Eikö joidenkin mielestä eronneiden lapsilla ole perhettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästynyt

Vieras
Luin tuolta yhdestä ketjusta, että kun lapsella ei ole sitä perhettä jne.

Siis mitä ihmettä? :O Mä olen eronnut lapseni isästä, mutta ei lapsi mikään perheetön ole siitä huolimatta. Mä ja lapsi ollaan meidän oma pieni perhe, lapsen isä uuden puolisonsa kanssa on lapsen perhettä. Lasken perheeksi myös molemmat isovanhemmat, lähimmät tädit, enot ja sedät.

Mihin se lapsen perhe häviäisi eron myötä? Perhe on muutakin kuin se ydinperhe jossa isä, äiti ja yhteiset lapset.

Kyllä mun lapsiltani eron myötä on kadonnut isovanhemmat myös, eivät käy, eivät soittele, ei enää saunakutsuja, ei viikonloppuisin mummolaa ei mitään yhteyksiä. Heillä on parikin autoa käytössään, minulla ei. Olkoot.

Mulla oli maailman paras perhe, vaikka äiti oli yksinhuoltaja ja isää huiteli omilla teillään. Äiti oli niin hyvä vanhempi, että muutamakin mun ystävä (joilla oli ns. 'ehjä koti' ;) tuli meille evakkoon, jos omassa kodissa oli ongelmia (esim. teininä). Yksi otti vanhempiensa kanssa pahasti yhteen, toisen äiti joi liikaa, yhdellä oli kauhea isäpuoli. Meillä asui ihan vanhempien ja sossun tekemällä sopimuksella yksi ystäväni kolme kuukautta kun hänen äitinsä yritti saada asiansa järjestykseen.

Äitini on yhä mun idolini ja meillä on tosi läheinen suhde. En itse asiassa tunne ketään, jolla olisi yhtä hyvät välit äitiinsä yhä näin aikuisena kuin mulla. Että sellainen, ihan oikea perhe meillä oli. :D

[QUOTE="niin";26212028]En itse asiassa tunne ketään, jolla olisi yhtä hyvät välit äitiinsä yhä näin aikuisena kuin mulla :D[/QUOTE]

Täällä ois toinen :)

No en oo kyllä koskaan ees noin pöljää ajatusta ajatellu etteikö lapsella olis perhettä eron jälkeen :D :D :D
Päinvastoin, nythän sillä on niitä kaksi: Isin luona ja äidin luona ja päälle vielä mummot ja tädit ja kummit jotka on todella läheisiä :)

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26212073:
No en oo kyllä koskaan ees noin pöljää ajatusta ajatellu etteikö lapsella olis perhettä eron jälkeen :D :D :D
Päinvastoin, nythän sillä on niitä kaksi: Isin luona ja äidin luona ja päälle vielä mummot ja tädit ja kummit jotka on todella läheisiä :)

Romantikko. Parhaimmillaan ehkä jotenkin noinkin, mutta käytännössä usein ei. Jos kiellät tämän, niin romanttisuutesi on yritys kätkeä kipeitä totuuksia.

Pitäisikö polyamoriaakin suosia, koska sittenhän vasta niitä läheisiä löytyykin? Perhe ei välttämättä ole ilmiö, johon pätee että mitä useampi sen parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26212073:

Niin on kyllä pöljää ajatella, että lapsella ei olisi perhettä.

Mitä me sitten muka lapsen kanssa ollaan jos emme perhe. :D

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Romantikko. Parhaimmillaan ehkä jotenkin noinkin, mutta käytännössä usein ei. Jos kiellät tämän, niin romanttisuutesi on yritys kätkeä kipeitä totuuksia.

Pitäisikö polyamoriaakin suosia, koska sittenhän vasta niitä läheisiä löytyykin? Perhe ei välttämättä ole ilmiö, johon pätee että mitä useampi sen parempi.

Aivan yhtä typerää on ajatella, että ydinperhe on aina täydellinen ihana onnellinen perhe, jossa lapsella on hyvä kasvaa. Eiköhän jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärrä, että hyviä ja huonoja perheitä on niin ydinperheissä kuin uurperheissä, yksinhuoltajaperheissä, polyperheissä, homoperheissä jne.

• Tykkää
Itse lapsena ajattelin vähän tuolla tavoin, ettei vanhempien erottua minulla sitten ollutkaan enää perhettä. Muistan vaivaannukseni ja hämmästykseni, kun koulussa tmv. kysyttiin jotain, että minkälainen perheesi on tai keitä siihen kuuluu. Osaltaan kyse saattoi olla myös siitä, että lapsesta tuntui väärältä väittää perheeksi sellaisia, jotka eivät asu saman katon alla, mutta tunnesyistä ei tahtonut jättää sitä isää perheen ulkopuolellekaan. Vaikeita asioita nämä ovat varmasti kaikille.

