olla ikkunallista perukonetta ym... siis sehän on ainakin vl:lla ihan täyttä puppua, ihan varmasti SAA olla verhot ja matot ja muut kukat :) voi myös olla ikkunallinen pesukone ja makkarat saa paistaa sielä missä lystää!!! :) Ihan naurattaa nää mitä ihmiset luulee!! Toki ymmärrän että näitä väärinkäsityksiä tulee, yläasteella aikoinaan uskonnon tunnilla kun kävimme tätä läpi, opettaja kertoi että näin just on, eikä ilmeisesti uskonut vaikka useammat oli korjannut hälle tätä asiaa... vuodesta toiseen vaan kertoi näitä samoja asioita vaikka niissä ei ollut oikeasti päätä eikä häntää...

No anteeksi, että kysyin. Tuli ihan paha mieli noista kommenteista, kun mitään pahaa en tarkoittanut tolla kysymyksellä. :'( Ja tiedän, että ovat ihmisiä, mutta onhan eriuskontoisilla ihmisillä eri tapoja. Niistä eri tavoista ei kai vaan saa kysyä, ettei oma katsantokanta vaan vahingossa yhtään laajene ja ettei vaan vahingossa opi mitään uutta. No nyt tiedän senkin. Kiitos!

Niin, jotkut asiat tuntuu vaan olevan tabu :|

No kysy vaikka asianomasilta niin saat rehellisen vastauksen

En tunne yhtään ko. uskontokunnan ihmistä. Ajattelin että täällä palstalla saattaisi joku olla ja ajattelin siis heiltä täällä kysyä.

Mietin vaan sitä, että miten niillä voi useinkin olla lapsia vuoden tai alle ikäerolla. Tiedän, ettei imetys toimi ehkäisynä, mutta mulla ja tutuilla on ainakin lykännyt menkkojen alkua. Mullakin vauva nyt 8 kk ja vielä imetän, menkoista ei tietoakaan. Mietin vaan, että eikö ne saa käyttää imetystäkään ehkäisynä? Tai ei vaan tapana ole imettää? Ihan hyvällä ja ihmetellen kysyn.

Imetysaikanakin ehkäisy on tärkeää. Imetys ehkäisee itsessäänkin jossain määrin, jos tietyt ehdot täyttyvät, mutta varmaksi ehkäisykeinoksi siitä ei ole. Kaikki ehkäisytavat eivät sovi imettäjälle, mutta useita vaihtoehtoja löytyy myös imetysajaksi.

Imetyskin käy ehkäisystä ensimmäiset kuusi kuukautta lapsen syntymän jälkeen, tietyin tiukoin ehdon. Edellytyksenä on, että lasta täysimetetään lapsentahtisesti - imetysväli enintään neljä tuntia ympäri vuorokauden - vauva on alle puolivuotias, eivätkä äidin kuukautiset ole vielä alkaneet. Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on useiden eri puolilla maailmaa tehtyjen tutkimusten mukaan 98% (vrt esim kondomi 88-97%). Sen sijaan, jos lapselle annetaan muuta ravintoa (äidinmaidonkorvike, kiinteät) tai äidin kuukautiset alkavat, ehkäisyteho laskee ja on syytä aloittaa muu luotettava ehkäisy. Joskus yksikin pidempi imetystauko saattaa palauttaa kuukautiskierron. Lue lisää LAM:sta British Medical Journalin artikkelista.
Myös muut ns. luonnonmenetelmät sopivat käytettäväksi imetysaikana. Niiden käyttö vaatii kuitenkin perehtyneisyyttä sekä motivoituneisuutta

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=165

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo tosiaan oli pakko vielä kirjottaa tohon että ei pidä mattoja, verhoja ei saa olla ikkunallista perukonetta ym... siis sehän on ainakin vl:lla ihan täyttä puppua, ihan varmasti SAA olla verhot ja matot ja muut kukat :) voi myös olla ikkunallinen pesukone ja makkarat saa paistaa sielä missä lystää!!! :) Ihan naurattaa nää mitä ihmiset luulee!! Toki ymmärrän että näitä väärinkäsityksiä tulee, yläasteella aikoinaan uskonnon tunnilla kun kävimme tätä läpi, opettaja kertoi että näin just on, eikä ilmeisesti uskonut vaikka useammat oli korjannut hälle tätä asiaa... vuodesta toiseen vaan kertoi näitä samoja asioita vaikka niissä ei ollut oikeasti päätä eikä häntää...

No niinkun sanoin niin täällä ei ainakaan saa kysyä mitään, heti se on panettelua tai kiusaamista.

Mä voin ainakin rehellisesti myöntää että olen elänyt siinä luulossa etteivät VL paneskele kun lisääntymismielessä.

Yhteistyössä