Eikö hoitotahoakaan uskota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään asiasta1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään asiasta1234

Vieras
Minulla on Aspergerin syndrooma ja sen lisäksi monia fyysisiä vaivoja ja tämmöinen erikoinen ongelma alkoi tulla sitä myöten kun rupesin fyysisestikin sairastumaan:

Olen ihmetellyt sitä, kun on paljon ihmisiä, jotka eivät jostakin syystä hyväksy ajatusta minusta hoitamassa vauvaa, eivät sillä tarkoita edes omaa vauvaansa vaan KAIKKIA vauvoja ylipäätään, olipa omia tai heille täysin ventovieraitakin. Olen kysynyt omalta terapeutilta, neuropsykiatriselta valmentajalta ja myös lähihoitajakoulutuksen saaneelta äidiltäni ja lastenhoitajana työskennelleeltä mummoltakin joskus, että olenko kykenevä hoitamaan vauvoja heidän mielestään, niin kyllä kuulemma olen ja jos suvussa on ollut vauvoja, olen saanut niitä hoitaa eikä kukaan ole ikinä pelännyt niitä antaa minun käsiini. Ymmärrän ja hyväksyn jos joku vieraampi ei antaisi omaa vauvaansa minulle ja ymmärrän sen sillä perusteella, kun vauva ja hänen äitinsä olisivat minulle vieraita ihmisiä.

Terapeuttini on Asperger-asiantuntija joten hän tietää kyllä sairaudestani ja on tuntenut minut niin hyvin jo pitemmältä ajalta, että osaa ottaa asiaan kantaa. Lisäksi mummon kanssa nuorempana yhdessä hoidin sukulaisvauvoja joita mummo antoi hoitaa ja mummo on ollut lastenhoidon ammattilainen joka tietää kuka voi ja kuka ei voi hoitaa vauvaa. Minulle on myös sanottu nyt viimeaikoinakin että minulla ei ole mitään motorisia, mielenterveydellisiä, kehityksellisiä tai käytökseen liittyviä ongelmia jotka tuon asian mitenkään voisivat estää. Kun olin alle parikymppinen, niin ei kukaan minulta kieltänyt eikä estänyt esim vauvaa hoitamasta eikä kukaan minun luotettavuutta siinä epäillyt, annettiin täysin luottavaisin mielin minun olla vauvojen kanssa tekemisissä.

Mutta sitten yli 20v ikäisenä minulta jäi kuukautiset pois, aloin lihoa rajusti ja myös hitautta tuli yhä enemmän ja masentuneisuutta ja vaikeuksia jaksamisessa ainakin jossain määrin. On ollut masennusta, kilpirauhasen vajaatoimintaa, korkeaa verenpainetta ja sairaalloista ylipainoa, vaikka alle parikymppisenä olin normaalipainoinen ja jopa hoikka. Samaan aikaan, vaikka en mitään pahaa ole tehnyt vauvoille enkä ole koskaan vahingoittanut lasta, minuun suhtautuminen siinä mitä vauvoihin tulee, muuttui rajusti fyysisen olemukseni ja masennukseni myötä, että alettiin pälyillä kauhistuneen näköisenä jos minä ja vauva ollaan samassa huoneessa eikä enää kaikki mielellään syliinkään antaneet vauvaa. Tämä alkoi vähitellen noin vuodesta 2003 alkaen eli kymmenen vuoden ajan on vähitellen, pienin askelin ruvennut tätä olemaan vaikka aiemmin oli toisin.

Minulla on diagnoosina Asperger joka kyllä oman omituisuutensa käytökseen antaa, mutta silloin kun olin hoikempi niin silloin se omituisuus ei vauva-asioihin vaikuttanut mitenkään. Onko niin, että Asperger-tyyppinen käytös, esim se että on vähän muissa maailmoissa eikä aina tilanteen tasalla ja vaikeus ilmaista tunteita ja kommunikoida tunteilla yms yhdistyneenä sairaalloiseen ylipainoon ja siitä johtuvaan hitauteen, antaa kuvan akuutisti psykoosissa olevasta henkilöstä ja sen vuoksi vauvoja sitten aletaan varjella minulta, kun katsotaan muutenkin, että psykoottisen käsiin ei voi antaa pientä lasta? Psykoosia minulla ei ole eikä väkivaltaisuutta, ei myöskään esim motorista kömpelyyttäkään. Mutta totta on, että Asperger sotketaan helposti skitsofreniaan ja lihavaa aspergeria luullaan monesti skitsofreenikoksi joka on lihonut lääkkeitten käytön vuoksi.