• Tykkää
No, en mä nyt tiedä voiko sanoa, että lapsellani on muuta kuin rikkoontunut perhe. Isä asuu ykisn, siskopuoli asuu yksin, ja minä ja tyttäreni asutaan kahden(no on meillä koira) Kahden hengen perhe... onko se perhe... Eihän pariskuntakaan puhu duostaan, että meidän perhe...

[QUOTE="Sirkkeli";26216225]No, en mä nyt tiedä voiko sanoa, että lapsellani on muuta kuin rikkoontunut perhe. Isä asuu ykisn, siskopuoli asuu yksin, ja minä ja tyttäreni asutaan kahden(no on meillä koira) Kahden hengen perhe... onko se perhe... Eihän pariskuntakaan puhu duostaan, että meidän perhe...[/QUOTE]

Ei perhettä myöskään määritellä niin, että pitää asua saman katon alla.

[QUOTE="Sirkkeli";26216225]No, en mä nyt tiedä voiko sanoa, että lapsellani on muuta kuin rikkoontunut perhe. Isä asuu ykisn, siskopuoli asuu yksin, ja minä ja tyttäreni asutaan kahden(no on meillä koira) Kahden hengen perhe... onko se perhe... Eihän pariskuntakaan puhu duostaan, että meidän perhe...[/QUOTE]

No entäs jos perheen isä/äiti kuolee, lakkaako perhe sitten olemasta?

Ap, se, että sinä olet hoitanut oman erosi fiksusti, ei tarkoita sitä, että kaikki tekisivät niin. Valitettava tosiasia on, että on olemassa myös niitä teinejä, joilla ei kertakaikkiaan ole perhettä, kun molemmilla vanhemmilla on uusi onni uuden puolison ja pienten lasten kanssa. Se voi olla helvetin rankkaa murrosikäiselle, joka muutenkin vasta etsii itseään. :(

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26216255:
No entäs jos perheen isä/äiti kuolee, lakkaako perhe sitten olemasta?

En mä tiedä. Mähän tässä vaan ihmettelen, että onko mun lapsella perhettä :) On kai sillä, kaikki jäsenet vaan asuu erikseen.

[QUOTE="Sirkkeli";26216288]No, hajonnut perhe. Kai se on perhe sekin sitten :)[/QUOTE]

Tai yksinkertaisesti perhe, joka ei asu yhdessä. On mun velikin mun perhettä vaikka ei asu mun kanssa ja ei kai se perhe hajoa silloin kun aikuiset lapset muuttavat omilleen? Hajoaako ydinperhe silloin kuin lapset muuttavat omilleen?

[QUOTE="vieras";26216298]Tai yksinkertaisesti perhe, joka ei asu yhdessä. On mun velikin mun perhettä vaikka ei asu mun kanssa ja ei kai se perhe hajoa silloin kun aikuiset lapset muuttavat omilleen? Hajoaako ydinperhe silloin kuin lapset muuttavat omilleen?[/QUOTE]

No tavallaan hajoaa, kun hajaannus tapahtuu. Ethän sä sano sitä lapsuusperhettä enää ydinperheeksi aikuisena, kun rupeat seurustelemaan ja perustamaan omaa perhettä.

[QUOTE="Sirkkeli";26216322]No tavallaan hajoaa, kun hajaannus tapahtuu. Ethän sä sano sitä lapsuusperhettä enää ydinperheeksi aikuisena, kun rupeat seurustelemaan ja perustamaan omaa perhettä.[/QUOTE]

Miksi pitäisi jotenkin erotelle lapsuudenperhe, ydinperhe tms. Miksi ei voi yksinkertaisesti vain sanoa, että PERHE!

Kyllä me todellakin ollaan lapseni kanssa perhe vaikka meitä onkin vain kaksi. Ei me nyt herranjumala mitään kämppiksiäkään olla! :headwall: Mun perhettä on myös mun vanhemmat ja sisarukset ja ajatella kukaan meistä ei asu samassa taloudessa!

[QUOTE="Sirkkeli";26216322]No tavallaan hajoaa, kun hajaannus tapahtuu. Ethän sä sano sitä lapsuusperhettä enää ydinperheeksi aikuisena, kun rupeat seurustelemaan ja perustamaan omaa perhettä.[/QUOTE]

Kyllä ne on mun perhettä edeelleen vaikka olenkin aikuinen. Eikä se ole mikään hajonnut perhe. Se on yksinkertaisesti mun perhe, osa asuu saman katon alla, osa ei.

Ei ole olemassa vain ydinperheitä ja hajonneita perheitä. Ydinperhe on vain yhdenlainen perhemuoto, ei se ainoa oikea ja kaikki muut muodot ovat sitten jotain viallisia hajonneita perheitä.