Eikö Iittalan Teeman pitäny olla laadukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Siis meillä on ollu nyt käytössä kyseinen astiasto vajaa kuukauden ja huomasin äsken että osassa lautasista on NAARMUJA. Siis sellasia jotka näyttää siltä että kun veitsellä on leikattu lautasen päällä esim pihviä tms nii sellasia veitsen jättämiä naarmuja :kieh: Siis voi vee, maksoin astiastosta 500 euroa ja se kestää muutaman viikon ennenku jo on jälkiä. Meidän edellinen astiasto maksoi vuonna 1998 380 markkaa (eli euroina ei todellakaa paljo) ja se kesti 14 vuotta, ei minkäänlaisia naarmuja tai kolhuja. Siis voi vattu sanon minä. Missä se laatu on, vai maksoinko mä vain merkistä?

Onkohan sulle osunu joku maanantaiversio astiastosta... Meilla on Iittalan Teema-astiasto käytössä jo 12vuotta eikä juurikaan naarmuja edelleenkään. Käytön jälki tietysti näkyy, mutta ihan kohtuullisesti.

Onkohan sulle osunu joku maanantaiversio astiastosta... Meilla on Iittalan Teema-astiasto käytössä jo 12vuotta eikä juurikaan naarmuja edelleenkään. Käytön jälki tietysti näkyy, mutta ihan kohtuullisesti.

Siis noissa lautasissa on sellasia ihan kunnon naarmuja, näkee että on se pinta menny ihan rikki niistä lautasista :O ja ihan samoja aterimia on käytetty kuin edellisten astioiden kanssa eikä niihin tullu niistä mitään jälkiä. Ois sittenki pitäny ostaa se halpisastiasto, mulla on niitä Prisman House-merkkisiä halpislautasia yks setti ja niisä ei oo minkäänlaista jälkeä vaikka niitä on käytetty enemmän kuin noita.

Voiskohan niistä tehdä reklamaation? Kuulostaa ihan joltain kakkoslaadulta.

Mistähän sellasesta voi kysyä? Mua vtuttaa ihan kympillä. Prisman house-sarjan vastaava astiasto ois maksanu 150e ja mä hullu maksoin 500 sekundasta :kieh: kun kaikki niin kehui tuota että on ihan huippu ja lopun elämää saa niiltä syödä. Voi vattu sanon minä!

Erilaista materiaalia?

Toihan on vähän kivitavaran tyyppistä toi teema, eikä ohutta posliini-posliinia.
Ellen sitte oo ymmärtän väärin ;)

Hmm. Googletin: vitroposllini, joka kyllä kuulostaa ns. valkoposllinilta.

Ja lisää:

Miksi kovaposliini on muita keraamisia materiaaleja kovempaa?

Posliinin ominaisuudet riippuvat sen perusmassasta ja polttolämpötilasta. Perusvalkoinen Bauscherin, Schönwaldin ja Tafelsternin kovaposliini poltetaan kahdesti: ensimmäinen poltto suoritetaan 960C asteessa, toinen 1440C asteessa. Tässä pätee yksinkertainen perussääntö: mitä korkeampi polttolämpö, sitä kovempi ja kestävämpi lasite.

Bauscherin, Scönwaldin ja Tafelsternin kovaposliini poltetaan noin 200C astetta korkeammassa lämpötilassa kuin mitä useimmat muut hotelli- ja ravintolaposliinia valmistavat tuottajat käyttävät. Korkea polttolämpötila tekee siis lasitteen huomattavasti kovemmaksi kuin alhaisemmissa lämpötiloissa poltetun posliinin - kuten esimerkiksi vitroposliinin lasitteen.

http://www.eahlstrom.fi/fi/posliinit/kestavan-lasitteen-maailmanmestarit

Eli ei kovin kestävä pinta noissa siis.

Mistähän sellasesta voi kysyä? Mua vtuttaa ihan kympillä. Prisman house-sarjan vastaava astiasto ois maksanu 150e ja mä hullu maksoin 500 sekundasta :kieh: kun kaikki niin kehui tuota että on ihan huippu ja lopun elämää saa niiltä syödä. Voi vattu sanon minä!

Miten olisi ihan Iittalan asiakaspalvelusta :D

Iittala on sellaista perushyvää astiastoa. Niilläkin oli jotain ongelmia esim hiekanvärisen lasitteen kanssa. Meillä valkoiset ovat hyvässä kunnossa, vanhat mustat osin kuluneet.

Mutta esim pihviveitsi kyllä voi jättää naarmun vähän mihin tahansa posliiniin, kun oikein hinkuttaa. Kannattaa kuitenkin selvittää asia.

Erilaista materiaalia?