Vai arveleeko ne, että minä en ehkä jaksaisi lihavuudestani johtuen hoitaa vauvaa ja aspergerista johtuen en ymmärtäisi jaksamiseni rajoja ja tuo yhdistelmä, lihavuus+asperger on suurin este ihmisten luottamukselle minuun vauvanhoidossa? Ylipainoa on vaikea saada pois, tuntuu, että sitä vaan tulee vaikka kuinka yrittäisin laihduttaa.

Hommaa se vauva, niin pääset hoitamaan. Ne on äidit sellaisia, että osaavat ihan itse hoitaa vauvansa. se nyt on vaan niin, ettei kukaan oli terve tai syndroomainen noin vain hoitele toisten vauvoja.

[QUOTE="kymysys";29236287]No mitä vauvaa sun niinko pitäisi siis hoitaa ja miksi?[/QUOTE]

Jos kaveri tai sukulainen saisi vauvan jota antas minun hoitaa ainakin hänen ollessa läsnä ja vähän aikaa, niin mitä paheksuttavaa siinä olisi? Sehän on sen kaverini tai sukulaisen vai mikä lieneekään, oma valinta!

No miten sä sitä hoitaisit? Ja kuka nyt on ne kaikki ihmiset jotka paheksuu...?

Ihan kipeeltä toi sun juttu kuulostaa, eikä ole ensimmäinen pähkäilysi täällä. Pistää kyllä miettimään että kummoinen hirviö siellä oikein on, syökö ehkä vauvoja tai haiseeko kamalalta...

[QUOTE="kymysys";29236316]No miten sä sitä hoitaisit? Ja kuka nyt on ne kaikki ihmiset jotka paheksuu...?

Ihan kipeeltä toi sun juttu kuulostaa, eikä ole ensimmäinen pähkäilysi täällä. Pistää kyllä miettimään että kummoinen hirviö siellä oikein on, syökö ehkä vauvoja tai haiseeko kamalalta...[/QUOTE]

Hoitasin sitä samalla tavalla kuin niitäkin vauvoja joita sain sillon alle 20v ikäisenäkin hoitaa. Ne mitkä paheksuu asia, on pari nuorta tyttöä/naista, joista toinen on vieläpä saman koulutuksen käynyt kuin äitini ja näin ollen minun äidin kollega. Nuoret ihmiset ei antas mutta vanhat ihmiset antasvat ja on antaneet hoitaa vauvoja. Kumpiako siis uskoa enemmän, nuorta vai vanhaa ihmistä?

Mutta yleisesti ottaen ihmiset ei paheksu minua hoitamassa vauvaa, vain muutama ja he ovat hyvin pieni osa kaikista niistä ihmisistä joita tunnen tai tiedän enkä ymmärrä mikä oli niillä muutamalla asiassa pointtina, kun en vaatinut saada hoitaa HEIDÄN vauvoja vaan joittenkin muitten, jota nuo ihmiset ei edes tunne tai sitten sukulaisteni yms vauvaa eikä nuo tunne minun sukulaisiakaan. Eikä näitä hommia edes lääkäri minulta kiellä eikä psykologi eikä neuropsykologi eikä neuropsykiatrinen valmentaja eikä myöskään opettajat eikä muutkaan ammattilaiset eikä myöskään läheiset. Vain muutama alle 26v ikäinen tyttö yritti kieltää mutta kukaan muu ei.

No juttujesi perusteella en nyt ainakaan pitkäksi aikaa uskoisi lasta hoiviisi... enkä ehkä kahdestaan jättäisi hetkeksikään.

Kyllähän se vauvalle se katsekontakti ja elävä myötäolo ja vuorovaikutus on se tärkeä juttu missä sen lapsen mieli kasvaa...

