Eikö kouluissa ole enää pakkasrajoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Eikö kouluissa ole enää pakkasrajoja ulkoilulle ollenkaan? Täällä Lahdessa -25,5 astetta pakkasta ja tuulee kovaa ja lapset ovat ulkona. Meillä on vielä astmalapsi. Itse kun kävin ala-astetta 80-luvulla pakkasraja oli -21 astetta. Meiltä näkee koulun pihalle ja siellä ovat naamat punaisina kaikki. Hiihtämiselle on pakkasrajat täällä -15 astetta.

Kyllä sitä varmaan voi -25 asteen pakkasessa vähän aikaa ulkona kuitenkin olla. Eri asia jos koko liikuntatunti vietettäs tossa pakkasessa.

Mun lapsen koulussa pakkasraja liikkatunneilla on -15

Täällä on -16 ja kova viima, ekaluokkalaiset menee tänään hjiihtämään ja vitoset luistelee liikuntatunnilla. Mulla tulee kylmä jo pelkästä ajatuksestakin...

Mekin asutaan Lahdessa. Pakkasraja on 20 astetta jopa hiihtämiseen!! Aika hurjaa toi, ku itekin tietää, et ei ne sukset kunnolla edes luista -10-15 asteessakaan. Ja sais mun mielestä olla välitunneillekin rajana -15.

Päiväkodissakaan ei tunnu olevan pakkasrajoja, kun meidän alle 2v oli eilen puettu päiväkodissa pihalle lähtöön (osa lapsista oli jo ulkona) ja pakkasta oli 21 astetta.

Mä olen vielä nuori, että koulusta ei kauhean paljon aikaa...
Tuolloin oli ulkoliikunnassa raja -15. Ja sama raja tai -20 oli myös pakollisessa ulkovälitunnissa.
Eli saatiin mennä ulos jos haluttiin, mutta ei ollut pakko. Kyllä vaan kaikki halusi ulos lähteä.

Astmasta kärsivät ovat oma lukunsa, mutta kyllä perusterve lapsi (ja aikuinen) kestää ihan kevyesti lyhyen happihyppelyn alle -20 asteen lukemissakin. Eivät ne siitä rikki mene, vaan saavat mukavan annoksen raitista ilmaa ja virkistyvät. Ei siellä pihalla paleltumiseen asti olla.

Ei täällä taideta hiihtää ja luistella yli -15 asteen pakkasessa. Ulkona kyllä ovat käyneet vaikka oli -34 pakkasta. Ainoastaan pitkällä välitunnilla saavat olla kaikki sisällä. Myös sellaista poika kertoi, että ne, jotka tulee autolla kouluun, menevät välitunnilla ulkoilemaan. Kävellen kulkevien ei ole pakko. Tiedä sitten, pitääkö tuo paikkaansa vai ei.
Ja tuosta astmasta...jos se ei ole tosi paha, niin varmaankin kyllä pystyy ulkoilemaan jonkin aikaa muiden kanssa. Liikunta on sitten eri juttu. Ja ainakin koululainen kyllä tietää itse omat rajansa. Eli minä en kyllä ole astmalastani erikseen vaatinut sisällä olemaan. Ope tietää astmasta ja lääkkeet on pojalla mukana koulussa.

Luistelussa on -15.. Tosin maanantainakin kun PITI olla liikuntaa niin TAASKAAN ei ollut!!
Ope oli sanonut että kun olette olleet tuhmia sijaisopelle niin rangaistukseksi ei ole liikuntaa vaan tehdään tehtäviä!! Hitsi ko ottaa päähän, monta kertaa liikunta jäänyt väliin...ja kyllähän sitä pitäisi olla ihan opetussuunnitelman mukaisesti. Vielä kun ovat ekaluokkalaisia niin en käsitä open toimintaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodissakaan ei tunnu olevan pakkasrajoja, kun meidän alle 2v oli eilen puettu päiväkodissa pihalle lähtöön (osa lapsista oli jo ulkona) ja pakkasta oli 21 astetta.

Toihan on tosi hienoa, varmaan pysyy teidän päiväkodissa lapset terveinäkin kun ulkoilevat pakkasillakin. Olen kuullut paljon juttuja päiväkodeista, joissa ei mennä lainkaan ulos kovilla pakkasilla ja se sitten näkyy. Meillä on myös melko hyvä tilanne, päiväkodissa ulkoillaan paljon kelistä riippumatta ja siellä onkin ollut hyvin vähän sairastelua. EIhän tuo ulkoilu ole ainut vaikuttava tekijä, mutta kyllä sillä tosi iso merkitys kuitenkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Toihan on tosi hienoa, varmaan pysyy teidän päiväkodissa lapset terveinäkin kun ulkoilevat pakkasillakin. Olen kuullut paljon juttuja päiväkodeista, joissa ei mennä lainkaan ulos kovilla pakkasilla ja se sitten näkyy. Meillä on myös melko hyvä tilanne, päiväkodissa ulkoillaan paljon kelistä riippumatta ja siellä onkin ollut hyvin vähän sairastelua. EIhän tuo ulkoilu ole ainut vaikuttava tekijä, mutta kyllä sillä tosi iso merkitys kuitenkin on.

PEESI!