Toihan on vähän kivitavaran tyyppistä toi teema, eikä ohutta posliini-posliinia.
Ellen sitte oo ymmärtän väärin ;)

Hmm. Googletin: vitroposllini, joka kyllä kuulostaa ns. valkoposllinilta.

Ja lisää:

Miksi kovaposliini on muita keraamisia materiaaleja kovempaa?

Posliinin ominaisuudet riippuvat sen perusmassasta ja polttolämpötilasta. Perusvalkoinen Bauscherin, Schönwaldin ja Tafelsternin kovaposliini poltetaan kahdesti: ensimmäinen poltto suoritetaan 960C asteessa, toinen 1440C asteessa. Tässä pätee yksinkertainen perussääntö: mitä korkeampi polttolämpö, sitä kovempi ja kestävämpi lasite.

Bauscherin, Scönwaldin ja Tafelsternin kovaposliini poltetaan noin 200C astetta korkeammassa lämpötilassa kuin mitä useimmat muut hotelli- ja ravintolaposliinia valmistavat tuottajat käyttävät. Korkea polttolämpötila tekee siis lasitteen huomattavasti kovemmaksi kuin alhaisemmissa lämpötiloissa poltetun posliinin - kuten esimerkiksi vitroposliinin lasitteen.

Kestävän lasitteen maailmanmestarit | E.Ahlström

Eli ei kovin kestävä pinta noissa siis.

Ois vissiin pitäny vähä tarkemmin perehtyä vielä asiaan ennenku hussaa satasia johonki sekundalautasiin. :( meidän edellinen astiasto oli tuota kivitavaraa ja se oli tosi kestävä. Niitä käytettiin tosi paljon, lapset on nakellu niitä välillä lattialle ja ne on ollu muutossakin 7 kertaa enkä mä oo koskaan niitä mitenkää pakannu, muovipusseihin oon keränny ja on viety sellasenaan ja silti ei minkäänlaista jälkeä, ei halkeamia, lohkeampi. Eli ihan hirvittävän kestävä vaikka makso vain 380 MARKKAA aikanaan. ja tosiaan noi House-lautaset vaikuttaa paremmilta kuin noi Teemat vaikka ne maksoi 2,90 kappale ja teeman vastaavat 12,90.

Ois vissiin pitäny vähä tarkemmin perehtyä vielä asiaan ennenku hussaa satasia johonki sekundalautasiin. :( meidän edellinen astiasto oli tuota kivitavaraa ja se oli tosi kestävä. Niitä käytettiin tosi paljon, lapset on nakellu niitä välillä lattialle ja ne on ollu muutossakin 7 kertaa enkä mä oo koskaan niitä mitenkää pakannu, muovipusseihin oon keränny ja on viety sellasenaan ja silti ei minkäänlaista jälkeä, ei halkeamia, lohkeampi. Eli ihan hirvittävän kestävä vaikka makso vain 380 MARKKAA aikanaan. ja tosiaan noi House-lautaset vaikuttaa paremmilta kuin noi Teemat vaikka ne maksoi 2,90 kappale ja teeman vastaavat 12,90.

Toi mun viesti on aika sekava, kun aloitin ajatuksesta A ja päädyin johtopäätökseen Y. :D

Nou hätä, se menee takuun piikkiin.

Mulla hiekan värinen astiasto teki saman ja juuri joulun alla kävin viemässä ne hiekan väriset astiat liikkeeseen ja sain tilalle turkoosia, joka on enempi nykyään mieleeni.

Teemaa ollut käytössä jo siitä asti, kun nimi oli Kilta. Ei meillä naarmuja näy. Minkälaisia veitsiä käytätte, onko perheessä joku, joka oikein jyystää leikatessaan lautasen pintaa?

Meillä on todella vanhoja Teeman lautasia- ei naarmuja :O

Esitä kysymystä Iittalan aspalle vaikka netitse ja kysy, mistä johtuu. Mä joskus kysyin yksistä toisista lautasista ( ei Iittala) ja mulle selvis että lasite oli jotain superkovaa, johon jäi jälkiä ruokailuvälineistä. Ikävän näköistä silti. Mietin vain, että ei se superkova lasite silti suojaa rikkoutumiselta, joten miksi ihmeessä sen sitten pitää olla niin kovaa :D

Suomalaisten tuotteiden laatu on nyt noin yleisestikin varsin ala-arvoista. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana pyrkinyt välttämään kaikkea suomalaista ns. "laatutavaraa". Syynä on yksinkertaisesti totaalisen kuralaatu suhteessa hintaan. Huvittaa kuinka toitotetaan laadukkaita suomalaisia tuotteita, joiden todellinen laatu vastaa lähinnä kiinalaista.

Yhteistyössä