[QUOTE="hmh";29236350]No juttujesi perusteella en nyt ainakaan pitkäksi aikaa uskoisi lasta hoiviisi... enkä ehkä kahdestaan jättäisi hetkeksikään.

Kyllähän se vauvalle se katsekontakti ja elävä myötäolo ja vuorovaikutus on se tärkeä juttu missä sen lapsen mieli kasvaa...[/QUOTE]

Ok. Eli arvelet että syynä voisi olla se, että ilmeet ja eleet ei ole minulla aina ajan tasalla? Jos näin arvelet, niin ymmärrän kyllä silloin mikä tässä on pointtina. Ja kun mummon kanssa hoidin vauvaa nuorempana, niin kuulemma olin tunnollinen, tunnistin lapsen tarpeet, ilmeet, eleet jne ja osasin käsitellä ja hoitaa vauvaa, mutta siitä mummo antoi palautetta kun minä vaan teen ne hoitotoimet mutta en erityisemmin juttele enkä edes katso lasta silmiin yms vaan teen hoitotoimet mitkä pitääkin, siten miten ne pitääkin tehdä, siinä ei ole moitittavaa, mutta siinä on, kun en ota katsekontaktia enkä vastaa lapsen ilmeisiin, eleeseen enkä katsekontaktiin enkä aina edes juttele lapselle ja saatan olla jopa täysin puhumaton ja hyvin vähäilmeinen tai ilmeetön lapsen kanssa vaikka muuten olenkin taitava ja tykkään vauvasta mutta en osaa sitä vauvalle näyttää riittävästi.

Muutenkin voi olla että rajoittunut kykyni näyttää tunteitani on se joka niillä nuorilla ihmisillä laitto olemaan sitä mieltä et en voi hoitaa.

tästä syystä kun näin on, että en osaa tunteita näyttää, en ole esim hakeutunut työharjoitteluun esim päiväkodeille yms vaan jos oon hakenut työharjoitteluun niin johonkin käytännön työtehtäviin joissa käsittelen esineitä, ruokaa tai eläimiä, mutta en lapsia. uskon näin olevan parempi. ja kun haen opiskelemaan niin oon hakenu varastoalan koulutukseen kun siellä tehdään työtä esineitten parissa. esineelle ei tarvitse ilmehtiä eikä jutella vaan esinettä hoidetaan asiallisesti ohjeitten mukaan ja siinä kaikki.

[QUOTE="viera";29236417]Toivottavasti et hoida kenenkään vauvaa kun :O sun jutut on ihan ufoja :O[/QUOTE]

Kiitos samoin sinullekin. Toivottavasti sinäkään et hoida ikinä vauvoja tai muutenkaan ota isoa vastuuta mistään. Et kykene olemaan vastuussa mistään koska et hahmota kokonaisuutta. Kiinnität huomiosi yksityiskohtaan, kuten viesteihin etkä suhteuta asiaa kokonaisuuteen sen pohjalta mikä on kokonaisuus. Ennen kuin voit ottaa kantaa minuun hoitamassa vauvaa, sinun pitää näitten juttujen lukemisen lisäksi: 1. Olla nähnyt minut ja jutellut kanssani? 2. Olla tehnyt jotakin minun kanssa yhdessä, esim jotakin esineisiin liittyvää, esim siivonnut tai laittanut kanssani ruokaa, 3. Tietää minusta muitakin asioita.

Toivottavasti et saa ikinä ainakaan vakituista työtä mistään kun voit sotkea pahasti jonkun ihmisen elämän vetämällä yksittäisistä jutuista johtopäätökset.

Sä olet ennenkin kirjoittanut samasta asiasta täällä...jäi mieleen kun kirjoituksesi oli jotenkin erikoinen ja vaikutit jokseenkin pakkomielteiseltä tuon vauva-asian suhteen.

Kirjoitat, että aspergerista johtuen saatat olla muissa maailmoissa, eikä aina ihan tilanteen tasalla...olemus on hidas ja on vaikeuksia ilmaista tunteita ja muutenkin kommunikoida ihmisten kanssa. No kyllä minä edellyttisin lasteni hoitajalta, että hän TODELLAKIN on tilanteen tasalla ja kykenee ymmärtämään ja ilmaisemaan tunteita.

Jos minulla nyt tässä olis uus vauva.. niin sori mutta tuo hiukan jo pakkomielteeltä kuulostava tarve "hoidella toisten vauvoja" hirvittäisi. Tuo tapasi tuoda esille hoivakaipuusi nyt ei kuulosta ns.normaalin korviin kovin mukavalta. Eli en antaisi elävää olentoa, edes koiranpentua kaltaisellesi. Se vain olisi jotenkin luontainen reaktio..
Miksi ihmeessä sun pitäis päästä hoitelemaan vauvoja? Ei ne ole esineitä, joilla tyydytetään jotain omaa tarvetta. Viherkasvit, puutarhanhoito ym voisi olla hyvää ajanvietettä? Akvaarion hoitokin on ainakin mulle ollut joskus hyvin terapeuttista.. siinäkin joutuu joskus harmittelemaan jos kalat kelluu joku aamu pinnalla. :D
Älä nyt jankuta tuosta asiasta kovin suureen ääneen.. se varmaan ihmisiä eniten oudoksuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään asiasta1234;29236435:
Kiitos samoin sinullekin. Toivottavasti sinäkään et hoida ikinä vauvoja tai muutenkaan ota isoa vastuuta mistään. Et kykene olemaan vastuussa mistään koska et hahmota kokonaisuutta. Kiinnität huomiosi yksityiskohtaan, kuten viesteihin etkä suhteuta asiaa kokonaisuuteen sen pohjalta mikä on kokonaisuus. Ennen kuin voit ottaa kantaa minuun hoitamassa vauvaa, sinun pitää näitten juttujen lukemisen lisäksi: 1. Olla nähnyt minut ja jutellut kanssani? 2. Olla tehnyt jotakin minun kanssa yhdessä, esim jotakin esineisiin liittyvää, esim siivonnut tai laittanut kanssani ruokaa, 3. Tietää minusta muitakin asioita.

Toivottavasti et saa ikinä ainakaan vakituista työtä mistään kun voit sotkea pahasti jonkun ihmisen elämän vetämällä yksittäisistä jutuista johtopäätökset.

For your informatio :D mulla on useampi lapsi joten olen niitä vauvoja hoidellut, työskentelen työssä jossa hoiden toisten asioita päivät pitkät ;) ja silti olet mun mielestä todella outo, enkä voi kuvitella että kukaan antaisi sun hoitaa vauvaansa noilla ajatuksilla varustettuna.
Vauvoja ei hoideta siksi, että saa oman vauvahoito tarpeensa tyydytettyä vaan siksi että vauva tarvitsee hoivaa. Sulla on jotaki todella pahasti vialla.

en antaisi elävää olentoa, edes koiranpentua kaltaisellesi. Se vain olisi jotenkin luontainen reaktio..
.

Minuun on kyllä koiranhoidossa luotettu ja on annettu koiria syliin ja hoidettavaksi ja hyvin on mennyt.

Ja minulla itselläni on kaksi kissaa, joista toinen on pentu.

Luulin, että tuo että "ei saa hoitaa" koskee vain ihmisvauvaa ja on tähän saakka ihmisvauvoja koskenutkin ja se on ihan ok, kunhan ei aleta sanoa että oon kykenemätön hoitamaan eläimiä.

Minulla on kissoja kotona. Mitä mieltä olette minusta hoitamassa kissaa? yhellä kissalla kauan sitten oli pennutkin ja pidin ihan pientä kissanpentua kädessäni ja kisu alkoi kehräämään. Tuo ylitti minun henkilökohtaisen sietokykyni rajan että ruvetaan sanomaan että en voi hoitaa eläimiä. Kun niitä olen hoitanut enemmän kuin vauvoja ja niitten suhteen on luotettu minuun ja luotetaan. minulla ollut pieniä gerbiilejä ja hamstereitakin ja kanejakin joskus.

Se joka sanoi ettei antas mulle koiraakaan, meni liian pitkälle. Ihan liian pitkälle. vauvanhoitokiellon ymmärrän koska vauvat on mulle etäinen asia, ei vauvaa tällä hetkellä lähipiirissä.

Mutta että alatte sanoe että en voisi hoitaa eläimiä, on asia joka menee yli ymmärrykseni. Minäkö joka omistan eläimiä en saisi niitä hoitaa? Minulla ja melkein jokaisella kaverilla ja läheiselläni on eläimiä ja minne menenkin on siellä monesti eläin eikä se ole aiheuttanut ongelmia eikä kukaan ole pelännyt minua ainakaan eläinten seurassa.

Nekin jotka ei antas minun hoitaa vauvaa, luottavat minuun kuitenkin siinä, mitä eläimiin tulee. Just esim myös koiraakin jopa suosittelevat minua hankkimaan jossakin vaiheessa.

No kissat ovat itsenäisiä eläimiä. Suurin osa pärjää kunhan on laatikko puhdas ja ruokaa kupissa. Koira tarvitsee jo enemmän vuorovaikutusta tullakseen täyspäiseksi ja kaipaa ihmisen eleitä, huomiota ym. Koira lukee eleitä hyvin taitavasti.. :)
Asenne sulla on hyvin hyökkäävä. Jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä.. ja jos minä en antaisi edes eläintä hoitoon, niin joku toinen vähemmän välittävä voisi tietysti. Mutta kun joku asia kuulostaa oudolta, ehkä jopa häiritsevältä niin silloin se kohdallani on niin. Ei mahda mitään. Ehkä jopa pelottavalta tyypiltä kuulostat.

Ne jotka kieltää minulta vauvanhoidon, on suositellu minua vauvan sijasta hoitamaan eläimiä, hankkimaan koiran jne ja niittenkin mielestä on kiva kun mulla on nää kissat.

Unohdanko vauva-aiheen ja alanko jankata siitä, miksi en saa teidän mielestä hoitaa eläimiä vaikka minun elämässä on jatkuvasti eläimiä lasnä 24/7 ja hyvin voivia eläimiä ovat.

No kissat ovat itsenäisiä eläimiä. Suurin osa pärjää kunhan on laatikko puhdas ja ruokaa kupissa. Koira tarvitsee jo enemmän vuorovaikutusta tullakseen täyspäiseksi ja kaipaa ihmisen eleitä, huomiota ym. Koira lukee eleitä hyvin taitavasti.. :)
Asenne sulla on hyvin hyökkäävä. Jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä.. ja jos minä en antaisi edes eläintä hoitoon, niin joku toinen vähemmän välittävä voisi tietysti. Mutta kun joku asia kuulostaa oudolta, ehkä jopa häiritsevältä niin silloin se kohdallani on niin. Ei mahda mitään. Ehkä jopa pelottavalta tyypiltä kuulostat.

Minun äiti on ammatiltaan lähihoitaja ja hän rakastaa kissoja yli kaiken ja välittää niistä paljon ja hän luottaa minuun kiissanhoitajanakin täysin. Äiti sanoi myös että voisin kuulemma koirankin hommata jossakin vaiheessa. Tulen koirienkin kanssa hyvin toimeen ja kun koulun kanssa oltiin nuotioretkellä syksyllä, oli koulun työntekijän koiria mukana ja koulun työntekijäkin antoi minun harjata ja taluttaa koiraansa. Mutta se johtuukin siitä, kun en minä äitille enkä koulun työntekijöille yms kirjoittele tämmösiä viestejä vaan ihan tavallisista asioista puhun. Terapeuttikin on sanonut mulle noista viesteistä, että jos laitan viestejä, niin viestini vaikuttavat niin uhkaavilta että niillä voi hyväkin ihmissuhde mennä pieleen ja luottamus voi särkyä jo ihan vain viestien perusteella. minulle suositellaan, että ihan oman maineeni ja luotettavuuteni säilymisen vuoksi en laittas viestejä. minun ymmärrys ei riitä tajuamaan esim sitä miltä ne viestit voi tuntua toisesta henkilöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään asiasta1234;29236603:
Unohdanko vauva-aiheen ja alanko jankata siitä, miksi en saa teidän mielestä hoitaa eläimiä vaikka minun elämässä on jatkuvasti eläimiä lasnä 24/7 ja hyvin voivia eläimiä ovat.

Hieno idea muuten. Jankkaakin jostain muusta välillä.

Voiko ap hoitaa orkideaa? Nallea? Autoa?

Yhteistyössä